Pasirinkime, kuo tikėti
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
Šiemet Katalikų pasaulio leidiniai" išleido
kun. Juozapo Marijos Verlindo (Joseph Marie Verlinde) knygą Kai
uždanga plyšta. Ezoterikos iššūkis krikščionybei". Kad būtų
lengviau suprasti apie ką kalbama, žvilgterėkime į Tarptautinių
žodžių žodyną". Ezoterinis - slaptas, paslaptingas, prieinamas
tik išrinktiesiems (apie religines apeigas, magiškas formules).
Okultizmas - pseudomokslinė doktrina, teigianti, kad žmoguje ir
gamtoje slypi paslaptingos antgamtinės jėgos, su kuriomis žmonės
gali sąveikauti specialiais metodais ir atitinkamai psichiškai išsitreniravę:
su ja susijusi veikla - stengimasis panaudoti tas jėgas žmogui ir
gamtai paveikti.
Galime klausti, ar ezoterika ir
okultizmas taip paplitęs Lietuvoje, kad apie šiuos reiškinius reikėtų kalbėti?
Leidyklos išplatintame lapelyje į šį klausimą atsakoma teigiamai:
Šiandien Lietuvą užplūdusi ezoterikos
banga nuošalėje nebepalieka nė vieno: rytą pradedi priverstiniu radijo
horoskopu, per pietus kolegės kalbomis apie tavo bioenergetiką stiprinančius
ryžius, popiet aptarinėji protestuojančių paauglių išpuolį miestelio kapinėse,
eidamas iš darbo gauni kvietimą į paskaitą, kaip mylėt širdimi, užsukęs į
knygyną tuoj pat iš jo ir sprunki, nes akys apraibsta nuo bestselerių,
besisiūlančių surasti tau gyvenimo draugą ar uždirbti milijoną...
Eikim giliau. Pažvelkim, o kas gi
dedasi išmanančių galvose. Tai, kas ilgus amžius buvo skirta tik nedaugeliui
išrinktųjų, šiandien virsta toli gražu ne tik kino filmų siužetinėm pynėm.
Pažink savo priešą ir pažinsi save. Ką dengia slaptųjų
(ezoterinių, hermetinių, okultistinių...) mokymų uždanga? Ar iš tikrųjų jų
sekėjus (gnostikus, rozenkreicerius, masonus, teosofus...) su judėjais ir
krikščionimis jungia viena ir ta pati tradicija?
Katalikų pasaulio leidinių"
renginyje Ezoterikos iššūkis krikščionybei" Vilniaus knygų mugėje,
remdamiesi filosofijos ir fundamentinės teologijos mokslų daktaro, tėvo
Joseph-Marie Verlinde knyga Kai uždanga plyšta", renginio dalyviai atvirai
dalinosi ir liudijimo, ir ilgų analitinių studijų, ir asmeninių dvasinių
įžvalgų vaisiais.
Knygos pristatyme dalyvavo Bernardinų
parapijos klebonas, religijotyrininkas br. kun. Arūnas P. Peškaitis, OFM,
parašęs knygai įžangą, Bernardinai.lt vyr. redaktorius Andrius
Navickas, vertėja Edita Janulevičiūtė ir leidyklos direktorė Birutė
Bartašūnaitė.
Anot A. Navicko, krikščionybės supratimas
Lietuvoje yra keistas ir sueižėjęs, nors devyni iš dešimties žmonių save vadina
katalikais. Ezoterikos knygyne pilna leidinių ir žmonių, kurie ieško
orientyrų, receptų, kaip tapti laimingais. Tuo pačiu tikslu bėgama į būrimo
salonus, televizijos ekrane šmėkščioja raganų, būrėjų, aiškiaregių veidai. Taip
vis daugiau žmonių įsitraukia į pavojingas deformacijas, net nesusimąstydami,
kad ezoterika yra pelningas verslas.
E. Janulevičiūtės nuomone, kultūrinį
nuosmukį, išsilavinimo stoką galima lyginti su nuodingais grybais. Skirtumas
tas, kad apie nuodingus grybus žmonės žino daug, o apie dvasinius nuodus,
vedančius į mirties pinkles, - nieko. Žmones reikia šviesti, leisti knygas,
šauktis Dievo pagalbos. Kitaip sakant, sėti grūdus ir Dievui padedant laukti,
kol jie išdygs.
