Mokyti kitus irgi Dievo dovana
|
Technologijų mokytojas
ekspertas Kęstutis Bakutis
Autoriaus nuotrauka
|
Kovo 17-ąją Metų mokytojo premija buvo
įteikta ir Raseinių Prezidento Jono Žemaičio gimnazijos technologijų
mokytojui ekspertui Kęstučiui BAKUČIUI. Su pedagogu kalbėjosi XXI
amžiaus korespondentas Bronius VERTELKA.
Žinia, kad esate nominuotas geriausiu šalies
Metų mokytoju, jums buvo staigmena?
Kiekviena tokia žinia yra ir džiugi, ir maloni,
ir staigmena. Tačiau jau praėjusiais metais iš Lietuvos Prezidento
rankų už etninės kultūros puoselėjimą gavau Lietuvos Didžiojo kunigaikščio
Gedimino ordino medalį. O kai šiemet buvo teikiami dokumentai Metų
pedagogo premijai gauti, aišku, slaptos vilties turėjau. Bet Lietuvoje
mokytojų dirba daug darbščių, kūrybingų, kurie ne mažiau verti
tokio apdovanojimo. Gal šiuo metu mano darbai buvo labiau įvertinti
ir mane atrinko šiai premijai gauti.
Kokiose mokyklose teko dirbti?
Mokytojauti pradėjau 1984 metais, baigęs Vilniaus
pedagoginį institutą. Po to porą metų tarnavau armijoje. 1986 metais
pradėjau dirbti mokykloje, kur ir dabar dirbu. Tuo metu tai buvo
Raseinių antroji vidurinė mokykla, o 1999-aisiais ji persiformavo
į Žemaičio gimnaziją ir Raseinių pagrindinę mokyklą.
Jūsų kelias į mokytojo profesiją?
Tais laikais mano šeima buvo neturtinga, tad negalvojau
apie aukštąjį universitetinį išsilavinimą, galvojau rinktis darbininkišką
profesiją. Atsitiko taip, jog vidurinę mokyklą baigiau gan gerais
pažymiais, ir man švietimo skyrius skyrė siuntimą į Vilniaus pedagoginį
institutą. Tėvai labai apsidžiaugė, kad aš įstojau.
Praktiką atlikau Raseinių Kalno vidurinėje mokykloje
(buvusioje pirmojoje vidurinėje), čia sutikau labai gerą mokytoją
šviesaus atminimo Juozą Milių. Jis buvo vienas geriausių mano
mokytojų, kurio pavyzdys parodė, kokiu mokytoju galima būti. O meilę
darbams įskiepijo irgi jau šviesaus atminimo mokytojas Vaičekauskas
Ariogalos vidurinėje mokykloje. Jis leisdavo mums dirbti, kurti.
Nuo to viskas ir prasidėjo.
Nenusivylėte mokytojo darbu? Dažnai girdime,
kad mokytojui šiandien yra ypač sunku. Kaip jums atrodo mokytojo
darbas?
Nebūčiau dirbęs mokytoju, jeigu nebūčiau sugebėjęs
surasti bendros kalbos su moksleiviais. Aš į vaikus visada žiūriu
kaip į žmones, kurie galbūt yra pasimetę mokykloje, pasimetę savyje,
šeimoje ar savo pasirinkime. Su vaikais stengiuosi bendrauti kaip
su sau lygiais žmonėmis ir duoti tai, ko jiems reikia, stengiuosi,
kad jie matytų pamokų naudą. Pasistengiu skirti tokius darbus, kurie
jiems bus naudingi, reikalingi, įdomūs, ir bandau juos patraukti
į save, patraukti iš blogųjų įpročių. Blogų įpročių ir blogų pagundų
yra daug, ir daug sumaišties vaikų pasaulyje. Nes vaikai nėra suaugę,
subrendę, jie kartais nesugeba atskirti blogį nuo gėrio. Aš stengiuosi
jiems duoti kitą pasaulį, parodyti, kad galima daug ką savo rankomis
padaryti, nudžiuginti mamą, tėtį, nudžiuginti draugą, galų gale
įskiepyti verslumo gyslelę. Kad vaikai ne tik gali kitų darbu naudotis,
bet ir patys savo ateitį statyti, savo rankomis kurti kelią, kuriuo
būtų patogu eiti jiems ir aplinkiniams. Nenoriu girtis, bet yra
daug vaikų, kuriuos ištempiau iš negerų dalykų buvo net išmestų
iš mokyklos. Pavyzdžiui, Žilvinas sugebėjo daug pasiekti, tapo baldų
dizaineriu. Ir vaikai galbūt mato, kad iš manęs galima kažko išmokti,
kad paskui tai galėtų panaudoti savo malonumui, pagaliau save atrasti.
Galbūt vaikai mato, kad aš jų neapgaudinėju, nuoširdžiai viską rodau,
esu jiems atviras. Turime muziejų, kuriame eksponuojami geriausi
moksleivių darbai. Vaikai, kol nėra sugadinti masinės informacijos,
yra nuoširdūs, su jais galima dirbti, su jais reikia bendrauti,
tik viską daryti atvira širdimi.
Teko girdėti mokytojų nusiskundimų, kad mokiniai
pamokose daro ką nori, nesiskaito su mokytojais... Nejaugi situacija
tokia bloga?
