Tradicijos reikšmė liturgijoje
Mindaugas
BUIKA
|
Popiežiaus Benedikto XVI vadovaujamoje
liturgijoje tikintieji nuo šiol
Šventąją Komuniją priima atsiklaupę
|
Komunija
atsiklaupus
Pasikeitimus popiežiaus Benedikto XVI liturginių apeigų vadovavime, tiksliau grįžimą prie
senųjų Bažnyčios tradicijų, neseniai aptarė jo ceremonmeisteris monsinjoras
Gvidas Marinis. Birželio pabaigoje duotame interviu Vatikano laikraščiui
LOsservatore Romano" jis paaiškino, kad dabar tikintieji šventąją Komuniją
iš Popiežiaus vėl priims atsiklaupę ir į burną. Prie šios tradicijos buvo
sugrįžta šiemet per gegužės 22 dieną Benedikto XVI aukotas Devintinių šv. Mišias aikštėje prie La-terano šv. Jono bazilikos.
(Plačiau apie tai rašyta XXI amžiaus" 43
numeryje.)
Iki šiol Vatikane buvo įprasta Švč.
Sakramentą dalinti tikintiesiems stovint: dauguma jų Komuniją priimdavo į
burną, nors kai kurie - į delną. Interviu monsinjoras G. Marinis paaiškino,
kad Komunijos priėmimas atsiklaupus labiau pabrėžia tiesą apie realų
(Kristaus) buvimą Eucharistijoje, stiprina tikinčiojo pamaldumą ir lengviau
įveda jį į slėpinio esmę". Pastoraciniu atžvilgiu tai yra svarbu, kadangi
šiais laikais reikia vėl iškelti ir atstatyti" Eucharistijos slėpinio
sakralųjį aspektą. Mons. G. Marinis taip pat pasakė, kad Komunijos dalijimas į
ranką juridiniu požiūriu ir toliau lieka indultu", tai yra leidimu
nevykdyti bendrosios kanoninės normos. Kad galėtų šią išimtį taikyti
praktikoje, nacionalinės konferencijos turi kreiptis į Šventąjį Sostą ir tam
gauti atitinkamą leidimą. Taigi, sugrįždamas prie ankstesnio Šventosios
Komunijos dalijimo būdo klūpint ir priimant į burną Šventasis Tėvas nori
asmeniniu pavyzdžiu pabrėžti tradicinės normos galiojimo tęstinumą
Bažnyčioje".
Birželio 22 dieną, uždarydamas Kvebeko
mieste (Kanada) vykusį 49-ąjį Tarptautinį Eucharistinį kongresą, popiežius
Benediktas XVI priminė, kad kunigai ir tikintieji
tinkamai dvasiniai pasirengę priimtų šventąją Eucharistiją (Šventojo Tėvo
sakyta homilija iš Vatikano į Kanadą buvo transliuojama per palydovinį televizijos
ryšį). Nepaisant mūsų silpnumo ir nuodėmingumo, Kristus nori apsistoti mumyse,
kai prašome jo išganymo, - kalbėjo Popiežius. - Tam mes turime daryti viską,
kas yra mūsų galioje, kad Jį priimtume tyra širdimi, nuolatiniu atsinaujinimu
per Atgailos sakramentą". Tokiu būdu išsivadavę iš nuodėmės mes
stengiamės, kad siela būtų darnoje su mintimis ir žodžiais, kaip ragina
Vatikano II Susirinkimas. (Benediktas XVI nurodė Susirinkimo liturginę konstitucijąSacrosanctum Concilium", Nr.
11). Jis pažymėjo, kad ypač sunki nuodėmė stabdo Eucharistijos malonės
veikimą mumyse".
Eucharistija
realiame gyvenime
Dalyvavimas Eucharistijoje nėra tik
paprastas puotavimas (valgymas) tarp draugų. Tai -Sandoros su Dievu slėpinio
išraiška. Mes esame pašaukti įeiti į šį Sandoros slėpinį vis labiau
stengdamiesi pritaikyti savo kasdienį gyvenimą prasmingai tą dovaną priimti
Eucharistijoje", - sakė Šventasis Tėvas. Čia jis vėl priminė Sacrosanctum Concilium" mokymą,
kad Eucharistijos aukai, kurioje kartu veikia Kristus-kuni-gas ir Jo mistinis
Kūnas, kuris yra Bažnyčia, savo reikšmingumu negali prilygti joks kitas Bažnyčios
veikimas. Todėl neatsitiktinai apeigos, skelbiančios Kristaus mirtį ir
prisikėlimą, vadinamos dangiškąja liturgija".
