Naujienų vaivorykštė
Pokalbiai su Dievu, žmonėmis, gamta
Benjaminas ŽULYS
Kauno kolegijos J. Vienožinskio menų fakulteto
galerijos Pelėdų kalnas kamerinėje salėje buvo atidaryta dailininko
Raimundo Mikšio tapybos darbų paroda. Čia susirinkę kolegijos darbuotojai,
studentai paminėjo gerai žinomą asmenybę, deja, anksti į amžinybę
išėjusį, bet spėjusį palikti nemažai unikalių darbų menininką. Fakulteto
dekanė Sigita Saulėnienė, galerijos vadovas Arvydas Martinaitis
bei kiti kolegos kalbėjo apie neeilinę asmenybę, padovanojusią visuomenei
daug šviesių akimirkų. Vilniaus dailės institute (VDI) jis įgijo
keramiko specialybę, tačiau išgarsėjo ne kaip keramikas, o kaip
savito stiliaus, balansuojančio tarp ekspresyvaus ir realistinio
vaizdavimo, tapytojas.
Jau nuo pirmųjų parodų R. Mikšys suintrigavo žiūrovus,
nors šios parodos atidaryme didžiausias dėmesys buvo skiriamas jam
kaip asmenybei, jo vadinamajai charizmai, gyvenimo būdui.
R. Mikšio kūrybinis kelias prasidėjo kartu su
nepriklausomybės atgavimu. Tai buvo laikas, kai menininkai bandė
maištauti, būrėsi į grupes, o tuo pat metu, formuojantis rinkos
sistemai, sprendė savo profesijos klausimus. Kūrėjo ir tuo pat metu
vadybininko, savo kūrybos propaguotojo derinys R. Mikšio bendraamžiams
dar nebuvo lengvai suvokiamas. Raimundą būtų galima priskirti lūžio
kartai, nors jis VDI mokėsi jau atšilimo laikotarpiu. Įdomu R.
Mikšio pasirinkime buvo tai, kad jis, keramikas, tapo tapytoju,
kai dauguma jo kartos menininkų perėjo į tarpdisciplininius menus
ir netgi visai atsisakė tradicinių meno sričių. Vien iš tapybos,
kaip ir R. Mikšys, gyveno Eglė Rakauskaitė, Svajonė ir Paulius Stanikai,
Valdas Ozarinskas. Ši kūrybinė veikla verta atskiro atidaus tyrinėjimo.
Deja, šiuo keliu pažengta nedaug...
Po studijų grįžęs į Kauną, R. Mikšys dažnai lankėsi
pas A. Vilpišauską, tapusį jo mokytoju, ir perėmė ryškiaspalvę ekspresyvią
tapymo manierą. Spalva, potėpis turėjo išreikšti mintį, jausmą.
Po sovietmečio privalomų lenininių ir panašių temų dailininkai galėjo
džiaugtis tapymo malonumu. Pagrindiniais motyvais kūriniuose tapo
peizažai, kuriuose dailininkai paslėpdavo savo filosofines potekstes
bei vaizduotes. Ir R. Mikšio tapyboje pirmiausia užčiuopiamas dailininko
jausmas, emocinė būsena. Realus vaizdas prisigeria tapytojo nuotaikos.
Regis, žvelgdamas į gamtą, jis sprendžia tam tikras filosofines
egzistencines problemas. Natūralūs gamtos motyvai sutirštėja, susitelkia.
Taip atsiranda grynos, nemaišytos spalvos, kuriomis dailininkas
išmargina visą paveikslą. Dauguma R. Mikšio kūrinių iš tiesų yra
ryškiai margi. Dailininkas tarsi mojuoja teptuku nuo vieno paveikslo
krašto iki kito, palikdamas išmėtytus akcentus.
Parodos atidaryme menininkai sakė, kad Raimundo
tapyboje galima išskirti tris žanrus religinį, peizažą bei portretus.
Kiekvienas žanras buvo skirtas menininko pokalbiui su Dievu, žmonėmis
bei gamta. Dailininkas vaizduoja Kristų, Judą. Ryški, koncentruota
spalva sustiprina emociją. R. Mikšys nesiekia ikonografinio panašumo.
Jo religinės personalijos yra santykio su jomis dvasinė išraiška.
Išorinį panašumą dailininkas sukuria tapydamas realių žmonių portretus.
Juose ieško būdingų vaizduojamos asmenybės bruožų, padedančių atskleisti
charakterį. Portretus R. Mikšys dažniau tapo pastele. Tapytų portretų
nedaug, o žymiausias autoportretas. Jame tiek linija, tiek spalva
yra lygiavertės.
Pradėjęs tapyti R. Mikšys lengvai įsiliejo į tapytojų
ekspresionistų būrį. Jį drąsiai galima vardinti greta A. Vilpišausko,
kitų dvidešimto amžiaus pabaigos ekspresionistų. Jo kūryba atspindi
bendras tapybos tendencijas. Visgi tapybą pasirinkęs kaip priimtinesnę
išraiškos priemonę nei keramika, R. Mikšys jautėsi laisvesnis nuo
tradicinio mokymo, lengviau galėjo interpretuoti temas. Jo požiūris
į tapybą neįpareigojantis, bet nuoširdus, profesionalus, įsimintinas
ir išskirtinis.
Kaunas
© 2011 XXI amžius
|