Permainos provincijoje
|
Raseinių rajono kaimų bendruomenių
sąjungos pirmininkė Loreta Sirvidienė
Autoriaus nuotrauka
|
Raseinių rajone yra 52 kaimo bendruomenės.
Apie jų veiklą su sąjungos pirmininke Loreta SIRVIDIENE, konkurse
Lietuvos kaimo spindulys 2008 nominuota Kaimo bendruomenės lydere,
kalbasi XXI amžiaus korespondentas Bronius VERTELKA.
Kaip susikūrė jūsų kaimo bendruomenės?
Pavienių kaimo bendruomenių atsirado 2002 metais,
o jų sąjunga susikūrė 2003 metų lapkričio mėnesį. Aš esu Berteškių
kaimo bendruomenės pirmininkė nuo 2003-ųjų birželio.
Kuo džiugina bendruomenės?
Per keletą metų bendruomenės labai pakeitė kaimo
veidą, suvienijo žmones. Kur bendruomenė stipresnė ir į savo veiklą
įtraukė jaunimą, ten jauni žmonės tapo aktyvesni, mažiau laužo,
netgi priešingai padeda organizuoti talkas, rengia sporto kambarius,
paskui sportuoja. Beveik visų kaimo bendruomenių veikla prasidėjo
nuo bendrų renginių, išvykų, susibūrimų, gražių pasisėdėjimų, nes
geras projektas ar didelė veikla praktiškai baigiasi kažkokiu apibendrinimu
konferencija ar, sakykim, padėkos švente. Kitą kartą būna skaudu
girdėti, kad bendruomenė nieko neveikia, tik švenčia ir švenčia.
Bet tos šventės būna organizuojamos kažkokia konkrečia proga ir
apvainikuoja gražius darbus. O mūsų bendruomenės tikrai daug nuveikė.
Kurią bendruomenę išskirtumėte?
Kai taip manęs klausia, visada sakau: kaip galima
palyginti bendruomenes, kurios dirba skirtingomis sąlygomis. Vienos
yra įsikūrusios mažų miestelių centruose, kitos dideliame užkampyje,
kur gyvena šimtas ar du šimtai gyventojų. Bendruomenės yra labai
skirtingos ir jos prisitaiko pagal galimybes veikti. Kai nėra nei
kultūros namų ar bibliotekos, tikrai reikia įvertinti, kad žmonės
kažką organizuoja ir susiburia. Galiu pateikti ir pavyzdžių. Šiais
metais sėkmingai veikia daugiau kaip pusė rajono bendruomenių. Paminėčiau
Žaiginio bendruomenę Bitupis, Betygalos kaimų bendruomenę, Gervinės,
Pašešuvio, Butkiškės, Milašaičių, Ramonų bei kitas. Nenoriu supykdyti
tų, kurių nepaminėjau. Aš džiaugiuosi visų veikla. Vienas norisi
pagirti už tai, kad įvykdė gražų projektą, kitas kad organizuoja
mokymus. Ramonų bendruomenėje beveik dešimt žmonių dalyvauja ilgalaikiuose
kompiuterinio raštingumo kursuose. Viena šios bendruomenės narė
sulaukė padrąsinimo imtis savo verslo.
Ar turite bendruomenių, kurios, kaip Ukmergės
rajono Petronių bendruomenė, būtų įsisteigusios savo amatų namus?
Tokių, deja, dar nėra kol kas yra tik planai.
Betygalos bendruomenę galima pagirti už kultūros paveldo tradicijų
puoselėjimą. Pasitaikė dėkinga situacija: Betygalos miestelio centre
buvo senas valsčiaus pastatas, kuris bendruomenei atiteko pagal
panaudos sutartį. Ji gražiai jį tvarko. Numatyta įrengti duonos
kepimo krosnį, vaistažolių džiovinimo kambarėlį, planuojama, kad
svečius bus galima pavaišinti vaistažolių arbata.
Papasakokite apie Berteškių bendruomenės, kurios
pirmininkė esate, veiklą.
