Specialiai XXI amžiui"
Kryžnešių kelionė iš
Lurdo į Šiluvą
|
Vienas labiausiai patyrusių kryžnešių,
keliavęs ir į Romą bei Šventąją
Žemę plungiškis Vygandas Pronckus
|
|
Jaunasis kryžiaus nešėjas
alantiškis Raimundas Zimka
Kazimiero DOBKEVIČIAUS nuotraukos
|
Birželio 11-13 dienomis
Šiaulių vysk. Eugenijus BARTULIS, keli šimtai tikinčiųjų ir kunigų apsilankė
Lurde. Pamatytos ir kitos garsios Dievo Motinos šventovės Lurde, švenčiančios
150-ųjų Dangaus Karalienės pasirodymo sukaktį. Norėdami aplankyti šias
šventoves ir paminėti Dievo Motinos apsireiškimo Lietuvoje 400-ąsias metines,
grupė Lietuvos tikinčiųjų, vadovaujama Gintaro Naudžiūno ir šios grupės
dvasios vado jėzuito Kazimiero Ambraso, išsirengė į keturių mėnesių pėsčiųjų
žygį, nešdami 60 kilogramų kryžių ant pečių - kaip atgailos, pasiaukojimo ir
atsiprašymo už savo ir visos tautos kaltes simbolį...
Pradedame spausdinti kun.
Kazimiero Ambraso, SJ, reportažus-dienoraščius iš šios kelionės..
Kun. Kazimieras AMBRASAS. S.T
Atrodo, kas čia tokio
žygiuoti per svečias šalis su kryžiumi ant pečių. Tačiau taip tik gali atrodyti
iš pirmo žvilgsnio. Juk visos grupės vadovas Gintaras dar prieš kelionę turėjo
apvažiuoti tais keliais ir per tas šalis, kurias po metų keliausime. Išmatuoti
atstumus, nustatyti stabtelėjimus ir nakvynes, pietus, kitas priėmimo ir mūsų
trumpos viešnagės sąlygas. Negana to, reikėjo išsiuntinėti mandagius ir
nuolankumo kupinus laiškus, kad prašo priimti tokią keliauninkų grupę, kuri nei
lovų neprašo, nei kokių nors patogumų, o tiktai stogą virš galvos. O kur dar
visokie kiti maldavimai?
Trečiadienis, 2008 05 14,
Mirande - Auch - Mirande
Šiandien mūsų kryžnešiai pakliuvo į prancūzišką
miestą Auch su keturiomis, o gal ir daugiau bažnyčiomis, su senovine katedra,
kurios vyskupas iškart neleido mums net užeiti į bažnyčias ir išsiuntinėjo
laiškus, kad mūsų, kryžnešių iš Lietuvos, klebonai nepriimtų. Paskui tas
draudimas tarsi ir buvo atšauktas, bet kai šiandien pradėjome ieškoti nakvynės
šiame mieste, iš kurio jau keli mėnesiai nesulaukėme jokio atsakymo,
įsitikinome, kad pirminis aukštojo ganytojo laiškas ant mūsų žygio uždėjo
lemtingą antspaudą.
Nesuradome nakvynės nei bažnyčiose, nei
savivaldybėse, nei merijoje. Jau buvome nusprendę, kad apsistosime tuščiuose
kažkokios draugijos garažuose, prie kurių dabar stovėjo ir mūsų Šėtroje"
laukė Juozelis. Mums dingojosi, kad jeigu kai kuriuose garažo blokuose kur ne
kur buvo įvarytas automobilis, o pro stogą ne visuose atviro garažo skyriuose
varvėjo pliaupiantis lietus, tai kodėl mums netiks tokia nakvynė. Juk Mergelė
Marija su Juozapu nerado užeigose jokios prieglaudos ir todėl nakvojo
priemiesčio ganyklose. Tačiau mūsų viltis sužibo, kai paaiškėjo, kad buvusioje
parapijoje Mirande tas pats sporto centras mus dar vienai nakčiai priglaus.
