Kronika
Lietuvos katalikų protestas prieš italų režisieriaus spektaklį
Edvardas Šiugžda
|
Protesto prieš italų
režisieriaus spektaklį dalyviai
prie Lietuvos nacionaliniame
dramos teatro su plakatais
|
|
|
Apsauga tikrina žiūrovus
|
|
Spektaklio žiūrovai
eina į Lietuvos nacionalinį
dramos teatrą
|
|
Prie teatro giedojo giesmininkų būrys
|
|
Į spektaklį einantiems
žiūrovams dalijo popcornus
|
|
|
Protesto dalyviai į spektaklį
Lietuvos nacionaliniame
dramos teatre ateinančiuosius
sutiko tokiais plakatais
|
Praėjusios savaitės trečiadienį, kai jau buvo
parengtas mūsų skelbimas apie būsimą Castelluccio spektaklio boikotą ir
protestą prieš jį (šis kvietimas buvo išspausdintas spalio 5-ąją),
nežinojome, kad tokiai protesto formai jau rengiasi katalikų jaunimas.
Ir tai buvo šaunu Lietuvos ateitininkai, bent jų aktyvioji dalis,
išreiškė savo nepritarimą krikščioniškus simbolius negerbiančiam
režisieriaus R. Castelluccio spektakliui Apie Dievo sūnaus veido
koncepciją. Pavadinimu krikščioniškumą teigiantis spektaklis iš tiesų
savo esme nebuvo krikščioniškas. Protestavo ir kiti aktyvūs Vilniaus,
Kauno ir kitų miestų tikintieji.
Jaunieji ateitininkai jau ketvirtadienį surengė
piketus keliose Vilniaus vietose, laikydami didelius plakatus, kuriais
pasisakoma prieš spektaklio rodymą Lietuvos nacionaliniame dramos
teatre (LNDT). Protestavusieji klausė LNDT direktoriaus M. Budraičio:
Jeigu žmonės mėtytų daiktus į Jūsų motinos atvaizdą, ar sakytumėt, kad
toks veiksmas yra teisėtas, nes žmonės nori tuo kažką pasakyti? Jo
atsakymas buvo keistokas: Jeigu tai būtų daroma spektaklio kontekste,
tai būtų pateisinama, taip. Perklaustas, ar sutiktų, režisierius dar
kartą patvirtino: Žinoma, taip. Tada kyla klausimas, kodėl pats
M. Budraitis nesukūrė ir nepastatė jokio panašaus spektaklio.
Penktadienį Kauno kapucinų suorganizuotoje protesto akcijoje prie LNDT
pasisakyta prieš tokį meną, kuris tyčiojasi iš katalikiškų simbolių.
Br. Vincentas, vykdydamas misionierišką darbą,
kiekvienam praeiviui siūlė priimti Kristų į savo širdį, dalijo
kvietimus dalyvauti proteste ir evangelizacinį žurnalą Mylėkite viens
kitą. Kiti tuo laiku meldėsi ar giedojo. Aišku, vieni praeiviai tai
priimdavo, kiti abejingi praeidavo pro šalį. Kai protestuotojai
užkalbindavo aktorius ar teatro darbuotojus, šie pasipiktindavo: Jūs
norite iš mūsų atimti duoną, darbą. Iš tiesų šis menas nėra tik menas
pats savaime, šiais laikais ir teatro spektaklis yra verslas, kuriuo
uždirbami pinigai. Juk ne veltui Sirenų festivaliui skiriama net 800
tūkst. litų, ir už tuos pinigus reikia atidirbti.
Tačiau šeštadienio pavakare, nuo 18 valandos,
protestas įgavo ryškesnes ir aštresnes formas. Prie teatro susirinko
daug protesto šalininkų. Protestuojantys mons. Alfonso Svarinsko
vadovaujama katalikų grupė, katalikai iš Kauno, Vilniaus jaunieji
katalikai, ateitininkai, miestiečiai. Likus pusvalandžiui iki
spektaklio pradžios jaunuoliai išdalijo instrukciją, kurioje buvo
patariama stoviniuoti grupelėmis po dešimt, maloniai kalbėti su
policininkais, nepasiduoti provokacijoms, nerėkti, neįžeidinėti.
