Atmintis
Prisimintas kūrėjas
|
Tapytojas ir medžio drožėjas
Stasys Petrauskas
Autoriaus nuotrauka
|
Pernai, gegužės 28 dieną, eidamas 61-uosius
gyvenimo metus, Panevėžyje mirė dailininkas ir poetas Stasys Petrauskas.
Jo atminimui draugai ir artimieji įkūrė labdaros ir paramos fondą,
kurio tikslas rengti dailininko tapybos, grafikos ir skulptūros
darbų parodas Panevėžyje ir Vilniuje, išleisti jo rašytinį palikimą,
atsiminimų knygą apie jį, dailės kūrinių albumą, sukurti dokumentinį
filmą, Panevėžio miesto centre pastatyti skulptūrą. Per jo gimtadienį,
sausio 31-ąją, fondas pakvietė į renginį Gabrielės Petkevičaitės-Bitės
viešojoje bibliotekoje, o minint dailininko mirties pirmąsias metines,
į prisiminimų popietę Panevėžio muzikiniame teatre susirinko meno
žmonės, inteligentijos atstovai, kūrėjo artimieji, tie, kurie gerai
pažinojo ir mylėjo Stasį. Popietę vedė J. Miltinio dramos teatro
aktorius Algirdas Paulavičius. Jis prisiminė, kad Stasys itin mėgo
S. Jeseniną, V. Vysockį. Pats turėjo gražų balsą, dainavo pritardamas
gitara. S. Petrauskas buvo nepaprastas ir gebantis bendrauti žmogus,
pas jį užeiti galėjo bet kas bet kuriuo paros metu. Buvo itin darbštus,
tačiau labai jautrus, nebijojo pasakyti tiesos, kartais ir šiurkštesnį
žodį. Jautėsi esąs laisvas. Prisiminimais apie S. Petrauską dalijosi
dainų atlikėjas Sigitas Stankūnas, aktorius Enrikas Kačinskas, medžio
meistras iš Paberžės Rimantas Idzelis bei kiti. Lukas Petrauskas
ir aktorius Ignas Ciplijauskas skaitė S. Petrausko poeziją. Susirinkusieji
išgirdo informaciją apie S. Petrausko atminimo įamžinimo labdaros
ir paramos fondo veiklą. Miesto centre numatyta pastatyti S. Petrausko
skulptūrą, ant jo kapo antkapinį paminklą. Rengiamasi atskiromis
knygomis išleisti menininko kūrybinį palikimą, prisiminimų knygą.
Poetė Elvyra Pažemeckaitė siūlė S. Petrausko poeziją įtraukti į
tarptautinio Poezijos pavasario skaitymus. Visą prisiminimų popietę
buvo rodomos skaidrės, pasakojusios apie menininko gyvenimą ir kūrybą.
XXI amžiaus redakcijos archyve radome
užsilikusį prieš šešerius metus darytą, bet nespausdintą interviu
su dailininku Stasiu PETRAUSKU. Šiandien, pagerbdami jo atminimą,
spausdiname šį interviu.
Apie pripažinimą, diplomą ir sunkų darbą...
Savamokslis dailininkas Stasys PETRAUSKAS,
nors šiaip su žiniasklaida nelinkęs kalbėtis, su XXI amžiumi bendravo
noriai.
Panevėžyje esate žinomas menininkas, nors specialių
mokslų nesate baigęs. Kaip patekote į meno pasaulį?
Menui nereikia jokio mokslo. Jis mus supa: aušros,
vakarai, peizažas, medžiai, žmonės. Menininkas į tai žvelgia kaip
į kūrybos objektus. Meno negalima išmokti. Supratimą apie meną man
suteikė bažnyčios. Būdamas vaikas, stebėdavausi jų grožiu. Mano
mama buvo labai tikinti moteris. Mane kartu vesdavosi į maldos namus.
Taigi pirmoji mano meno mokytoja buvo bažnyčia. Juk ji prilygsta
geram muziejui: šventieji, ornamentai, išdrožti altoriai. Visa tai
itin įstrigo į mano atmintį. Kiek sugebu, ir pats dabar padedu puošti
bažnyčias.
Koks buvo jūsų pirmasis darbas?
Nežinau, kada tai buvo. Man jau 55 metai, todėl
visko negaliu prisiminti. Turėjau itin gerą mokytoją Tėvą Stanislovą.
Jam restauruodavau bažnytines skulptūras. Dirbau tai, kas buvo panašu
į meną. Dirbdamas mokiausi. Sunkesnius darbus po du mėnesius darydavau.
Aš gyvenu praeitimi. Mane jaudina senųjų meistrų kūryba, nesuprantu
šių dienų dailininkų. Filosofas Arvydas Juozaitis yra taikliai pastebėjęs,
jog dabartiniai gyvenimo tempai veda į katastrofą.
Net septynerius jaunystės metus gyvenau Leningrade.
Tikra meno mokykla buvo Ermitažas. Iš jo neišeidavau ištisomis
dienomis, studijavau senųjų meistrų darbus. Kažkuriuose rūmuose
atsiklaupęs pasimeldžiau ir paprašiau: Viešpatie, padėk man, kad
ir aš toks būčiau, kaip šio muziejaus meistrai. Ko prašiau, tą
ir gavau, nors nesugebėjau baigti vidurinės mokyklos. Nesirengiau
tapti profesoriumi. Kas gailisi praeities, tas verks ir ateityje.
