Bažnyčios ir kultūros vienovė, arba Klojimo
teatrai Aukštaičių žemėje
Darius PECKUS.
teatrologijos magistras
|
Tarp žiūrovų - Seimo narys Edmundas
Pupinis ir Tauragnų klebonas
kun. Bronius Šlapelis
|
|
Koncertuoja vargonininkės Jolantos
Jurgelevičiūtės vadovaujamas ansamblis
|
Lietuvos teatrinei kultūrai Katalikų Bažnyčios vadovai ir eiliniai darbininkai - kunigai daug davė remdami ir ugdydami klojiminio teatro veiklą nuo XIX a. iki pat šių dienų. Klaipėdos universiteto docentas dr. Petras Bielskis savo knygoje Lietuvos klojimo teatras" (1999), tyrinėdamas lietuvių kaimiškojo teatro genezę ir Katalikų Bažnyčios vaidmenį tai daro net trijuose skyriuose. Lietuvybė kaip pagrindinė vertybinė kategorija nulemia ir mūsų Katalikų Bažnyčios ideologiją bei veiklos formas. Lietuvos Katalikų Bažnyčia tuo ir savita, kad krikščionybės idėjas praturtino lietuvių tautine patirtimi", - rašoma knygoje (p. 118). Vilniaus jėzuitų akademija davė teatrui dramaturgų mokyklą, kuri plito ir įsitvirtino Lietuvos bažnytinio teatro dėka. Kultūros mitu virto Panemunėlio klebono kun. Jono Katelės gyvenimas. Jis slapta mokė savo parapiją lietuviško rašto ir visą spaudos draudimo laikmetį išlaikė slaptą klojimo teatrą, kuriam pjeses rašė pats Vaižgantas. Pirmosios nepriklausomybės laikais kiekviena parapija turėjo savą kluono teatrą, kur vaidinimai vykdavo metinių atlaidų metu.
Prieš 25 metus
Klaipėdos universitetas išleido režisierių laidą, orientuotą į klojiminio teatro kultūrą arba kaimiškąjį teatrą. Pasklido absolventai po Lietuvą ir prasidėjo kultūros judėjimas, dabar vadinamas Klojimo teatru. Agluonėnuose (Klaipėdos rajonas) studentai patys suremontavo apleistą laukininko sodybą (žinoma, kolūkio pirmininkui A. Treigiui sutikus) ir jos klojime sukūrė savo pirmus klojiminius vaidinimus. Tai buvo iš naujo atrasta, visų užmiršta mūsų senoji kultūra. Dabar visokie teatrologijos gudročiai rašo, kad lietuviai niekada neturėjo
liaudies teatro. Krivūlės atidarymo metu Lietuvos klojimo teatrų draugijos pirmininkas,
dr. Petras Bielskis aiškino, kad
visi menai gali būti liaudiški, o
teatras, mat, jau negali. Tokiu
atveju lietuvių teatras būtų kaip koks benkartas - nei tėvo, nei motinos.
Todėl Neklausykite -tai Lietuvos
nedraugų šnekta. Klojimo teatras buvo ir yra mūsų dabartinio teatro
pirmtakas. Jau prieš šimtą metų tai
patvirtino mūsų didysis teatro
mokslininkas Balys Sruoga".
Tauragnuose,
irgi klojime, 1908 metais,
buvo suvaidintas pirmasis, viešas, lietuviškas vaidinimas Dvi Moterį: Velnias spąstuose", kurį režisavo Tauragnų vikaras kun. Juozas Šnapštys-Margalis. Garsus, Lietuvos kultūros istorijoje žinomas veikėjas, poetas - tai irgi mūsų kultūros savastis, įrodymas, kad kunigai nešė ir neša į liaudį ap-švietą, meną ir humanizmą. Pirmojo
vaidinimo vietoje dabar likęs tik gražus
paminklinis akmuo.
Iš kultūros centro atėję svečiai bei komisijos nariai, su vėliavomis ir gėlėmis pagerbė pirmuosius vaidintojus. Kalbėjo LR Seimo narys konservatorius Edmundas Pipi-nis, Krivūlės vertinimo komisijos pirmininkas, poetas ir dramaturgas iš Utenos krašto Petras Panavas, Tauragnų seniūnas Alvydas Danauskas, (beje jis puikus artistas ir vaidina ne tik Tauragnų, bet ir Utenos teatre). Vargonininkė
Jolanta Jurgelevičiūtė (kanklėms pritariant
mergaičių ansambliui) giedojo pasveikinimą.
Birželio 7 dieną
ant Tauragno ežero kranto Genovaitės ir Alfonso Jurgelevičių sodybos sename klojime, nugau-dė Lietuvos klojimo teatrų XXI Krivūlė, arba teatrų suvažiavimas. Po pietų atšlaime, pušynėlio pakraštyje
stūksantis rastinis klojimas niekaip nesutalpino visų apylinkės žiūrėtojų. Jaunesni sulipo ant šieno. Aplinkinės lankos ir kiemai, soduose obelų tarpueiliai blizgėjo nuo vienas greta kito sustatytų automobilių. Kaip per atlaidus. Visi išsipuo-šę. Kaip ir dera su savo parapijiečiais smagiai vakarojo Tauragnų klebonas kanauninkas Bronius Šlapelis.
