Skaitykla
Paskutinis pasimatymas
Marija Macijauskienė
Rašyti apie knygą, skirtą žymiausiam šrifto meistrui
Gediminui Pempei (19212008), išskirtinę visomis prasmėmis, būtų
per daug drąsu. Todėl čia ne recenzija, bet tik pasakojimas, prisiminimas
su Vidos Mažrimienės, dailininko šeimos ar paties Gedimino Pempės
intarpais. Knyga Nulla dies sine linea. Gediminas Pempė sudaryta,
sukomponuota taip tobulai ir su nemeluota meile bei pagarba, kad
atsveria dailininko G. Pempės vertę ir vietą mūsų kultūros istorijoje.
Knygos sudarytoja ir tekstų autorė (išskyrus atsiminimus) menotyrininkė
Vida Mažrimienė. Jai talkino visas pulkas žmonių. Tačiau daugiausia
knygos pasirodymu rūpinosi šeima: vaikai architektas Kęstutis
Pempė ir inžinierė Margarita Pempytė-Šimkienė, o labiausiai tos
knygos gimimo ir pasirodymo laukė žmona Aldona Leonavičiūtė-Pempienė.
Mudvi dažnai su ponia Aldona susisiekdavome telefonais
(lankydavosi ir mano kūrybos vakaruose, ir Poezijos pavasario šventėse),
ir kiekvienąkart kalba sustodavo prie ruošiamos spaudai knygos Nulla
dies sine linea. Gediminas Pempė. Ilgai truko tas procesas. Pagaliau
knyga buvo pristatyta Kauno apskrities Viešojoje bibliotekoje. Aldona
Pempienė man paskambino ir pakvietė. Balsas buvo šviesus, skaidrus,
tarsi pamiškės katilėliai rasotą rytmetį, svajonė išsipildė! Deja,
buvau po sunkios operacijos, ir jėgų trūko dalyvauti. Sutarėm, kai
sustiprės sveikata, susitikti. Juk šie metai Gediminui Pempei
jubiliejiniai!
Žinoma, abi jautėmės labai prastai, Aldona buvo
po kraujo tyrimų dėl onkologinės ligos, o aš be ligų, dėl orų
kaltės. Esu labai dėkinga Ričardui Šakniui, kuris nuvežė, parvežė,
kantriai klausė mūsų pašnekesio ir fotografavo, publikacijai tai
būtina. Kambary jauku. Kvepia šeimininkės čiobrelių arbata, ant
sienų Gedimino Pempės kolegų tapyti darbai, knygų lentyna, pilna
meno albumų. Durys praviros į svetainę ir dailininko darbo kambarį.
Jauku, rodos, kartu dalyvauja ir Gediminas Pempė. Taip, dalyvauja.
Šeimininkė minėjo vardus, vietas, šokinėdama nuo fakto prie fakto,
bėgdama mintimis vis į kitą įvykių galą (juk kiekviena diena su
Juo nepamirštama), tad ir mano užrašai bus gana skurdūs, nes tik
jai vienai mintyse buvo matomos vietovės ir žmonės; aš bijojau sutrukdyti,
išmušti iš vėžių. O lauke ir visur buvo pekliškai karšta, kvapą
sunku atgauti. Pradeda pasakoti.
Keturis kartus ženijausi, ir vis su tuo pačiu.
Ir visos vestuvės įvyko Šventos Trejybės bažnyčioje, Kaune. Pirmosios
1945 m. birželio 23 dieną. Paskui sidabrinės (po 25-erių metų),
auksinės (po 50-ies) ir spėjom atšvęsti bendro gyvenimo 60-metį.
Kada susipažinom? Turbūt 1943-iaisiais. Karo metais
abu jau studijavom Dotnuvoje, Lietuvos žemės ūkio akademijoj: jis
agronomiją, aš buvau namų ruošos specialybės studentė. Vienas
kitą pažinojom, turėjom bendrų draugų, dalyvaudavom vakarėliuose.
Gediminas mažai šokdavo, jis stebėdavo iš tolo ir grodavo. Kai supratau,
kad jis yra tas artimas žmogus, jau, baigęs kursą, dirbo selekcijos
laboratorijoj. Daugiausia jam tekdavo piešti. Piešė ir plakatus.
Vis juo pasirūpindavo dėstytojas Mačys.
