Atmintis
Aušros gadynės knygnešys ir literatas
Augustino Baranausko 150-osioms gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Knygnešys ir literatas
Augustinas Baranauskas
|
Aš norėčiau prikelti bent vieną senelį
Iš kapų milžinų.
Ir išgirsti nors vieną, bet gyvą žodelį
Iš senųjų laikų.
Taip kažkada rašė mūsų tautos dainius J. Mačiulis-Maironis,
ilgėdamasis didžios ir garbingos lietuvių tautos praeities. Iš tikrųjų
labai norėtųsi rasti tą pradžių pradžią, tuos gaiviuosius mūsų tautos
šaltinius, kurie mums atnešė kalbą, kultūrą, išugdė papročius.
Pastaruoju metu, kai lietuvių tauta pradeda dusti
mūsų sąmonei svetimo kosmopolitizmo liūne, prisiminkime tuos, kurie
sunkiais carinės priespaudos metais, Lietuvą keldami iš ilgamečio
letargo miego, nešė jai šviesą. Vienas iš tokių šviesos nešėjų
knygnešys ir literatas Augustinas Baranauskas, nuo kurio gimimo
prabėgo 150 metų.
A. Baranauskas gimė 1861 m. rugpjūčio 1 dieną
Šiupylių bažnytkaimyje, Gruzdžių valsčiuje, Šiaulių apskrityje,
vargonininko šeimoje.
Negalima sakyti, kad A. Baranausko protėviai šiose
vietose buvo vietiniai gyventojai. Jie į Šiupylius atvyko maro vejami
iš Prūsų Lietuvos. Atklydo ir čia pasiliko kaip ir dauguma pabėgėlių,
kurie, laikui bėgant, pritapo naujosiose vietose.
Kad Baranauskų šeima anuomet buvo gausi, patvirtina
tai, jog Augustino senelė (tėvo motina) pagimdė 24 vaikus. Tiesa,
iš gausaus vaikų būrio išaugo tik trys. Visos dukros ir dalis sūnų
mirė nuo įvairiausių ligų ir epidemijų. Motina išgyveno 108 metus,
nors turėjo ydų: rūkė pypkę, vartojo svaigalus. Su savo suaugusiais
sūnumis kartais per ištisas naktis pliekdavo kortomis. Šeima, kaip
ir dauguma, kilusių iš Prūsų Lietuvos, buvo liuteronų tikėjimo.
Ir tik vėliau du Baranauskų sūnūs perėjo į katalikybę.
A. Baranausko tėvas Jurgis buvo vargonininkas.
Dažnai nuo pamaldų laisvu laiku jis mėgo lankytis vietos žydų karčiamoje.
Jo žmona vyrui buvo priešingybė labai pamaldi, darbšti, tad beveik
visi šeimyniniai rūpesčiai gulė ant jos vienos pečių. Sunkus buvo
šeimai anuomet gyvenimas, tačiau motina tikėjosi, kad vienintelis
jų sūnus Augustinas bus kunigas. Nuo mažens motina savo sūnų mokė
poterių, o kiek paūgėjusį pasiuntė kunigui bažnyčioje patarnauti,
tad vaikas kartu su kunigu važiuodavo ir prie ligonio, ir prie mirusiojo.
Nebuvo lemta Baranauskų Augustinui tapti kunigu.
Baigusį pradžios mokyklą ir kiek prasilavinusį namuose, vėliau Vegeriuose
vargonininkas jį išmokė vargonininkauti. Mokėsi jis ir pas S. Dripą-Visockį
Žagarėje. Anksti Baranauskų Augustinui pačiam teko užsidirbti duoną.
Jis vargonavo Šiupyliuose, Senojoje Žagarėje, Žarėnuose ir Vegeriuose.
Pravartu paminėti ir tai, jog A. Baranauskas gana
anksti tapo knygnešiu. Platino iš Prūsų Lietuvos gaunamus lietuviškus
spaudinius. Ypač A. Baranauskas nudžiugo pirmą kartą savo akimis
išvydęs ir perskaitęs Aušrą. Tad, tapęs jos kareiviu, ne tik
ją skaitė ir platino, bet ir rašė jai iš savo krašto informacinio
pobūdžio žinutes bei eiles.
