1863 metų sukilimo metai
Sukilimo pralaimėjimas stiprino lietuvių tautą
|
Skulptūra 1863 metų sukilėliai
(skulptorius Konstantinas Bogdanas)
Vytauto Didžiojo karo muziejuje, 1958.
|
Minėdami 18631864 metų sukilimo pradžios 150
metų sukaktį, jau rašėme apie kai kuriuos šio istorinio įvykio
momentus. Kreipiamės į istoriką Darių Staliūną, prašydami įvertinti
sukilimo reikšmę bei svarbą Lietuvai, paaiškinti esmines sukilimo
priežastis ir pasekmes. Humanitarinių mokslų daktaras D. Staliūnas
Lietuvos istorijos instituto direktoriaus pavaduotojas ryšiams su
užsieniu parengė humanitarinių mokslų krypties istorijos srities
daktaro disertaciją Valdžia, visuomenė ir aukštasis mokslas Lietuvoje.
XIX a. vidurys XX a. pradžia. Pagrindinės mokslinių interesų kryptys
sociokultūriniai ir politiniai procesai XIX amžiaus Lietuvoje,
Rusijos etnopolitika buvusiose LDK žemėse. Yra išleidęs keletą knygų
(viena iš jų anglų bei lietuvių kalbomis, skirta vadinamajai rusinimo
politikai) iš XIX a. vidurio XX amžiaus pradžios Lietuvos istorijos,
daugybę straipsnių keliomis kalbomis. Kartu su istoriku M. Dolbilovu,
jau daug metų dirbančiu JAV, išleido knygą apie katalikų ir stačiatikių
santykius Rusijos imperijoje. Yra išleidęs knygą ir apie 18631864 metų
sukilimą. Nors tai nėra D. Staliūno interesų sritis, tačiau jis
maloniai sutiko atsakyti į keletą probleminių klausimų, susijusių su
šiuo Lietuvos istoriniu įvykiu.
Kokie buvo 1863 metų sukilėlių Lietuvoje ryšiai su Lenkijos sukilimo vadais? Kaip jie derino savo pozicijas?