Tas laikas buvo labai neramus. Ypač pirmieji pokario
metai. Staiga vieno susiėjimo metu draugas pasivedėjęs pasakė, kad
jis Dotnuvoje jau paieškomas. Ilgą laiką slapstėsi. Paskui išvyko
į Kauną ir ten vėl to paties dėstytojo dėka įsidarbino ką tik įsikūrusioje
respublikinėje karantino inspekcijoje fitopatologu.
Jis viską pasiekė savo darbu. Mokytis dailės nebuvo
kaip. 19381939 metais mokėsi privačiai Alytuje pas dailininką Vytautą
Brazdžių kompozicijos, piešimo pagrindų. Vėliau, persikėlus inspekcijai
į Vilnių, perėjo dirbti į Kauno Dailės kombinatą. Buvo Meno taryboje,
priklausė Dailininkų sąjungai. Meno taryboj tekdavo nustatyti pristatyto
darbo meninį lygį ir spręsti panašius reikalus. Vyras išgyvendavo,
kai reikėdavo pasakyti, paaiškinti kodėl darbas nepriimtinas. Jam
tekdavo spręsti pristatyto darbo šrifto, kompozicijos klausimus
. Pas mus lankydavosi konsultuotis studentai ir ne tik...
Staiga mudviem kilo mintis pasidalinti, ką prisimename
iš Aldonos vyrui būdingų posakių, kuriuos jis naudojo savo gyvenime,
tarsi Jam skirtus Dievo priesakus. Tiesa, šios knygos prisiminimų
skiltyje jų mirga marga. Čia A. Pempienės prisiminti pagrindiniai
Gedimino kartojami posakiai:
Gerumas neįrašytas į Raudonąją knygą.
Po savęs reikia ką nors gero palikti, kad kiti prisimintų.
Tik vargas išryškina tikrąjį žmogaus vardą.
Medžius sodinam sau, o knygas rašom ne sau kaip paminklą.
Daryti kitam žmogui gera yra didžiausia malda.
Blogio skleidėjai nesupranta, kad įgyvendinti savąją svajonę yra
labai įdomu.
Geriau sudilt, negu surūdyt.
Aldona Pempienė pasakoja: Aš turėjau ne tik vyrą,
bet ir tikrą draugą, kurio dabar labai trūksta, labai pasigendu,
Aldonai balsą užspaudžia gerklėj susitvenkusios ašaros. Maišau
energingai arbatą, kad atitraukčiau jos dėmesį. Luktelėjusi tęsia.
Kartais žiūriu televizorių ir nejučiom šūkteliu: Gediminai, ateik...
Negaliu, jis visur, kiekvienas daiktas, knyga, nuotrauka, už lango
medžiai ir gėlės primena atskirus nutikimus, momentus, vienas kitam
pasakytus žodžius... Jis buvo šeimoj autoritetas ne tik vaikams,
bet ir visai giminei.
Taip, jis dzūkas. Ir jo tėvas. Jie trys broliai
ir sesuo. Sesuo tautodailininkė, audėja, gyveno gimtinėje, Juodaviškių
kaime prie Jiezno. Visi broliai buvo gabūs menui. Gedimino gabumai
tai jau iš prigimties. Santarvė buvo jo tėvų namuose ir mūsų šeimoje.
Jo tėvai labai vienas kitą gerbė, o tėvas mėgdavęs pajuokauti: Jau
dabar, jei reiktų žanytis, tai tokios ščyros niekad neimtau...
Vyras labai gerai grojo ir akordeonu, ir armonika.
Mudu supratome vienas kitą, tiesiog jautėm... Tiesa, nepasakiau,
kad giminėje buvo daug ištremtų, reikėjo siųsti paramą. Abu dirbome
(aš mokytoja); rėmėme materialiai jaunesnius (Gediminas buvo vyriausias)
ir mano seserį Ireną (mokėsi Vilniuje dramos studijoje). Vyras buvo
paskendęs darbuose, mintyse, ir jokie piniginiai, materialūs santykiai
ir reikalai jam nerūpėjo. Pamenu, klausia: Mamyte, ar mes dar turim
pinigų?
Prisiminiau ir aš vieną tokį Gedimino Pempės pasakojimą
2006 metais:
Dabar didelių kūrinių, didelių krūvių nesiimu.
Vadovėliai?! Tada, kai daugelį metų bendradarbiavau Šviesos leidykloje,
tai visos vasaros, anot J. Baltušio, būdavo parduotos. Žmona pykdavo,
sakydama: Ar aš kokia netekėjusi su vaikais...