Taigi po pusvalandžio grįžę atgalios iš Auch į Mirande apie 32 km, atsidūrėme
tuose pačiuose pastatuose, kur mums buvo leista darsyk pernakvoti. Čia netgi
ant durų dar kabo mano vizitinė, tarsi laukdama, kad su-grįžčiau į šią vietą...
Ačiū Dievui, Mergelei Marijai, šv. Bernadetai,
visiems šventiesiems ir Dievo tarnams bei tarnaitėms, o ypač Barborai
Žagarietei, kad mums šioje kelionėje visi mums padeda ir mumis rūpinasi.
Nors negalvojome grįžti atgal į Mirande, bet
susidūrę su Auch nesvetingumu, buvome priversti ieškotis pastogės arba
tuščiame cementiniame garaže, arba po tiltu, kurių, kaip sakė turizmo centro
darbuotojai, čia yra du padoresni. Didžiulė sporto salė per dešimt minučių
virto bažnyčia. Buvo giedamos giesmės, skaitomi skaitiniai. Ką pasakyti per pamokslą?
Dvi mintys. Šiandien kankinio jėzuito, gyvenusio ir dirbusio ilgą laiką
Vilniuje, kun. Bobolos šventės diena. Antroji mintis - Pilypo Cezarėja: sic transit gloria mundi. Ant stalo
stovinti šv.Bernadetos skulptūrėlė, man padovanota gerojo klebono Žozefo, buvo
labai geras pavyzdys...
Išsiuntęs T. Žozefui laišką su vietos vyskupo lėšų
duone-liaujančiu voku ir jo parašu, kad už laišką sumokėta, pasijutau atlikęs
pareigą: mat T. Žozefas, padovanojęs man du mažus albumėlius, viename iš jų
paliko kažkokio piliečio savo parapijos laidotuvių dokumentą. Todėl būtų itin
nepadoru jį išsigabenti Lietuvon. Įdėjęs tą popiergaliuką su keliais padėkos
žodžiais, atsidusau. Juk kiekvienas kryptelėjimas nuo mūsų iš anksto numatyto
maršruto į šalį svečioje šalyje, itin daug kainuoja - tiesiog trigubai: pinigų,
laiko ir jėgų. Tačiau, ačiū Dievui, viskas jau atlikta. Pirmyn.
Ketvirtadienis, 2008 05 15,
Mirande - Auch -
Montestruc
Netikėtas atradimas
Žiūriu į Montestruc - mūsų rajoninio dydžio
miesto, tiksliau sakant, nemažo bažnytkaimio, pakeliui į Laurent de Fleurance,
herbą: apsišarvavęs liūtas laiko šios gyvenvietės ženklą,
kurio viduryje - besišypsanti saulė kaitina kalvas, o aplinkui vynuogynai,
kurių derliumi taip didžiuojasi apylinkių gyventojai, nes tai svarbiausia jų
laukų gėrybė. Šios gyvenvietės pavadinimas romėniškos kilmės. Ageno vyskupo
šv. Kapricijaus (Sainte Caprais, evzque d'Agen) bažnyčia ir dabar stovi šiame
mieste. Minėtas šventasis - tikriausiai vienas iš pirmųjų III amžiaus
kankinių. Jis su šv. Foi (Sainte FOY) atsisakė garbinti stabus, todėl jiems
buvo nukirsdintos galvos ir jie palaidoti šioje vietoje. Šioje bažnyčioje yra
pagrindinė nava ir dvi koplyčios.
Čionai mūsų kryžnešiai stabtelėjo atsikvėpti. Tad
galima tokia proga su dviem bičiuliais užeiti į seną bažnytėlę, kurios bokštą
pro negailestingai nupjaustytas ligi nuogumo plikas medžių šakas artėdami prie
šios šventovės vis aiškiau ir aiškiau matome. Šiame krašte, oksitaniečių tarme
vadinamame Monte Astruco, išaugo vynuogių augintojų gyvenvietė, kaip vietinių
paprastai sako, jie gimė po laiminga žvaigžde.