Popiežius Benediktas XVI homilijoje uždarant Eucharistinį kongresą ragino giliau
pažinti to tikėjimo slėpinį" per nuolatinį Eucharistinės katechezės
atnaujinimą bei dokumento Sacro-sanctum
Concilium" teksto studijas. Šiuo būdu kiekvienas asmuo geriau
suvoks Eucharistijos kiekvieno aspekto prasmę, supras jo gilumą
bei stengsis tai išgyventi", - aiškino Šventasis Tėvas.
Jis pastebėjo, kad gilinimasis į
Eucharistijos slėpinį ir dalyvavimas jame jokiu būdu neatitraukia tikinčiųjų
nuo realaus gyvenimo ir jo problemų. Atvirkščiai, kadangi Eucharistija yra
Dievo meilės išraiška par excellence, ji
kviečia mus bendrystei su visais mūsų broliais ir atsiliepti į nūdienos
keliamus iššūkius, siekiant planetą paversti vieta geresniam gyvenimui",
- kalbėjo Popiežius. Kad tai būtų įgyvendinta, reikia stengtis gerbti
kiekvieno asmens orumą nuo prasidėjimo iki natūralios mirties", taip pat
turtingos visuomenės turi savo turtais dalintis su vargingaisiais tam, kad
kiekvienas planetos žmogus galėtų ne tik pramisti, bet ir išlaikyti savo
šeimą. Pagaliau, kad taika ir teisingumas spindėtų visuose kontinentuose",
reikia visiems krikščionims stiprybės semtis Eucharistijoje".
Baigdamas homiliją Benediktas XVI pranešė, kad 50-asis Tarptautinis Eucharistinis
kongresas įvyks 2012 metais Airijos sostinėje Dubline. Reikia tikėtis, kad iki
tol bus galutinai sugrįžta prie senųjų Eucharistijos pagerbimo ir priėmimo
tradicijų, kadangi liturgija nėra kažkieno nuosavybė, su kuria galima elgtis
kaip norima, bet visos Bažnyčios turtas. Čia nuolat atnaujinama Kristaus auka,
prisimenant Didžiojo ketvirtadienio paskutinę vakarienę, kurioje mums buvo
duotas pažadas mūsų atpirkimo ant Kryžiaus slėpinyje".
Kryžius -
altoriaus centre
Kitas pasikeitimas popiežiaus
Benedikto XVI vadovaujamose liturginėse apeigose yra
kryžiaus perkėlimas į altoriaus centrą. Kalbėdamas apie tai duotame interviu
LOsservatore Romano" monsinjoras G. Marinis sakė,
kad tokiu būdu Šventasis Tėvas nori pabrėžti Nukryžiuotojo svarbą
Eucharistinėje celebracijoje", nes būtent į tai turi būti sutelktas visų
dalyvių dėmesys. Mes žvelgiame ne į save, bet į Tą, kuris gimė, mirė ir
prisikėlė dėl mūsų - į Išganytoją, - aiškino Popiežiaus ceremonmeisteris.
-Išganymas ateina iš Viešpaties, kuris yra Rytai, tekanti Saulė, į kurį
nukreipiamos visų mūsų akys, iš kurio mes gauname malonės dovaną". Taigi,
liturginės orientacijos klausimas Eucharistijos šventime turi didelę reikšmę,
kadangi tokiu būdu išreiškiamas santykis su teologine, antropologine ir
ekleziologine tikrove.
Kadangi monsinjoro G. Marinio išsakyta
pozicija gerai atspindi popiežiaus Benedikto XVI nuostatas, žinomas italų religinio gyvenimo apžvalgininkas Sandras
Madžisteris siūlo prisiminti 2001 metais kardinolo Jozefo Rat-cingerio
(dabartinio Šventojo Tėvo) išleistą knygą Įvadas į liturgijos
dvasingumą". Tame veikale aptardamos liturginę orientaciją, kardinolas J.
Ratcingeris, kuris iki išrinkimo į šv. Petro sostą ėjo Tikėjimo doktrinos
kongregacijos prefekto pareigas, pastebi, kad senaisiais laikais atsigręžimas
į rytus pamaldose buvo artimai susietas žvelgimu į žmogaus Sūnaus kančią, į
kryžių, kuris skelbia Viešpaties grįžimą.
Tokiu būdu rytai netrukus buvo
pradėti asocijuoti su kryžiaus ženklu, - rašė kardinolas. - Ten, kur nebuvo
įmanoma pasisukti į rytus, kryžius tarnavo kaip vidiniai tikėjimo rytai.
