Erškėčiais grįstas monsinjoro Zenono Ignatavičiaus
kunigystės kelias
Kazimieras DOBKEVIČIUS
|
Su čikagiškiais giminaičiais -
Paškevičių šeimoje
|
|
Mons. Ladas Tulaba ir kun. Zenonas -
Šv. Kazimiero lietuvių kolegijos
kūrėjai Romoje, 1948 metais
|
|
Arkiv. J. Skvireckas, vysk. V Padolskis,
kun. Zenonas, kun. dr. V. Balčiūnas,
kun. dr. M. Čyvas ir mons. Kl. Razminas
1948 metais Romoje
|
Apie monsinjorą profesorių Zenoną Ignatavičių Ignonį (1909-1975) naujojoje lietuviškoje enciklopedijoje nė žodžiu neužsiminta. Gal neapsižiūrėta, o gal sąmoningai vengta paminėti įžymųjį kunigą? O gal enciklopedija rengiama įprastais sovietiniais metodais? Gerai, kad vis dėlto yra šaltinių, gražiai aprašančių mažai mums žinomo kunigo karžygišką gyvenimą. 1979 metais Brukline, pranciškonų spautuvėje tūkstančio egzempliorių tiražu išleista Klemenso Jutos knyga Monsinjoras" parašyta remiantis kunigo Zenono Ignatavičiaus rašyto dienoraščio pagrindu ir atspindi visų jo troškimų ir išgyvenimų, darbų autentiškumą.
Būsimasis kunigas Zenonas Ignatavičius
gimė Vilkijoje (Kauno r.) 1909 m. sausio l dieną daugiavaikėje šeimoje.
Ignatavičiai keldavosi labai anksti, kas buvo neįprasta miestelėnams. Tėvo ir
motinos darbštumo bei rūpestingumo dėka vaikai augo sotūs. Vyresnysis sūnus
Bronius nuo mažų dienų buvo tėvo talkininkas, o pačiam mažajam, lyg juokais,
krikštatėvio buvo numatyta siekti mokslo. Mažajam Zeniu-kui teko parodyti daug
valios, darbštumo, pastangų ir pasišventimo siekiant pasirinktojo kunigystės
kelio. Zeniukas nuo mažų dienų mėgo rymoti vienumoje prie raibu-liojančio
Nemuno ir mąstyti apie nuostabų Dievo sukurtą pasaulį.
Kilus Pirmajam pasauliniam karui
mažasis Zeniukas su tėvais buvo priverstas trauktis į Rusijos gilumą. Po
ketverių metų visi vėl sugrįžo į gimtąją Vilkiją. Lietuva apgynė savo laisvę
ir Nepriklausomybę. Jaunimas visomis išgalėmis siekė išsilavinimo, mokslo
žinių. Ir jaunasis Zenonas jau buvo ketvirtos klasės gimnazistas. Pamaldusis
Zenonas buvo išvykęs į Italiją - Paduvos tėvų saleziečių institutą, kuriam
tuo metu vadovavo Antanas Skel-tys. Trumpai pasimokęs sugrįžo į Lietuvą
užbaigti vidurinės mokyklos. 1928 metų rugsėjo mėnesį Z. Ignatavičius
sėkmingai išlaikė stojamuosius egzaminus į Kauno kunigų seminariją, o 1934
metais ją baigė. Būdamas 25 metų įšventinamas kunigu. Kunigų seminarijoje ėjo
atsakingas prefekto (rektoriaus padėjėjo) pareigas.
1940 metais Lietuvą okupavus sovietų
kariuomenei, buvo likviduojamos religinės institucijos, organizacijos,
spauda, sustabdyta Kauno kunigų seminarijos veikla. Kunigas Z.Ignatavičius liko
bedarbis, nes puikiai suprato, kad Kunigų seminarijos veikla esamomis
sąlygomis nebus atgaivinta. Nutarė tęsti mokslą Medicinos fakultete. Susižavėjęs
šia idėja nuskubėjo pas Kauno arkivyskupą metropolitą Juozapą Skvirecką.
