Atmintis
Gyvenimą paskyręs lietuviškos muzikos kūrimui
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Kompozitorius Česlovas Sasnauskas
|
XIX amžiaus pabaigoje, kartu su atgimstančia tautiškumo
sąmone, meno srityje išryškėjo pirmieji lietuvių muzikos kūrėjai.
Tarp tokių reikėtų paminėti J. Naujalį, M. Petrauską ir Česlovą Sasnauską.
Ši trijulė mūsų tautinės originaliosios muzikos
pionieriai kaip tikri tautos sūnūs muzikos menu kėlė ją iš miego,
stiprino ir žadino tautiškumą tarp lietuvių išeivių. Jei J. Naujalis
anuo metu darbavosi tėvynėje tarp mažai tautiškai susipratusių lietuvių,
M. Petrauskas Amerikoje, tai Č. Sasnauskas aktyviai reiškėsi Rusijoje.
Daug dešimtmečių jau prabėgo, kai šie lietuviškos
muzikos kūrėjai savo darbais kėlė tautą iš miego, tačiau vis labiau
prisiminti juos šiandien mus skatina vis didėjantis lietuvių nutautėjimas,
kai lietuviai, ypač jaunoji karta, savo tautinę kultūrą ir papročius
dažnai išmaino į iš svetur pas mus atvykstančius pigius blizgučius.
Tenka šiandien iš minėtos trijulės paminėti kompozitorių bei lietuviškų
chorų Peterburge organizatorių Č. Sasnauską, nuo kurio gimimo prabėgo
150 metų.
Č. Sasnauskas gimė 1867 m. birželio 19 dieną Kapčiamiestyje
(dabartiniame Lazdijų rajone), Dievo Apvaizdos bažnyčios vargonininko
šeimoje. Pastarojoje, kaip ir daugelyje kitų šeimų, vyravo lenkiška
dvasia.
Vos sulaukus tokio amžiaus, kai vaikai pradeda
lankyti mokyklas, Sasnauskų Česlovo laukė kitoks mokslo pažinimo
kelias. Dar ankstyvoje vaikystėje pasižymėjęs muzikiniais gabumais
būsimasis kompozitorius pirmiausia į save atkreipė tėvo dėmesį,
tačiau parapijos vargonininko lėšomis anuomet buvo nepakankamos
leisti sūnų į mokslus. Pirmuoju būsimojo kompozitoriaus mokytoju
tapo tėvas, bet paaiškėjus, kad mokinys gabumais pralenkia savo
mokytoją, tėvas jį išsiuntė mokytis pas Naumiesčio Šv. Kryžiaus
Atradimo bažnyčios vargonininką L. Risauską. Būdamas vos 16 metų,
būsimasis kompozitorius jau savarankiškai pradėjo vargonuoti Gražiškių
Šv. arkangelo Mykolo bažnyčioje.
Siekdamas mokslo Č. Sasnauskas sugebėjo įveikti
esamas kliūtis, nes jo niekados neapleido viltis studijuoti rimtąją
muziką konservatorijoje, tačiau persekiojo abejonės dėl pasirenkamo
gyvenimo kelio, kuris Č. Sasnauską iš Gražiškių vedė į Kauną, pas
kompozitorių ir vargonininką J. Kalvaitį, kol galop, baigęs Varšuvoje
pas prof. Kalužinskį vargonų klasę, po metų pradėjo vargonuoti Vilkaviškio
Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčioje.
Ankštokas anuomet rodėsi Č. Sasnauskui gyvenimas
provincijoje, vis viliojo didmiesčiai su savo mokslo įstaigomis
ir kultūriniu gyvenimu. Tačiau įsikurti didmiestyje reikėjo turėti
lėšų. Situaciją dar sunkino tai, kad, anksti mirus tėvui, būsimasis
kompozitorius, kaip vyriausiasis sūnus šeimoje, privalėjo rūpintis
motina, jaunesniaisiais broliais bei seserimis.
Kurį laiką pavargonavęs Vilkaviškyje, jis persikėlė
į Kauną ir pašte dirbo tarnautoju, paskui trejus metus jam teko
vargonuoti Daugpilio bažnyčiose, bet jaunam ir energingam muzikui
likimas ėmė šypsotis: 1891 metais jis išvyko į anuometinės Rusijos
muzikos centrą Peterburgą.