Todėl ir dabar kryžius turi stovėti altoriaus centre, nes turi būti vieta, į
kurią nukreipiamas tiek kunigo, tiek ir besimeldžiančios bendruomenės
dėmesys". Taip yra išpildomas senasis raginimas, kuris buvo skelbiamas
Eucharistijos aukos pradžioje: Conversi ad Domi-num" (Atsigręžk į
Viešpatį"). Reikia žvelgti į Tą, kurio mirtis perskėlė šventovės uždangą
(Plg. Mt. 27, 51), kuris dabar stovi prie savo dangiškojo Tėvo ir mus palaiko
ir kuris iš mūsų daro naują gyvąją šventovę", pabrėžė kardinolas J.
Ratcingeris.
Savo minėtoje knygoje jis kritikuoja
dabar populiarų kryžiaus statymą altoriaus šone, kad šis nekliudytų tikinčiajam
žiūrėti į kunigą. Tokią padėtį kardinolas J. Ratcingeris įvardija, kaip
absurdišką mūsų laikų reiškinį". Nejaugi kryžius yra kliuvinys
Eucharistijai ir nejaugi kunigas yra svarbesnis už Viešpatį?" -klausė
Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektas. Jis palinkėjo, kad ši klaida
liturgijos šventime būtų kiek įmanoma greičiau ištaisyta.
Reikia
atsigręžti į Viešpatį
Viešpats yra vienintelis atramos
taškas. Jis yra tekanti istorijos Saulė. Todėl kryžius gali būti arba kančia,
kuri rodo kenčiantį Jėzų, kuris leidžia, kad Jo šonas būtų perdurtas, kad
ištrykštų kraujas ir vanduo - Eucharistija ir Krikštas, arba toks kryžius,
kuris išreiškia Jėzaus sugrįžimo idėją. Į tai turi būti sutelkiamas dėmesys,
kadangi kiekvienu atveju yra vienintelis Viešpats: Kristus vakar, šiandien ir
visados". Kaip rodo naujieji popiežiaus Benedikto XVI potvarkiai, jis savo vadovaujamose liturginėse
ceremonijose savo vertinimų nepakeitė ir nenori to nutylėti.
Todėl verta prisiminti kovo 22 dienos
Šventojo Tėvo pasakytą Velyknakčio vigilijos šv. Mišių pamokslą, kurio
pabaigoje jis paragino aptarti
Conversi adDominum". Popiežius priminė vertingą ankstyvosios
Bažnyčios tradiciją, kai vyskupas arba kunigas po homilijos garsiai
paragindavo tikinčiuosius atsigręžti į Viešpatį. Pirmiausia tai reikšdavo, kad
jie turi pasisukti į rytus, į tekančią saulę, kaip į Kristaus sugrįžimo
ženklą. Celebruojant Eucharistiją, visa bendruomenė tarsi eina Viešpaties pasitikti.
Ten, kur neįmanoma atsigręžti į rytus, pamaldų dalyviai bent jau nukreipia
žvilgsnį į Kristaus atvaizdą apsidėje arba į kryžių, taip savo viduje
orientuodamiesi į Viešpatį.
Iš esmės šis poelgis yra susietas su
vidiniu atsivertimu - mūsų sielų atsigręžimu į Jėzų Kristų ir taip į patį
gyvąjį Dievą, į tikrą šviesą", - sakė toje Velyknakčio homilijoje Šventasis
Tėvas. Jis nurodė, jog tai siejama ir su šv. Mišių aukotojo kreipimusi prieš
Eucharistijos maldą į tikinčiųjų bendruomenę: Sursum corda" - Aukštyn
širdis", taip visą savo sielą paskiriant Viešpačiui ir dėkojant Jam už atpirkimą,
kas yra svarbiau už visus kitus rūpesčius bei troškimus.
Conversi
adDominum" taip pat reiškia ir pasiryžimą
išsivaduoti iš paklydimų, į kuriuos taip dažnai linkstama mintimis ir
veiksmais. Mes turime vis iš naujo atsigręžti į Tą, kuris yra Kelias, Tiesa ir
Gyvenimas, - aiškino popiežius Benediktas XVI. - Mes turime iš naujo atsiversti, nukreipdami visą savo gyvenimą į
Viešpatį." Reikia leisti savo širdims išsivaduoti iš blogio jėgų, kurios
nuolat mus traukia žemyn, ir pakilti aukštyn - į tiesą ir meilę.
Sugrįžo prie
senojo pastoralo
Kalbėdamas apie kitus liturginio
pobūdžio pasikeitimus, monsinjoras G. Marinis nurodė į Popiežiaus naudojamą
kryžiaus formos pastoralą arba ganytojo lazdą. Paauksuotą pas-toralą su
graikiškos formos kryžiumi, kuris anksčiau priklausė popiežiui palaimintajam
Pijui IX (1792-1878), pirmą kartą Benediktas XVI panaudojo per šiemetinio Verbų sekmadienio celebravimą.
