Istorija ir dabartis
Konferencija apie istorinę atmintį
Dr. Aldona Vasiliauskienė
|
Šv. Mišias aukoja kunigai
(iš kairės) Vytautas Rapalis,
Vytautas Ripinskis, Evaldas
Alūza, Anicetas Tamošaitis SJ
|
|
Šv. Mišių dalyviai
|
|
Kražių M. K. Sarbievijaus
kultūros centro salėje.
Kalba Lietuvos katalikių
moterų sąjungos pirmininkė
Janina Klungevičienė
|
|
Dr. Aldona Vasiliauskienė (kairėje)
Kražių M. K. Sarbievijaus kultūros
centro bibliotekai dovanoja knygas.
Greta vyr. bibliotekininkė
Elena Liekienė
|
|
Pranešimą skaito Žemaičių vyskupystės
muziejaus direktorius Antanas Ivinskis
|
Kražių Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo
bažnyčioje šv. Mišiomis pradėta Lietuvos katalikių moterų sąjungos
(LKMS) organizuota konferencija Istorinė atmintis (renginio globėjas
Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis).
Konferencija prasidėjo šv. Mišiomis, kurias aukojo
Šiaulių vyskupijos kancleris kun. Evaldas Alūza, Lietuvos katalikių
moterų sąjungos dvasios tėvas, Vilniaus Visų Šventųjų bažnyčios
klebonas Vytautas Rapalis, Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčios
kun. jubiliatas Anicetas Tamošaitis SJ. Kartu meldėsi parapijos
klebonas kun. Vytautas Ripinskis. Mišių dalyviams kun. E. Alūza
perdavė Šiaulių vyskupo Eugenijaus Bartulio sveikinimą ir palaiminimą.
Kražių M. K. Sarbievijaus kultūros centre konferenciją
pradėjo Lietuvos katalikių moterų sąjungos pirmininkė Janina Klungevičienė,
pristatydama atvykusius svečius. Konferenciją pasveikino ir maldai
vadovavo Kražių Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo bažnyčios
klebonas kun. Vytautas Ripinskis.
Pranešimą Kėlimo į Altoriaus garbę bylos nūdienos
Lietuvoje: Barbora Žagarietė skaitė dr. Aldona Vasiliauskienė,
priminusi ilgą kelią į Altoriaus garbę ir visus aštuonis Dievo Tarnus
lietuvius: arkivyskupus Mečislovą Reinį ir Teofilį Matulionį, vyskupą
Vincentą Borisevičių, kun. Alfonsą Lipniūną, vienuolę kazimierietę
Motiną Mariją-Kazimierą Kaupaitę, Sibiro maldaknygės autorę Adelę
Dirsytę ir dvi dvidešimtmetes, žuvusias saugant nekaltybę Eleną
Spirgevičiūtę ir Barborą Umiastauskaitę-Žagarietę.
Kalbėta apie liaudies šventąja laikomą Barborą
Žagarietę (16281648) unikumą lietuvių liaudies nenutrūkstamame
pamaldume, besitęsiantį nuo XVII a. vidurio, vyskupo E. Bartulio
iniciatyva organizuotas ekspedicijas, kuriose užfiksuotas ir šiandieninis
žmonių pamaldumas į liaudies šventąja laikomą Barborą. Prašyta melstis
į ją. Susirinkusiems perduota vysk. E. Bartulio dovana Barboros
paveikslėliai su malda.
Kancleris kun. E. Alūza pranešė, kad 2010 m. liepos
1 dieną Šventųjų Skelbimo kongregacija jau pripažino Motinos Marijos
Kaupaitės herojiškas dorybes ir popiežius Benediktas XVI pasirašė
kongregacijos dekretus, kuriais patvirtinami būsimųjų šventųjų ar
palaimintųjų užtarimu įvykę stebuklai bei kandidatų į palaimintuosius
kankinystė ir herojiškos dorybės. Tad Dievo Tarnaitė s. Motina Marija
(Kazimiera Kaupaitė) bus skelbiama Palaimintąja.
Apie Žemaičių krašto misionierių tėvą jėzuitą
Pranciškų Šrubauskį (16201680) pranešimą Pašauktasis krikščionių
ugdytojas parengė Lietuvos rašytojų sąjungos narė Elena Skaudvilaitė.
Prelegentė akcentavo, kad apie kun. P. Šrubauskį SJ labai mažai
arba ir visai nežinoma. E. Skaudvilaitė pateikė kun. P. Šrubauskio
bibliografiją, kalbėjo apie jo pedagoginę, o vėliau ir administracinę
(rektorius) veiklą Kražių kolegijoje. Prelegentė detalizavo kunigo
pastoracinę veiklą, jo įtaką jaunimui, pristatė kun. P. Šrubauskio
kūrybą, analizavo jo giesmių knygą Balsas širdies pas Viešpatį
Dievą, iki 1818 m. perspausdintą 18 kartų.
Žemaičių vyskupystės muziejaus (Varniai) direktorius
Antanas Ivinskis kalbėjo apie stichinių negandų metus Lietuvoje,
pateikė išsamią maro epidemijų istoriją Europoje ir Lietuvoje. Pažymėjo,
kad 14241427 m. maro metu net valdovai traukėsi į miškus, siekdami
išvengti šios epidemijos, mito vien miško gėrybėmis... Įvardijo
stambesnius maro protrūkius XVI a. (1505, 1531, 1571, 1580, 15891590
metais), XVII a. (1620, 1625, 1655, 16571659 metais) ir didžiausią
maro bangą 17091711 metais. Prelegento A. Ivinskio pranešime išskirtos
ir detalizuotos trys temos: marą sukėlusios priežastys (karas, nederlius,
badas), žiaurios pasekmės (ištuštėję kaimai, miesteliai ir miestai),
Bažnyčios pozicija ir dvasininkijos veikla bei pasiaukojimas maro
metu.
