Naujienų vaivorykštė
Rytojaus teatras
Prof. Petras Bielskis
|
Šiaulių universiteto teatras. Kjodžos
kivirčai (vad. S. Jakubauskas)
|
|
Scena iš spektaklio
Geras žmogus iš Sezuano
|
|
Scena iš spektaklio Karalius Juoba
|
|
Prof. Petras Bielskis su
J. Kazlauskiene ir K. Kudrevičiūte
|
|
Spektaklyje Valdovas
|
|
Šiaulių universitetas. P. Cvirkos
novelės (vad. J. Žibūda)
|
|
|
Lietuvos muzikos ir teatro
akademijos teatras. Markizė
de Sad (vad. prof. J. Vaitkus)
|
|
Šiaulių universiteto
teatras. Kjodžo kivirčai
(vad. S. Jakubauskas)
|
|
Vilniaus kolegijos teatras.
Vakaras su Čechovu (vad.
E. Gabrėnaitė, R. Cicėnas)
|
|
Šiaulių universiteto teatras.
Dobilėlis penkialapis
(vad. N. Mirončikaitė)
|
|
Lietuvos muzikos ir teatro
akademijos kino ir teatro
fakulteto vaidybos III kurso
suvaidinti Broliai Karamazovai
(vad. Silvija Krivickienė)
|
|
Latvijos kultūros akademijos
vaidino performansą
pagal R. M. Rilkės poemą Aklas
|
Gegužės 1012 dienomis Šiaulių universitete vyko
šeštasis tarptautinis studentų teatrų festivalis Po saule. Studentų
teatras ateina iš toli, nuo Vilniaus jėzuitų akademijos laikų. Lietuvos
Bažnyčia per akademiją baigusius kunigus priėmė teatrą kaip savą.
Teatras įsitvirtino ne tik bažnyčioje, bet ir parapijinėje mokykloje.
Iš ten vėl sugrįžo į akademiją. Nuo tų laikų teatras yra kovos ir
susikalbėjimo įrankis.
Studentų teatrą sudėtinga vertinti. Festivalio
programoje rašoma, kad jo tikslas išreikšti save ir pasaulį.
Tai tarsi orientyras į teatrą, kuris privalo turėti savus raiškos
būdus arba savą teatro kalbą. Bet kartu tai yra profesinio parengimo
teatrui mokykla. Vadinasi, reikėtų vertinti ir teatrinės programos
metodiką, ir tam tikrų profesinių įgūdžių įvaldymą. Juk ne taip
svarbu, koks teatrinio ugdymo kursas svarbu atitikti programos
paskirtį ir lygmenį. Pramoginio scenos meno, estrados meno ar vaidybos
ir režisūros studentų spektakliai turėtų skirtis reginio poetika,
tačiau teatralumo reikalavimas turėtų išlikti visiems vienodas.
Ne visi išeis į teatro orbitą. Dalis eis į kitus
darbus ir dar kažin kas yra svarbiau ir vertingiau. Žmogų teatru
pakelti galima dviem būdais: kuriant teatrą ir atvedant nutolusius
į teatrą. Jėzuitai labiau mylėjo atvedančius į teatrą arba mokytojus,
ugdančius teatru. Visomis prasmėmis Šiaulių studentų teatrinė šventė
yra svarbi ir reikšminga.
Didžiausios pagarbos ir dėmesio nusipelno estrados
meno III kursas (vad. N. Mirončikaitė) už lietuvių klasiką. Nejauku,
kad Lietuvoje studentiško teatro festivalis beveik apeina mūsų gyvenamąjį
laikotarpį ir ypač lietuvių autorius. Žinoma, kursas galėjo pakelti
naujesnę ar retesnę literatūrą, bet Krėvė, V. Mykolaitis-Putinas,
Žemaitė ar B. Sruoga yra gerbtini ir naudingi studentiškam žaidimui.
Santūrus akademiškumas visai maloniai reiškiasi Valdovo spektaklyje.
Jaučiamos jaunuolių pastangos suvokti personažų tautinės individualybės
prigimtį. Įsimena putiniškas A. Butkaus valdovas. Gaila, kad sunkiai
sekasi atrakinti sruogiškąjį Dobilėlio žanrą. Čia vertėtų prisiminti
Vilkolakio teatro stilistiką, kuri labai tiktų estradinio teatro
studentams. Visa, kas čia vyksta, yra utriruota, sureikšminta. Vyrai
susikuria pseudoproblemas, jaučiasi pjudomi, kiekvienas iškelia
vis kvailesnes mintis, bet vertina jas hipertrofuotai, pasirinkdami
ekscentriškas priemones. Moters pasirodymas tolygus diversijai,
jis išprovokuoja žūtbūtinę gynybą. Ne šiaip juokeliai, bet baimė.
