Laikas ir žmonės
Viktorijos Daniliauskaitės fenomenas: grafika
ir objektai
Laimutė Vasiliauskaitė
|
Viktorija Daniliauskaitė
prie vieno iš mylimiausių
darbų objekto Gėlės
(20092010; drobė,
aplikacija, siūlai)
|
|
Pėdos III (20042010;
drobė, akmuo, siūlai)
|
Lietuvos nacionaliniame muziejuje, Naujajame
arsenale, iki sausio 8 dienos veiks grafikės Viktorijos Daniliauskaitės
retrospektyvinė paroda, kurioje rodomi per 30 metų (19812011) sukurti
jos darbai lino raižiniai, monotipijos, objektai. Parodos atidarymo
metu buvo pristatytas ir apie 200 puslapių jos kūrinių katalogas,
kurį išleido taip pat Lietuvos nacionalinis muziejus. Kodėl būtent
jis? Kalbant apie Viktorijos savitų darbų tradicijas, simboliką
ir raidą, jų temas, nuotaikas, be jokių skrupulų ar niuansų juos
priskiriame nacionaliniam palikimui. Pasklaidžius ir paskaičius
storą svarbiausių išvardytų jos darbų albumą-katalogą, kur, be taupaus
gyvenimo ir kūrybos aprašymo, daugiausia vietos užima patys darbai,
gausus sąrašas jos kūrybos (grafikos, ekslibrisų, objektų, iliustruotų,
apipavidalintų ar sudarytų knygų), ilgiausias sąrašas dalyvavimo
įvairiose parodose, pleneruose, taip pat ir apdovanojimų (daugiausia
diplomai, premijos: tarptautinis ir Lietuvos įvertinimas, kelios
stipendijos), keista, kad jai dar nepaskirta Nacionalinė premija...
Tremtinių vaikas
V. Daniliauskaitė lietuvių tremtinių vaikas,
gimusi tremtyje (1951 metais Jakutske) Julijos Putvytės (19262009)
ir Antano Daniliausko (19261983) šeimoje. Tėvai susipažino Kiusiuro
internatinėje mokykloje, prie Laptevų jūros. Jų šeimos 1940 metais
buvo deportuotos į Altajaus kraštą, vėliau prie Laptevų jūros.
Mamos tėvas Stasys Pūtvis nepriklausomoje Lietuvoje 19351938 metais
buvo žemės ūkio ministras. 1940 metais jis suimtas, po dvejų metų
mirė Gorkio kalėjime. Močiutę Dariją, mamos mamą, Viktorija vienintelę
ir pažinojo gyvą. Kitas senelis Antanas Daniliauskas, pabuvojęs
dviejose tremtyse, mirė Rešiotų lageryje 1942 metais, jo žmona Leokadija
buvo mokytoja, mirė 1943 metais Trofimovske nuo bado. Viktorijos
tėtis buvo visiškas našlaitis, Jakutske baigė pedagoginį institutą,
mama buhalterių kursus. Tremtyje gimė ir abi jaunesnės Viktorijos
seserys: a.a. Darija (19532007), baigusi chemijos studijas, bet
irgi menininkė (tautodailininkė, knygą Žvaigždės spindi pasiliekantiems:
Darijos Daniliauskaitės karpiniai Viktorija sudarė 2009-aisiais,
savo mamos mirties metais) ir Giedrė (g. 1954) biochemijos mokslų
daktarė, su vyru Zenonu užauginusi tris vaikus.
Kai 1952 metais šeima grįžo į Lietuvą, prisiglaudė
Rodūnėlės kaime (Panevėžio r.), kaip ir įprasta tais laikais tremtiniams,
teko nuomotis stogą virš galvos tai pas ūkininko našlę, tai pas
kaimo siuvėjėlę (mat tėčiui pavyko gauti mokytojo vietą Panevėžio
r., Gelažių vidurinėje mokykloje, kur, domėdamasis archeologija
ir menu, vėliau pats ten įkūrė kraštotyros muziejų, dėstė dailės
istorijos fakultatyvą). Viktorija teigia, kad ten prabėgo gražiausia
jos vaikystė, vieni pirmųjų jos grafikos darbų skirti Rodūnėliams...
