Atakos - Vidinės ir
išorinės
Giedrius GRABAUSKAS-KAROBLIS
Birželio ir liepos sandūroje įvykusios kibernetinės
atakos iš Rusijos parodė agresyvią dabartinės Rusijos valdžios poziciją
kaimyninių valstybių atžvilgiu. Nors tiesioginiai kibernetiniai
išpuoliai vyko iš Prancūzijoje, Švedijoje ir keliose Azijos šalyse
esančių kompiuterių, beveik neabejojama, kad su atakomis susiję
Rusijos specialiosios tarnybos. Kibernetinių atakų grėsmę ir priemones,
kaip nuo jų apsisaugoti, aptarė ir Seimo nacionalinio saugumo komitetas.
Spėjimai apie kibernetinės atakos tikslus yra versijos, aišku tik
tai, kad atakų organizatoriai iš Rusijos nori vykdyti tam tikrus
bandymus, treniruotis", be to, jie stebi, kas vyksta po tokių
išpuolių Lietuvoje, kaip reaguoja politikai, žiniasklaida, kokia
visuomenės reakcija. 2007 metais panašios kibernetinės atakos vyko
prieš Estiją. Po to, kai vietos valdžia sutramdė riaušes kėlusias
rusakalbių minias ir netgi suėmė kai kuriuos slaptos nusikalstamos
organizacijos Nočnoj dozor" veikėjus, prieš Estiją imtasi
įvairių spaudimo priemonių. Po ilgai trukusio tyrimo nustatyta,
kad vienu atveju kompiuterinė ataka prieš Estiją vykdyta tiesiogiai
iš FSB kompiuterio Maskvoje.
Aktyviai besidarbuojantys
STT pareigūnai toliau tęsia tyrimus prieš korum-puotus politikus. Šį kartą į
jų akiratį pateko du Šiaulių politikai - vietos tarybos nariai Romanas
Čokovas ir Igoris Strupeikis. Jie įtariami reikalavę 100 tūkstančių litų kyšio
už palankių sprendimų priėmimą. Buvęs Tvarkos ir teisingumo" partijos
Šiaulių skyriaus vadovas, dabar šios partijos atstovas miesto taryboje R.
Čekovas jau ir anksčiau buvo įsivėlęs į neaiškius sandėrius. Skandalai Šiaulių
valdžioje periodiškai kartojasi. Didelę įtaką Šiauliuose turi Tvarkos ir
teisingumo" partijos veikėjo V. Japerto vadovaujamas klanas.
Paskutiniu metu vis
aktualesnis tampa teisminės valdžios personalijų klausimas. Kažkieno nematoma
ilga ranka labai stengiasi į atsilaisvinančią Aukščiausiojo Teismo pirmininko
vietą pasodinti Joną Prapiestį, dabartinį Aukščiausiojo Teismo teisėją. J.
Prapiestis paskutinį dešimtmetį darbavosi Konstituciniame teisme, o
pasibaigus kadencijai buvo pakviestas dirbti į Aukščiausiąjį Teismą.
Prapiesčio oponentai kelia pagristą klausimą - ar gali Aukščiausiojo Teismo
pirmininku būti žmogus, EBSW klestėjimo laikais ėjęs teisingumo ministro pareigas?
Prapiestis buvo teisingumo ministru LDDP valdymo laikais. Nekalbame apie
baudžiamąją atsakomybę, tačiau jei kalbėsime apie patikimumą, apie etikos
dalykus, tai šis klausimas visai pagristas. 1992-1996 metais valdžiusi LDDP
valdžia buvo susiliejusi su aferistų grupuotėmis (ypač EBSW, Luoke",
įtakingu Mažeikių klanu), stambiais kriminaliniais klanais. Vien EBSW veikla
padarė nuostolių Lietuvai ir jos žmonėms daugiau nei už l milijardą litų.