Protestas buvo reiškiamas įvairiomis formomis. Vieni, susitelkę apie
mons. A. Svarinską, meldėsi, giedojo psalmes, buvo ir pavienių
maldininkų, atskirai besimeldusių Rožinį. Giesmės ir maldos tęsėsi gana
ilgai valandą prieš prasidedant spektakliui ir iki spektaklio
pabaigos. Jaunesnieji protestuotojai laikė plakatus su esminiais
šūkiais, nukreiptais prieš spektaklio pasirinktą metodiką,
pagyvenusieji laikė aštresnius šūkius, reikalaujančius atstatydinti
ministrą A. Gelūną ar teatro direktorių, treti į spektaklį einantiems
žiūrovams dalijo popcornus (buvo atsivežta net jų gamybos mašina) kaip
analogiją su rodomu spektakliu, protestuotojų vadinamu pop menu (tai
darė išradingasis katalikiškas jaunimas), ketvirti atsakinėjo į įvairių
televizijų, radijo ar laikraščių žurnalistų klausimus, penkti stengėsi
apsaugoti nuo galimų provokacijų, šešti ginčijosi su atsiųstais
provokatoriais, septinti kalbėjosi tarpusavyje, ieškodami naujų
argumentų protestui ir pan. Tačiau protesto akcijų metu nebuvo jokių
mėtomų akmenų, kuriuos, kaip kai kas aiškino, esą jau buvo pasirengę iš
grindinio lupti protesto akcijos dalyviai. Nebuvo jokių bandymų
susprogdinti teatrą, kaip apie tai pranešė vieno miesto vicemeras
(gal siekdamas sukelti paniką?). Šeštadienį, jau pasibaigus
spektakliui, į žiūrovus buvo paleisti, kaip skelbiama, trys kiaušiniai
du sudužo ant grindinio, o vienas, pasak liudininkų, nukrito ant
Lietuvos ryto apžvalgininko, buvusio VSD vadovo M. Laurinkaus palto
peties ir sudužo ant grindinio.
Protesto akcijose dalyvavo ne 100, kaip buvo
skelbiama, bet ne mažiau kaip 300 žmonių (vien giedotojų, kurie sudarė
nedidelę protestuotojų, pasiryžusių maldos galia kovoti su netinkamu
spektakliu, dalį, pirmąją dieną buvo apie 7090, o antrąją dieną, kai
jų susirinko vos ne perpus mažiau, dar buvo per 50). Tiesa, buvo daug
ir pritariančių spektakliui, jiems, einantiems į teatrą, dar prieš
įveikiant žeminančius tikrinimus (įdomu, ar smalsieji teatro žiūrovai
nepasijuto esantys komunistiniame lageryje?), jaunieji katalikai
pasiūlydavo popcornų. Kiti protesto dalyviai klausinėjo, ką tokio
krikščioniško matė spektaklyje. Buvo ir tokių katalikų, ir netgi
vienuolių, kurie demonstratyviai ėjo į spektaklį ir vėliau išėję siūlė
protestuojantiems patiems pasižiūrėti šį puikų krikščionišką
renginį. Ypač pasipiktinimą kėlė vienas pranciškonas kunigas, kuris
spektaklyje nematė nieko įžeidžiančio ir nieko nusidedančio moralei.
Keista, kad jo nepastebėjo net už spektaklį pasisakantis Lietuvos
rytas, kuris internetinėje žinutėje paskelbė, kad spektaklį stebėjo du
vienuoliai joanitas ir dominikonas, o pranciškono nepamatė. Dar
keisčiau, kai jo nuomonę raginimą žiūrėti spektaklį, o tik paskui
vertinti, ypač pajuokiant jaunųjų katalikų pasiryžimą protestuoti,
atspausdino bernardinai.lt, prieš tai spausdinę ir teatrų festivalio
Sirenos, gavusio beveik milijoną litų iš valstybės, rengėjų
argumentus, kad už jį esą pasisako kai kurie aukšti Italijos ar
Belgijos dvasininkai.