Krivūlės
vaidinimai skiriasi tiek
tematika, tiek žaidimo forma. Utenos
Žaliaduonių" teatras, garsus
savo žemiečio Antano Miškinio
pastatytais veikalais, šį kartą gracingai vaidino Pulgio Andriušio Sudiev, kvietkeli..." (rež. Alma Eigerdienė). Vygantas Varnec-kas Tauragnų teatrui vadovauja jau per trisdešimt metų. Tau-ragniškiai (Moko" teatras) pakartojo savo tėvų prieš šimtą metų vaidintą
Velnią spąstuose" (rež. V. Varneckas). Seniausias Lietuvoje Agluonėnų teatras
atvežė Mažosios Lietuvos dramaturgo ir filosofo Vydūno vieną iš mažųjų
komedijų Piktoji gudrybė" (rež. Laima Galkauskienė). Laima yra garsių režisierių, mūsų universiteto auklėtinių - Egidijaus Kupčiūno ir Augustino Sutkaus - užauginta naujos kartos režisierė,
Klaipėdos universiteto magistrante.
Vertinimo
komisijai labai patiko Klaipėdos
universiteto Humanitarinio fakulteto teatrinė trupė, suvaidinusi Lazdynų Pelėdos novelę Ba-joro dukra" (rež. Petras Bielskis). Tai irgi kaimiškas teatras. Spektaklis eksperimentinis: ieškoma kompensacinių priemonių, tam tikro vyksmo ir ženklų, kurie padėtų neprofesionaliam atlikėjui pasiekti meninės
įtaigos. Dr. Bielskis klojimo teatro
metodikai atidavė per trisdešimt savo darbo universitete metų. Gal ir studentų jaunystė papirko, bet visi komisijos nariai solidžiausią Valstiečių laikraščio" redakcijos tūkstančio litų premiją vienbalsiai skyrė
šio vaidinimo aktoriams. Literatūros -
režisūros trečio kurso studentė
Dovilė Puskepalytė apdovanota specialiu diplomu už geriausią moterišką vaidmenį.
Klojimo teatro
judėjimą Valstiečių laikraštis"
remia ir skatina nuo pat pradžios. Dabar jo laureatų yra jau beveik
kiekviename Lietuvos rajone.
Klojimo teatrų
judėjimas yra Klaipėdos universiteto išmintingo kultūros darbo išdava. Pati Klojimo teatro idėja turi gerų bičiulių ne tik Klaipėdos universitete, bet ir
Žemės Ūkio Ministerijoje, ir Šilalės rajono Laukuvos seniūnijoje, Lietuvos Respublikos Seime. Minėtos struktūros irgi kas metai skiria paramą.
Kitais metais
bus 110 metų kai Palangoje suvaidintas
pirmas viešas
lietuviškas vaidinimas, kurį
irgi aktyviai ir visokeriopai rėmė
Žemaičių vyskupas Mečislovas Paliulio-nis. Slaptieji lietuviškieji vakarai
yra mūsų klojiminės kultūros dalis. Šilalės
mero administracija (direktorė Zita
Lazdauskienė) ta proga šaukia Lietuvos
klojimo teatrų XXII
Krivūlę Laukuvoje. 1923 metais Laukuvos klebono kun. Napalio Butkevičiaus jaujoje per Škapliernos atlaidus buvo suvaidinta Petliuko
Neatmezgamasai mazgas". Dar 1999 metais laukuviškiai ir šilališkiai, aktyviai talkinant Klaipėdos universitetui, Palangos
vaidinimo šimtmetį surengė ant Medvėgalio
kalno su kariuomenės garbės sargybom,
saliutais, chorais, oro balionais.
Dalyvavo garbingi svečiai: LR Seimo
kancleris Jurgis Razma, Švietimo komiteto pirmininkas Žibartas Jackūnas, Kultūros ministras Arūnas Bėkša, žymūs Lietuvių išeivijos žmonės -prof. Bronius Vaškelis, poetas ir teatro
istorikas Jurgis Blekaitis ir mūsų
krašto teatralai - prof. Vytautas Mak-nys,
prof. Vytautas Jakelaitis, Henrikas
Vancevičius, Tomas Vaisieta,
rašytojas Jonas Mikelinskas, beveik
visi liaudies teatrų režisieriai.
Pirmą kartą Medvėgalio kalne už pasipriešinimo dalyvius-artistus, patekusius į Sibirą, šv. Mišias aukojo Telšių vyskupas Antanas Vaičius ir dabartinis Panevėžio vyskupas Jonas Kau-neckas. Pastarasis čia pasakė garsiąją panegiriką žemaičiams - Žemaičio dvasia yra neįveikiama!" Ant kalno šv. Mišiose dalyvavo Žemaičių vyskupijos parapijų klebonai su savo bažnyčių
vėliavomis ir chorais. Tai buvo didelė tautos
šventė. Tikimasi panašios šventės ir
kitąmet.
Tauragnai, Utenos rajonas
© 2008 XXI amžius
|