Kol Senojoje Žagarėje klebonas buvo susipratęs
lietuvis kun. Pr. Burba, A. Baranauskas tautinėje veikloje turėjo
patikimą sąjungininką ir jiedviem kartu buvo gera. Tačiau, kai tos
pačios parapijos klebonu tapo atviras lenkomanas kun. B. Čyžas,
laikęs save lenku, tai šis puldinėdavo kun. Pr. Burbą per pamokslus
ir šiaip sueidamas su žmonėmis. Jo skundų nepakentęs, kun. Pr. Burba
išvyko į Ameriką.
Sunku anuomet Senojoje Žagarėje buvo A. Baranauskui.
Klebonas kun. B. Čyžas ne kartą dėl vargonininko tautinio nusistatymo
pyko, tačiau A. Baranauskas tokiems klebono išsišokimams nepasidavė.
Kartais jis taikliai pakritikuodavo su krikščioniška morale nieko
bendro neturinčias davatkas, kai kurių kunigų moralinį nuosmukį,
tad ambicingojo lenkomano kun. B. Čyžo ir davatkų A. Baranauskas
viešai buvo pravardžiuojamas bedieviu ir ciciliku. Suprasdamas sunkią
bendraminčio padėtį, kun. Pr. Burba savo buvusį vargonininką kvietė
atvykti į Ameriką, tačiau A. Baranauskas jau buvo vedęs E. Mosciskytę,
o ji nesutiko vykti į svetimus kraštus. Gal tai ir buvo lemtinga
klaida, kad Baranauskai anuomet nepaklausė kun. Pr. Burbos ir neemigravo
Amerikon. Lietuvybei priešiškai nusiteikusių kunigų A. Baranauskas
už tautinę veiklą buvo įskųstas carinei valdžiai, netrukus suimtas
ir visam gyvenimui ištremtas į Liepoją be teisės grįžti gyventi
į tėvynę. Laikui bėgant, ilgėdamasis gimtojo krašto ir norėdamas
jame paviešėti, jis turėdavo gauti valdžios leidimą, o, grįžęs į
Liepoją, vėl privalėdavo prisistatyti policijai. Tai A. Baranauską
labai žemino ir skaudino. Be galo ilgėdamasis savo tėvynės Lietuvos,
jis dažnai kartodavo: Kodėl man teko tokia dalia? Lyg raupsuotasis
esu atskirtas nuo savų žmonių. Ne, aš negaliu prigyti Liepojoje,
svetimame mieste. Aš amžinas tremtinys. Nors ir slegiamas sielvarto
dėl tokios jo atžvilgiu padarytos skriaudos, A. Baranauskas tautinės
veiklos nenutraukė. Priešingai, jis dar labiau suaktyvino tautinę
veiklą, nukreiptą prieš carinę vergiją. Baranauskų namai tapo tautiškai
susipratusių Liepojos lietuvių susiėjimų vieta. Čia lankydavosi
lietuviai kunigai J. Stakauskas, A. Stupelis ir kiti. Pats A. Baranauskas
lietuviškų spaudinių anuomet iš Prūsų Lietuvos negabeno. Jis jų
gaudavo iš lietuvių knygnešių, o po to išskirstydavo Liepojos lietuviams.
Jų nugabendavo ir į Šiupylius, nors medžio drevėje buvo įrengęs
saugią slėptuvę. Knygų slėptuvė taip pat buvo įrengta namo rūsyje
Liepojoje. Tame pačiame rūsyje jis hektografu daugindavo lietuviškus
raštus, ryškindavo nuotraukas. Pačiame bute stovėjo stalas su dvigubu
dugnu, kad staigios kratos metu būtų galima suspėti paslėpti draudžiamą
lietuvišką spaudą.