Vadas išdavė visus apima panika. Tokia traktuotė tiktų kaip tik
estradinio meno krypčiai. Vaidinant tradiciškai, kaip paprastą pjesę,
sunyksta dramatizmas ir motyvacija.
Ir charakterių kūrimas studentams yra per sunkus
uždavinys. Gal reikėtų labiau pasikliauti charakteringumu arba tam
tikrų charakteringų bruožų atranka.
Gero žaidybiškumo daugiau Goldonio komedijoje
Kjodžos kivirčai (vad. S. Jakubauskas). Ypač žavios merginos
žaismingos, šelmiškos, dainingos. Jos irgi priartina estradinio
teatro estetiką.
Ir dar galvoju, kad nederėtų vyriškų vaidmenų
duoti mergaitėms. Čia iškyla ne tiek meninė ar pedagoginė, bet ir
etinė problema. Tai, kad trūksta vaikinų, nerimtas argumentas.
Latvijos kultūros kolegijos scenos meno A. Čeks
spektaklis Mano miestas (vad. E. Neimane) estradiškai balsingas,
išvaizdus, bet stigo dramatinio stuburo. Gal čia suveikė ir kalbos
barjeras, bet spektaklis labiau panašėjo į dainuojamosios poezijos
koncertą stigo teatro.
Žiūriu į jaunus žmones ir ieškau tarp jų asmenybių.
Galvoju apie šiomis dienomis mūsų teatro kultūrą palikusią Rūtą
Staliliūnaitę, Laimoną Noreiką, Praną Piauloką arba pirmąją mūsų
teatro kartą Potenciją Pinkauskaitę ar Kazimierą Kymantaitę, daugelį
kitų garsių artistų ir prisimenu, kad jų veiduose šalia fizinio
grožio buvo kažkoks švytėjimas. Švietė atjauta, išdykumas ir išmintis.
Tai ir yra aktorinės asmenybės pagrindiniai elementai turėti tikslą,
sugebėti stebėtis ir žavėtis bei mokėti pasakyti. Kaip ten sakoma,
jei išvertė vėtra medį, jo vietoje reikia sodinti kitą. Dabartinė
studentija ir yra tas ateities miškas, talentų, išminties ir tėvynės
meilės aruodas. Dėstytojai turi prisiimti kaltę, kad dauguma studentiškų
spektaklių nekelia mūsų dvasios ilgesių, o įkyrokai ir retoriškai
suka senas socialines idėjas. Klaipėdos universiteto MF režisūros
kurso spektaklis B. Brechto Geras žmogus iš Sezuano (vad. R. Šaltenytė
ir D. Meškauskas) irgi nuveda į tolimą ne tik geografiškai rytų
mentaliteto kultūrą. Ten, sakyčiau, kažkaip kitaip atsiranda vaikai.
Viskas teisingai, bet dominuoja šaltas racionalumas, per daug ilgimasi
pamiršto brechtiško socializmo. Spektaklis labai išsiplėtęs, pati
struktūra apsunkinta trumpametražinių epizodų klijavimu. Ir stilius
pernelyg nenuoseklus: yra ir šešėlių teatro, ir sąlygiškumo, ir
natūralizmo, vandens, prakaito ir vulgarokos fizinės jėgos, pliko
tempo. Aktoriai čia tik dirba darbą. Dirba, o pasiilgome žaidimo.
Šnekėk nešnekėjęs, bet spektaklis vis tiek yra ir įdomus, ir spalvingas.
Jauni, dailūs kaip liepa žmonės, veržlumas ir
gera nuojauta. Širdis pilna vilties, kad ateina nauja teatrinės
kultūros karta, kuri netrukus lems, ar mes dar esame ir būsime pasaulyje
žinoma Miltinio, Nekrošiaus ar Ragauskaitės teatrinė tauta. Ypač
maloniai nuteikia Vilniaus kolegijos MF pramoginio scenos meno darbas
Vakaras su Čechovu (kurso vadovai aktorė E. Gabrėnaitė ir R. Cicėnas).
Studentų spektaklis kaip potvynis. Sėdi vienuolika šviesuolių
už balto stalo, kaip biblinėje vakarienėje ir nėra kur įterpti abejojančio
ar priekabaus žodžio. Visa vienuolika pasišventėlių tolygiai kūrybiškai
realizuoti. Irgi pedagogika. Vaidybiniai gabalai sudaro dinamišką
ir talpią spektaklio struktūrą. Čia net monologai tampa dialogais,
jų metu visi vienuolika ne tik girdi, bet ir veikia, organizuotas
ir kryptingas aktyvus dėmesys. O dainingumas visų, o balsai, o žodžių
įtaigumas ir grožis neišpasakytas.
