Išnašos
Tvariausias tautos gyvasties ir savasties medis
Dr. Kazys RAČKAUSKAS
|
Knygos Velaikių Čepėnai viršelis
|
|
Algirdas Čepėnas Čikagoje
|
|
Prie Čepėnų gimtosios sodybos
Velaikių kaime. Iš kairės:
Kęstutis (Povilo sūnus), Povilas,
Vytautas ir kun. Juozas 2005 metais
|
|
Zastronėje, B. Kviklio tėviškėje,
pašventinus kryžių 1992 m. rugsėjo 6 d.
Iš kairės: mons. Petras Baltuška,
Broniaus Kviklio dukros Danguolė
Kviklytė ir Rūta Kviklytė-Kulikauskienė,
Danguolė Kviklytė-Karkalienė
(brolio Mečislovo dukra), kun. Juozas
Čepėnas, Povilas Čepėnas
|
|
Bronius Kviklys ir Algirdas
Čepėnas 1959 metais Čikagoje
|
|
Kun. Juozas Čepėnas pristatant
pirmąjį tomą Daugailių
bažnyčioje 2010 m. spalio 2 d.
|
|
Broniaus Kviklio kapas
|
Mažylis, žengdamas pirmuosius žingsnius, įsikimba į motinos, tėvo, senelių ranką. Jam drąsiau, kai jaučia patikimą atramą. Į ką atsiremti moksleiviui ar studentui, kai peržengia gimtųjų namų slenkstį ir renkasi savojo gyvenimo kelią? Ar tėvų namai, gimtinės šiluma ir tėvynės dangus išlieka ta dvasinė tvirtovė, kuri padeda jam išsaugoti vertybinius ryšius su šeima, gimine, tauta?
Modernios kasdienybės virsmas, ekonomikos suabsoliutinimas, neribotos galimybės keliauti, pasirinkti gyvenamąją vietą, komercijos ir popkultūros pliūpsniai į užribį bloškia šimtmečius asmenybės dvasingumą formavusias vertybes. Ne vienas jaunas žmogus, nešamas globalizacijos bangų, nusiiria pasroviui, prarasdamas tautinio tapatumo imunitetą. Tad ne tik šeimai, bet ir švietimo, mokslo bei kultūros puoselėtojams būtina susitelkti ir padėti visuomenei bei jos nariams atsispirti asmenybės niveliavimo stichijai, gaivinti ir žadinti dvasingumo troškulį.
Prie tų gležnų pajėgų, kurios ir globalizacijos sąlygomis stengiasi kurstyti tautos dvasingumo židinius, priklauso Tėvynės pažinimo draugija. Jos telkiami tautotyros žinių rinkimo savanoriai lyg brangakmenius kaupia faktus apie tautos šviesuolius, praeities ir kultūros paveldą. Per kruviną savanorių darbą sulesiotos istorinės žinios tūkstančiais rašinių paskelbtos XXI amžiaus, Gimtinės, Tremtinio laikraščiuose, monografijose ir knygose, tampa mums juntamu dvasios penu šeimoje, mokykloje, bibliotekoje ar muziejuje.
Pagarbos verti šviesuoliai, kurie, neįsijungę į organizuotą tautotyros sąjūdį, pavieniui, kaip išmanydami, kaupia savo šeimos, giminės ar tėviškės istorijos žinias, dokumentus ir nuotraukas. Ne vienas tokių, nepabūgęs tyrinėtojo kelyje pasitaikančių begalės sunkumų ir piniginių išlaidų, rūpestingai susistemina savo rinkinius ir sudeda į atminties knygą. Panašų didžiulį labai svarbų mūsų kultūrai ir asmenybės dvasingumo žadinimui darbą nuveikė kaunietis kun. Juozas Čepėnas, sudaręs ir išleidęs knygą Velaikių Čepėnai (Vilnius: Petro ofsetas, 2012. 676 p.: iliustr.).