Svaru ir tai, jog anuomet A. Baranauskas vien
knygnešyste nesitenkino. Jis aktyviai dalyvavo ir Liepojos lietuvių
kultūrinėje veikloje. Būdamas muzikalus, A. Baranauskas turėjo puikų
balsą tenorą. Namuose stovėjo pianinas, fisharmonija, kuriais
jis grojo. Grojo jis ir gitara, balalaika, mandolina. Tad šiuose
namuose susirinkę svečiai traukdavo lietuviškas, kai kurias ir paties
šeimininko sukurtas dainas.
A. Baranauskas Liepojoje buvo subūręs dramos būrelį.
Tuo metu lietuviams, mėgėjiško teatro entuziastams, trūko dramos
veikalų, todėl A. Baranauskui pačiam teko jų ne vieną parašyti.
Rygoje anuomet gyveno taip pat ištremtas M. Slančiauskas. Mintaujoje
kurį laiką mokėsi trys E. Baranauskienės broliai, tad netrukus susiklostė
tinkamos sąlygos lietuviškiems vakarams rengti. Jie vyko Liepojoje,
Rygoje ir Mintaujoje, kur buvo pirmą kartą pastatyti A. Baranausko
dramos veikalai, turėję nemenką atgarsį tarp Latvijoje gyvenusių
lietuvių.
Nepaisydamas įvairių kliūčių, A. Baranauskas dažniausiai
vienas, o kai kada ir su visa šeima retkarčiais apsilankydavo tėviškėje.
Ten jis su M. Slančiausku, A. Trumpuliu ir L. Vaineikiu bei kitais
bendraminčiais įsteigė Atgajos draugiją ir platino savo sudarytas
hektografuotas dainų knygeles. Jis taip pat platino savo pieštus
atvirukus, kuriuos spausdino Liepojoje Zylės spaustuvėje.
A. Baranauskas savo lėšomis yra išleidęs atvirukų
seriją, pavadintą Didvyrių kapai, juose įrašydavo po savo kūrybos
ketureilį. Viename jų rašoma:
Tuos kapus per amžius mes turim pilti
Ir mūs vaikų vaikai turi prisiminti.
Tuos, kur už tėvynę savo kraują liejo
Už mūsų liuosybę ir galvas padėjo.
Be nedidelės apimties dramos veikalų, A. Baranauskas,
kaip jau minėjau, rašė dainų tekstus, pats jiems kurdavo melodijas,
taip pat monologus ir eiles.
Kas šiandien gali suskaičiuoti, kiek A. Baranausko
kūrinių ar informacinio pobūdžio rašinių anuomet buvo išspausdinta
lietuvių periodinėje spaudoje? Jų galima aptikti Aušroje, Šviesoje,
Varpe, Ūkininke, Unijoje, Lietuviškame balse, Vienybėje
lietuvninkų, Apžvalgoje, Vilniaus žiniose bei Rygos naujienose.
Visus savo rašinius jis pasirašinėdavo tik slapyvardžiais.
Pravartu paminėti tai, jog tokia lietuviška A. Baranausko
veikla anuomet ir Liepojoje caro žandarų neliko nepastebėta. Jis,
kaip knygnešys, minimas garsiojoje Sietyno byloje, o 1902 metais
A. Baranauskas, G. Landsbergis-Žemkalnis ir grupė kitų lietuvių
tautinio judėjimo dalyvių buvo ištremti į Smolenską. Po to, grįžęs
į Liepoją, A. Baranauskas dar pusmetį praleido kalėjime.