Viktorijos mamai, pagal išsimokslinimą, pavyko įsidarbinti tos mokyklos
buhaltere, ji mėgo stebėti gamtą, domėjosi karpymu iš popieriaus,
vėliau net tapo tautodailininkų sąjungos nare. Kaip ir Darijos karpinius,
Viktorija (tiesa, kartu su Ilona Mažeikiene) 1999-aisiais sudarė
knygą Julija Daniliauskienė. Karpiniai.
Darbas
1974 metais baigusi Vilniaus dailės akademiją
(anksčiau: Vilniaus dailės institutas) daugiausia metų darbavosi
Vilniaus universiteto mokslinėje bibliotekoje (išskyrus vienerius
metus: Vilniaus plastmasinių dirbinių gamykloje). Būtent toje bibliotekoje
ji susipažino su lietuvių dailininkų estampais, eskizais, piešiniais,
tuomet, paraginta dailininkės Saulės Kisarauskienės neleisti laiko
vėjais, o dirbti savo darbus, Viktorija pradėjo atrasti save
grafikoje. Nuo 1977 metų dalyvauja įvairiose parodose Lietuvoje
ir užsienyje. Dailininkų sąjungos narė nuo 1983 metų. Šiuo metu
dirba medicinos bibliotekoje atsakinga už šriftų apipavidalinimą
ir parodas.
Kūryba
Menininkė nutiesė tiltą tarp senosios lietuviškosios
tradicijos ir šiuolaikinės modernios dailės. Autorės dvasiniai ieškojimai
apima ir slėpiningą pagonišką pasaulėjautą, ir krikščioniškąjį nuskaidrėjimą.
Monumentali, lakoniška grafika, metaforiški vaizdai byloja apie
žmogaus vietą žemėje, jo prigimties dvilypumą, dvasines ir kultūrines
šaknis. Gyvename labai suskaldytame ir aštriame daugiabriauniame
pasaulyje ir, kai iš jūros pradeda žengti į mane šlapios pėdos,
kurios yra suakmenėjęs kažkas įvyksta stebuklas. Jų nebereikia
paišyti, nes jos jau yra (V. Daniliauskaitės žodžiai iš katalogo
per vienos parodos atidarymą 2004 metais).
Iki šiol nežinau, kas tie baltai, nenoriu jų
idealizuoti, bet kartais girdžiu luotą, plaukiantį mariomis arba
lagūna. Tie visi mediniai, moliniai, gintariniai žmonių rankų tvariniai
tokie šilti ir tobuli. Kai kurių padarymo technologija ir dabar
nežinoma. Visa tai kažkaip rado kertelę sąmonėje ar jos gilesniuose
kloduose. Ir dar man labai daug reiškia jūros krantas riba,
toks siauras ruoželis žemės, kur mes stovime, o toliau begalybė,
apie save ir savo kūrybą sako V. Daniliauskaitė.
Geriausia, ką galima pasakyti apie jos kūrybą,
tai patarti apsilankyti parodoje. Jos braižas ilgainiui vis labiau
minimizavosi: visi taškai, linijos, ženklai, simboliai primena muzikos
garsus, kurie nėra atsitiktiniai. Ar tai būtų bulviakasis su žirgo
galva, ar pakalnutės, galbūt iškalbinga juoda naktis ar paukštelių
tylėjimas, pėdos ar žvaigždėtas dangus... Na, kaip ir išgryninta
poezija, prieinama ne tik poezijos elitui, bet ir kiekvienam, kas
tik geba stabtelti, įsižiūrėti, įsiklausyti. Iliustruotos J. Strielkūno,
O. Baliukonytės, V. Mačernio, G. Grajausko, J. Mečkausko-Meškėlos
poezijos knygos ir artimiausių žmonių karpinių albumų sudarymas
daug pasako apie kuklią ir iškilią asmenybę, kuri visą savo gyvenimą
paskyrė (ir skiria) kūrėjos keliui.
Vilnius
Autorės nuotraukos
© 2011 XXI amžius
|