Išklausęs kunigą ganytojas laiminančiai pakėlė ranką: Eik, kunige, mokytis medicinos ir tegul Visagalis tau padeda. Esu
tikras, kad niekur ir jokiose sąlygose neišsižadėsi kunigystės".
Kunigas pavėlavo įteikti prašymą, nes
Kauno universitetas jau buvo sovietų valdžios kontroliuojamas. Prašymas
atmetamas. Ir Vilniuje kunigo prašymas atmetamas.
Pasitaręs su giminaičiu vaistininku
nutarė mokytis vaistininko profesijos. Tam žingsniui pritarė ir arkivyskupas
J.Skvireckas. Po keleto mėnesių įtempto mokymosi ir praktikos darbų vaistinėje
buvusiam kunigui Vyriausia Lietuvos vaistininkų komisija suteikė vaistininko
padėjėjo laipsnį ir teisę dirbti vaistinėje. Beje, praslinkus keletui dienų,
kompartijos vadovybė paskelbė aplinkraštį, griežtai draudžiantį priimti naujus
vaistinių tarnautojus be politinės ištikimybės pažymėjimo. Tačiau apie jau
priimtus jame nieko nebuvo užsiminta.
Paskyrimą gavo į Kaišiadorių miestą,
visai arti geležinkelio stoties. Kunigui Zenonui teko pradėti darbą
sekmadienį, nes vaistinė veikė visomis savaitės dienomis. Kasdien penktą
valandą ryto Zenonas skubėdavo bažnyčion aukoti šv. Mišių, o paskui jau su
baltu chalatu sudarinėdavo vaistus pagal pateikiamus receptus.
Sulaukęs progos aplankė Kaišiadorių
vyskupą Juozapą Kuktą, pasiaiškindamas, kaip atsirado jo vyskupijoje. Vyskupas
nuoširdžiai pritarė, palaimino ir pasiūlė savo privačią koplyčią rytais aukoti
šv. Mišias. Padėkojęs pareiškė, kad jam patogiau ir saugiau tai atlikti Katedroje
prie uždarų durų. Liturginius drabužius visada palikdavęs zakristijoje. Kartą,
labai skubėdamas, išėjo iš Katedros nepasikeitęs liturginių drabužių.
Pasipainiojęs iš kažkur šunelis timptelėjo už sutanos skvernų ir privertė
sugrįžti atgal pasikeisti drabužių.
Atėjo 1941 m. birželio 14 diena - iš
Kaišiadorių ir per pačią stotį bildėjo ešelonai su nekaltais lietuviais,
vaikais ir seneliais į Sibiro platybes. Visą šį siaubą matė kunigas ir vaistininkas
Z. Ignatavičius. Tik 1941 m. birželio 22 dieną prasidėjęs karas kuriam laikui
sustabdė Lietuvos žmonių deportacijas. Prasidėjo karas tarp Vokietijos ir
Sovietinės Rusijos. Kunigas patyrė daug grasinimų iš pasitraukiančios kariuomenės
karininkų: kartą įsiveržęs karininkas su revolveriu rankoje vaistinėje
reikalavo tvarsčių, sakydamas, kad tuoj nušaus nepaklususį vaistininką. Kitą
kartą buvo norima mobilizuoti vaistininką į besitraukiančios sovietinės
kariuomenės gretas, taip pat bombarduojant galėjo pataikyti į vaistinės
pastatą.
Pirmaisiais karo mėnesiais naciai dar
nepersekiojo Lietuvos religinio gyvenimo. Gyvi išlikę kunigai vėl pradėjo eiti savo tiesiogines pareigas. Religinis
švietimas sugrįžo į mokyklas, iš kurių buvo išvytas Dievas. Po kelių mėnesių
Lietuvos vaistininkų sąjunga atsiuntė į Kaišiadoris naują vaistininką, kuriam
kunigas Z. Ignatavičius nedelsdamas perdavė savo pareigas ir grįžo į Kauną.
