Arkivyskupas Jurgis Matulaitis nekrologuose
Genovaitė Gustaitė
|
Palaimintasis arkivyskupas
Jurgis Matulaitis
|
Vilniuje, Signatarų namuose įvyko Palaimintojo
arkivyskupo Jurgio Matulaičio 140-ųjų gimimo metinių minėjimas.
Jame pranešimus skaitė istorikas dr. Algimantas Kasparavičius (Arkivyskupas
Jurgis Matulaitis-Matulevičius: kunigas, pilietis, diplomatas)
ir istorikė Genovaitė Gustaitė (Arkivyskupas Jurgis Matulaitis
nekrologuose). Renginio pabaigoje pasisakė kunigas Vaclovas
Aliulis MIC.
Skaitytojų dėmesiui siūlome minėjime skaitytą
Genovaitės Gustaitės pranešimą.
Gali atrodyti netikėta, kad gimimo dienos proga atsisukama
į nekrologus. Bet ar ne juose dažniausiai pasakoma tai, kas mirusio
gyvenime svarbiausia? Todėl domina turtinga nekrologų medžiaga,
skirta, Kazimiero Jokanto žodžiais tariant, didžiausiam žmogui,
kurį mūsų tauta kada nors yra turėjusi.
Staigi apaštalinio vizitatoriaus mirtis Kaune (1927
01 27 nuo trūkusio apendicito) sukrėtė visuomenę - ne tik Bažnyčią,
vienuoliją, bet ir pasauliečius - ir susilaukė išskirtinio dėmesio:
daugybė straipsnių, atsiminimų, žinučių, telegramų buvo parašyta
net 11 kalbų (lietuvių, lenkų, latvių, gudų, rusų, ukrainiečių,
vokiečių, italų, prancūzų, lotynų, žydų).
Toje didelėje medžiagoje, sukurtoje tiek dvasininkų,
tiek pasauliečių, pirmiausia krinta į akis keliamas J. Matulaičio
šventumas, apaštališkumas, socialinis jautrumas, teisingumas, europinė
kultūra, kartu skaudus Bažnyčios (ne vien Lietuvos, bet ir visuotinės),
Marijonų vienuolijos netekties suvokimas. Be to, ne viename nekrologe
paminima ypatinga laidotuvių nuotaika - iškilminga, net didinga
ir sykiu graudi, apskritai nenuperkama, nesuorganizuojama, išplaukianti
iš visuotino sukrėtimo.
Plačiai įsigalėjusi nuomonė, kad pirmas apie J.
Matulaičio šventumą prabilo Vaižgantas. Laidotuvių dieną (sausio
29) paskelbtame nekrologe jis rašė: Aš pavydžiu dr. Jurgiui
Matulaičiui: kur jis ėjo, kur žengė, ką tik dirbo, visur ir visi
gaubė jį teisybės (!) ir brolybės apsiaustu
Jis turėjo visų naštą
pakelti ir kažin kur, kažin kam Galingam nunešti, kad likusiems
būtų lengviau. Jis mirė in odore sanctitatis (šventumo kvapsnyje).
Ar tik žmonių širdys nebus numaniusios, kad vysk. Jurgis galės būti
ir danguje vargšų žmonelių užtarytojas? Man lengva tuo tikėti.
Laidotuvių dieną, atsisveikindamas Kauno Bazilikoje, apie šventumą
kalbėjo ir vysk. M. Reinys (iš susijaudinimo lūžtančiu balsu), Seimo
pirmininkas A. Stulginskis (Mes liūdime šiandien asmens, kuris
toli buvo pralenkęs kitus ne tik savo įstabia galia, galingu protu,
bet ir šventu gyvenimu. Jis mus mokė Evangelijos tiesų ne vien gražia
savo iškalba, bet ir šventu gyvenimu), prezidentas A. Smetona.
Šią mirusiojo savybę pripažino ne vien lietuviai
(Kaune, Romoje, Čikagoje), bet ir užsieniečiai L. Chaleckis (Vilniuje),
Lvovo arkiv. A. Šeptickis, airių kilmės Gdansko vysk. E. O'Rurkas,
jėzuitas F. Mukermanas (dirbęs Vilniaus šv. Kazimiero bažnyčioje,
vėliau - Vokietijoje ryžtingiausias katalikų kovotojas prieš nacizmą).
J. Matulaičio mirtį, kaip skaudžią Bažnyčios netektį, užuojautoje
marijonams išreiškė Vatikano valstybės sekretorius P. Gasparis (Gasparri):
Nuoširdžiausios užuojautos dėl sunkaus ir skaudaus nuostolio
(mirus) mons. Matulevičiui (
). Panašiai jautė ir Varšuvos
arkiv. kardinolas A. Kakovskis (Kakowski): Žinia apie a. a.
kun. Arkivyskupo J. Matulevičiaus mirtį paveikė mane skaudžiai,
nes tai skaudus nuostolis Bažnyčiai ir Jūsų (marijonų) bendruomenei.