Įėjimas į teatrą buvo aptvertas metalinėmis
tvoromis, palikti du siauri įėjimai į teritoriją. Abi dienas stovėjo
sustiprinta apsauga Security (po du tris vyrus ir moterį prie
kiekvieno įėjimo tako) ir tikrino įeinančiųjų į teatrą kišenes,
perbraukdama rankomis kiekvieną iš jų nuo pečių iki šlaunų, vartanti
krepšių ir net moteriškų rankinukų turinį, be gailesčio išmetanti į
didžiulę šiukšlių dėžę obuolius, sviestą, pieną, mineralinį vandenį,
nes skelbimas ant tvoros draudė įsinešti maisto produktų, skysčių,
aštrių ir pavojingų daiktų, draudė filmuoti ir fotografuoti. Keletas
policininkų ir civiliškai apsirengusių apsaugininkų stebėjo žmones ir
prie durų, ir gatvėje, bet norintys pamatyti spektaklį nesibodėjo tokiu
jų orumą žeminančiu tikrinimu. Kaip pranešė spauda, režisierius Rimas
Tuminas, Maskvos J. Vachtangovo teatro vadovas, buvo vienintelis,
pasipriešinęs apsaugininkui ir nesileidęs tikrinti, apsigręžęs
ryžtingai nužingsniavo tarnybinio įėjimo link.
Sekmadienį jaunimo protesto akcija beveik nebevyko,
tik giedojo giesmininkų būrys. Kai spektaklio pabaigoje buvo
planuojamas susitikimas su režisieriumi R. Castellucci, keli jaunieji
ateitininkai pasiteiravo apie galimybę dalyvauti diskusijoje su
režisieriumi, tačiau Sirenų atstovė paaiškino, kad joje dalyvauti
galės tik sąraše esantys žmonės. Ateitininkai buvo nustebinti, kad
siekis išjudinti platesnio masto visuomenės diskusiją jautriomis
temomis, nevaržomą nusistovėjusių normų, yra įgyvendinamas pasitelkus
ne tik fizinius suvaržymus: griežtą žiūrovų kontrolę, taikių
protestuotojų saviraiškos laisvę ribojančių policininkų brigadą, bet ir
selektyviai renkant šaltinius, kuriais pateikiama informacija.
Protestą reiškę ateitininkai nėra jokie dogmatikai ar tamsuoliai. Kaip
sakė ateitininkas, Jaunimo reikalų tarybos narys Paulius Mieželis, jis
buvęs kone nuolatinis Sirenų festivalio žiūrovas, nepraleisdavęs
progos pamatyti įdomesnius pastatymus, tik šiemet dar gerokai prieš
festivalį juo nusivylė, sužinojęs, kas ir ką jame vaidins. Protesto
akcija iniciatoriai ir dalyviai liko patenkinti: lietuviškasis
spektaklio variantas buvęs kiek sušvelnintas ir jiems pavykę pareikšti
savo poziciją taikiai. Panašiai galvoja ir Mindaugas Pilkis, daug
prisidėjęs prie jaunimo protesto įprasminimo.
Okupacijos metais ateistinis režimas sumaišydavo
žmonių protus, stribai šaudydavo į kryžius ar rūpintojėlius, vėliau
vyko pašėlusi ateistinė propaganda, verčiant atsisakyti religinių
prietarų, Kryžių kalne buvo griaunami kryžiai, kitur deginamos
bažnyčios. Dabar bažnyčias degina iškrypėliai, dvasios elgetos, į
bažnyčias eiti nedraudžiama, tačiau Kristaus mokymas pajuokiamas
kitokiais, subtilesniais metodais. Tai daugiausia masoniškos
ideologijos pagrindu ir metodais vedama arši kova prieš krikščionybę.
Protestuotojai šaipėsi iš italų režisieriaus pasakytos minties,
teisinantis, kodėl spektaklyje mėtomos išmatos į Kristaus paveikslą:
Nesuprantu, kodėl žmonės taip piktinasi ekskrementais. Ar tai nėra
Dievo kūrinys?, yra pasakęs R. Castellucci. Tiesa, kaip paaiškėjo
lietuviškame variante į Kristaus paveikslą nebuvo mėtomi
ekskrementai, tik granatėlės, o paveikslas, kaip vėliau įsitikino
žiūrovai, tapo subjaurotas srutomis ir rašalu (pajuodavęs).