Nors gyventi Peterburge Č. Sasnauskui anuomet
teko nelengvomis sąlygomis, tačiau jis vis sparčiau artėjo prie
užsibrėžto tikslo. Tik gavęs sekretoriaus vietą Šv. Kotrynos bažnyčioje,
būsimasis kompozitorius nedvejodamas įstojo į Peterburgo konservatorijos
dainavimo klasę, kurią sėkmingai baigė 1898 metais. Tačiau tai,
ką įgijo konservatorijoje, Č. Sasnausko netenkino, tad dar papildomai
kurį laiką studijavo muzikos teorijos dalykus, o siekdamas mokslo
žinių bei norėdamas dar geriau pažinti senąją muziką, lankė specialų
Peterburgo archeologijos instituto kursą bei studijavo palografiją
ir semiografiją. Č. Sasnauskas dar domėjosi ir chorine literatūra
bei senoviniu bažnytiniu choralu. Privačiai pramokęs lotynų, prancūzų
ir vokiečių kalbų, 1900-aisiais ir 1905 metais jis buvo išvykęs
į užsienį, aplankė Vokietiją, Italiją bei Čekiją, o atgal į Peterburgą
grįždavo su naujais muzikiniais įspūdžiais, jam labai pravertusiais
jau kaip kompozitoriui.
Baigęs studijas, Č. Sasnauskas liko gyventi Peterburge.
Čia jis vargonavo ir ėjo choro vadovo pareigas Šv. Kotrynos bažnyčioje.
Ši bažnyčia, stovėjusi miesto centre, Nevos prospekte, anuomet pasižymėjo
ne tik puošniu vidumi ir galingais vargonais, bet tuo, kad čia dažnai
lankydavosi carinės imperijos aukšti asmenys, užsienio svečiai ir
meno žmonės. Pačioje bažnyčioje Č. Sasnauskas buvo subūręs nedidelį,
bet gerai išlavintą chorą, su kuriuo buvo atliekama daug paties
vadovo bei kitų kompozitorių sukurtų giesmių.
Č. Sasnauskas tuo pat metu buvo subūręs ir berniukų
chorą. Ir nors, anot kompozitoriaus mokinių, jų vadovas atrodydavęs
griežtas ir piktas, tačiau ilgainiui mažiesiems choristams tapdavęs
artimu bičiuliu, o kartais atstodavo vyresnį brolį ar net tėvą.
Be vargonavimo ar dirigavimo savo vadovaujamiems
chorams, Č. Sasnauskas ir pats neretai atlikdavo įvairius, gana
sudėtingus kūrinius. Muzikinė kultūra, estetinis skonis, įgimtas
muzikalumas buvo jaučiami ne tik kompozitoriaus balse, bet ir kūryboje.
Menininkas tai toks žmogus, kuris iš nieko
padaro grožį, taip ne kartą yra pabrėžęs Č. Sasnauskas. Šie žodžiai
tinka ir jam pačiam. Jis buvo sukūręs daug muzikinių kūrinių vargonams
ir chorui. Jie buvo atspausdinti ir išleisti monumentaliuose rinkiniuose
anuomet ne tik Rusijoje, bet ir didžiosiose Europos valstybėse.
Galima tvirtai teigti, kad didžiąją dalį Č. Sasnausko
kūrinių sudaro vokalinės muzikos kūriniai, pasaulietinio ir bažnytinio
turinio muzika, kuri savo vertės nepraranda ir šiais laikais. Joje
jaučiamas tautiškumas, Č. Sasnauskas įrodė, kad iš paprastos, kelių
taktų liaudies dainelės, pasitelkus savo sugebėjimus, galima sukurti
didesnius muzikos kūrinius.
Žymiausias platesnės apimties Č. Sasnausko kūrinys
yra Requiem, skirtas solo balsams, mišriam chorui ir vargonams.