Tuometinę valdžią galima pavadinti kriminaliniu režimu. Tokio režimo veikėjai,
ypač ministrų rango, dabar neturėtų užimti aukščiausio lygio pareigų. Kol kas
neaišku, kaip toliau klostysis visa Aukščiausiojo Teismo pirmininko atleidimo
ir naujo pirmininko skyrimo procedūra, nes Seimas liepos 3 dieną atmetė Prezidento
siūlymą atleisti V. Greičių iš pareigų. Teigiama, kad po kurio laiko siūlymas
atleisti Greičių bus teikiamas Seimui pakartotinai. Išspręsti teismų, jų vadovų
klausimus, sumažinti juose korupciją yra esminis uždavinys. Tie, kurie nori tam
sutrukdyti, yra valstybės griovėjai iš vidaus, organizuojantys atakas prieš
savo valstybę (dažniausiai jie tą daro kitų rankomis).
Teismų vadovų klausimas
juo labiau aktualus dabar, kai priimami tragikomiški sprendimai. Vienas iš
tokių yra teismo sprendimas leisti Viktorui Uspaskichui išvykti į Rusiją.
Pagal teismo nutartį-dviems savaitėms, o iš tiesų tai sprendimas,
iliustruojantis teisinį nihilizmą. Gaila, tačiau spėjimai, kad Uspaskichui grįžus
į Lietuvą jam gerai seksis ir teismų sprendimai, pasitvirtina. Iš pradžių teismas
jam skyrė namų areštą, po kurio laiko namų areštą panaikino, galų gale duoda
galimybę jam mėgautis tarptautiniais vojažais, vykti ten, kur jo šeimininkai galės
jį tiesiogiai instruktuoti.
Darbo partija vis dar
išlieka tarp kelių populiariausių Lietuvos partijų. Žinoma, gal sociologinės
apklausos nėra visai tikslios, tikrą padėtį parodys rinkimai. Tačiau svarbu
ne tik tai, o visa situacija, susijusi su Darbo partija. Nors jau seniai ištirta,
kad ši partija finansuojama iš neteisėtų šaltinių, daugiausia iš Rusijos, ir
net iškelta byla partijai, kaip juridiniam asmeniui, tačiau partija toliau
veikia, toliau skleidžia populistinę propagandą. Tokia situacija tikrai
negalima vakarietiškos demokratijos šalyse. Dar gerai, kad nors Darbo partija
nebegauna finansavimo iš valstybės. Dabar jau priimtas galutinis sprendimas,
kad 2 milijonų dotacijos iš biudžeto darbiečiai negaus.
Nors Lietuvos pilietybės
suteikimo klausimai jau seniai svarstomi, tačiau vis dar neaišku, kokie
galutiniai sprendimai bus priimti. Dvigubos pilietybės priešininkai remiasi
kelių valstybių, kuriose nėra galimybės gauti dvigubos pilietybės, pavyzdžiais.
Tačiau yra nepalyginamai daugiau pasaulio valstybių, kurios leidžia turėti
dvigubą ar trigubą pilietybę. Ir ten tikrai tokių piliečių yra mažuma -
dvigubą ar trigubą pilietybę turi 3-10 procentų gyventojų. Šis klausimas labai
aktualus emigrantų į Vakarus palikuonims ir dabartiniams migrantams, kurie
norėtų turėti dvigubą pilietybę. Nemažai piliečių ir įvairios visuomeninės
organizacijos pasisako už dvigubos pilietybės įteisinimą.
Pagal paskutines
sociologines apklausas, Lietuvos partijų reitinguose pirmauja Tėvynės sąjunga-Lietuvos
krikščionys demokratai. Už juos balsuotų 15,1 proc. rinkėjų. Antroje vietoje
žengia Tvarkos ir teisingumo" partija (13 proc.), treti darbiečiai (12
proc.). Tad TS-LKD, pagrindinei demokratinės opozicijos jėgai, atsiveria reali
galimybė laimėti artėjančius rinkimus į Seimą. Iki rinkimų liko jau palyginti
nedaug laiko - trys mėnesiai. Oficialiai rinkimų kampanija prasidės rugsėjo
pradžioje, bet faktiškai ji vyksta jau dabar. Rinkimų rezultatai bus lemiami
mūsų valstybei. Yra galimybė pakeisti dabartinę padėtį, apriboti korupciją,
atkurti ekonominį ir socialinį stabilumą, vietoj fasadinės demokratijos
valstybės sukurti išties laisvą ir demokratinę valstybę.
© 2008 XXI amžius
|