Nenutraukė A. Baranauskas tautinės veiklos ir
vėlesniais metais, kai Liepojoje jau po lietuviškos spaudos atgavimo
veikė Lietuvių savišalpos draugija. Ji rengdavo vakarus, kaukių
balius, Naujųjų metų sutikimus. Tačiau ilgainiui ši lietuvių draugija
suskilo. Liberalesnių pažiūrų lietuvių grupė nuo Lietuvių savišalpos
draugijos atskilo, įkūrė Meno ir mokslo draugiją. Heigingui jūros
pakrantėje pastatydinus didelę dviejų aukštų salę, ją išsinuomojo
minėtoji draugija. Į šios salės atidarymą 1911 metais buvo pakviestas
tarp lietuvių plačiai žinomas ir buvęs populiarus kompozitorius
bei dirigentas S. Šimkus. Jis ta proga pažadėjo suorganizuoti šimto
žmonių chorą ir pakoncertuoti. Po repeticijų dirigentas dažnai ilsėdavosi
Baranauskų namuose, gerdavo E. Baranauskienės ruošiamą vaistažolių
arbatą. Kartą S. Šimkus taip užkimo, kad laikinai buvo praradęs
balsą, tik švilpdamas tegalėjęs kalbėti. Nuo vaistažolių arbatos
balsas atsitaisė. Tuo metu, kai dirigentas artimai bendraudavo su
šių namų šeimininkais, jų dukra Ona perrašinėdavo choro partijas.
Ji taip pat dainavo minėtame chore.
Gyvendami Liepojoje, kad turėtų iš ko pragyventi,
Baranauskai ėmėsi verslo, kuris anuomet klestėjo. Čia nepakeičiama
vyro padėjėja visuose reikaluose buvo žmona Emilija. Jai teko rūpintis
materialine šeimos gerove. Baranauskai Liepojoje buvo įsigiję prekybos
namus, pavadintus Litevskaja torgovlia. Pinigų šeimai netrūko.
Tuo metu, kai A. Baranauskas už lietuvišką veiklą buvo kalinamas
ir tremiamas, žmona kantriai laukė grįžtant vyro, buvo ištikimesnė
už ištikimą. Apie ją A. Baranauskas taip rašė: Aš nerinkau dailios,
turtingos, bet doros norėjau. Ieškojau ir nelabai apsirikau. Nebuvo
visu kuo kaip reikėtų būti, bet pakenčiamai. Mani mylėjo net per
daug. Mylėjo ne kaipo vyrą, bet kaip kokį kūdikį. Mano buvo silpnas
būdas, neturėjau tų jėgų, nė tos energijos, kad būčiau galėjęs savi
pastatyti vyro vietoje, o tas ir kenkė, kenkė ne tiek man, kiek
jai pačiai, iš dalies ir vaikams, nes negalėjau vaikų pastatyti
tokiais, kokiais norėjau. Bet kaip buvo, taip, ant to visgi aš negaliu
rūgoti, nes su kita nebūtų nė tiek gyvenimo buvę, nes aš po kalėjimus,
po ištrėmimus, tai kita kažin ką būtų išdariusi, o ta buvo ištikimiausia!
Vertėtų plačiau pakalbėti ir apie A. Baranausko
šeimyninį gyvenimą. Tai prasidėjo Žagarėje, čia esančioje Senosios
Žagarės bažnyčioje jis vargonininkavo. Prie Žagarės dvaro nuo seno
gyveno sulenkėję bajorai (save laikę lenkais) Mosciskiai. Šeimos
galva toje bažnyčioje, kur vargonininku dirbo A. Baranauskas, tarnavo
zakristijonu, o jo dukra Emilija giedojo tos bažnyčios chore. Laikui
bėgant, jie artimiau susipažino ir susituokė.
Jau minėjau, kad anuo metu kirtosi lenkomanų ir
lietuvių pasauliai. Emilijos tėvas keikė žentą, o pastarųjų santuoką
vadino mezaliansu (nelygia santuoka). Baiminosi ne žemesnės žento
kilmės. Pats jis į žmonas buvo paėmęs gražuolę baudžiauninkę. Uošviui
nerimą kėlė tai, kad jo dukra į vyrus pasirinko aršų litvomaną
įtartiną žmogų
Sunku šiandien pasakyti, kaip anuomet A. Baranauskui
sekėsi meilės dalykuose. Jis dar 1889 metais viename savo rašytų
eilėraščių daug skausmo išliejo dėl apviltos meilės. Ilgesys ir
liūdesys dažnas jo poezijoje svečias. Tai atsispindi ir jo eilėraštyje
Iš ko liudnibė?