Yra vis dėlto dvi scenos, kurios galėtų būti tobulesnės.
Jaunuoliai, vaidinantys Mešką, atrodo įspūdingai, bet ritmo augimo
pasiekia netobulai. Jaunuolis norėdamas šokiruoti moterį, parodyti,
kaip jos negerbia, atsisega kelnių diržą ir stovi prieš ją vienomis
apatinėmis. Drastiška, tik bėda ta, kad to ekstremalaus kirčio nė
vienas, nė kitas partneriai nevertina, niekas nepasikeitė kaip
kalbėjo, taip ir kalba toliau. Tada ta priemonė, kad ir neordinarinė,
pasidaro savatikslė. Antra, Meškoje ir Piršlybose kulminacinės
įtampos siekiama balsu, rėkiant. Riksmas pats savaime nėra veiksmas
ar aktyvas. Po to, kai atsistoji prieš moterį apsinuoginęs, jau
nieko nebeperrėksi. Reikia kitokios irgi aštrios teatrinės formos.
Suprantama, kad jauni žmonės dar neturi ir negali turėti techninių
galimybių. Jeigu pedagogams pasirodys tikslinga, jie nesunkiai suras
būdų tai nesudėtingai problemai išspręsti.
Kalbėti apie spektaklius labai trukdo elementarios
informacijos stoka. Nėra programų ir negali įvardyti atlikėjų.
Antrą vaidinimų dieną visi laukė kitų šalių teatrų
pasirodymų. Portugalijos Bragancos politechnikos instituto menų
fakulteto vaidybos kursas atsivežė S. Beketo Belaukiant Godo ir
Laimingos dienos. Su džiaugsmu matai, kad mūsų teatras tais tymais
persirgo seniai ir išvengė liekamųjų pasekmių. Absurdas nėra tik
kvailiojimas, gyvenimas be motyvų ir logikos. Čia panašiai kaip
A. Čechovo komedijos visa esmė ne juokinimas, bet komiškas prieštaravimas
tarp norų ir galimybių, kartais net liūdnas ir tragiškas. O ir Beketo
idėjos, kaip, deja, ir B. Brechto, buvo įdomios tik brandaus socializmo
laikais. Dabar mūsų teatras žymiai iškalbingesnis ir problematiškesnis.
Šiaulių universiteto MF estrados meno II kurso
studentai (vad. Juozas Žibūda) savo spektakliui pasirinkdami lietuvių
autorių noveles ir patys sceniškai komponuodami lengvai įveikė dramaturgijos
bado problemą. Pasirodo, kad savo sceniškumu, konflikto šviežumu
niekam nenusileidžia ir P. Cvirkos novelės. Yra, žinoma, profesinių
bėdų. Artistai dar per jauni, kad galėtų valdyti tempus, tolygiai
kurti ir išlaikyti charakterį. Taip atsiranda riksmas kaip temperamento
pakaitalas, daug grubios jėgos vietoj žanrinio spalvingumo. Dabar
teatre greta sakymo sąvokos labai svarbi būdo sąvoka ne tik ką,
bet ir kaip.
F. Dostojevskio pasaulis traukia savianalize,
savistaba. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos kino ir teatro
fakulteto vaidybos III kursas (vad. Silvija Krivickienė) ėmėsi Brolių
Karamazovų. Stulbinančiai gražus bažnytinis choralas. Gyvas garsas,
muzikavimas yra daugelio studentų teatrų jėga ir originalumas. Grupė
balsinga, muzikali ir greta didžiulio malonumo bažnytinis giedojimas
sukuria nepamainomą atmosferą, dvasinį nusiteikimą.
Struktūros prasme spektaklis nesuveržtas, bet
atskiros scenos gana įspūdingos. Pati įtaigiausia ir dvasingiausia
Aleksejaus piršimosi scena. Visada džiaugiesi, kad teatras yra ne
kalbantis, o veikiantis. Scena prasideda viename lygmenyje, o baigiasi
kitame, kažkas įvyko ir žmonės pajudėjo savo idėjos kryptimi. O
čia sužadėtinė dar meistriškai žaidžia prisidengimo ir atviravimo
žaidimus. Aleksejus nespėja jos pagauti.
Įspūdinga ir Katerinos Ivanovnos praregėjimo scena:
priėmė Aleksandrovną kaip bičiulę, o po kelių akimirkų pasitikėjimas
virto prakeiksmu. Didelės perkrovos, kurias jaunos aktorės įveikia
gana aštriai, bet lengvai ir švariomis priemonėmis.