Šios leidyklos vadovėlių autoriai tekstą atiduodavo
iki kovo pabaigos. Paskui apie mėnesį jis būdavo redaguojamas, derinamas.
O tada jau reikia skubėti, kad iki rugsėjo mokyklos tuos vadovėlius
gautų. Dailininkams lieka gegužė, birželis, liepa (štai ir parduota
vasara!), nes rugpjūtis priklauso spaustuvei. Iliustracijų daug,
rinktinio šrifto taip pat, todėl, kad suspėtume, šokdavom prie
vadovėlio du ar trys dailininkai.
Kūrybinis procesas visą laiką vykdavo, tęsia
A. Pempienė Pamenu, stovi prie lango, žiūri kažkur į tolius. Paskui
eina prie stalo ir pradeda dirbti. Nė dienos be linijos toks buvo
jo principas. Taip, darbus pirmiausia parodydavo. Jis darydavo po
kelis variantus, kol rasdavo tikrąjį.
Iš knygų labiausiai mėgo lyriką. Jei knygą iliustruos,
o ypač pašto ženklus, kiekvienam darbui kruopščiai rengdavosi.
Pas mus išliko ir Kalėdų, ir Velykų tradicijos.
Ir krikštynų. Iš kartos į kartą (jau praėjo keturios kartos) perduodami
krikšto marškinėliai, tik kaspinėlį reikėdavo prisegti rausvą ar
mėlyną, žiūrint ką mergytę ar berniuką krikštija. Dabar jau
anūkai ir proanūkiai įvairiose bažnyčiose krikštyti čia, Kaune,
Vilniuje, Kernavėje. Per didžiąsias šventes visi pas mus, į tėvų
namus susirinkdavo. Ir linksma būdavo, ir jauku. Turėjome savo draugų,
mėgdavome keliaut su palapinėmis.
Kai vyras jau nesikėlė nuo patalo, labai sunkiai
sirgo, tai vis sekmadieniais po pamaldų Kristaus Prisikėlimo bažnyčioje
pasirodydavo skulptorius Bartulis. Jie ilgai kalbėdavosi. Dažnai
atlėkdavo ir sūnus Kęstutis, ir dukra...
Kai A. Pempienė ėmė kalbėti apie sunkią ligą,
G. Pempę paguldžiusią ant menčių, prisiminiau 2007-ųjų gruodžio
mėnesio didžiąsias šventes. Kaip tik tada man buvo daryta sunki
ir sudėtinga akies operacija, todėl uždraudė apie mėnesį ir skaityti,
ir rašyti. Vieną gruodžio naktį, turbūt, Naujųjų metų, staiga pasigirdo
telefono skambutis. Pakilau iš lovos ir nuėjau prie telefono. Skambina
pakuždom šnekėdama Aldona: Marija, ilgai negaliu palikti Gedimino,
išėjau į tokią patalpą, kad jis negirdėtų. Labai prašau, parašykit
nekrologą, jau... nežinia kada... Sakau, aš po operacijos, vos
stoviu ant kojų, neturiu biografijos duomenų... Labai prašau, parašykit,
negaliu ilgiau kalbėti... Tuos duomenis įterps sūnus. Jau anksti
rytą ar naktį, nepamenu, turėjau G. Pempės sūnui jį įduoti. Taigi
visų trijų pagarbos ir rūpesčio dėka Kauno dienoje pasirodė nekrologas.
Po susitikimo Aldonos ir Gedimino namuose bandžiau
sutvarkyti tuos užrašus, o dar paaštrėjo mano ligos... Gal tai buvo
po kokių poros savaičių, kai ryte man paskambino A. Pempienė. Skubėjau
pasakyti, kad dar tik ruošiuosi rašyti, bet mane pertraukė: Man
pablogėjo sveikata, važiuoju į Druskininkus (ten gyvena duktė
M.M.), gal atsigausiu... Kai rašysite, būtinai atkreipkite dėmesį,
tai yra, perskaitykite dukters Margaritos prisiminimus. Jiedu geriausiai
vienas kitą suprato. Perskaitykit... Kai grįšiu, paskambinsiu.