Dabar kūryboje galiu išreikšti tai, ką noriu pasakyti. Leningradas
(dabar Sankt Peterburgas) man buvo ir yra pats gražiausias pasaulio
miestas, savo architektūra nenusileidžiantis Paryžiui. Leningrade
dirbau kartu su didžiaisiais Rusijos meno meistrais realistais,
tokiais kaip Kruglyj, Žerdin. M. Gorbačiovui pravėrus sienas, jie
emigravo į Ameriką.
Kaip vertinate Lietuvos meną?
Norint pakelti meno lygį, reikėtų į Lietuvą kviestis
senuosius akademikus, profesorius. Jie turėtų dėstyti vaikams, mokyti
juos piešti realistiškai. Dabar mes tokios mokyklos neturime. Šiandien
užsiimama tepliojimu. Bemėgdžiodama užsienį Lietuva tapo baudžiauninkų
valstybe. Be to, žmonės sau kelia per menkus tikslus. Norint pagerbti
duotą Dievo dovaną, reikia daug dirbti, kitaip liksi sulygintas
su vidutinybėmis, nors būsi geriausias dailininkas ar žurnalistas.
Tačiau reikia ne verkšlenti, bet gyventi teisingai.
Kas jums padėjo išsilaikyti gyvenimo kelyje?
Tiktai maldos. Niekas kitas taip negali padėti.
Kitokią auką reikia išmesti iš galvos. Nereikia išsigąsti patekus
į sudėtingiausią situaciją. Aš sunkiai ėjau prie maldos. Mama tiesiog
vertė mokytis Katekizmo. Kada rengiausi Pirmajai Komunijai, aš pradėjau
berti kunigui viską, ką buvau išmokęs. Jis mane pakėlė ant rankų
prašydamas nebetęsti. Aš esu paprastas tikintysis. Tikiu į Kristų,
į Jo skausmus. Mūsų skausmai lygiai tokie pat, kaip ir Jo.
Pagal savo gyvenimo būdą esate vienišius, ar
norite būti matomas?
Mėgstu bendrauti su žmonėmis, tačiau mano draugų
daugiau Vilniuje ar Sankt Peterburge. Esu išsigydęs nuo tokių dalykų
kaip puikybė, didingumas, pripažinimo ir įvertinimo laukimas. Dauguma
menininkų stengiasi rengti savo kūrybos parodas, susitikti su žymiais
žmonėmis. Manęs tai visiškai netraukia. Aš nesirengiu rodyti tai,
ką dirbu ar mąstau. Niekam tai ir neįdomu.
Kas jums artimiau medžio drožimas ar tapyba?
Esu ir tapytojas, ir medžio drožėjas. Mano įžvalgumas
kartais turi didesnę prasmę nei kito diplomas. Rengiuosi drožti
senovinius baldus. Staliai darys konstrukcijas, aš atliksiu visą
jų ornamentiką. Sugebu drožti skulptūras. Dirbu tokia technika,
kokia dirbo prieš šimtmečius. Neseniai nutapiau ikonas vienai cerkvei.
Manęs paprašė kaip specialisto. Pagal rusų tradicijas, prie šių
ikonų prisiliesti gali tik popas ir aš. Žmonių aš neskirstau pagal
jų tikėjimą, priklausymą partijai ar turimus turtus. Sovietmečiu
nemažai dirbau bažnyčiose. Nuo tokio darbo dabar esu atitrūkęs,
nes ten atsirado jaunų gabių vyrų. Tenka daug bendrauti su kunigais.
Kun. Gintaras Jonikas mane pastebėjo kaip menininką. Nemažai padirbėjau
Šeduvos bažnyčioje. Du mano tapyti paveikslai dabar yra Radviliškio
bažnyčioje. Vieną jų bažnyčiai padovanojau.
Kuo šiuo metu esate užsiėmęs?
Atsikėlęs rytą turi žinoti, ką privalai padaryti.
Gyvenimą reikia skanauti kaip obuolį. Jį taip sukramtyti, sugraužti,
kad matytum rezultatą. Privalai turėti tikslą. Turiu sumanymų tiek,
kad jiems įvykdyti neužtektų penkių gyvenimų. Nedarau to, kas man
nepatinka. Sugebu nutapyti šventojo paveikslą bet kokiu stiliumi.
Nereikia bijoti pervargti. Tokia dvasinė būsena suteikia didžiulę
laisvę. Juk ne dėl pinigų gyvenu. Žmogus turi žinoti, ką jis moka,
ir nė viena dailės akademija to neišmokys. Dabar grįžtama prie senojo
meno stiliaus. Europai susipažinus su lietuvių menu, būsime jai
ypač reikalingi. Turiu užbaigti gotikinio stiliaus altorių. Jį norėčiau
pasistatyti savo namuose. Tokių altorių yra Čekijoje, Austrijoje.
Panevėžys, manau, tikrai ne šalies užkampis. Mano nuostata tokia:
kur esu gimęs, ten turiu ir gyventi.
Traukia Sankt Peterburgas, kur bėgo mano jaunystė.
Norėčiau ten dar pabuvoti, tačiau aplankyti jį yra beveik kas pat,
kaip pasiekti Niujorką. Siena esame atitverti nuo Rusijos. Keistoka
tokia Lietuvos laisvė. 80 proc. lietuvių praturtėjo bizniaudami
su šia šalimi. Rusija sugebėjo pagimdyti tūkstančius puikių lietuvių
verslininkų. Ten nepasotinama rinka. O Vakarų Europai mes reikalingi
tik kaip pigi darbo jėga.
Dėkoju už nuoširdų pašnekesį.
Kalbino Bronius VERTELKA
Panevėžys
© 2011 XXI amžius
|