Daugeliui šiandien gali kilti klausimas, koks
gi gyvenimas bei tarpusavio santykiai anuomet vyravo Baranauskų
šeimoje?
A. Baranauskui nepatikdavo tai, kad žmona nepratindavo
dukrų darbo dirbti augino panelėmis. Iš tikrųjų Baranauskų namuose
dažnai būdavo viena, o kartais, prieš šventes, ir dvi tarnaitės.
Kai į namus ateidavo skalbėja, jai talkindavo viena tarnaitė. Žmona
buvo reikli šeimininkė. Ji ne tik nurodinėdavo, bet ir pati dirbdavo:
kepė, virė, mokydavo tarnaites. Jos dėka šioje šeimoje būdavo sočiai
ir skaniai valgoma, tad bet kuriuo metu netikėtai užklydusį svečią
turėdavo kuo pavaišinti, bet, jeigu šeimininkui nusibosdavo arba
svečias nepatikdavo, jis, vaikštinėdamas po svetainę, vis žvilgčiodavo
į laikrodį ir dūsaudavo, jog jau reikia eiti poilsio. Žmona už tai
ant jo pykdavo ir paragindavo:
Jeigu tu taip labai nori miego, eik. Mes dar
pasėdėsim, pasišnekučiuosim.
A. Baranauskas rūpinosi ne tik savo dukrų pavyzdingu
elgesiu, laikysena, jis labai daug dėmesio skyrė jų išprusimui bei
bendram lavinimui. Šiuose namuose buvo didžiulė biblioteka. Tėvas
dažnai patardavo, kuriai dukrai, kada ir kokią knygą reikia skaityti.
Abu tėvai kalbėdavo lietuviškai, lenkiškai, žydiškai, latviškai,
rusiškai, vokiškai ir prancūziškai. Neaišku, kiek jie tų kalbų mokėjo,
bet knygas skaitydavo ir su žmonėmis, reikalui esant, susikalbėdavo.
Nenuostabu, kad Baranauskaitės palyginti anksti išmoko užsienio
kalbų.
Poilsio dienomis Baranauskaitės vaikščiodavo po
kambarį ir dainuodavo, o kartu su jomis ir tėvas. Jis rūpinosi
jų muzikiniu lavinimu. Jos buvo muzikalios, mielai mokydavosi vis
naujų dainų. Kodėl gi dainuodavo vaikščiodamos? Toks buvo tėvo įprotis.
Jis sėdėdavo tik tada, kada reikėdavo valgyti, piešti ar ką rašyti,
o šiaip visą laiką vaikštinėdavo rankas už nugaros susidėjęs. Be
to, A. Baranauskas sirgo kaulų tuberkulioze, koją skaudėdavo, ilgiau
vietoje nusėdėti jam neleido charakteris. Dukroms bei žmonai liepdavo
kuo daugiau judėti. Kiekvieną dieną, tėvui stebint, jos turėdavo
nuolat vaikščioti po namus.
Po pietų visa šeima rinkdavosi svetainėje. Čionai
ateidavo ir tarnaitės. A. Baranauskas tuomet dažnai pasiimdavo kokią
knygą ir pradėdavo garsiai skaityti, o žmona ir dukros užsiimdavo
smulkiais darbais, dažniausiai rankdarbiais. Kai šeimos galva
pavargdavo, skaitymą pakaitomis tęsdavo motina ir dukros. Vis dėlto
daugiausiai skaitydavo pats tėvas, gražiai intonuodamas.
Vakarais rinkdavosi svečiai. Tada šeimininkas
išraiškingai skaitydavo eiliuotus savo monologus, poeziją, dainuodavo,
vadovaudavo įvairiems žaidimams bei repetuodavo naujus vaidinimus.
Baranauskų namuose niekas nevartojo svaigalų.
Šeimininkas pats neimdavo į burną ir kitiems drausdavo tai daryti.