Iš esmės sukilimo vadovai Lietuvoje jį matė kaip
sukilimo buvusiose Abiejų Tautų respublikos žemėse tąsą ir buvo
įsitikinę, kad sukilimo vadai Lenkijoje yra viršesni už juos, taigi iš
esmės jie pakluso nurodymams iš Varšuvos. Jeigu kai kuriais klausimais
buvo kitokios nuomonės, tada stengdavosi įrodyti, kad reikia elgtis
kitaip. Tiek baltieji (konservatyvesnė grupė, kuri bandė tartis su
imperine valdžia ir norėjo ieškoti paramos iš užsienio), tiek
raudonieji (radikalesnioji grupė, pasisakiusi už socialinių klausimų
sprendimą) matė save kaip sukilimo Lenkijoje padalinį. Tiesa, riekia
padaryti tam tikras išlygas. Čia svarbūs yra kunigo Antano Mackevičiaus
parodymai po suėmimo. Jais remiantis yra svarstoma, kokios buvo jo
pažiūros. Tačiau reikia turėti galvoje, kad jis jau aiškiai suvokė, jog
tuo metu jam grėsė kartuvės, tad sunku pasakyti, ar jis dėstė mintis
nuoširdžiai, ar pirmiausia galvojo apie tai, kaip būtų galima išlikti
gyvam. Remdamiesi žandarų apklausomis istorikai svarsto, kokios jo
pažiūros. Tačiau tuose parodymuose yra prieštaringų minčių. Kartais jis
sakęs, kad pakėliau Lietuvą, kad ji apsispręstų, su kuo ji nori būti
su Lenkija ar Rusija. Istorikai daro išvadą, kad jis Lietuvą matė,
kaip atskirą subjektą, tik per silpną būti savarankiška valstybe,
turinčia apsispręsti. Tačiau tai prasilenkia su logika. Po to, kai
A. Mackevičius sukyla su ginklu prieš Rusijos imperiją, dilemos, su kuo
bus Lietuva, jau nebėra jis jau kariauja su ja, ir taip parodo, kad
Lietuva nenori būti su Rusijos imperija. Kitoje vietoje jis sako: Aš
pakėliau Lietuvą, kad ji paremtų Lenkiją. Esmė ta, kad sprendžiant iš
A. Mackevičiaus parodymų, jam buvo svarbiausi socialiniai dalykai, t.
y. jis siekė pagerinti valstiečių padėtį ir apginti Bažnyčią nuo
Rusijos imperijos diskriminavimo, kunigų persekiojimo. Vadinasi, jis
norėjo, kad Lietuva būtų su tais, kurie įvykdys šias sąlygas. Kadangi
A. Mackevičius labiau pasitikėjo Lenkija, galvojo, jog Lietuvai su
Lenkija yra pakeliui.
Dėl rusų kariuomenės galima pasakyti tiksliai, nes
tai buvo valstybė su savo biurokratinėmis institucijomis, kurios viską
suskaičiuodavo. 1864 metais Rusijos kareivių buvo 144 tūkst., o
sukilėlių gal tik 15 tūkst., t. y. maždaug 10 kartų mažiau. Svarbu ne
tik skaičiai, bet ir ginkluotė bei pasirengimas. Šio sukilimo metu vyko
tik partizaninis karas, tarp sukilėlių buvo tik keli karininkai, o kiti
nebuvo parengti karo veiksmams, buvo ginkluoti dalgiais ar kovai
nepritaikytais šautuvais. Nepavyko sulaukti ginklų laivu iš Anglijos
ekspedicija nesugebėjo išsilaipinti. Sukilimas neturėjo jokių šansų
laimėti. Tiek raudonieji, tiek baltieji nenorėjo sukilimo, nes suvokė,
kad tai bus iš esmės pražūtingas dalykas. Varšuvoje sėdėję žmonės
puikiai tai suvokė, jie planavo sukilimą pradėti vėliau, bet Rusijos
valdžia Lenkijoje 1862 metų pabaigoje paankstino ėmimą į kariuomenę ir
bandė išgaudyti daugelį sukilimo aktyvistų. Tai išprovokavo sukilimo
pradžią. Ne tik istorikai iš laiko perspektyvos mato tokį neracionalų
žingsnį, bet ir tuo metu daugelis žmonių suprato, kad tai yra
avantiūra...
Bet kartais ryžtamasi ir tokiam beviltiškam žygiui...
Taip. Tačiau tai nereiškia, kad sukilėliai nusipelno
pasmerkimo. Viskas priklauso nuo to, kaip žiūrėsime į tai: kas svarbiau
ar patriotizmas be išlygų, kuris kartais atneša blogesnius
rezultatus, bet tarnauja kaip tam tikras moralinis pavyzdys, ar tam
tikras racionalus savo veiksmų pasekmių suvokimas.
Kalbame apie kun. A. Mackevičių. Buvo ir daugiau
žinomų vadų, iš jų paminėtini Zigmantas Sierakauskas ir Kostas
Kalinauskas, Boleslovas Dluskis ir kt. Visi jie buvo represuoti. Kiek
iš viso represuota dvasininkų? Kiek jų įsijungė į sukilimą? Kiek lenkų,
gudų, žydų iš LDK teritorijos dalyvavo sukilime?
Kunigų sukilime dalyvavo iš tiesų nemažai, nors
neaišku, kiek konkrečiai. Žinome tik tai, kiek buvo jų represuota.
