Naujienų vaivorykštė
Apie sienų tapybą
Bronius VERTELKA
|
Dailės galerijoje dr. Dalia
Klajumienė (kairėje)
ir dr. Skirmantė Smilingytė-
Žeimienė, už jų dailininkas
restauratorius Gintaras
Palemonas Janonis
|
Rugsėjo 15-ąją Dailės galerijoje vyko konferencija
Panevėžio apskrities sieninė tapyba vienas iš Europos Tarybos
programos Europos paveldo dienos renginių, rengiamų Kultūros paveldo
departamento prie Kultūros ministerijos kartu su rajonų ir miestų
savivaldybėmis.
Konferencijos dalyviai atidžiai išklausė dr. Dalios
Klajumienės pranešimą Sienų tapyba Lietuvoje nuo XV a. iki XX a.
pr.. Tai buvo ne skaitomas iš popieriaus, o gyvas pasakojimas.
Lietuvos statinių išorėje ir viduje tapytas dekoras žinomas nuo
pat viduramžių. Restauruojant senosios architektūros kompleksus
vienoje sienoje, skliaute ar lubose randami keli (kartais net 78)
skirtingų stilistinių laikotarpių tapybos sluoksniai. Klasicizmo
epochoje labiausiai vertinta balta sienų spalva, todėl daugelio
pastatų senosios freskos buvo nubaltintos, o naujos tapytos retai.
Iki šių dienų išlikę gotikinės sienų tapybos pavyzdžiai
taip pat iš Vilniaus statinių. XX a. pabaigoje buvo atidengtos
ir konservuotos Vilniaus Bernardinų bažnyčios ir vienuolyno sienų
freskos. Ši XVI a. pradžioje sukurta sienų tapyba didžiausias
Lietuvoje išlikęs gotikos tapybos kūrinys, išsiskiriantis itin sudėtinga,
pagal vokiečių grafikos pavyzdžius sukurta ikonografija. 2001 m.
Vilniaus Šv. Mikalojaus bažnyčios skliaute buvo atidengta gotikinė
ornamentinė polichromija. Gotikos laikų tapybos madą atskleidžia
ir nedideli fragmentai, išlikę senuosiuose miestiečių namuose Vilniaus
Vokiečių gatvėje.
Renesanso laikotarpiu Lietuvoje dirbę sienų tapybos
meistrai ypač daug kūrė grafito technika. Sienas padengus kelių
spalvų (dažniausiai baltos ir juodos) tinko sluoksniais, jų paviršiuose
būdavo išraižomos sudėtingos figūrinės ir ornamentinės kompozicijos.
Bene didžiausias pastarųjų metų Lietuvos paveldosaugos specialistų
atradimas Vilniaus Šv. Stepono bažnyčia.
Iki mūsų dienų daugiausia yra išlikę baroko laikotarpio
sienų tapybos pavyzdžių. Puikus vietinės XVII a. tapybos pavyzdys
1668 m. ištapyta, kadaise Trakų dominikonams priklausiusi Rykantų
Švč. Trejybės bažnyčia (Trakų r.). Šventovės sienose yra įamžinti
rėmėjų Marcijono Oginskio ir jo žmonos portretai, Kryžiaus kelio
stočių ciklas ir dominikonų šventųjų atvaizdai.
XVIII a. ypač buvo paplitusi sienų tapyba. Verta
pamatyti ir patyrinėti tapytas Kryžiaus kelio scenas buvusiame Tytuvėnų
(Kelmės r.) bernardinų ansamblyje. XIX a. klasicizmo, romantizmo
ir kitų stilistinių srovių madą atspindinčios sienų tapybos liko
mažai. Ryškiausias XIX a. pabaigos profesionaliosios sienų tapybos
pavyzdys ciklas Kauno Katedroje, vaizduojantis Šv. apaštalų Petro
ir Pauliaus gyvenimo scenas.
Dr. Skirmantė Smilingytė-Žeimienė savo pranešimą
Panevėžio vyskupijos bažnyčių sienų tapyba ir polichromija XX a.
I pusėje pateikė irgi ne skaitydama, bet pasakodama.
Neblogai išsilaikęs dekoras Pabiržės bažnyčioje.
Tai apie 1930-uosius metus atliko Vladas Čižauskas su savo mokiniais,
panaudodamas skysto stiklo technologiją. V. Čižauskas dekoravimo
meno mokėsi Krokuvoje. Jo tikroji pavardė Polinauskas. Jis kilęs
iš Panevėžio. Autentiškas dekoras išlikęs Raguvėlės bažnyčioje.
Joje dekoravimo darbus atliko 1930 metais dailininkas Henrikas (kitur
Jonas) Kazlauskas. Raguvėlės bažnyčioje vyrauja dangiška mėlyna
spalva. Nors atrodo marga, bet labai savita. Tokia pat spalva vyrauja
ir Panevėžio Kristaus Karaliaus katedroje. Ne vienoje bažnyčioje
sutinkamas šv. Kazimieras Panevėžio vyskupijos globėjas (H. Kazlauskas
dekoravo ir Raguvos šventovę).
Ne vienoje bažnyčioje tapė Petras Aleksandravičius,
kilęs iš Pušaloto. Jis dekoravo gimtojo miestelio Pušaloto bažnyčią,
sukūrė sūnaus palaidūno kompoziciją. Tapė ir Joniškėlio bažnyčioje.
Po konferencijos pakvietė į pažintinį pasivaikščiojimą
po Kristaus Karaliaus katedrą kartu su dailininku, restauratoriumi
Gintaru Palemonu Janoniu. Dar buvo ir kelionė į Noriūnus (Kupiškio
r.), į Palėvenės dominikonų vienuolyno statinių ansamblį.
Panevėžys
Autoriaus nuotrauka
© 2011 XXI amžius
|