Kai uždanga plyšta" - pirmoji
rimta knyga, sistemiškai analizuojanti ezoterinius reiškinius iš krikščionio
pozicijų. Imant į rankas naują knygą, smalsu žinoti, kas jos autorius. Žakas
Verlindas gimė 1947 metais Belgijoje. Apgynęs doktoratą iš branduolinės
chemijos, dirbo Prancūzijos nacionaliniame mokslinių tyrimų centre. Nutolęs
nuo krikščionybės, susidomėjo transcendentine meditacija, išvyko į Indiją. Ten
gilinosi į induizmą, praktikavo jogą. Išgirdęs tariant Jėzaus vardą, atsivertė
į krikščionybę, grįžo į Europą, stengėsi suderinti Rytuose įgytą patirtį su
Kristaus asmeniu, gilinosi į vienos ezoterinės mokyklos siūlomą Evangelijos
aiškinimą. Po daugelio mėnesių ši praktika ėmė jam kelti grėsmę. Apniktas
rimtų dvasinių ir psichologinių problemų, jis suprato, kad ezoterika ir
okultizmas yra nesuderinami su Evangelija ir jis turįs nutraukti su ja
ryšius", - rašo br. kun. A. Peškaitis. Nusprendė tapti kunigu, įstojo į
Avinjono seminariją, Romoje studijavo filosofiją ir teologiją. 1983 metais
buvo įšventintas kunigu, Z. Verlindas vėliau Katalikiškajame Liuveno
universitete apgynė filosofijos doktoratą. 1991 metais davė amžinuosius įžadus
ir gavo brolio Juozapo Marijos vardą Šventojo Juozapo Šeimos vienuolinėje
brolijoje. Tėvas J. M. Verlindas dėsto filosofiją Liono katalikiškajame
universitete ir fundamentinę teologiją Arso seminarijoje, skaito paskaitas
visuomenei, rašo knygas ir straipsnius.
Autorius knygai pasirinko klausimų ir
atsakymų formą. Klausimai gerai apgalvoti ir provokuojantys. Atsakymai - gilūs
ir apmąstyti, paremti gausiomis Evangelijos ir Bažnyčios autoritetų
citatomis, taip pat asmenine patirtimi. Tokiu būdu aptariamos įvairios
ezoterikos ir okultizmo formos, pateikiama šaltiniais paremta
istorinė-sisteminė jų analizė. Ši knyga ir mus skatina mąstyti, klausti,
svarstyti. Keliauti proto ir jausmo dermės link, apsisprendimo link" (br.
kun. A. Poškaitis).
Knygoje daug sužinosime apie masonus, jų
apeigas, kuriose daug kas pasiskolinta iš krikščionybės, tačiau nėra Dievo kaip
Asmens, su kuriuo žmogus galėtų tikrai užmegzti santykį, neigiama antgamtinė
malonė ir t. t. Krikščioniškoji iniciacija ir masoniškoji iniciacija skiriasi
iš pagrindų. (...) Krikščioniškosios iniciacijos esmė - įpareigoti visa savo
esybe sekti paskui Jėzų Kristų per Krikštą, Sutvirtinimą ir
Eucharistiją", - teigiama Indijos vandenyno vyskupų konferencijos,
įvykusios 1990 metų pavasarį, dokumente. Netenka stebėtis, kad popiežiai
masonijas ekskomunika-vo, tai yra atskyrė nuo Katalikų Bažnyčios.
Perskaičius knygą Kai plyšta
uždanga", neišvengiamai iškyla klausimų, kuo tikėti, kokiam Dievui
melstis. Knyga skirta visiems: ir tiems devyniems iš dešimties, save įvardijantiems
katalikais, ir tam vienam, kuris deklaruoja esąs ne katalikas. Pabaigai
norėtųsi pacituoti br. kun. A. P. Peškaičio žodžius: Daugelis mūsų visa, kas
jaudina ar žada malonų, efemerišką svaigulį, vadina gėriu. Kalbu ir apie
krikščionis, ir apie kiekvieną žmogų. Dažnai manome - neverta ieškoti atsakymų
apie gėrio prigimtį, nes tų atsakymų - nesuskaitoma daugybė. Tad reikia
jausti. Išbandyti. Patirti. Laimei (ar nelaimei?), žmogui duotas protas. Ir
psichologai, ir Bažnyčios ganytojai sutaria: tasai protas turėtų derėti su
emocija, jausmais, intuityvumu. Tačiau toji dermė ne taip lengvai pasiekiama.
Bet tik jai esant įmanomas pasirinkimas, kuo tikėti. Šios knygos autorius savo
gyvenimu liudija tokio pasirinkimo būtinumą ir tikrumą".
© 2008 XXI amžius
|