Žemaičių vyskupijoje apie 16 proc., kas penktas kunigas, tai tikrai
daug, turint galvoje, kad ta kova buvo iš tiesų beviltiška. Tautiniu
aspektu kalbant modernios tautos dar nebuvo pradėjusios formuotis, dar
vyko transformacija iš istorinės į kalbinę tautą. Tuomet lenkai nebuvo
tokie, kaip suprantami dabar. Lietuvos bajorijos dauguma save suvokė
kaip lenkus, bet dalis tų lenkų tuo pat metu laikė save lietuviais,
tačiau irgi šiandien suvokiami kitaip. Jie buvo kaip Abiejų Tautų
respublikos gyventojai, tęsiantys tos respublikos tradicijas. Bajorija
buvo pagrindinis sukilimo dalyvis, bet sukilime dalyvavo ir daug
valstiečių. Žydai sukilime praktiškai nedalyvavo. Yra keli žydai,
prisidėję dar prieš sukilimo pradžią, 1861 metais, pavyzdžiui,
Druskininkuose dalyvavo manifestacijoje. Bet šiaip jie nerėmė sukilimo,
netgi laikėsi prorusiškos linijos. Į sukilimą išėjo ne tik bajorai ir
valstiečiai, kaip kaimo gyventojai, bet buvo daug miestiečių, gimnazijų
mokinių.
Ar sukilimo pralaimėjimo pasekmės davė prielaidas
lietuvių tautos formavimuisi? Juk spaudos varžymas, pradėtas nuslopinus
sukilimą, sukėlė pasipriešinimą ir galėjo pradėti Lietuvos atgimimą.
Baltarusijoje to tikriausiai nebuvo, nes joje spauda nebuvo uždrausta...
Tai sudėtingas klausimas. Istorikai sutaria, kad
sukilimo pralaimėjimas kartu su baudžiavos panaikinimu sukūrė
socialines prielaidas modernios lietuvių tautos susiformavimui.
Valstiečiai tapo asmeniškai laisvi, jie pradėjo save suvokti kaip
laisvi žmonės. Sukilimo pralaimėjimas sumažino bajorijos įtaką
(lenkišką) Lietuvoje. Vadinasi, kūrėsi tam tikros sąlygos modernios
lietuvių tautos formavimuisi. Bet dar svarbiau yra tai, kad po sukilimo
prasidėjo ir tai, ką vadiname rusinimo politika, kuri labai stipriai
suvaržė ne tik Katalikų Bažnyčios veiklą, bet ir įvedė daug
diskriminacinių priemonių, nukreiptų prieš lietuvių etnokultūrą. Buvo
uždrausta spauda tradiciniais rašmenimis tiek lotyniška, tiek ir
gotiška (skirta protestantams) abėcėle. Šis draudimas ir rusiškų
raidžių įvedimas, kai lietuviai liko be oficialios spaudos, stabdė
lietuviškos visuomenės modernėjimą, jos švietimą kuo mažiau knygų,
tuo mažiau raštingų žmonių, nėra mokyklų lietuvių kalba. Juk
nelegaliose mokyklose negalima buvo tiek pasiekti. Taigi viską sudėjus,
sukilimo numalšinimas, po jo prasidėjusi nauja carizmo politika sudavė
stiprų smūgį modernios lietuvių tautos susikūrimui. Iš tikrųjų
pagrindinis priešas Rusijos valdžiai buvo ne lietuviai, o lenkai, ir
pagrindinės represijos buvo nukreiptos prieš juos, t. y. buvo daug
suvaržymų etninei grupei, kuri buvo vadinama lenkais, faktiškai prieš
katalikų bajoriją. Iš pradžių buvo uždrausta spausdinti ir mokytis
lenkų kalba, bet leidiniai nebuvo uždrausti. Niekas net nesvarstė
tokios galimybės, nes suprato, kad tai nerealu įgyvendinti lenkų
kultūra turėjo senas tradicijas, didžiulę literatūrą, ji buvo
spausdinama Lenkijos karalystėje, Prūsijoje, Austrijoje, niekaip
nepadarysi, kad toji literatūra dingtų ir kad čia nepatektų. Įdomus
niuansas, kad Lenkijos Karalystėje, kuri irgi buvo Rusijos sudėtyje
kaip atskiras vienetas, Rusijos valdžia įvedė knygas lenkų kalba, bet
rusiškomis raidėmis (kirilica), tačiau jų neplatino Šiaurės Vakarų
krašte (Lietuvoje ir Baltarusijoje), nes norėta, kad lenkų kalbos čia
nebūtų, kad nebūtų lenkinami lietuvių ir baltarusių valstiečiai. Lenkų
kalba buvo suvokiama kaip pavojinga. Lenkijos karalystėje knygos lenkų
kalba, spausdintos kirilica, buvo platinamos neilgai, nes į tokias
knygas taip pat žiūrėta nepalankiai.