Tai gedulingos mišios, kurios pirmą kartą nuskambėjo pamaldose,
vykusiose Šv. Kotrynos bažnyčioje, kurios buvo skiriamos ką tik
Amžinybėn iškeliavusio dailininko ir kompozitoriaus M. K. Čiurlionio
garbei.
Šis kūrinys savo charakterio ir konstrukcijos
atžvilgiu buvo sukurtas ne visiškai grynam bažnytinės muzikos stiliui.
Savo forma ir atlikėjų sudėtimi jis išeina iš paprastų mišių formos
ribų. Šio kūrinio vertę vėlesniais metais pastebėjo ir čekų kompozitorius
prof. Galia, kuris, įdėjęs daug kruopštaus darbo, jį instrumentavo
simfoniniam orkestrui.
Svarbiausias šio kūrinio požymis yra subtilus
lyriškumas, kuris kyla iš nuoširdžiai muzikalios kompozitoriaus
sielos. Kūrinyje vyrauja didelis dinaminis įvairumas, jautrus gilios
išraiškos subjektyvumas. Jei bažnytinės muzikos pagrindas yra diatonika,
tai kurdamas Requiem kompozitorius panaudojo chromatiką ir moduliacijas,
tačiau atskirų formų kadencijos yra išlikusios bažnytinio stiliaus.
Tai pastebime ir mišių įžangoje Preludium, kurioje vyrauja vien
chromatika su naujoviškumo požymiu. Be to, kompozitorius intuityviai,
išreiškė šiame kūrinyje tautiškumo pradmenį, nes jame jaučiama lietuvių
tautinė dvasia.
Kūrinyje Skubėk prie kryžiaus, kuris atliekamas
solisto, pritariant smuikui arba violončelei, vargonams arba fortepijonui,
įžangą ir pabaigą sudaro instrumento skambėjimas solisto balsui
pritariant. Toliau jie sudaro lyg ir duetą. Čia solisto balsui tenka
reikšmingiausias uždavinys, nes instrumentas neturi didelės išraiškos,
daugiau turėdamas ornamentinių figūrų požymį. Šiame kūrinyje taip
pat įžvelgiama anuomet naujoviška harmonija, kuri yra paremta aštriais
disonansais. Tai suteikė kūriniui giliai subjektyvios išraiškos
bruožą.
Paminėtina Č. Sasnausko kantata Broliai svarbiausias
pasaulietinio turinio kompozitoriaus kūrinys. Jam žodžius parašė
kun. M. Gustaitis.
Šis kūrinys yra didelės apimties, su tam tikros
realios intencijos požymiu, kurį Č. Sasnauskas glaudžiai susiejo
su scenos vaizdais (anuometinis Lietuvos kaimas, pamiškė, tolumoje,
scenos gilumoje, matyti Vilniaus arkikatedra su miesto dalimi. Taip
pat scenoje stovi būrys vyrų, kurie tarpusavyje šnekučiuojasi. Po
keleto akimirkų pasirodo Lietuvos valdovas, o kiek vėliau moterys,
merginos, mergaitės, vaikai ir piemenėliai). Kantatos pradžioje
solo balsas, pritariamas vokalinio ansamblio, ragina tautą pabusti
iš miego, kiek vėliau didelės ekspresijos muzika stipriai išreiškia
tautos atgimimo idėją, o atskiri epizodai lyriniais momentais mini
dvasios galią bei praeitį.
Kiek didesnę kantatos dalį sudaro fuga, kurios
pagrindinį motyvą intonuoja solo balsas: Ei ši giesmė begalinė...
Tačiau pati fuga prasideda boso balsais, vėliau įsijungia tenorai,
o po jų seka altai ir sopranai, kol galop visi balsai, besipindami
tarpusavyje, sudaro kolektyvinį tautinės ideologijos pobūdį. Toliau
seka kanono formos, gyvo, judraus pobūdžio epizodas, po jo chomofoninis
švelnios nuotaikos lyrinio pobūdžio momentas ir pagaliau suskamba
finalas: Giesmės apšarvuoti patapsim sielos milžinai. Ši išsivadavimo
iš priespaudos, pergalės daina, kuri apvainikuoja visą kūrinį, yra
broliškumo bei laisvės sintezė.