Įsitraukė į pastoracinį darbą pas tėvus pranciškonus Švč. Mergelės Marijos
Dangun ėmimo (Vy-tautinėje) bažnyčioje. Aukojo šv. Mišias, klausė išpažinčių,
sakė pamokslus, lankė ligonius. 1941 metų pabaigoje kun. Zenoną aplankė kanauninkas
J. Dogelis ir trumpai pasikalbėjęs įteikė ką tik gautą laišką iš Minsko
lietuvių karių vadovybės, kuriame buvo labai nusiskundžiama karių katalikų
padėtimi. Laiške prašoma kuo greičiau atsįusti bent vieną kunigą, kad
artėjančias šv. Kalėdų iškilmes galėtų sutikti kaip Dievo neužmiršti katalikai.
Kun. Zenono paskyrimui vykti mi-sijon į Gudiją buvo gautas arkivyskupo
sutikimas ir palaiminimas karo kapeliono pareigoms Minske. Tokiu būdu 1941 m.
gruodžio 21 dieną kunigas Z. Ignatavičius leidosi pas tėvynainius į Gudiją.
Tačiau pasiekti Minską nebuvo lengva. Traukiniai vyksta, bet tiktai su vokiečių
kariais ir kariniu kroviniu į frontą. Civiliai šiais traukiniais gali naudotis
tik turėdami specialius leidimus, kuriuos labai sunku gauti. Kunigas Zenonas
įteikė vokiečių kariškiui savo kelionės liudijimą, parašytą lietuvių ir
vokiečių kalbomis. Kariškis jį labai atidžiai perskaitė, po to atidavė kunigui
ir nurodė, į kurį vagoną sėstis. Traukinys miškingoje vietovėje buvo apšaudytas
ir tik paryčiais pasiekė Minską. Miestas buvo subombarduotas. Didesnė miesto
dalis virtusi griuvėsiais. Apsupta griuvėsių ir Minsko katedra. Sovietai joje
buvo įsirengę automobilių taisymo dirbtuvę (dabar ji grąžinta tikintiesiems).
Kunigas Zenonas teiravosi žmonių, ar jie nežino, kur esąs kunigas Hlakauskas,
bet gavo atsakymą, kad jį prieš tris savaites areštavo naciai. Perspėjo, kad
sugaus ir jį. Atseit, pavojinga čia pasilikti. Bėkite iš Minsko,
pražūsite", -pusbalsiu kalbėjo likęs katedroje kunigas. Kunigas Zenonas
tyliai meldėsi, mintyse kartodamas: Viešpatie, esu Tavo karys. Mano turimas
ginklas - Evangelijos šviesa... Ar turiu bailiai nusilenkti tamsybės galioms?
Ar turiu pasiduoti baimei, apleisti šitą nuskriaustą minią tikinčiųjų, šitą
nualintą Tavo, Viešpatie, šventovę?" Kunigas Zenonas nusprendė, kad
Viešpats apsaugos savo kuklų ir menką tarną, o jeigu bus skirta žūti, teesie
Jo šventa valia". Svečiui buvo atneštos dvi sutanos, vieną pasirinko šv.
Mišių aukai. Taip tiesiai iš traukinio kunigas Z.Ignatavičius pateko į naujo
katalikiškojo gyvenimo Gudijoje sūkurį. O kiek anksčiau, prieš kelias savaites
Minsko teatre vyko iškilmės, kurių metu nuskambėjus nacių himnui ir visiems
atsistojus, kunigai liko sėdėti savo vietose. Balkone buvęs gauleiteris von
Kubė (okupuotos Gudijos generalinis komisaras) parodęs į juos
pirštu, griežtai įsakė areštuoti. Jų gyvų daugiau niekas nematė. Taigi jis
žinojo, kad Gudijoje teks susidurti su pavojais. Reikėjo rasti bendrą kalbą ir sutarimą
su Gudijoje esančiais Pavolgio vokiečiais katalikais, kurių buvo 1500. Tokio
paties sutarimo kunigas Zenonas tikėjosi iš visų Minsko lietuvių - civilių ir
kariškių. Kunigui buvo parūpinta lietuviška karininko karinė uniforma, kuri
apsaugojo nuo arešto. Mat jis buvo lietuvių antrojo bataliono kapelionas.