Du broliai Dimitrijus ir Aleksejus. Kartais
atrodo, kad Dimitrijaus dostojevskiška savistaba yra savitikslė.
Personažas kalba, juda matydamas tik save, nesistengia išgirsti
partnerio arba priversti partnerį girdėti jį. Panašiai elgiasi ir
tėvas. Aplink jį stovi bent penki partneriai, jis pats blaškosi
centre, o epizodas baigiasi ten, kur ir prasidėjo. Panašūs simptomai
teatre yra labai pavojingi jie lengvai gali peraugti į soliavimą
arba narcisizmą.
Aleksejus moka džiaugtis greta esančiu. Todėl
aktorius dirba lengvai, atsargiai padeda partneriui ir pasiekia
savo tikslo žiūrovas patiki ir eina su juo.
Didžiajame teatre dažnai juntama režisieriaus
redakcija arba savistovi teatrinė kalba. Šis spektaklis irgi prasideda
nuo žiūrovų salės, aktoriai kyla ir grįžta į kėdes tarp žmonių,
individualiai bendrauja, liečia žmones.
Katerina Ivanovna su drauge bėga ratu, sužadėtinė
kaip balne stačiomis įsitaiso Aleksejui ant kelių, paskui atsisėda
ant pečių. Įdomu, bet man atrodo, kad bent jau tuose taškuose verbalinė
ir režisūrinė informacija turi skirtingus ritmus. Nuotaka turi nugalėti
vertikalią režisūrinę plokštumą, surasti pateisinimus, grįžti į
horizontalų bendravimą ir čia pradėti viską iš naujo. Tokie dalykai
kartais būna lyg svarmuo prie kojos, bet jei reikia stabdyti, tinka
visi būdai. Mums, būdavo, dėstytojai aiškindavo, kad aktorius gali
įlįsti į stalo stalčių, bet prieš tai jis turi žinoti, kam to reikia.
Y. Mišima spektaklis Markizė de Sad (Lietuvos
muzikos ir teatro akademija KTF vaidybos IV k. vad. prof. Jonas
Vaitkus) jau lyg ir per sudėtingas studentiškam teatrui. Čia daug
dalykų iš aukštojo pilotažo. Sukurtas tam tikras elgesio ritualas,
rafinuotas bendravimas kaip rytų kultūrose per piešinį, gestą, ženklą.
Markizė de Sad (Milda Štakėnaitė) lyg išsijungia iš veiksmo, bet
rankos dirba nuolat. Tarsi žuvis joje tūno, bet pelėkai judėdami
rodo nuolatinę įtampą ir aktyvą. Žingsnio charakteris, galvos judesys,
rankos, judesio sinchronas. Motina (Karina Stungytė) laiko rankas
trikampiu, pridengdama gaktą, kambarinės (Adelė Teresiūtė) rankos
pakabintos ir kaip sparneliai atmestos atgal, baronienė (Oneida
Kunsunga), dengdama vienu delnu kitą, žymi ir nuolat išlaiko horizontalią
liniją. Visur pradėta ir nebaigta. Judėjimas kampais ir linijomis
primena šokį ar apeigą. Kylant įtampai ar lūžio scenose žmonės ima
judėti zigzagais.
Visa, kas kūniškai brutalu, vyksta kažkur ten,
už scenos, o čia, scenoje, bandoma protu įteisinti, užglaistyti
ar pateisinti. Finale tas kažkoks blogis atėjo prie vartų. Iš to,
kaip scena reagavo į žinią, kaip pasikeitė tempai ir elgsena, kaip
judėjimas iš linijinio peršoko į zigzagą, galima atspėti tos žinios
svarbą. Ir jam nebuvo atleista. Ko gero, čia ir slypi spektaklio
konceptualumas.
Šešios aktorės: Milda Štakėnaitė, Karina Stungytė,
Eglė Lekštutytė, Natalija Janičkina, Oneida Kunsunga ir Adelė Teresiūtė
sudaro tokį lygų ansamblį, taip tobulai valdo balsą, kad kalba skamba
kaip muzika. Visi charakteriai praeina psichotechnikos žaizdrą.
Ir žanro pajautimas, santykis į tai, kas vyksta, ką pasakoja ir
teigia, nepriekaištingas. Ir kūno plastika arba judesio kultūra
neeilinė. Visi tie dalykai priklauso išbaigtai, grynai profesinei
aktoriaus technikai. Tai gal jau čia ir nebe studentų teatras?..