Č. Sasnauskas tvirtas vokalinės muzikos žinovas
su dideliu nuoseklumu šiame kūrinyje plačiai panaudojo visas vokalinio
ansamblio galimybes. Ypač puiki šioje kantatoje yra fuga, kurioje
polifoninis balsų pynimas jai padeda pasiekti tą realią charakteristiką,
kurią vaizduoja pats tekstas. Taip pat šiame kūrinyje pastebima,
kad pakiliai nuotaikai sudaryti kompozitorius panaudojo ne tik muzikinę
ritmiką ir skambesį, bet ir muzikinę koloristiką, kurią jam anuomet
pavyko pasiekti ne tik dinaminiu būdu, bet ir sąskambių derinimo
būdu. Čia šiuo atžvilgiu pasiekiama galingos išraiškos ir puikaus
spalvingumo.
1909 metais pasirodė Č. Sasnausko kūrinių rinkinys
Lietuviška Muzika. Jame buvo originalūs ir pagrįsti tautinėmis
melodijomis kūriniai, tačiau kai kurie iš jų yra pateikti keliais
būdais. Čia yra įdėta kantata Broliai ir Skubėk prie kryžiaus.
Pastarieji kūriniai anuo metu atliko tarp lietuvių didžiulį tautinės
dvasios gaivinimo darbą.
Kas šiandien nežino Č. Sasnausko dainos Kur bėga
Šešupė? Jai žodžius parašė mūsų tautos dainius kun. J. Mačiulis-Maironis,
o pati daina skirta mišriam chorui. Dar prieš Pirmąjį pasaulinį
karą ji jau buvo įgijusi didelį populiarumą, ją savo repertuaruose
anuomet turėjo daugelis lietuvių chorų tėvynėje ir svetur.
Č. Sasnausko sukurtam himnui Jau slavai sukilo
žodžius irgi parašė kun. J. Mačiulis-Maironis. Šio kūrinio yra trys
variantai: vienas pritaikytas solo balsui, pritariant fortepijonui,
antras vyrų chorui, pritariant fortepijonui, o trečiasis mišriam
chorui, pritariant orkestrui.
Minimas kūrinys turi himno pobūdį, ypač jo pirmoji
dalis, kuri yra paremta maršo ritmu, o finalinė dalis pasižymi didelės
jėgos išraiška, kuri savo laiku buvo šūkis į laisvę. Pats himnas
baigiasi žodžiais: ...prikelkime Lietuvą mūsų.
Č. Sasnausko daina pagal kun. J. Mačiulio-Maironio
eiles yra ir Užmigo žemė. Šis kūrinys turi du variantus. Vienas
jų pritaikytas solo balsui, o kitas mišriam chorui be pritarimo.
Pats kūrinys pagrįstas paprasta harmonija ir dar paprastesne ritmika,
tačiau savo turtingumu yra be galo įdomus. Kad ir paprastomis muzikinėmis
priemonėmis naudojantis būtų galima sudaryti tokį turiningumą, reikia
būti be galo skrupulingu kūrėju. Minimo kūrinio pagrindas yra intuityvus
moralinis pradmuo, kuris garsų dinaminio įvairiaspalvingumo dėka
sudaro reto grožio nuotaiką. Tad šio kūrinio vidiniame turiningume
ir glūdi jo meninė vertė.
Šiame rinkinyje yra dar ir keturi kūriniai, pagrįsti
lietuvių liaudies dainomis.
Kompozitorius, imdamas lietuvių liaudies dainas,
praplėtė ir paįvairino jų melodijas. Tad Č. Sasnauskas buvo pirmasis
lietuvių kompozitorius, kuris pradėjo harmonizuoti lietuvių liaudies
dainas.
Kūrinys Tu mano motinėlė buvo skirtas sopranui
ir altui arba dvibalsiam moterų chorui, pritariant fortepijonui.
Čia ypatingą savotiškumą suteikia pritariamoji muzika, kurios techninis
apdorojimas yra įvairus, pasižymintis turtinga išraiška.
Minimas kūrinys turi realaus charakterio pobūdį.
Čia dialogo principu suderinus sopraną su altu, gaunamas tarsi dukters
ir motinos pašnekesys. Kūrinys išreiškia atskirų asmenų bruožus,
tačiau iš esmės tai sudaro vientisą kūrinį.
