Naujienų vaivorykštė
Dviejų tapytojų nuotaikos
Benjaminas ŽULYS
|
Dailininkas Alfonsas Vilpišauskas
parodos atidaryme
|
Kauno galerijoje Aukso pjūvis (vadovė Lolita
Vyžintienė) buvo atidaryta parodų ciklo Duetai dalyvių kauniečių
dailininkų Mikalojaus Šalkausko ir Alfonso Vilpišausko tapybos
darbų paroda. Tai Duetų ciklo tąsa, pradėta šių metų pradžioje
ir besitęsianti iki šiol. Savitame ir išskirtiniame cikle pristatomi
dviejų autorių darbai. Juos sieja asmeninė draugystė, bendros idėjos,
požiūris į meną, į gyvenimą, kitos dvasinės savybės. Panašiose parodose
yra dalyvavę Arūnas Vaitkūnas ir Eugenijus Varkulevičius, Laimutė
Drazdauskaitė ir Audronė Petravičiūtė, kiti autoriai.
Parodos atidaryme menotyrininkė Kristina Civinskienė,
kūrėjai, meno mylėtojai kalbėjo, kad metams baigiantis Duetai
padvelkė solidumu, išmintimi ir tebestebinančiu naujumu. Šios parodos
autoriai A. Vilpišauskas ir nūnai jau šviesios atminties M. Šalkauskas
populiarumo susilaukė pradėję dalyvauti menininkų grupės Angis
veikloje. A. Vilpišauskas yra laikomas šios grupės įkvėpėju, nes
po jo paskaitų buvusiame S. Žuko dailės technikume jaunieji kūrėjai
nusprendė susiburti į atskirą grupę. M. Šalkauskas, nors grupėje
buvo vyriausias, visada sulaukdavo jaunųjų kolegų pagarbos. Savo
darbais jis, regis, buvo pralenkęs laiką.
Iš tiesų šie menininkai susitiko kur kas anksčiau.
Dar sovietmečiu, kai Atgimimu nė nedvelkė, Kaune susibūrė penkių
dailininkų grupė ir 1982 metais Paveikslų galerijoje surengė parodą
Penki Kauno tapytojai. Beje, A. Vilpišauskas, M. Šalkauskas, A. Vaitkūnas,
A. Šatas ir J. Zalensas drauge dalyvavo tiktai šioje vienoje parodoje
ir oficialios grupės nesteigė. Tuo metu autoriams pakako pogrindyje
kurti bendrus kūrybinius planus, tačiau grupės, kaip didelės jėgos,
poveikis tiek meninei situacijai, tiek kiekvienam dailininkui, be
abejo, nepaneigiamas. Labiausiai grupė padėjo atsiskleisti M. Šalkauskui.
Iki tol jis buvo vienišius, oficialiam menui ne tiek oponavęs, kiek
jį ignoravęs. Menininkas sukūrė savitą tapybos stilių, atskleidusį
metafizinį jo požiūrį į aplinką. Jo kūriniai išsiskyrė ne tiek figūrų
tapyba tradicine prasme, kiek antropomorfiškais, žmogiškaisiais
pavidalais, daugiaprasmiais vaizdiniais ir egzistencijos apmąstymais.
Atrodo, kad dailininkas norėjo pasakyti kažką daugiau, nei tuo metu
žiūrovas galėjo suvokti. Galimybių vaizdais išpasakoti savo mintis
M. Šalkauskas turėjo nedaug. Pirmoji personalinė menininko darbų
paroda surengta tik 1998 metais, o po to jau tik pomirtinės 2003
ir 2006 metais.
A. Vilpišauskas kurį laiką buvo lyginamas su M. Šalkausku.
Jo figūrų kompozicijos, vaizduojančios motiną ir vaiką lyg kokius
mitinius herojus, nurodo artimą šių dailininkų požiūrį į archetipinius
įvaizdžius. Vėliau dailininkų stilistiniai keliai išsiskyrė. Pastaruoju
metu A. Vilpišauskas ėmėsi plastinių tapybos eksperimentų, spausdamas
dažus iš tūbelės tiesiai ant drobės. Tiesa, tai irgi nėra dailininko
tapybinių ieškojimų pabaiga. Kaip teigė K. Civinskienė, A. Vilpišauskas
tarsi mėgaujasi tapybos dažų kvapu, kurie primena, kas yra tapyba.
Tai gali sau leisti tik toks dailininkas, kaip A. Vilpišauskas.
Jis pats sakė, kad jo darbo tikslas yra versti tapybą į žmonių
kalbą. Duetų parodoje A. Vilpišauskas pateikia ir pačius naujausius,
šią vasarą nutapytus darbus. Abu menininkai tęsia dar devinto dešimtmečio
pradžioje pradėtą intelektualų, vaizdais iliustruotą pokalbį.
L. Vyžintienė sakė, kad paroda Duetai tęs savo
tradicijas, kad bus didesnė autorių ir darbų įvairovė.
Kaunas
Alvydo Vaitkevičiaus nuotrauka
© 2011 XXI amžius
|