Neseniai mums pažįstamu tapęs musulmonas,
lankydamasis Europoje, Lenkijoje išgirdęs apie Lietuvoje kylantį
pasipriešinimą spektakliui, staiga pakeitė savo maršrutą ir vėl atvyko
į Lietuvą, kad pareikštų pritarimą protestuotojams. Jis pasipiktinęs,
kad krikščionims šventus dalykus išjuokia patys krikščionys ar jais
besidedantys, o kiti jiems pritaria. Musulmonas, beje, mokslo žmogus,
viename universitete dirbantis profesorius, įsitikinęs, kad tai, jog
spektaklyje patyčioms panaudojami vaikai, turi būti svarstoma vaikų
teisių apsaugos komisijoje ir priimtas griežtas nutarimas, tai
apribojantis. Jis taip pat stebisi, kad pažeidžiamas Lietuvos
konstitucijoje tikėjimo įžeidimo draudimas.
Kyla įtarimas, kodėl pastaruoju metu krikščioniškoje
Europoje kyla religijų supriešinimas krikščionių vardu tyčiojamasi ir
iš musulmonų, ir iš krikščionių, ir iš Alacho bei Korano, o
paskutiniuoju metu iš krikščionims brangių simbolių, Šventojo Rašto,
Kristaus, kaip Dievo Sūnaus. Kaip tai rodo paskutinis įvykis, kur
menine išraiška (sunkiomis pasenusio tėvo problemomis ir jo santykių
su sūnumi forma) R. Castellucci spektaklyje Apie Dievo Sūnaus veido
koncepciją Kristaus Veido atvaizdas teršiamas turint tikslą
provokuoti (taip skelbė Sirenų rengėjai, nors pats režisierius
netrukus teigė, kad jis nekenčia provokavimo). Prie katalikų
nepasitenkinimo spektakliu prisijungė ir stačiatikiai. Tačiau aišku,
kad Sirenų organizatoriai cituos ne mons. A. Jurevičių, pasisakiusį
prieš spektaklį, o kunigą pranciškoną Sasnauską, pajuokusį jaunuosius
protestuotojus.
Kažkaip nesigirdėjo susižavėjimų šūksnių iš tos
žiniasklaidos, kuri niekino protestuotojus, nemačiusius spektaklio,
bet jau iš anksto jį kritikuojančius. Nejaugi jie pamatė, kad tai
didelių pagyrų nevertas kūrinys? Net Lietuvos rytas nepaskelbė jokios
spektaklio recenzijos, jokio pristatymo. Keista, labai keista. Tik
vienur kitur pasirodė, beje, pavėluotai, rašiniai, kad žiūrovai matė
krikščionišką spektaklį. Didelio susižavėjimo nerodė ir blogo
spektaklyje prieš Kristų nematęs minėtas pranciškonas. Tik jo kolega
asmeniniame laiške teigė, kad spektaklis paliudijo krikščioniškumą.
Yra įvairių tikėjimo liudijimų. Tik vieni yra
paremti ilgų metų įkalinimais ir kentėjimais, kiti didelio pilvo
užauginimu laisvės ar net nelaisvės metais ir gražbyliavimais. Kuris iš
jų tikresnis, sprendžiame mes patys ir, aišku, visagalis ir
gailestingasis Dievas...
Per protesto akcijas net pamiršome pasidomėti
praėjusią savaitę pasiūlyta kelių Seimo narių rezoliucija (ir apie
kurios turinį trumpai tada pranešėme). Deja, teko nusivilti. Kaip
įprasta mūsų parlamente, po vykusių ginčų gudriai buvo sugalvota
(A. Syso pasiūlymu) nukelti rezoliucijos priėmimą po spektaklio
pažiūrėjimo (lygiai taip pat kaip moralieji teatrologai mums,
katalikams, siūlė irgi vertinti spektaklį po išsamaus peržiūrėjimo).
Rezoliucijos priėmimas buvo atidėtas jau po įvykių, tiksliau, šiam
trečiadieniui, taigi, kai pats spektaklis jau buvo įvertintas ir ten
besiveržusių žiūrovų, ir kai kurių Seimo narių (Oleko, Čapliko...).
Tiesa, 35 Seimo nariai penktadienį paragino Lietuvos visuomenę
boikotuoti spektaklį, kuris, jų nuomone, įžeidžia krikščionis, skaldo
visuomenę ir kursto religinę nesantaiką. Bet gal tai buvo labiau
parodomasis (rinkiminis) triukas
Livijos Šiugždienės nuotraukos
© 2012 XXI amžius
|