Su baltarusiais buvo kitaip. Baltarusiai XIX amžiuje
buvo laikomi sudėtine rusų tautos dalimi. Tada sąvoka rusas Rusijos
valdžios ir visuomenės požiūriu reiškė didrusis, mažrusis ir
baltarusis, todėl tos priemonės prieš baltarusius buvo dar stipresnės
nei prieš lietuvius. Dar 1859 m. buvo uždrausta baltarusių
literatūroje, kaip ir ukrainiečių, naudoti lotyniškas raides. Bet tos
priemonės ten reiškė visai ką kita, nes baltarusių dauguma buvo
stačiatikiai, kuriems įprastas raidynas yra kirilica, taigi jiems tas
draudimas nebuvo skaudus. Po sukilimo raštiško draudimo spausdinti
knygas baltarusių kalba nebuvo. Gal todėl, kad valdžia manė, jog
nesiruošiama spausdinti knygų baltarusių kalba, nes nebuvo
inteligentijos, niekas tuo nesirūpino ir nebuvo reikalo įvesti tokį
draudimą. Tačiau Ukrainoje 1863 metų liepą buvo įvestas draudimas
spausdinti knygas ukrainiečių kalba jie turėjo skaityti knygas
rusiškai. Baltarusiams formaliai tas draudimas neįvestas, bet realiai
jis egzistavo faktiškai iki XX amžiaus pradžios buvo išleista vos
keletas leidinių, kuriuose buvo užrašyta tik liaudies kūryba, pvz.,
baltarusių dainos. Jiems buvo realiai uždrausta (neleista) spausdinti
jų kalba ne tik lotyniškai, bet ir kirilica (lietuviškai buvo uždrausta
spausdinti tik įprastu raidynu). Baltarusiai, ypač bajorai, lotynišką
abėcėlę naudodavo leisti knygoms laikotarpiu tarp sukilimų.
Ukrainiečiai Rusijos imperijos dalyje nevartojo lotyniškos abėcėlės,
išskyrus Galiciją (kuri buvo Austrijos Habsburgų imperijos sudėtyje).
Ten buvo vartojama lotyniška abėcėlė, ten spausdino ukrainiečiams
knygas ir netgi platino Rusijoje, tad rusai uždraudė tą jiems
nepriimtiną invaziją. Po sukilimo ukrainiečių kalba buvo uždrausta
visiškai ir lotyniškai, ir kirilica. Baltarusiams to draudimo neįvedė
tik dėl to, kad nematė reikalo, jie buvo ir taip silpni, todėl po
1905 metų baltarusių tautinio judėjimo savas laikraštis Naša niva
buvo leidžiamas net dviem abėcėlėmis rusiška ir lotyniška, vėliau tik
rusiška abėcėle, nes abiem rašmenų variantais leisti buvo per brangu.
Ar M. Muravjovas pats buvo toks žiaurus, ar jis
pats įvedė tas žiaurias priemones korimą, trėmimus į Sibirą? Ar pati
caro Rusijos valdžia įgaliojo jį taip daryti? Ar kazokų įtraukimas į
žiaurų sukilimo malšinimą buvo jo nuspręstas, ar jis buvo M. Muravjovo
politikos pasekmė?