Kūrinys Siuntė mane motinėlė skirtas atlikti
mišriam chorui be pritarimo. Jis sukurtas polifoniniu būdu ir turi
harmoninio skambesio. Visa tai yra glaudžiai susiję su dainos charakteriu
ir vaizdžiai išreiškia savyje esamą pobūdį, yra turtingas savo dinamika
ir gražia nuotaika.
Kūrinys Lėk sakalėli skirtas mišriam chorui
be pritarimo. Tai gražus, paprastas, turiningas kūrinys, kuriame
dominuoja paprasta harmonija, ritmika bei turininga dinamika.
Paminėtinas ir Č. Sasnausko kūrinys Kareivėli,
skirtas mišriam chorui ir solisto balsui, pritariant fortepijonui.
Tai bene vienintelis lengvesnio pobūdžio kompozitoriaus kūrinys.
Pats dainos charakteris yra svetimas lietuvių tautinei dvasiai,
nes jame yra jaučiamas slavizmas, o savo ritmu labai primena Šopeno
mazurkas.
Iš žymesnių bažnytinės muzikos veikalų yra šie:
Aspirationes lygių balsų chorui ir vargonams; Ad multos annos
mišriam chorui su pritarimu arba be jo; Salve Regina mišriam chorui,
o Salutaris Hostia mišriam chorui. Visi šie kūriniai anuo metu
buvo didžiulis turtas dar negausioje mūsų bažnytinės muzikos kūryboje.
Ne mažiau vertinga yra ir Č. Sasnausko vargoninė
muzika, kurią sudaro preliudijos, fugos, postliudijos ir kt. Bene
vienas ryškiausių šios srities kūrinių požymių yra subtilus lyrizmas,
kuris kilo iš nuoširdžiai muzikalios kūrėjo sielos. Be to, dar paminėtinas
ir geras vargoninės technikos kompozitoriaus kūryboje panaudojimas,
suteikęs šios srities kūriniams retą grožį.
Visa Č. Sasnausko kūryba pasižymi dideliu nuoseklumu.
Joje nėra dirbtinumo, turtinga kūrybinė invencija, natūralumas,
o intuityvi intencija veikalams suteikia subjektyvaus turiningumo.
Dar vienas svarbus Č. Sasnausko kūrybos bruožas
buvo ne originalus, bet romantinės epochos išugdytas gausus, dinaminis
garsinis spalvingumas. Tad savo kūryboje naudojęs dinaminį muzikinio
garso atspalvį, su dideliu meistriškumu derindamas vokalinio kolektyvo
sąskambius, kompozitorius sukūrė reto grožio nuotaiką.
Derindamas vokalinę muziką su instrumentine, Č. Sasnauskas
vokalinei muzikai dažniausiai teikdavo daugiau reikšmės, kuri ir
techninių priemonių panaudojimo atžvilgiu yra tobulesnė ir įdomesnė
už pritariamąją instrumentinę muziką, tačiau ji tiek turi savitumo,
kad jos negalima laikyti vien tik antraeiliu, pagalbiniu dalyku.
Originaliojoje Č. Sasnausko kūryboje žodis yra
glaudžiai susietas su melodija. Visa tai sudaro tobulą vienybę,
kurioje su dideliu reljefingumu yra išreiškiama dainos tekste glūdinti
mintis. Savo kūrybinei idėjai išreikšti Č. Sasnauskas dar naudojosi
disonansiniu sąskambiu, kuris kompozitoriaus kūriniams suteikia
gilios išraiškos ir turiningumo.
Visoje Č. Sasnausko kūryboje, tiek vokalinėje,
tiek instrumentinėje, jaučiama vargonų muzikos įtaka. Kompozitoriaus
kūrybos rašytinė technika yra padaryta vargoninės technikos būdu,
todėl taip gražiai ir darniai pavyko sukurti vokaliniams ansambliams
skirtus kūrinius. Tačiau ši įtaka, kaip matome, kompozitorių šiek
tiek varžė. Kūriniuose pastebimas nedidelis rašytinės technikos
laisvumas, garsų slinktis, nors ir nuosekli, tačiau neturinti kūrybinio
laisvumo požymių.