Neperdedant galima teigti, kad ši knyga įspūdinga: didelės apimties, turininga, apgalvotai ir nuosekliai sudaryta. Vyrauja ne postringavimai, o faktai. Knygos kalba, stilius santūrus, gausu iliustracijų, yra asmenvardžių rodyklė, nurodyti žinių šaltiniai ir panaudota literatūra.
Pagrindinis dėmesys knygoje vienam iškiliausių šios darbščios,
taurios, šviesios šeimos atstovui filosofijos daktarui kun. Juozapui
Čepėnui (18801976). Savo dėdės gyvenimą ir veiklą išmoningai apžvelgia
sūnėnas kun. Juozas Čepėnas (p. 1744). Prof. Jonas Minkevičius
aptaria dr. kun. J. Čepėno Freiburgo universitete 1924 metais apgintą
daktaro disertaciją (p. 4547). Kiek anksčiau kun. J. Čepėnas sudarė
ir išleido savo dėdės knygą Dr. kun. Juozapas Čepėnas. Sacerdos
in Aeternum: Velaikių Juozelio atsiminimai. Kaunas: Lututė, 2010.
608 p.: iliustr.1
Daugiausia vietos knygos sudarytojas skyrė kitam iškiliam savo dėdei istorikui prof. Pranui Čepėnui (18991980). Įžangos žodį tarė žurnalistė Audronė Viktorija Škiudaitė. Dr. Aldona Vasiliauskienė apžvelgė profesoriaus gyvenimą ir veiklos bruožus. Spausdinamos Dirvoje 1980 metais paskelbtos istoriko dr. Juozo Jakšto mintys, išsakytos išlydint profesorių į Amžinybę, pateikiami literatūrologo Vinco Maciūno ir kt. atsiminimai (p. 155295).
Papildydamas dr. A. Vasiliauskienės Vilniaus universiteto ir M. Mažvydo bibliotekose kruopščiai sukauptas ir knygoje pateiktas žinias, pastebėsiu, kad jų yra ir Lietuvos centriniame valstybės archyve (toliau LCVA). Tai švietimo ministro įsakymai apie Prano Čepėno pedagoginį darbą, įvairūs raštai cenzo klausimais, o bene iškalbingiausi dokumentai trys anketos, pildytos paties profesoriaus 1940, 1941 ir 1942 metais. Informatyviausia pirmoji, kurią pildė LTSR švietimo liaudies komisariato reikalavimu. Joje 33 klausimai, beveik tiek pat ir atsakymų, o ketvirtame puslapyje ir trumpa autobiografija. Kitos dvi 1941 ir 1942 metų anketos irgi privaloma tvarka jo pildytos jau naciams valdant.
Kai kurie prof. Prano Čepėno biografijos faktai,
pateikti knygoje, nesutampa su LCVA saugomų anketų žiniomis. Profesorius
visose anketose nurodo gimęs 1899 m. kovo 23 d.2, o dr.
A. Vasiliauskienė teigia profesorių gimus balandžio 4 d. (p. 163).
Gal čia ne klaida, o senojo ir naujojo kalendorių laiko skirtumas?
Ta pati autorė, aprašydama prof. P. Čepėno santuoką 1932 metais
su Albina Sirutyte Kaune, nurodo jo adresą Vydūno al. 2 (p. 168).
Savo anketose profesorius pateikia kitokį namo numerį, nurodydamas
tą pačią Vydūno al., bet 28 namą3. Iš jo pildytų anketų
sužinome, kad Pranas Čepėnas Lietuvos kariuomenėje tarnavo nuo 1920
m. rugsėjo 13 d. iki 1922 m. spalio 9 d. Karo sanitarijos skyriuje,
kad nuo 1922 iki 1927 metų yra mokytojavęs Kauno miesto pradžios
mokyklose, 19241926 metais dėstė dr. V. Kudirkos liaudies universiteto
suaugusių kursuose, 19271929 metais buvo dr. J. Tumėno brandos
kursų istorijos mokytojas, o nuo 1931 iki 1940 metų Lietuvių enciklopedijos
redakcijos sekretorius4. Šie pastebėjimai nė kiek nemenkina
knygos vertės.