Nerūkė. Nekortavo. Kai kartą iš Amerikos jam dovanų atsiuntė plaunamų
kortų kaladę ir dukros apsidžiaugė gražiomis kortomis. Bet tėvas
liepė, jam matant, kortas krosnyje sudeginti.
Pravartu paminėti ir tai, jog A. Baranauskas buvo
didelis feministas. Turėjo tris dukras Leontiną, Zuzaną ir Oną
ir rūpinosi jas išleisti į mokslus. Jis labai pykdavo ant žmonos,
priekaištaudamas jai, kad pastaroji, girdi, nori dukras gimnazistes
uždaryti auksiniame narvelyje, kitaip tariant, sėkmingai ištekinti.
Leontinai jis lėmė būti mokytoja, Zuzanai nuotraukų retušuotoja,
o Onai advokate. Visus tėvo planus sujaukė prasidėjęs Pirmasis
pasaulinis karas.
Karas, kilęs tarp kaizerinės Vokietijos ir carinės
Rusijos, sukėlė vakarinių carinės imperijos pakraščių gyventojų
paniką. Nemaža dalis tų kraštų gyventojų, artėjant fronto linijai,
kartu su visomis valdžios įstaigomis, gimnazijomis ir kt. suskubo
trauktis į Rusijos gilumą. Į nemėgtą prispaudėjų kraštą anuomet
nutarė trauktis ir A. Baranauskas. Jis kalbino visą šeimą, bet tokiam
žingsniui žmona pasipriešino: Daryk kaip išmanai, o aš namų, savo
gero nepaliksiu.
Prieš pat kelionę A. Baranauskas savo lazdos gale
išgręžė ertmę, prikišo auksinių rublių ir vėl užtaisė. Juodu atsisveikino
su žmona, nors vargu ar bent kuris iš jų suprato, kad tai buvo paskutinis
atsisveikinimas judviejų gyvenime, ir A. Baranauskas išvyko. Jo
kelias nuvingiavo į Voronežą. Čia jis išbuvo iki pat karo pabaigos.
Sunki dalia teko Liepojoje likusiai A. Baranausko
šeimai, kuri karo metais labai sunkiai vertėsi. Visą savo gyvenimą
E. Baranauskienė kalbėdavo, jog norėtų mirti Kūčių vakarą. Jos svajonei
išsipildyti buvo lemta. Mirė ji 1918 m. gruodžio 23 dieną, Kūčių
išvakarėse. Dukros ir žentas palaidojo ją Liepojos kapinėse, kurios
vėliau buvo uždarytos ir sunaikintos.
Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui ir revoliucijoms
Rusijoje, A. Baranauskas, kaip ir daugelis karo pabėgėlių, ilgėdamasis
savo šeimos, grįžo į Liepoją, o iš ten į tėvynę.
Sunki gyvenimo pabaiga senatvėje užklupo A. Baranauską.
Iš pradžių apsigyvenęs pas dukras Kaune, jis susirgo. Dukros susirūpinusios
kvietė gydytojus, tačiau jų nuosprendis buvo vienas: operuoti. Buvo
žinoma, kad reikės pjauti koją. A. Baranauskas operacijos atsisakė.
Aš savo vargdienėlės neatsižadu. Mirti vieną kartą reikės, tai
bent su abiem kojom pas Dievą nukeliausiu.
Nepatiko senatvės dienas A. Baranauskui leisti
Kaune, nors ir tarp artimų žmonių. Tėviškės ilgesys jį vis nesulaikomai
traukė į gimtuosius Šiupylius. Tiesa, savo gimtojo namo tėviškėje
jau neberado, nes pastarasis sudegė karo metu. Kurį laiką, o tiksliau,
iki mirties, A. Baranauskas Šiupyliuose gyveno Gruzdžių valsčiaus
viršaičio L. Kaupo namuose.