O štai kaip šventumą ir tautiškumą susiejo Seimo Lietuvos krikščionių
frakcija: Šventasis vyre ir lietuvystės kankiny
Užtark mus
pas Dangiškąjį Tėvą ir melsk Jo pagalbos dirbti Tėvynės ir Bažnyčios
darbą. Frakcijos mintį išplėtė Darbininko redakcija:
A. a. Arkivyskupo Jurgio asmenyje visas krikščioniškasis pasaulis
neteko didelio ir kilnaus žmogaus. Lietuva gi neteko didžiausio
savo apaštalo, kurį Apvaizda mums buvo suteikusi (
) Įdomu,
jog žydai savo dienraštyje (Di jidiše štime) J. Matulaičio
šventu nepavadina, bet jie teigia, kad dvasinės savybės (neturtas,
humaniškas bendravimas) jo asmenį nušviečia malonia šviesa. Argi
tai ne šventumo aureolės pripažinimas? Turbūt galima neabejoti.
J. Matulaičio socialinį jautrumą bus paskatinusi
sunki, vargana našlaičio dalia (nuo 10-ties metų augo be tėvo ir
motinos). Anot P. Būčio, antrąją aukštąją mokyklą Fribūre pasirinko
tik dėl apologetikos profesoriaus A. M. Veiso (Weiss), kurio dėstymas
nuo kitų didžiųjų pasaulio apologetų skiriasi savo visuomeniškumu.
Veikiamas popiežiaus Leono XIII garsiosios enciklikos Rerum
novarum (1891), jo šūkio Quitez la sacristie (Išeikite
iš zakristijos), grįžęs iš Fribūro į Lenkiją dėl savo plačios,
gilios socialinės veiklos buvo apšauktas vienu pavojingiausių pasaulyje
modernistų, kuris kasasi po Bažnyčios pamatais. (Dėl to net skųstas
Vatikanui.)
Gerai suprasdamas nuosavybės klausimo svarbą visuomenės,
asmens, Bažnyčios gyvenime, jis prie jo grįžta bene tris kartus.
Pirmą kartą parašytą darbą Bažnyčia ir savastis lenkų
kalba perskaitė Varšuvos socialiniuose kursuose 1907 metais, po
kurių iš pavojingiausio modernisto tapo visuotinai pripažintu visuomenininku.
Antrą kartą (lotynų kalba) tais pačiais 1907 metais perskaitė Petrapilio
dvasinėje akademijoje, užimdamas ką tik įkurtą sociologijos katedrą
(beje, vienintelę visoje Rusijos imperijoje). Ir trečią kartą, jau
lietuvių kalba, pavadintą Bažnyčia ir nuosavybė, 1909
metais Kaune garsiuosiuose sociališkuose kursuose. Juose Bažnyčia
pirmą kartą viešai lietuviškai prabilo ne tik, kad ne bažnyčioje,
bet ir pirmą kartą socialiniais klausimais.
Svarbu pabrėžti, jog sėkmingai įgyvendinta kun.
M. Krupavičiaus Žemės reforma, turėjusi didžiulės ekonominės, socialinės
reikšmės (sustabdžiusi emigraciją), rėmėsi būtent šiuo darbu. (M.
Krupavičius atsiminimuose rašė: Žemės reformos klausimas buvo
labai opus (
), daugeliui nesuprantamas. Jis sukėlė daug abejojimų,
ginčų, net įtarimų. (
) Kuo pasiremsi? Šv. Tomu Akviniečiu? Tūlas
atrėš - pasenęs dalykas (
). Leonu XIII? Atkirs tau - jis nežinojęs
Lietuvos gyvenimo sąlygų. (
) Reikėjo žmogaus, kuris krikščioniškos
nuosavybės teisės teorijos aiškiu ir suprantamu pastatymu nusmogtų
liberalizmo nuosavybės teoriją (
). Tas žmogus atsirado. Jis buvo
vėl arkiv. Jurgis Matulevičius. (
) Jis savo rašytu žodžiu padėjo
(
) žemės reformą sutaikinti su katalikų autoritetų ir Bažnyčios
tradicine kryptimi.
Pratęskime M. Krupavičiaus anų metų prisiminimus
ir pamąstykime: kas rėmė partizanus, kas viską jiems aukojo? Ar
ne tie, kurie gavo žemės po reformos? Tai ar nėra ryšio tarp mūsų
pasiektos laisvės XX a. pabaigoje ir jo darbo, parašyto XX a. pradžioje?