Berteškių bendruomenė, jungianti septynis kaimus,
gyvuoja septintus metus, turi per 80 narių. Pagal savo jėgas stengiamės
daryti gražius darbus. Rašėme ir laimėjome kelis valstybės paramos
projektus, įsikūrėme sporto centriuką. Turime daug patalpų, gautų
iš savivaldybės, turime gražius kultūros namus. Ir bendruomenė,
ir kultūra, ir biblioteka telpa po vienu stogu ir sėkmingai tarpusavyje
bendrauja. Sudarytos sąlygos sportuoti: ypač mėgstama žaisti biliardą,
kilnoti svarmenis. Jaunimas visą žiemą, nors patalpos nešildomos,
nes kiltų problema, kaip jas išlaikyti, nemokamai gali jomis naudotis
ir sportuoti. Neprisineša gėrimų ir nieko nelaužo. Savo kaime turime
gražų tvenkinį, per jį nutiestas medinis tiltas. Prieš keletą metų
jį suremontavome. Buvo žiema, laikė ledas ir ant jo sustoję vaikinai
per 20 žmonių talkos būdu pakeitė visą tilto medinę dalį (apačioje
tik poliai buvo geri). Medieną gavome iš savivaldybės. Jeigu tiltą
būtume nugriovę, žmonėms būtų nepatogu vaikščioti į kitą pusę, o
ten yra daržai, miškas, kai kas ir gyvena. Tas tiltas sujungė ne
tik užtvankos du krantus, bet ir mūsų bendruomenę. Rengiame pavasario
talkas, sodiname medelius ir juos prižiūrime, pakrantę nušienaujame.
Pasistatėme persirengimo kabinas, stalą.
Koks bendruomenių ir kunigų ryšys?
Visos bendruomenės sutaria su kunigais. Aišku,
kur yra bažnyčia, daugiau bendraujama.
Ar tenka lankytis užsienyje, susipažinti su
bendruomenių gyvenimu?
Per Lietuvos kaimo bendruomenių sąjungą vykstame
susipažinti su kitų šalių bendruomenių patirtimi. Sunku palyginti
tuos panašumus, nes, pavyzdžiui, latviai nelabai supranta, kaip
tos kaimo bendruomenės veikia. Vokietijoje bendruomenė tai visi
jos gyventojai, ten asociacijų nėra ir todėl sunkoka palyginti.
Kitų šalių bendruomenės gauna nuolatinį finansavimą.
Lietuvių bendruomenės yra įkurtos pagal asociacijos įstatymą. Bet
žiūrint visos Europos mastu, lietuviai tikrai nėra prastesni, net
ir negaudami finansavimo padaro daug gražių dalykų
Jūsų nuomone, kokia bendruomenių ateitis?
Prieš keletą metų Žemės ūkio universitete iš mokslininkų
išgirdau, kad vienos bendruomenės labai iškils, kitos bus vidutiniškos,
o trečios nustos veikti. Tokiu pasakymu pasipiktinau: kaip taip
galima sakyti juk veikiame savanoriškumo principu ir eisim pirmyn.
Bet realybė yra tokia, kad ir einant pavargstama. Vienur bendruomenė
gali sustiprėti, kitur gali nepakelti tos naštos ir nustoti veikti.
Tačiau galiu sakyti, kad mūsų bendruomenės praėjo pirmąjį būrimosi,
renginių organizavimo etapą. Mūsų laukia antrasis etapas, jis labiau
susijęs su verslu, pačių bendruomenių išsilaikymu. Palaipsniui einama
prie to, kad nieko nemokamo nebūna. Jeigu sukūrėme sporto centrus,
tai už juose teikiamas paslaugas lankytojai turėtų mokėti kažkokį
mokestį.
Ar bendruomenės pirmininkui priklausytų atlyginimas?
Aš esu už tai, kad bendruomenės pirmininkui atlyginimas
neturėtų būti mokamas. Nebent šiek tiek jam kompensuotų už transporto,
kanceliarinių prekių, telefoninių pokalbių išlaidas. Jeigu jis gautų
atlyginimą, tai turėtų atlikti etatinio darbuotojo funkcijas. Dabar
dauguma pirmininkų turi verslą ar nuolatinį darbą, labai nedaug
jų yra pensijoje ar bedarbiai. Aš pati negalėčiau būti etatine darbuotoja.
Jeigu ir įsteigtume etatą, į bendruomenės pirmininką kitaip žiūrėtų:
dirbk, nes už tai gauni pinigus. Ir nebeliktų savanoriškumo principo.
Raseiniai
© 2010 XXI amžius
|