Braliukai iš Latvijos kultūros akademijos vaidino
performansą pagal R. M. Rilkės poemą Aklas (vad. Mara Kimele).
Čia persipina audiovizualiniai ir šokio menai. Dirba dviese, daug
judesio, nuojautų ir vidinio įsiklausymo. Dalis filmuota, dalis
suvaidinta neregio požiūriu. Įdomu.
Ir vėl Lietuvos muzikos ir teatro akademija, KTF
vaidybos IV kursas. Ar tik ne per daug vienam kursui? Čia greta
kurso vadovo prof. J. Vaitkaus ryškiai savo ranką pridėjęs ir režisierius
Vytautas Kaniušonis. Antras jų spektaklis A. Žari Karalius Juoba
sugrąžina jaunimėlį į studentišką teatrą. Nieko jie nepraranda.
Visos technikos savo vietoje, bet atsiranda žaismė. Dramaturginė
medžiaga sudaro sąlygas individualiai prisitaikyti, improvizuoti
arba džiazuoti teatru. Tiesa pjesėje yra keletas provokuojančių
ir vulgarokų scenų, bet studentai ir jas suvaidina kaip anekdotą,
be destrukcinio azarto, su šypsenėle. Žanro jutimas, tikslų apsibrėžimas
ir etinė nuovoka yra svarbiausi meninės kūrybos elementai. Juokavimas
irgi turi prisilaikyti tam tikros struktūros: žinoti, kur leki,
neiškristi iš balno ir laiku bei tinkamai smūgiuoti. Pagrindinis
raitelis šiame šėlsme yra Marius Čižauskas, veikiantis už karalių
Juobą ir jo pati Juobienė (Oneida Kunsunga). Suprantu, kad nustatant
žanro ribas režisieriaus ranka yra svarbi, bet ir Marius turi Dievo
dovaną. Jis stebi, pagauna mintį arba sugalvoja prisitaikymą ir
muša įvartį. Kol visi staugia, jis vėl pradeda naują ataką. Ir taip
be atvangos. Spektaklyje dirba per šešiolika artistų ir visi veikia
išsijuosę. Masė kaip personažas, bet ir toje masėje ryškiai matomas
Bordeliūras (Aleksas Martinkus ), Ožislovas (Martynas Vaidotas ),
žygūnas (Gediminas Gutauskas). Įdomu stebėti mergaites iš spektaklio
Markizė de Sad, kur jos vaidina aristokrates, teatro elitą. Čia
jos (A. Teresiūtė, E. Lekštutytė, N. Janičkina) gatvės mergos, kareiviai,
lenkai ar rusai. Ypač aiškiai matosi aktorinis diapazonas, persikūnijimo
talentas, atsakomybė, pagarba profesijai nėra mažų vaidmenų, yra
maži aktoriai.
Festivalyje visas tris dienas veikė ir studentiškas
Klaipėdos universiteto teatrologijos magistrantų korpusas (Inga
Šviesaitė, Rimantė Stankevičiūtė, Sigita Skėriūtė, Karolina Kudrevičiūtė,
Jolanta Kazlauskienė, Rima Diksienė, Sigitas Kancevičius). Jie irgi
bandė priderinti savo jaunas pajėgas prie studentiško teatrinio
šišo savo įžvalgas skelbė festivalio spaudoje. Jų rašymas vieniems
patiko, kiti kraipė galvas ir abejojo. Kaip visada.
Studentų teatras galingas ir viltingas, bet kartu
neramu ir dėl krypties: visos aukštosios mokyklos, išskyrus Šiaulių
universitetą, praėjo pro teatro pagrindą nacionalinę dramaturgiją.
Reikėtų įsiskaityti filosofo Antano Maceinos mokymą: žmogiškasis
individas ne tik tautiškai yra, bet tautiškai ir veikia, ir tautiškai
veikia dėl to, kad tautiškai yra. Visa, kas realiai yra, turi tam
tikrą būdą. Tautinė individualybė arba tautybė yra vienas iš žmogiškumo
būdų.
Rašyti yra lengva, sukurti spektaklį sunku.
Ir pats darbas yra gražus, viltingas ir šventas. Kas prie to pridėjo
savo ranką ar išmintį, jau yra palaimintas. Į palaimintųjų tarpą
pirmiausia turėtų jau būti įrašyta Šiaulių universiteto MF teatro
katedros vedėja doc. Marija Žibūdienė vien už studentiškų teatrų
festivalio Po saule idėją, o už nepriekaištingą tos idėjos realizavimą,
ko gero, turėtų ir dangun patekti.
Šiauliai
© 2011 XXI amžius
|