Su panašiais rašymais taip jau yra pirmiausia
sukaupi reikalingą medžiagą, perskaitai, įsisavini, pajunti jos
alsavimą, ir gali jau formuoti, ką nori apie tą ar kitą asmenybę
pasakyti. O čia dar tie tropikų karščiai, pritvinkę drėgmės, kad
sunku paimti plunksną į rankas (jokios modernios technologijos nepripažįstu
ne tik dėl regos problemų, bet plunksnos skrebinimas popieriuje
tokia palaima, kai tau matant gimsta nauja realybė)... Ryte, o
tai buvo šių metų birželio 17-ąją, pasigirdo telefonas: Mama šįryt
mirė. Medikai jau nieko negalėjo padėti. Čia Margarita Pempytė-Šimkienė.
Žinia tarsi perkūnas trenkė. Juk žadėjo dar paskambinti, o skambino
jau Aldonos ir Gedimino dukra, pranešdama skaudžią žinią. Vadinasi,
gegužės 16-ąją buvo paskutinis mudviejų pasimatymas. Telefonu Aldonos
paskubom pasakyti žodžiai privertė mane atverti nors mažą Margaritos
prisiminimų puslapėlį.
...Jis visą laiką buvo su manimi. Augau žaisdama
prie jo stalo, vaikiškai įkyriais klausimais užpildydama namų tylą.
Niekada dėl nieko nepykdavo, o jei ir pykdavo, tai tik skėstelėdavo
rankomis. Net tada, kai jam skubant į Meno tarybą pristatyti naują
užbaigtą kūrinį, sekundės greičiu įsitaisiusi prie stalo, jį užbaigiau,
pasakė:
Na, man jau skubėti nėra kur...
Prie to darbelio tėvelis vargo kelias dienas,
o aš padirbau per sekundę. Jis visada ir visur vertino žmogų,
jo norus, nuomonę.
Visi jį pažinoję atsimena priežodį, o gal pasisveikinimo
būdą pagarba, pagarba. Tos pagarbos buvo visur: troleibuse,
parduotuvėje, renginyje, tarpduryje. Sunkiai sirgdamas, gulėdamas
ligoninėje, atsikeldavo ir stovėdavo kaip mokinukas, įėjus į palatą
gydytojui baltu chalatu.
Anot dukters, tėvas nemokėjo tik gaminti valgio,
o šiaip jau taisė savo ir kaimynų automobilius, tvarkė elektros
instaliaciją, remontavo namus, skiepijo savo ir kaimynų sodų obelis.
Laisvai kalbėjo vokiškai, lotyniškai... Visi bėgdavo pas tėvą ir
senelį pasitarti... Atvažiuodavome, sako dukra, pasikalbėdavome
ir išvykdavome jau daug ramesni, tvirtesni. Šito bendravimo visiems
mums labai reikėjo, tai kaip gyvenimo pagrindas. Bet atėjo 2008
metų sausio naktis ir mes visi turėjome, kaip toj dainoj per naktį
dideli užaugti.
Būtinai pasiimkite iš bibliotekos ar įsigykite
šią knygą, kad galėtumėte perskaityti autentiškus liudijimus, Gedimino
Pempės artimųjų, pažįstamų ir draugų prisiminimus.
O dabar iš mano lapelių, kalbant apie gyvenimą
ir asmenybės vietą jame, laike ir istorijoje:
Susvetimėjimas plinta kaip maras, o pas mus, kai
tik atgavus nepriklausomybę, susirūpino visą valstybinį turtą
išparduoti ir savo sąskaitas pripildyti, kai tik iš prasto, eilinio
žmogelio stengiasi visokiais pelno mokesčiais ir dar dešimtimis
kitų, atseit įstatymiškai įteisintų būdų, išgvelbti paskutinį litą,
šeimos pragyvenimui skirtąjį... Anksčiau glaudėmės vieni prie kitų
prasmingais, tautai būtinais darbais, kad išliktume... O dabar per
tą laikmetį kaip pakilo pašto išlaidos! Kad ir viena degtukų dėžutė...
Tai tik širdies skausmas apima, nes šitaip mes greitai tapsime agresyvūs,
savanaudžiai, o taip pat ir nutautėsime (naujosios technologijos,
turiu galvoje knygą, daro didžiulę žalą jaunai, besiformuojančiai
asmenybei. Sakoma, o kam skaityti, jei internete iš santraukos
sužinai visą turinį).