Kunigo krikščioniškoji misija neleido
ilgiau užsibūti vienoje vietoje. Katalikų gausu įvairiuose Gudijos miestuose,
o lietuvių apsaugos batalionai plačiai išsklaidyti dideliuose plotuose. Kunigas
buvo laukiamas buvusiame dideliame katalikybės centre - Mogiliove, Polocke.
Karas klostėsi vokiečių nenaudai. Buvo keli atvejai, kai kunigą Zenoną SS
karininkai galėjo ir nušauti. Frontui artėjant prie Minsko gestapas itin
aršiai ieškojo raudonųjų šnipų, diversantų, sabotažininkų. Dievo Apvaizda
saugojo kunigą nuo visų galinių nemalonumų. Tik 1944 m. gegužės mėnesį į Minską
kunigą Zenoną pakeisti atvyko gudų kunigas V. Sutovičius, kuris vėliau buvo
areštuotas ir kalintas Intos konclageryje. Per visą savo misiją Gudijoje
kunigas Zenonas parengė virš 4000 asmenų Pirmajai Šventajai Komunijai, kurių
amžius svyravo nuo 7 metukų iki 40 metų, išklausyta daug tūkstančių išpažinčių,
aplankyta daugybė ligonių, nu-nešant jiems Švenčiausiąjį Sakramentą ir visus
tinkamai parengiant kelionei į amžinybę, sutuokta tūkstančiai jaunavedžių,
pakrikštyta naujagimių, aplankytas net Minsko kalėjimas. Kunigui vadovaujant sutvarkyta
ir atnaujinta daug bažnyčių. Neįmanoma suskaičiuoti visų jo atliktų darbų po
sunkiai apkeliautus Gudijos miestus ir miestelius. Nuolatiniai rūpesčiai,
vargai ir pavojai buvo gerokai nualinę sveikatą, o labiausiai jautrią kunigo
Zenono širdį.
Drauge su lietuvių batalionu kunigas
Zenonas grįžo Kaunan ir netrukus buvo iškviestas pas arkivyskupą J.
Skvirecką. Arkivyskupas padėkojo kunigui už uolią tarnystę Gudijoje ir pasakė,
kad jis nedelsiant turi vykti į Vakarus, į Romą, dar pastudijuoti ir toliau
darbuotis ten, kur Šventasis Sostas lieps. Mat savo darbais Gudijoje įrodė, kad
sugeba darbuotis tarp svetimų, įgyti vietos krikščionių pagarbą ir pasitikėjimą.
Gavęs ganytojo palaiminimą kunigas atsisveikino su namiškiais ir išvyko Romos
kryptimi, per Rytų Prūsiją į Pietų Vokietiją. Vėliau Berlyne ilgiau užtrukęs
turėjo slėptis nuo bombardavimo požeminėje slėptuvėje. Deja, šalia slėptuvės
stovėjęs didžiulis namas subyrėjo nuo bombų ir užgriovė slėptuvės išėjimus.
Liko vienas - tiesiog į degantį kiemą. Staiga pro prakirstą vamzdį ištryško
vanduo. Su kiekviena valanda artėjo mirtis, prasi-kirsti sieną buvo neįmanoma.
Kunigas Zenonas ryžosi gelbėtis.
Nusivilkęs
paltą, pamerkė į vandenį ir varvančiu apsimuturiavęs galvą nėrė į
liepsnojantį užgriautą kiemą. Lipo per įkaitusius raudonus griuvėsius, slydo,
klupo, bet per keletą minučių buvo gatvėje. Batai beveik sudegė ant kojų.
Baisus mirties pavojus liko anapus. Paskui kunigą išsigelbėjo dar trys ar
keturi pasiryžėliai, o kiti nepajėgė ar neišdrįso mestis į liepsnojantį kiemą.
Staiga nuvirto dar viena vos besilaikiusi siena. Tai įvyko 1945 metų kovo
11-osios naktį.
