Kupini vidinio gyvenimo
Benjaminas ŽULYS
|
Dailininkas
Zenonas Antanas Varnauskas
|
Kauno Šv. Antano Paduviečio parapijos namuose
veikė tekstilės meistro, portretisto, grafiko, tapytojo, pedagogo
Zenono Antano Varnausko kūrybos darbų paroda. Deja, pats menininkas,
sulaukęs 87 metų, pernai pasitraukė į amžinybę. Jo darbai byloja
apie gilią pagarbą žmonėms, menui, vidinę dvasinę kultūrą. Menininko
žmona Aldona Ona Varnauskienė, su kūrėju išgyvenusi apie 40 metų,
gerai mena jo kūrybos žingsnius, siekius, ieškojimus. Pati irgi
yra menininkė, baigusi Kauno Stepo Žuko dailės technikumą ir dailės
institutą, be to, taip pat pedagogė, puikiai supranta meną, savo
vyro kūrybinius ieškojimus, jo nuotaikas, pažiūras į gyvenimą. Apie
Z. Varnauską nemažai gali papasakoti ir jo kolegos, mokiniai. Abu
jie kilę iš Šakių, atvyko į Kauną, čia praleido kone visas savo
dienas. Kauno taikomosios ir dekoratyvinės dailės institute, Zenonas
vienu metu studijavo grafiką ir tekstilę, pirmasis Lietuvoje gavo
tekstilininko diplomą ir liko institute dėstyti piešimą, tapybą
bei tekstilės kompoziciją. Kauno meno mokykloje, 1954 metais pavadintoje
Stepo Žuko vardu, 1949 m. įkūrė Tekstilės skyrių, o po dešimties
metų Valstybiniame dailės institute Kauno vakarinį skyrių. Jis
dirbo vadovu, net 50 metų pedagoginį darbą, 1968 metais jam suteiktas
docento laipsnis.
Ši paroda antra pomirtinė (prieš tai buvo trys
personalinės). Joje vyrauja dvi temos serija Motina ir vaikas
bei Nemuno krašto žmonės, dar yra natiurmortų. Parodos organizatoriai
pastebi, kad viename jautriame Motinos ir vaiko portrete vos keliais
gyvybės kupinais štrichais tarsi pasakojama ištisa istorija moteris
šypsosi pozuodama, tik stačiakampis paveiksle byloja apie sunkų
gyvenimą, nerimą, nusivylimą. Sukurti praeito amžiaus 910 dešimtmetyje
portretai kupini vidinio gyvenimo, judėjimo, subtilumo. Portretas
sudėtingas žanras, sudominti kito žmogaus veidu, povyza nėra lengva.
Bet šios moterys ir vaikai, tokie paprasti ir iki skausmo matyti
(galbūt senose šeimos fotografijose), pakeri.
Nemuno krašto žmonės spalvingi, ekspresyvūs,
impresionistinę tapybą menantys paveikslai. Daugelyje jų tarsi
sustabdytos akimirkos, taikliai užfiksuotas judesys, kalbąs apie
laikinumą ir amžinybę. Toks yra Vyro portretas I jautrus, liūdnas,
subtilus.
Įdomus žanras natiurmortas. Geras natiurmortas
nesensta. Juk senųjų meistrų natiurmortai iki šiol kelia estetinį
ir dvasinį pasitenkinimą. Z. Varnausko natiurmortuose apstu jautriai
perteiktų aplinkos detalių, filosofinių pastebėjimų. Tokie ir panašūs
darbai yra Žydinčios gėlės, Natiurmortas su gėlėmis, Natiurmortas
su bijūnais, Bijūnai vazoje.
A. Varnauskienė pastebėjo, kad Zenonas visada
turėdavo bloknotą, nes idėjų jis semdavosi ir iš aplinkos, jos netikėtai
ateidavo į galvą. Tai pašaukimas, Dievo dovana, kurią dailininkas
su nerimu ir džiaugsmu priėmė. Aldonos vaikystė buvo kitokia. Septynmetės
mergaitės su šeima tremtis į Buriatiją, Irkutsko kraštą, neatėmė
tikėjimo ir vilties grįžti į gimtinę. Toji viltis išsipildė, o paskui
pavyko sutikti artimą sielai žmogų.
Apie savo kūrybą Z. Varnauskas kažkada rašė: Minimaliomis
priemonėmis vandeniniais dažais ir tempera ant popieriaus, mažuose
formatuose, siekiu tapybos spalvinės visumos, ieškau ramios įtikinamos
nuotaikos, išreiškiančios pastovumą, ramybę, harmoniją. Šių technologijos
ir išraiškos paslapčių mane išmokė mano mokytojai V. Petravičius,
L. Truikys, A. Galdikas. Nors baigiau tekstilės meną, bet visą gyvenimą
sergu tapyba. Buvau įvestas į stebuklingą meno pasaulį pirmojo
lietuvių tekstilės katedros vedėjo V. Petravičiaus, kurio pastatytą
natiurmortą per pirmąją kompozicijos pamoką ir profesoriaus korektūrą
prisimenu iki šiol. O taip pat vyresniuose kursuose dėsčiusį L.
Truikį, tvirtinusį spalvą esant svarbiausiu dalyku. Jiems buvau
visą gyvenimą dėkingas už meilę tapybai. Dirbdamas daugiau nei 50
metų pedagogu Lietuvos dailės institute, stengiausi perduoti studentams
tapybos ir tekstilės kompozicijos ryšį.
Jis paliko nemažą būrį savo mokinių. Tai Zinaida
Dargienė, Marija Sinkevičienė, Jūratė Petruškevičienė, Zita Alinskaitė
ir daug kitų.
Kolegos apie Z. Varnauską sako, kad jo darbai
patys, be palyginimų ar paralelių, turi daug vidinės jėgos, rodo
ryškų talentą. Todėl stebėtina, kaip jis galėjo likti primirštas,
o jo kūryba deramai neįvertinta. Vien ko vertos tos vargdienės Z.
Varnausko kompozicijos moterys su vaikais, suvargę kaimiečiai arba
dvasingumu švytintys natiurmortai. Jo kūryba unikalus lietuvių
dailės palikimas.Vaikštant po Z. Varnausko parodą, lydi pakylėjimo,
nuostabos jausmas. Kad ir pavėluotai, metas įvertinti ne tik pedagoginius,
organizacinius, bet ypač meninius šio dailininko nuopelnus Lietuvos
kultūrai.
Kaunas
© 2011 XXI amžius
|