Iš tikrųjų mokytojo darbas yra labai sunkus. Jeigu
dirba mokytoju, vadinasi, tai jam duota Dievo. Bet yra ir taip,
kad žmonės, baigę universitetą, patys nelabai suradę save, ateina
dirbti mokytojais. Jeigu nemylėsi vaikų, nemylėsi savo darbo, vaikų
darbo ir jų pačių, tai bus labai sunku. Jeigu sunku dirbti mokykloje,
vadinasi, ne ten dirba. O lengvų darbų nebūna. Tiesiog su meile
reikia žiūrėti į darbo vietą. Jeigu tu mylėsi mokinį, vaiką, mylėsi
savo darbą, tada nebus sunku. Vaiko žodelį, jo blogą elgesį reikia
priimti taip, kaip yra. Bet vaikas viską atperka, kai padaro darbą.
Kai žibančiom akim atneša ir pasako: Tai aš padariau. Kai tėvai
laimingi tau pasako, kad vaikas grįžo iš gatvės ar pradėjo džiaugtis
tuo, ką daro, tai yra didžiausias džiaugsmas. Nepamenu, kad būčiau
supykęs ar ką nors įžeidęs. Mokykloje labai daug laiko praleidžiu,
vakarais dar ilgai dirbu, vaikai ateina. Vaikų meilė mokytojui irgi
būtina. Jeigu mokytojas nejaučia meilės mokiniui, tada ir pats darbas
yra labai sunkus. Tada ir sunku ateiti į mokyklą ar išeiti iš jos.
Mano nuomone, gal ir subjektyvia, turi būti meilė vaikui, turi būti
meilė mokslui ir pačiam darbui. Ir tada bus lengviau. Yra mokytojų,
kurie mokiniams atiduoda savo širdį, ir juos supa vaikai. Daug tokių
mokytojų ir mūsų gimnazijoje, ir pagrindinėje mokykloje. Dažniausiai
skundžiasi tie mokytojai, kurie nemyli moksleivių.
Buvo atvejų, kai pačiam atrodė, kad su moksleiviu
pasielgėte neteisingai ir todėl nusprendėte jo atsiprašyti?
To yra pasitaikę. Negalima vaiko žeminti. Nors
tu daugiau žinai, daugiau sugebi ir turi daugiau patirties. Pasitaikė
tokių situacijų, kai atėjęs randi sulaužytą įrankį ar sulaužytą
detalę ir neteisingai apkaltini vaiką. O paskui išaiškėja, kad jam
kažkas jį sugadino ar pakišo. Žinote, vaikai visko prisigalvoja.
Tokiu atveju aš nebijau atsiprašyti neteisingai apkaltinto prieš
visą klasę ir pasakau kodėl. Nereikia bijoti atsiprašyti suklydus.
Jeigu ateini su meile vaikui, tada bus gerai. Jeigu pasirodytume
kaip dideli mokslininkai, daugiau žinantys ir daugiau galintys,
tai būtų laikina. Vaikai dirba ir su tokiais mokytojais, bet jiems
meilės nejaučia.
Bet atstumas tarp mokinio ir mokytojo turi būti...
Aš jiems ir sakau: mes esame patirtis, įgūdžiai,
žinios. Aš esu jų konsultantas, vyresnysis pagalbininkas. Aš padedu,
paaiškinu, duodu žinių, kaip tai daryti. Daugiau į tėvelį esu panašus,
nes vaikas į jį kreipiasi pagalbos ar paaiškinimo. Ne vienas vaikas
man pasakė: Jūs man kaip tėtis. Tai man didžiausias įvertinimas.
O kaip auklėjote savo vaikus?
Turiu vieną sūnų Gediminą ir juo didžiuojuos.
Sūnus vienturtis, tai gal buvo ir kiek palepintas. Bet stengiausi
jam įskiepyti darbštumą, nes tai yra labai svarbu žmogaus gyvenime.
Kad darbas yra reikalingas ir jis turi būti atliktas labai sąžiningai,
ir jį reikia gerbti. Auklėdamas sūnų stengiausi šitą pabrėžti. Man
tai pavyko. Dabar sūnus mokosi M. Romerio universitete Teisės ir
viešosios policijos fakultete. Jo auklėjimas gal nebuvo toks, kokio
norėjau, nes daug laiko atiduodavau mokyklai, bet mačiau, kad geru
keliu einama. Sūnus yra darbštus ir labai sąžiningas.
Turėjote gausybę mokinių, kas ir kur jie dabar?
Turėjau labai gabių jaunų žmonių, kuriais tikrai
galiu didžiuotis. Buvę mano mokiniai broliai Ramūnas ir Edvinas
Pikčiai dirba informacijos technologijos srityje, Raimundas Jukna
dirba bankinėje sistemoje. Tai darbštūs mokiniai, geri matematikai,
bet ir ne prastesni medžio meistrai. Buvo Lina Pisenkaitė, tikras
mano perliukas, ji ir baldus darė. Baigė Šiaulių universitetą, yra
baldų dizainerė. Viktoras Kromerovas gyveno kaime, į mokyklą važinėdavo
dviračiu, baigė taikomosios dailės mokyklą Kaune, dabar Norvegijoje
turi medžio darbų įmonėlę. Tokių mokinių turėjau daug. Antai Gedas
Dukauskas, labai gabus medžio darbams, dabar studijuoja baldų dizainą.
Raseiniai
Autoriaus nuotrauka
© 2010 XXI amžius
|