Ši knyga leidžia giliau ir plačiau susipažinti su Čepėnų giminės vyresniosios ir jaunesniosios kartos atstovais. Jų biografijos įdomios, turiningos, sektinos.
Be galo įdomi pažintis su kita šios šeimos atšaka Kviklių
gimine. Ona Kviklytė (18661939) buvo Stanislovo Čepėno (18601933)
žmona, šios knygos sudarytojo kun. Juozo Čepėno močiutė. Etnologė
prof. Angelė Vyšniauskaitė (19192006) šią svarbiausią tautos ląstelę
taip apibūdino: Kaip liudija senieji žodynai, įvairūs dokumentai,
dar netolimoje praeityje Lietuvos kaimo žmonės yra skyrę dvejopą
giminystę: kilmės, arba kraujo, ir vedybų. Pirmoji buvo vadinama
tikrąja giminyste, o antroji svainyste, arba gentyste5.
Kviklių giminės šaknys toje pačioje, kaip ir Čepėnų šeimos, Daugailių
parapijoje. Pats ryškiausias pirmosios giminės atstovas buvo enciklopedininkas,
žurnalistas, populiaraus keturtomio Mūsų Lietuva ir šešių tomų
Lietuvos bažnyčios autorius Bronius Kviklys (19131990).
Šią iškalbingą knygą kiekvienam, kas neabejingas tautos šviesuolių
paveldui, praverstų perskaityti. Maga keletą žodžių tarti dar apie
vieną šios šeimos atstovą čikagietį Algirdą Čepėną. Tarsi nepailstanti
bitelė jis senokai pluša Draugo laikraščio rėmimo fondo komandoje,
prisideda prie lietuvybės išlaikymo išeivijoje. Porą dešimtmečių
jis buvo savotišku Gimtinės laikraščio ambasadoriumi Amerikoje,
pagal išgales dėmesingai remia kiekvieną ženklesnę Tėvynės pažinimo
draugijos akciją, savo nuolatiniais laiškais ir siunčiamu Draugo
kultūros, meno, mokslo priedu, brangina ryšį su tautotyros žinių
rinkimo savanorių bendruomene. Šiemet garbingą 90 metų sukaktį švenčiantis
Algirdas yra žvalus, kupinas išminties, dvasios šviesos ir tikros
geradarystės ne skambiais žodžiais, o konkrečiais darbais palaiko
tvariausią tautos gyvasties ir savasties medžio šeimos vertybinio
paveldo puoselėjimą6. Knyga Velaikių Čepėnai ne tik paminklas lietuvių tautos
istorijoje ryškų pozityvų indėlį įnešusiai šeimai ir giminei, bet
vertingas orientyras jauniems žmonėms, kaip svarbu neprarasti savųjų
prigimtinių šaknų, pavyzdys pradedantiesiems tautotyros žinių rinkėjams,
kaip sisteminti, įprasminti sukauptas žinias, dokumentus, nuotraukas.
Tiesa, čia tarsi nerasime atsakymo į bene sunkiausią klausimą
iš kur, kaip gauti lėšų, užsimojus išleisti tokią knygą. Galima
numanyti, kad šios knygos paantraštiniame puslapyje sudarytojo minimi
artimiausi žmonės ir padėjo įgyvendinti kilnų siekį atverti dar
vieną gaivų lietuvių tautos savasties šaltinį.
1 Račkauskas K. Skleidė proto šviesą ir meilės
spindulius // Tautotyros metraštis 2011, 2, Vilnius: Gimtinė,
2012, p. 257261.
2 LCVA. F. 391. Ap. 7. B. 98. L. 7.
3 LCVA. F. 391. Ap. 7. B. 989. L. 1.
4 Ten pat. L. 8.
5 Vyšniauskaitė A. Giminystė mūsų liaudies kultūroje
ir jos šiandieninė samprata // Gimtinė, 1994 vasario 128, nr. 2,
p. 1.
6 Algirdas Čepėnas // 100 tėviškės žinovų. Vilnius:
Kalendorius, 2001, p. 18.
© 2013 XXI amžius
|