Po didelių
vargų kunigas Zenonas pasiekia Romą ne kaip laisvas lietuvis, bet kaip
benamis, tremtinys, piligrimas, svetimomis DP (perkeltojo asmens) raidėmis
pažymėtas. Romoje kunigas kartu su monsinjoru Ladu Tulaba organizavo Lietuvių
Šventojo Kazimiero kolegiją, kurioje ėjo prefekto, o vėliau ir vicerektoriaus
pareigas. Skubo-mis tęsė (Vytauto Didžiojo Universitete nebaigtas) studijas
popiežiškame Angelicum institute. Užbaigė aukštąsias Bažnytinės teisės studijas
ir laisvesniu laiku rašė disertaciją Katalikų mokyklos Lietuvoje".
Mokslinis darbas buvo įvertintas labai gerai ir jam suteiktas Kanonų teisės
daktaro laipsnis.
Sužinojęs,
kad buvo pakeltas į Kauno kapitulos kanauninkus, ne tik nesidžiaugė, bet mėgino
tos garbės atsisakyti ir susirašinėdamas niekada nepasirašinėjo nei mokslo
laipsniu, nei garbės titulu.
Dar 1950
metais Vokietijoje te-beesantiems Lietuvos vyskupams Vincentui Padolskiui ir
Vincentui Brizgiui buvo pasiūlyta vykti į Bra-ziliją ir eiti profesorių
pareigas Belo Horizonte Kunigų seminarijoje. Kunigas Zenonas pats pasisiūlė
vykti į Braziliją ir profesoriauti. Vėliau kunigas Z. Ignatavičius buvo
pakviestas profesoriauti Rio de Žaneiro kunigų seminarijoje. Jo rūpesčiu ir
pastangomis išrūpintas lietuviškas radijo pusvalandis per vieną katalikišką
radijo stotį. 1955 metais birželio 19 dieną visoje vyskupijoje paskelbta Maldos
diena už Lietuvos išlaisvinimą ir Sibiro tremtyje kenčiančius lietuvius. Pats
Rio de Žaneiro kardinolas paskelbė kalbą į Lietuvą, kurią su vertimu persiuntė
Madrido ir Amerikos balso radijo stotims, kad būtų pertransliuota į Lietuvą.
Radijo programos paruošimas ir jos vedimas buvo išskirtinai kunigo Zenono
rūpestis. Kunigas suorganizavo lietuvių jaunimo ateitininkų būrelį, Lietuvių moterų katalikių
draugiją.
Dėl
sveikatos kunigas Z.Ignata-vičius turėjo grįžti į Romą. Tik grįžęs uoliai
įsijungė į Lietuvių Šv. Kazimiero kolegijos darbą. 1963 metais į Romą
atvykstantys lietuviai atvežė Lietuvoje išleistą žurnalą Švyturys",
kuriame buvo paskelbta daug piktų šmeižtų apie kunigą Zenoną. Vėl kuriam
laikui išvyksta į Braziliją. Jo autoritetas lietuvių išeivijoje labai didelis.
Buvo kalbama, kad jį siūlė kandidatu į vyskupus. 1975 m. gegužės 21 dieną Viešpats
pasikvietė į amžinybę. Amžinai žaliuojantys kiparisai Romoje, Cam-po Verano
kapinėse tyliai šnara savo giesmę monsinjorui, dr. Zenonui Ignatavičiui prie
jo kapo, teikdami viltį, kad Viešpačiui ir Tėvynei nusipelniusio kunigo
palaikai bus sugrąžinti į gimtąją žemę, kurią jis taip mylėjo ir jos ilgėjosi.
2007 m.
spalio 10-ąją, per Pasaulinę misijų dieną, Romoje, Latera-no bazilikoje mons.
Alfonsas Svarinskas kalbėjo apie du žymius misionierius lietuvius -
arkivyskupą Teofilį Matulionį (po mirties apdovanotą Vyčio Kryžiaus ordinu) ir
mons. Zenoną Ignatavičių. Mons. A.Svarinskas italams padovanojo knygą apie
arkiv. T. Matulionį vokiečių kalba ir apie mons. Z.Igna-tavičių - italų kalba.
Beje,
knygynuose dar galima rasti Zenono Ignonio knygą Praeitis kalba".
© 2008 XXI amžius
|