Keletą faktų iš prelegento surinktos gausios medžiagos
paminėsime. 1555 m. Tridento susirinkime buvo įvesta speciali, vadinamoji
Zacharijo malda, prašant atitolinti marą, statomi specialūs (dvigubos
kryžmos) kryžiai.
XVII amžiuje Lietuvos ir Lenkijos karalius kreipėsi
į Šventąjį Sostą dėl karaliaus pasiaukojimo Švč. Mergelei Marijai
Dievo Gimdytojai. 1656 metais Lvove Jonas Kazimieras atliko šį
pasiaukojimo aktą. Po septynerių metų buvo pasirašyta taika su švedais,
kiek vėliau su Maskva. Be to, XVII amžiuje Lietuvoje įvedamos
Suplikacijos ir viena pirmųjų invokacijų skirta marui Nuo maro,
bado, ugnies ir karo gelbėk mus, Viešpatie nes maras buvo pati
baisiausia rykštė.
XVIII a. pradžios maras pats didžiausias, jis
vadintas prūsų maru (plitęs iš Gdansko). Rytų Prūsijoje mirė trys
trečdaliai lietuvių tautybės žmonių. Prelegentas akcentavo, kad
šis maras greičiau nei kryžiuočiai per dvejus metus (17091711)
pakeitė demografinį vaizdą.
A. Ivinskis pateikė jėzuitų pasiaukojimo maro
metu pavyzdžių Kražiuose. Vienas vienuolis prižiūrėjo bandą ir alkanus
girdė pienu. Tačiau daug ir pačių jėzuitų, lankančių susirgusius,
laidojančių mirusius, nusinešė 17091711 m. maras. Prelegentas pateikė
skaičius: Vilniuje iš 182 jėzuitų mirė 26, Kaune iš 15 11, Pašiaušėj
iš 12 9, Kražiuose iš 26 8. Tačiau, pasak prelegento, tuomet
maras prisidėjo prie grįžimo į tikėjimą.
LKMS dvasios vadas kun. Vytautas Rapalis skaitė
pranešimą Žvilgsnis į nūdienos šeimą iš 20 metų pastoracinės patirties.
Kunigas kalbėjo apie padėką Dievui už mums suteiktą gyvenimą ir
akcentavo plintantį šeimų marą. Kun. V. Rapalis apgailestavo, kad
nemaža norinčių tuoktis dvasine prasme pusiau luošiai: nori tuoktis,
bet nenori išpažinties, Komunijos, nenori, kad apie santuoką sužinotų
tėvai, turi ir daugiau keistų norų, o kartais ir patys nelabai žino,
ko nori. Gal todėl neatsitiktinai Lietuvoje kasmet išsiskiria apie
70 proc. šeimų. Prelegentas sakė, kad pasaulis visko matė ir ankstesniais
laikais ir klausė: Ar AIDS, narkomanija, alkoholizmas nėra maras?
Apgailėtina, kad šiandien dar reikia kurti Dienos centrus, Globos
namus ir panašias įstaigas, liudijančias, kad dar daug vaikų neturi
normalios šeimos. Aišku, labai gerai, kad vaikai neauga gatvėje
jie pamaitinti, aprengti, yra kas jais rūpinasi, tačiau niekas
neatstos tikros šeimos. Kun. V. Rapalis akcentavo, kad šeima be
Dievo kaip vestuvės be vyno. Juk ir pirmas Jėzaus stebuklas padarytas
Kanuose vestuvėse. Dvasininkas siūlė Evangelijos puslapiuose rasti
teisumą, kai Dievas bus su šeimos nariais, tada ir šeima išliks.
Po pranešimų koncertavo Kražių M. K. Sarbievijaus
kultūros centro moterų ansamblis, vadovaujamas Augustino Bartkevičiaus,
ištrauką apie marą iš Ievos Simonaitytės romano Aukštujų Šimonių
likimas skaitė ir Elena Railienė (Šiauliai). Konferenciją sveikino
signataras Antanas Račas, kalbėjo Kražių garbės pilietė Juzefa Ramanauskaitė.
Konferenciją apibendrino LKMS pirmininkė Janina
Klungevičienė, iškeldama Kražiuose pedagoge dirbusios, dabar gyvenančios
Šiauliuose Vandos Rakauskaitės nuopelnus organizuojant šią konferenciją.
Kražių apylinkės, bažnyčios, vienuolyno, Jėzuitų
kolegijos, Kražių skerdynių, pokario kovų metai ir kita istorija
atskleista dokumentikoje: nuotraukose, brėžiniuose, piešiniuose,
paveiksluose, rankraščiuose, raštuose, spausdintoje medžiagoje,
kuri buvo sumaniai išdėstyta Kražių istorijos muziejaus ir paveikslų
galerijoje (muziejaus direktorius Edvardas Dirmeikis). Atskiros
patalpos skirtos etnografijai, buities daiktams.
Kražių Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo
bažnyčios klebonas kun. V. Ripinskis kiekvienam konferencijos dalyviui
įteikė po fotografinę reprodukciją nežinomo autoriaus XVII a.
II pusės Kražių Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo bažnyčios
didžiojo altoriaus paveikslą (po restauravimo, uždėjus sidabro aptaisą).
Kražiai, Kelmės rajonas
Jaroslavo Proscevičiaus nuotraukos
© 2010 XXI amžius
|