Nuo šiol tą ganytojo lazdą Popiežius liturginėse apeigose naudos nuolat, taip
pakeisdamas sidabrinį pastoralą su vaizduojama Kristaus kančia, kurį buvo pradėjęs
naudoti Paulius III ir jo tiesioginiai įpėdiniai Jonas Paulius I ir Jonas
Paulius II.
Šis sprendimas reiškia ne įprastą
grįžimą prie ankstesnio būdo, bet liudija apie tolesnį tradicijos palaikymą,
kuri įgalina įprastu būdu žengti (Bažnyčios) istorijos kelionėje", - sakė
mons. G. Marinis. Jis paaiškino, kad vėl naudojamas ankstesnis pastoralas
labiau atitinka senąją Romos popiežių tradiciją laikyti tą ganytojišką lazdą,
kuri buvo kryžiaus formos.
Paklaustas apie popiežiaus Benedikto XVI celebruotas šv. Mišias prie senojo altoriaus
apaštališkųjų rūmų Siksto koplyčioje, Vatikano ceremonmeisteris pabrėžė, kad
tokiu būdu Šventasis Tėvas norėjo ne atsukti nugarą tikintiesiems, bet drauge
su jais susitelkti į Viešpatį. To reikalauja ir ypatingos meninės aplinkybės -
virš Siksto koplyčios altoriaus iškilusi didinga freska, vaizduojanti
Paskutiniojo teismo" dieną. Tokioje išskirtinio grožio sakralinėje erdvėje
labiau tinka šv. Mišias celebruoti prie senojo altoriaus, kartu išlaikant ir
atitinkamą liturginę orientaciją", - sakė mons G. Marinis.
Bažnyčia
gyvena pagal tęstinumą
Aiškindamas apie 2007 metų liepą popiežiaus
Benedikto XVI paskelbtą dokumentą Summorum Pontificum", kuriuo
leidžiama be jokių apribojimų celebruoti iki Vatikano II Susirinkimo galiojusią lotyniškąją (Tridento) šv. Mišių
liturgiją, monsinjoras G. Marinis sakė, kad toks sprendimas turėjo du tikslus.
Pirmiausia buvo siekta palengvinti susitaikymą su tais tikinčiaisiais ir jų
bendruomenėmis, kurios liko ištikimos Tridento šv. Mišių liturgijai. Taigi,
minėtas dokumentas yra puikus meilės Bažnyčios vienybei aktas", aiškino
Vatikano ceremonmeisteris. Antrasis uždavinys buvo siekimas praturtinti abi
lygiateisias Romos liturgijos formas.
Birželio viduryje Londone surengtoje
spaudos konferencijoje už dokumento Summorum
Pontificum" įgyvendinimą atsakingas Popiežiškosios Ecclesia
Dei" komisijos pirmininkas kardinolas Darijus Kastriljonas Ojo-sas sakė,
kad rengiamas raštas kunigų seminarijoms, kuriuo raginama aktyviau rengti tokius
dvasininkus, kurie būtų pajėgūs celebruoti lotyniškąsias šv. Mišias. Taip pat
pasiūlyta tikinčiuosius per katechetikos užsiėmimus išsamiau susipažinti su
iki 1962 metų galiojusia Romos Mišiolo liturgija. Tada visi tikintieji galėtų
tinkamai dalyvauti Tridento šv. Mišių liturgijoje, dar nepraradusioje savo
reikšmės. Daugelyje pasaulio diecezijų, taip pat ir Romos vyskupijoje,
steigiamos personalinės parapijos", į kurias renkasi tikintieji, išlaikę
ištikimybę senajai liturgijos formai.
Mons. G. Marinis sako, kad
priekaištai, jog popiežius Benediktas XVI neva nori sugrąžinti Bažnyčią į ikisusirinkiminius" laikus, neturi
jokio pagrindo. Tokių sąvokų, kaip iki-susirinkiminis" ir
posusirinkiminis" supriešinimas yra aiškiai klaidingas ir priklauso pasenusiems
samprotavimams", kurie yra siaurai ideologiški ir atspindi tik nuorodą į
tradicijų tęstinumo nebuvimą Bažnyčios istorijoje. Tiek seni dalykai",
tiek ir nauji dalykai" priklauso visų laikų Bažnyčios turtui, aiškino Vatikano
liturginių ceremonijų vadovas. Ne viskas, kas nauja, yra teisinga, kaip ir ne
viskas, kas sena. Tiesa sujungia sena ir nauja, ir šiuo keliu mes turime eiti
be jokių prietarų", - sakė monsinjoras G. Marinis. Bažnyčia gyvena pagal
tęstinumo įstatymą, kuris pripažįsta vystymąsi, besiremiantį tradicija.
© 2008 XXI amžius
|