Pravartu paminėti tai, jog laisvoje ir nepriklausomoje
tėvynėje A. Baranauskas liko užmarštyje. Jis sielvartavo, kad jį,
knygnešį, liaudžiai nešusį šviesą ir už tai caro valdžios persekiotą,
kai kas išdrįsdavo pavadinti ciciliku ar bedieviu, nors iš tiesų,
artimųjų teigimu, jis niekada toks nebuvo. Sovietinių propagandistų
ir ateistų paskleista drumzlina mintis tik teršia A. Baranausko
asmenį ir jo pažiūras. O kaip gi buvo iš tiesų? Ar tikėjo A. Baranauskas
į Dievą? Taip
Jis visą gyvenimą į Dievą tikėjo, ir tas jo tikėjimas
nebuvo primityvus. Paskutiniais savo gyvenimo metais jis savo dukras
mokė: Pažinkit tikrąją Visagalinčią Jo galybę, o išsižadėkite visokių
žmonių rankomis ir protu sukurtų dirbtinių dievų, kurie klaidina
ir kankina jūsų gyvenime ir žudys mirties valandoj
A. Baranauskas visada tikėjo į Amžinybę, vienintelį
tikrąjį Dievą. Jis mokė, kad pagrindinis Dievo įstatymas yra artimo
meilė: Jeigu žmonės to įstatymo laikytųsi, tai jau žemėje sulauktų
rojaus. Sunku anuomet kaimo žmogui buvo suprasti tokius A. Baranausko
išvedžiojimus, todėl savo gyvenimo saulėlydyje jis buvo bedieviu
vadinamas.
Žvelgiant į A. Baranausko, kaip poeto ir rašytojo
kūrybą, reikėtų pasakyti, kad A. Baranauskas, kaip kūrėjas, buvo
sentimentalistas, kuriam daug įtakos turėjo vyskupo A. Baranausko
ir kun. A. Vienažindžio poezija. A. Baranausko poezijoje ypač ryškiai
atsispindi gyvenimas ir jo neigiamos pusės. Paskutiniais savo gyvenimo
metais A. Baranauskas savo kūryboje gana sąmoningai palietė seimų
laikus ir kai kuriuos mūsų politikierius, kuriems daugiau rūpėjo
verslas negu valstybės reikalai.
Bene daugiausia A. Baranauskas parašė scenos mėgėjams
skirtų vaizdelių. Pastarųjų yra daugiau nei keturiasdešimt. Jo plunksnai
priklauso ir keletas didesnių scenos veikalų, skirtų kiekvienam
iš Dešimties Dievo Įsakymų ir kiekvienai iš Septynių didžiųjų nuodėmių.
Kaip matome, A. Baranausko literatūrinis palikimas
yra gana didelis, tačiau kokybės atžvilgiu jis yra nė kiek ne menkesnis
už kitų Aušros gadynės lietuvių literatų J. Miliausko-Miglovaros
ar T. Žičkaus kūrybinį palikimą, tačiau iki šiol nėra plačiau
apžvelgtas bei publikuotas. Jis yra ne kur nors užatlantėje (A. Baranausko
kūryba anuomet pasiekė JAV gyvenusius lietuvius emigrantus), jis
yra čia, pas mus, Lietuvoje.
Mirė A. Baranauskas 1923 m. rugpjūčio 24 dieną.
Palaidotas buvo su katalikiškomis apeigomis Šiupylių kapinėse, kuriose
palaidoti jo tėvai bei protėviai.
Kai 1924 metais buvo švenčiamas lietuviškos spaudos
atgavimo 20-metis, buvo parengta ir išleista knygelė apie Aušrą
ir aušrininkus. Ten yra minimas A. Baranauskas. 1935 metais Šaulių
sąjunga, pagerbdama šviesų knygnešio ir literato atminimą, Šiupylių
kapinėse jam pastatė paminklą. A. Baranauskas per savo gyvenimą
yra daug gera padaręs dėl mūsų šviesesnės ateities, todėl, kol knygnešių
dvasia mumyse yra gyva, tol mes ją išlaikykime ir semkimės šiandien
iš lietuvių knygnešių dvasinės stiprybės.
© 2011 XXI amžius
|