Ne, M. Muravjovas nesprendė kariuomenės įvedimo
klausimo. Aišku, sukilimui malšinti buvo įvesti papildomi, žymiai
didesni kariuomenės daliniai. Kalbant apie žiaurias priemones sukilėlių
atžvilgiu, taip būtų daręs bet kuris kitas generalgubernatorius. Ar
M. Muravjovas, ar kitas visi būtų darę tą patį. Rusijos valdžios
požiūriu, sukilėliai buvo nusikaltėliai, su ginklu kariavę prieš
imperiją. Kalbant apie sisteminę politiką, kurią vykdė M. Muravjovas po
sukilimo numalšinimo, buvo įvairūs draudimai, suvaržymai, privilegijos
rusams, Pabaltijo vokiečiams ir visa tai priklausė nuo M. Muravjovo,
tačiau jis nebuvo pats radikaliausias rusifikatorius, kaip dažnai yra
galvojama. Toks įvaizdis susidarė stebint tai, kaip jis elgėsi
malšinant sukilimą. M. Muravjovą 1865 metais pakeitęs Konstantinas
Kaufmanas buvo žymiai radikalesnis. Pavyzdžiui, valdant M. Muravjovui,
nebuvo didelio masto baltarusių katalikų vertimo į stačiatikybę, o štai
valdžią perėmus K. Kaufmanui, nuo 1865 metų antrosios pusės prasidėjo
masinis baltarusių katalikų vertimas į stačiatikius, dažnai
prievartinėmis priemonėmis, apgaule. Taigi M. Muravjovas nebuvo
pagrindinis rusifikatorius.
Kaip represijos ir asimiliacija pasireiškė Lenkijoje ir Gudijoje? Kuo skyrėsi nuo politikos Lietuvoje?
Iš principo Lenkijoje ta politika buvo kitokia. Čia
Rusijos politika nebuvo labai radikali, nes Lenkija buvo per didelė ir
per stipri, kad Rusija būtų siekusi paversti ją rusišku kraštu, o
Šiaurės Vakarų kraštą, arba Lietuvą ir Baltarusiją, bent jau didesnę jo
dalį, Rusija norėjo paversti ne tik tokiu kraštu, kuriame visi būtų
lojalūs jos imperatoriui, bet ir taptų rusišku kraštu kultūrine ir
kalbine prasme.
Ar sukilimą numalšinus sumažėjo Lenkijos įtaka
Lietuvos teritorijoje, besiformuojančiai lietuvių tautai? Gal laimėjus
sukilimui būtume tapę lenkais?
Išties dar ne viską apkalbėjome, ne visus niuansus
pasakiau. Po sukilimo šiek tiek sumažėjo bajorijos įtaka. Po sukilimo
uždrausta spauda lotyniškais rašmenimis lietuvių kalba, baltarusiams
bandoma primesti rusų kalbą, yra persekiojama Katalikų Bažnyčia
(daugiau tarp baltarusių). Vilniaus vyskupijoje, tai yra etniniame
paribyje gyvenusiems žmonėms, spaudžiama Katalikų Bažnyčia ir lenkų
kalba, nėra knygų lietuvių kalba, didėja simbolinis ryšys tarp
katalikybės ir lenkiškumo, todėl po sukilimo, nors valdžios politika
pirmiausia buvo antilenkiška, o ne kokia nors kitokia, labai išplinta
lenkiškumo arealas Vilniaus vyskupijoje, t.y. katalikybė yra
persekiojama, ją reikia ginti, o katalikybė siejama su lenkų kalba,
taigi tas ryšys padidina lenkų kalbos plėtrą po sukilimo. Ne visur tas
galioja, bet tas vyko būtent Vilniaus vyskupijoje, tą pagrįstai įrodė
Vytautas Merkys (tokia išvada ir anksčiau buvo pastebėta). Aišku,
istorikui toks klausimas, kas būtų, jeigu būtų taip, yra svarstoma, bet
į tai sunku atsakyti tai daugiau spėlionės, o ne pagrįsti teiginiai.
Kalbėjosi Edvardas Šiugžda
© 2013 XXI amžius
|