(Kaip dažnai esame stebėtinai užmaršūs, neįžvalgūs
)
Apžvelgdamas arkivysk. Jurgio veiklą Vilniaus Soste,
P. Būčys atkreipė dėmesį į vieną tarsi nedidelį dalyką - zitiečių
(tarnaičių draugijos narių) aplankymą vargingose jų salėse. Jis
mokėjo nueiti į menkutę tarnaičių salę, ne vien sėdėti ant kilnaus
vyskupo sosto. To nebuvo padaręs nė vienas Vilniaus vyskupas
iki jo. Taip elgėsi ir 1926 metais, kai į Kauną atvyko jau
būdamas apaštalinis vizitatorius - pas zitietes valgė Kūčias. Paskutines
gyvenime
Dvi skirtingos aukštosios mokyklos (Petrapilio,
Fribūro) padėjo pamatus plačiam, giliam J. Matulaičio kultūriniam
akiračiui, sujungusiam tai, ką davė Rytuose lenkų, rusų ir Vakaruose
vokiečių, prancūzų kultūra. P. Būčys teigė: Fribūre Matulevičiaus
protas iškilo aukščiau už visas kaimynų įtakas ir pasiekė pirmininkaujančių
pasaulio tautų protinę aukštumą. Ją pasiekęs buvo pilnai
pasiruošęs dirbti kultūros darbą taip, kaip tas darbas dirbamas
geriausiose Europos kultūros srityse be vienpusiškumo. Įdomu,
jog apie jį besimokantį Varšuvos seminarijoje kolegą H. Pšezdzieckis
sakė: žinojome, kad jis - lietuvis. Mes jame mylėjome Lietuvą, jis
mumyse - Lenkiją.
Skaitant nekrologus negali nekristi į akis protinių
galių akcentavimas. Ne viename jų teigiama: galingas, didelis, gyvastingas,
įstabus, genialus ir panašiai. Prie tokių nusakymų, prie H. Pšezdzieckio
apibūdinimo pridurkime P. Leono mintį: ne kartą teko gėrėtis
jo plačiu išsilavinimu, didele išmintimi ir tikru žmoniškumu.
P. Leono mintis patvirtina minėtas žydų dienraštis: tai buvo
neabejotinai išskirtinė asmenybė, pasižyminti humanišku elgesiu.
Kiek daug toji asmenybė davė ir valstybei. Be kertinio
akmens M. Krupavičiaus įgyvendintai reformai, V. Jurgučio (savo
mokinio, išstudijavusio Marksą), įvedusio litą, sukūrusio finansų
sistemą, įsteigė atskirą bažnytinę provinciją (kurios Lietuva neturėjo
nuo Mindaugo laikų), atnaujino marijonų vienuoliją, svarbią valstybės
moraliniame gyvenime (1909).
Visai suprantami prezidento A. Smetonos per laidotuves
pasakyti žodžiai: jei ir mes (valdžia) jį pamiršime, tai jo
nepamirš lietuvių tauta ir valstybė.
Šiandien jie gali sukelti vien karčią šypseną.
Štai pernai per Žalgirio mūšio 600-ųjų metinių minėjimą Krokuvoje
prezidentė Dalia Grybauskaitė, išskaičiavusi istorines asmenybes,
jungusias abi valstybes, po karalių, kunigaikščių ir poetų pridūrė
ir daugelis kitų. J. Matulaitis liko tarp daugelio kitų?
Tuo tarpu lenkai už reformatorišką veiklą jį įtraukia į XX a. pradžios
Lenkijos kunigų elitą, įrašo į Vidurio ir Rytų Europos biografinį
žodyną (2004), T. Gurskis (2005 m. monografija) pripažįsta,
kad jis buvo turtingos dvasios, tarptautinį pripažinimą pelnęs
žmogus, kad neišdildomas jo veiklos pėdsakas liko Lenkijoje,
Lietuvoje, Gudijoje, Latvijoje, Sankt Peterburge, Šveicarijoje,
Romoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose. Tačiau mums jis
nepažįstamas, lieka Lauke, už durų?
Kitas tolygus pavyzdys - ministro pirmininko kelionė
į Izraelį pernai metų pabaigoje. O jei būtų susiprasta paimti Nacionalinio
muziejaus išleistą arkivysk. Jurgio nuotrauką, parodyti ne tik litvakams
ir pasakyti, ką rašė Di jidiše štime: štai tas žmogus, į kurį
kreipėsi Jūsų garsusis humanistas dr. Cemachas Šabadas (tuomet žydų
bendruomenės pirmininkas), prašydamas vyskupo per siautėjantį pogromą,
kai buvo nužudyta 80 žydų, išgelbėti nors du - Leo Jofę ir Samuelį
Čarny-Nigerį. Ir vyskupas išgelbėjo (Kiek jam kainavo, deja, mes
ir to nežinome.) Ar netampame panašūs į kortų lošėją, nebeišmanantį,
jog savo rankose laiko kaladę, kurioje yra ir tūzas?..
© 2011 XXI amžius
|