Pamenu, kai išėjau iš Kauno tiesos, kur po mano
sparnu glaudėsi jaunieji Kauno rašytojai, pradedantys autoriai ir
šiaip kultūros žmonės, dalis pažįstamų atkrito, kai netekau darbo
Nemuno redakcijoje, tas ratelis dar susiaurėjo, o kai turėjau
palikti Lietuvių literatūros muziejaus direktorės postą... liko
tik ištikimiausieji. Tačiau dailininkui Gediminui Pempei mano visuomeninė
padėtis buvo nesvarbi; visada gaudavau šventinius pasveikinimus
iš namų, pažymėtų Nevėžio gatvė 3.
Gediminas Pempė savo darbais neleido užgesti mūsų
kultūrinei ir istorinei atminčiai, moralinėms bendravimo nuostatoms.
Kai dabar vartau šią jo darbais gausiai iliustruotą knygą, matau,
kaip kiekvienas darbas išgyventas, Gedimino Pempės kraujo venom
prabėgęs sruvena, gaivindamas jau mūsų pulsuojančiame gyvenime.
Surastas ne tik meninis sprendimas, bet ir to sprendimo kalba pasakyta
tai, kas išliko ir išliks visam laikui, kol tas knygos ženklas (iliustracija,
šriftas, maketas ir pan.) gyvens; nebus sudegintas arba kitaip sunaikintas
(būna atvejų, kai ir pasisavinama autorystė).
Linija Gediminui Pempei kaip kerėtoja ar laumė,
vedžiojanti paskui save stebėtoją. Akcentai ir ženklai, jo žodis
pasitinkantis skaitytoją, prikelia naujas reikšmes. Savo stebukladare
linija dailininkas išskiria svarbiausias vertybes.
Kaligrafas tarsi žonglierius, tarsi burtininkas,
rodos, iš erdvės ir erdvėje, lyg ir iš nieko sukuria nuotaiką, suformuoja
minties prasmę. Dailininko Gedimino Pempės dėmesys darbui, kuriam
skirdavo savo laiką ir kūrybinę nuojautą , būdavo be jokio atlaidumo
idėjai. Viskas, ką darė, buvo su pagarba autoriui, adresatui. Dėmesys
sutelktas tik į tai, kam skirta, ką kuria. Jis gerai žinojo antikos
rašytojų ir filosofų kūrybą, todėl kalbėdamas kartais įterpdavo
kokią lotynišką sentenciją.
O dabar šis tas apie knygą, kurios sulaukusi labai
džiaugėsi ir A. Pempienė, jos šeima, giminė, draugai. Nustebau pamačiusi
pagal mano knygos Magnolija prie Kelio tekstus sukurtas tobulas
Gedimino Pempės kaligrafines kompozicijas. Gal todėl, kad mudviejų
požiūriai į gyvenimą, dvasinės vertybės sutapo?! O gal
Ši mano
knyga laiškai, skirti neseniai mirusiai dukrai, nes jau niekad
jai nepapasakosiu, o jos vaikai auga, bus ir vaikaičiai
Tai tarsi
mano šeimos, mūsų tautos moralinis kodeksas. Rašydama knygą, sunkiai,
labai sunkiai sirgau juk palaidojau dukrą, jokia medicininė pagalba
niekuo negalėjo padėti. Ji buvo jauna puiki pedagogė. Ir tada dailininkas
G. Pempė (jo sukurtas viršelis, visa knygos sąranga, visi grafikos
darbai) pasiūlė, kad ateis pasiimti rašomą knygą dalimis, nors ir
nespėjus mašininkei perrašyti. Koks neapsakomas jautrumas! Mane
suprato ir be šnekų.
Ši knyga apie dailininką G. Pempę (leidykla Naujasis
lankas, spaustuvė Morkūnas ir Ko) kaip šventenybė persmelkta
dvasinės sklaidos. Knygos sudarytoja ir visų tekstų, išskyrus, žinoma,
atsiminimus, autorė menotyrininkė Vida Mažrimienė dorai apėjo
visus išskirtinio darbštumo, išradingumo ir subtilaus meninio vaizdo
kūrėjo, kaligrafo, žymiausio Lietuvos šrifto tėvo, kaip jį vadina,
daržus. Atsargiai, preciziškai, taikliai, nevyniodama siūlo ant
piršto, su didele pagarba ir autoriui, ir jo darbams, ar tai būtų
knygos viršelis, iliustracija, firminis ženklas, ar dar kas nors.
Juk tokia neaprėpiama tų darbų įvairovė. Kartais sunku patikėti,
kad tiek daug jis paliko mūsų kultūros atminčiai įtvirtinti.