Atrodo, kad šiame krašte gyveną prancūzai nebijo
dienomis palikti bažnyčių atdarų. Todėl ir į šią, kaip ir daugelį kitų, įėjome
be zakristijono, be klebono pagalbos, - duris radome atviras. Šventojo
Kaprijaus bažnyčia atsirado nuo Aženo vyskupo, kuris vienas iš pirmųjų šio
krašto kankinių tikriausiai XIII amžiuje buvo nukankintas už krikščionybę, nes
atsisakė pagarbinti stabus.
Ketvirtadienis, 2008 05 15,
Sainte Laurent de
Fleurance
Didingų skliautų ir vitražų akistatoje
Vos tik įžengus į šią raudonomis įvairiaformėmis
plytomis iš oro išmargintą tvirtą, su kontraforsais, tarsi ne vieno meistro ir
amžiaus sukurtą kilmingą šventovę, į veidą padvelkė vėsa, nustebino storulės,
galingos kolonos, erdvios, aukštos navos, per šimtmečius kojų išspardytos
akmeninės grindys, už kurių gūbrių bemaž stringa pusiaukelėje XXI amžiaus
maldininko žingsnis. Iš sienų dvelkia tauri vidurinių amžių dvasia, kai tada,
o dar ir šiandien šią erdvią trinavę šventovę tebepuošia daugiaplaniai trijų
palų langai su Šventojo Rašto - tiek Senojo, tiek ir Naujojo Testamento -
senovinių veikėjų didingais portretais, istorinėmis scenomis. Kiekvienas iš tų
tripalių langų - beveik 3 metrų pločio ir 8 metrų ilgio. Kaip manoma, šių
genialių darbų autorius greičiausia miręs Tulūzo-je 1524 metais. Ši viduramžių
šventovė, kurios didingam vaizdui užbaigti renkami pinigai skirti centriniam
viršum didžiųjų durų dar nesančiam spalvotam stiklui. Visi šios katedros
vitražai - itin brangūs, meniški, unikalūs. Apskritai visas pastatas tiek iš
išorės, tiek ir iš vidaus labiau panėši į gynybinę pilį, negu į maldos namus.
Žinoma, ligi šių laikų tos sienos, ne sykį mačiusios karus, atnaujinimus,
perstatymus, nūnai jau gal nėra visiškai originalios, bet vis viena
išlaikiusios senovinę išvaizdą ir įėjus žadina giliamintę nuotaiką.
Viena kita buitinė smulkmena primena kryžnešių kasdieną,
kuri, nors ir nelengva, bet dažniausiai kupina giedrumo, pasitikėjimo Dievu ir
Jo šventaisiais. Žvalgybinė trijų keturių žmonių grupelė, sėkmingai suradusi
klebono gyvenamą namą, susitarė dėl nakvynės ir patys apžiūrėję kambarius,
pasišnekėję su katedros šeimininku, dar gavę arba-tos, ridikėlių ir braškių,
gražiai klebonijoje su Tėvu Šarliu pasivaišino ir pasikalbėjo apie pašaukimus,
kurių taip trūksta šiame krašte, kad dažnai net nėra kam pakeisti senosios
kartos kunigų parapijose. Pasitarę dėl rytojaus kelionės į St. Clar,
kompiuterių salone pasiuntę reikalingus dokumentus į Lietuvą ir pasipildę
maisto atsargas parduotuvėse, jie susitarė dėl rytojaus aukojamų St. Clar
parapijoje šv. Mišių, paskui klebono Šarlio vadovaujami pasiskirstė kambariais
ir visi nuėjo ilsėtis.
Ketvirtadienis, 2008 05 15,
Sainte Laurent de
Fleurance
Triaukštėje klebonijoje...
Keltis reikėjo ankstokai, nes į St. Clar, kur buvo
paliktas mūsų kryžius keliauninkas, reikėjo atsirasti prieš pusę aštuonių, -
juk ten 7.30 val. turėjo būti mūsų grupei aukojamos šv. Mišios... Tiktai
kažkodėl šiek tiek stebino mūsų Pa-steur gatvėje abipus abiejose pusėse tiek
pirmajame, tiek antrajame aukšte aklai uždarinėtos ne tik durys, bet ir langinės.