Žmogus be biografijos nebūna. Laikas, ypač tas
tragiškasis, dažnai ją pakoreguodavo, kad išliktum gyvas. Tačiau
G. Pempė niekada nenusidėjo savo įsitikinimams, moralinėms nuostatoms.
Prieš kiekvieną skyrių V. Mažrimienė pateikia G. Pempės samprotavimus.
Štai keletas iš dailininko minčių:
Kiekviena raidė turi savo veidą. Viena panaši
į pražydusį lelijos žiedą [...] Raidės, žodžiai... Šoka jie elfų
šokį mėlynžiedžiuose rugiagėlių laukuos. Graži, gyvybinga raidė...
Kiekvieną kartą, sėsdamas prie popieriaus lapo, galvoju, ar pavyks
man pratęsti raidės kelią rytoj, poryt...
Pirmiausia reikia knygą, jos rankraštį perskaityti.
Juk viršelis tarsi marškiniai ar švarkas knygai, ir tu turi jį
pasiūti. Kūrinys yra autoriaus. Reikia į jį įsiklausyti, o jau tada
spręsti apie kūrinio formą ir išvaizdą.
... Ekslibrisas tarsi tiltas sujungia žmonių
kartas, perimančias šimtmečiais kauptą patirtį...
Firminio ženklo privalumas lakoniškas jo veidas.
Keliais štrichais reikia nusakyti daikto ar kito objekto esmę, surasti
jam menišką pavidalą. Erdvėje jis traukia dėmesį, tampa reklamos
dalimi.
Tokie dailininko G. Pempės pamąstymai ir gaunamo
naujo uždavinio suvokimas leido labai kūrybingai, ritmiškai ir nuosekliai
darbuotis kasdien. Gal tik miego metu... bet kūrėjas, jei gavo idėją,
ji užvaldo ir nė minutės nepaleidžia, skleidžiasi, tarsi saulei
tekant žiedas.
O dabar atsikvėpkime! Paimkime šią knygą, praturtintą
Gedimino Pempės darbais, dar kartą į rankas. Knygą sušildo jo piešta
neseniai gimusi dukrelė, kolegos Rimto Kalpoko pieštas Gedimino
portretas ir nuotraukos. Viskas jautriai stilistiškai sukomponuota
(maketavo Marju Šlapikienė) ir parodo tikrąją dailininko G. Pempės
vertę bei vietą mūsų kultūros istorijoje.
Menotyrininkė Vida Mažrimienė ne tik kruopščiai
peržiūrėjo, išnagrinėjo G. Pempės rankraštinį palikimą. Ji profesionaliai
aptardama kiekvieną dailininko pamėgtą kūrybos sritį, parodo jo
darbų vietą ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio pasiekimų kontekste.
V. Mažrimienė jautė didelę atsakomybę ir pagarbą dailininkui G.
Pempei kaip asmenybei. Pasakojimo stilius lengvas, neužsikertantis,
be dviprasmybių.
O mano atminty, apie ką bekalbėtum: ar medinės
architektūros pavyzdžius, ar Lietuvos senąsias bažnyčias pašto ženkluose,
ar muzikaliai išspręstas kaligrafines kompozicijas mano knygos Magnolija
prie Kelio tekstams visur tvinksi dailininko širdis pilno pripildymo
ritmu. Be abejo, tam turėjo įtakos ir geras mūsų lyrikos, senųjų
lietuvių dainų žinojimas juk kerinčiai grojo ir akordeonu, ir
armonika. Tad G. Pempę galėtume vadinti kaligrafijos kompozitoriumi.
Ne veltui tam mano pajautimui pritaria ir šis Vidos Mažrimienės
tekstas: G. Pempės archyve gausu kaligrafinių eskizų, inicialinių
raidžių pavyzdžių. Mėgęs pažaisti su linija, nepradėdavęs dienos
be brūkšnio... Kasdieninės treniruotės rankai, naudojant specialius
juvelyrų praktikoje taikomus akinius. Sėdant prie lapo lyg prie
klaviatūros, lyg pasikartojant šrifto gamas, leidžiant skambėti
improvizacijų akordams. Tokia šio kaligrafo kasdienybė.
Taigi paėmę į rankas šią unikalią knygą, rasite
tiek nauja, nežinoma, nepatirta ir reikšminga, kad norėsite ir vėl
ją po kurio laiko pavartyti kaip ir mylimo poeto rinkinį.
Ričardo ŠAKNIO
nuotraukos ir fotokopijos
© 2011 XXI amžius
|