Vakarykštis lietus su apsčiais žaibais ir garsiais perkūnijų atodūsiais tarsi
pakeitė šio krašto ir šio miesto veidą. Gatvės tarsi rūpestingų ugniagesių
žarnų srove išplautos, oras skaidrus. Atrodo, kvepėjo visi pašaliai, o
klebonijos kieme pražydusios gėlės džiugiai ir gaiviai mojavo mums išvažiuojant
ir mielam klebonui Šarliui, kuris šioje parapijoje jau dešimt metų, o iš viso
jau 43 metus dirba kunigu įvairiose šios vyskupijos parapijose. Pamenu jos
pašonėse gražiai pabarstytus baltus akmenukus, žydinčius gėlynus, orų ir erdvų
apytamsės katedros vidų, atitinkantį neveidmainingų viduramžių mąstysenos
dvasią ir nuotaiką.
Penktadienis, 2008 05 16,
Sainte Laurent de
Fleurance - St. Clar - Valence
St. Clar mūsų nelaukė
St. Clar ne itin nuoširdžiai mūsų laukė. Kai
kryžnešiai priėjo prie senoviniais kontraforsais apkaišytos bažnyčios, irgi labiau
panašios į tvirtovę su storomis, nuo drėgmės, žmogaus užuomaršiškumo, dažno
aplaidumo ir amžių tėkmės apgliaumijusiomis sienoms, prie pažaliavusių nuo
senumo dvivėrių durų reikėjo gerokai palaukti. Nenorėdami veltui leisti laiko,
kryžnešiai, sugiedoję Marija Marija...", pradėjo Rožinį. Tiktai vieną
antrą paslaptį sukalbėjus, pasirodė šilta skraiste apsigobusi pusamžė
moteriškė, čionai einanti ne tik sargės, bet ir zakristijonės pareigas,
didžiuliu senoviniu pažaliavusiu raktu atrakino mums dvivėres bažnyčios duris,
už kurių į mus pažvelgė ne tik liūdni vitražų stiklai, bet ir seni, nutrinti
suolai, kojų išspardytos akmeninės grindys, aptrinta ir ne itin švaria marška
užtiestas altorius, prie kurio visiškai nebuvo matyti amžinosios lempelės ir iš
viso - rūpestingos, kasdienės švaros, tvarkos ir atidos, kurią iškart pastebi
įėjęs į tvarkingą, žmonių ir ypač čia dirbančio kunigo meilę. Vos įėjęs į
zakristiją, pasigedau Lurdo zakristijos ryškaus apšvietimo, tvarkos ir erdvės.
Nuliūdino ir tai, kad pradėjusi ieškoti šiandien priklausančios žalios spalvos
stulos ir arnoto, zakristijone nei vienoje, nei kitoje dvivėrėje spintoje jų
nerado:
- Greičiausia klebonas jas kitur saugo... - lyg
pasiteisindama, lyg norėdama paslėpti savo neapdairumą, sutrikusi svečių
akivaizdoje pradėjo atsikalbinėti moteris.
Neradęs žalios spalvos, išsitraukiau apiplyšusį
baltą arnotą ir panašaus likimo stulą. Rengdamas mane Raimundas, mūsų grupės
nuolatinis tarniukas ir zakristijonas, visaip stengėsi patampyti savo ankštą kamžą,
kuri atrodė taip, kaip penkiolikmečiam vaikui būtų užtemptas penkerių metų
rūbelis.
Pamojavęs ranka zakristijonės vyrui Morisui, kurio
senelė buvo kilusi iš Lietuvos, bet beveik visą laiką gyveno Lenkijoje,
žvilgterėjęs ant bažnyčios stogo sutūpusius balandžius, kurie iš tolo atrodė
tarsi gegutės kukuoja, atsisveikinau su St. Clar bažnytkaimiu, kurio
neišvaizdus šventorius, senoviška, gerokai apšepusi ir netvarkoma bažnyčia su
sunešiotais rūbais liudija, kad ir čionai, kaip ir kitose šio krašto parapijose,
pjūtis didelė, bet darbininkų maža..."
(Bus daugiau)
© 2008 XXI amžius
|