Č. Sasnausko kūryboje rašytinė technika yra lyg
ir tam tikri metmenys, kuriais yra apmesti visi kompozitoriaus kūriniai
ir neabejotinai esamas jo kūriniuose didžiulis dinaminis įvairumas
bei subtilus jausmas.
Bendrais bruožais įvertindami Č. Sasnausko kūrybą
ir lygindami ją su dabar esančia mūsų muzikos kultūros būkle, pastebime
skirtumą, tačiau prisiminus tuos laikus, kada kompozitorius gyveno
ir kūrė, tenka pripažinti, kad jis anuo metu lietuvių tautinės kultūros
srityje atliko milžinišką darbą.
Č. Sasnauskas buvo vienas pirmųjų lietuvių kompozitorių,
kuris gyvendamas svetur tarp savo tautiečių kėlė lietuviškos muzikos
kultūrą, kuri tuo metu buvo glaudžiai siejama su tautinių jausmų
gaivinimu ir lietuviškumo skatinimu. Tada dar buvo toks metas, kai
lietuvių tautinė sąmonė, prispausta svetimųjų jungo, merdėjo.
Savo kūryba Č. Sasnauskas pavergė ne tik tautiečius,
gyvenusius Rusijoje. Kompozitoriaus kūriniai anuomet sužavėjo ir
daugelį carinės imperijos vadovų, mokslo, meno, ypač senosios rusų
aristokratijos veikėjų. Jo kūrinių, atliekamų Šv. Kotrynos bažnyčioje,
anuomet veržte verždavosi paklausyti iš svetur atvykusi aukštuomenė
bei užsienio valstybių diplomatijos atstovai. Tad nenuostabu, kad
kompozitoriaus kūryba buvo įvertinta, o pats Č. Sasnauskas buvo
apdovanotas įvairiais titulais bei apdovanojimais. Kompozitoriaus
krūtinę anuomet puošė Prancūzijos Meno akademijos Karininko palmės,
Austrijos imperatoriaus Prano Juozapo Riterio kryžius ir Rusijos
Šventojo Stanislovo ordinas.
Dažnam šiandien gali kilti pagrįstas klausimas,
o kaip susiklostė Č. Sasnausko asmeninis, šeimyninis gyvenimas?
Čia skaitytojui reikėtų priminti, jog būdamas dvidešimties metų,
kompozitorius nesėkmingai vedė, nors iš tikro dėl gyvenimo būdo,
kai jis buvo pasišventęs vien mokslui ir kūrybai, šeimos nesukūrė.
Formaliai vedęs, Č. Sasnauskas gyveno Peterburge, o žmona netrukus
išvyko gyventi į Kauną. Tad nemažas atstumas ir bendravimo stoka
juos ilgainiui galutinai išskyrė.
Č. Sasnauskas bandė sukurti šeimą ir vėlesniais
metais, bet viskas baigdavosi nesėkmingai, ir jis liko viengungis.
Tai patvirtina keli išlikę kompozitoriaus rašyti meilės laiškai,
kupini pakilaus jausmo, aistringo ilgesio bei poetiškos vaizduotės.
...Nes ta Tavo meilė tik apyaušris tos kitos, beribės, bedugnės,
begalinės. Tu ją gali suteikti! (...) Suteiksi amžiams paremsi,
perliesi į mano širdį, ir bus Tavo meilė mano širdyje, ir bus Tavo
meilė mano meilėje, ir bus Tavo siela mano sieloje, uždaryta, paslėpta
amžiams kaip lobis, kaip dievų šventė. Tačiau visa tai ir teliko
kompozitoriaus svajonėse, nes tikrovė buvo kitokia.
Nepavykus sukurti šeimos, ją kompozitoriui atstojo
tėvynėje likę artimi žmonės. Kas vasarą Č. Sasnauskas lankydavosi
savo gimtajame Kapčiamiestyje, kur gyveno jo motina ir sesuo, o
netoliese kitos seserys ir broliai. Č. Sasnauskas kiek pajėgdamas
šelpdavo savo artimuosius pinigais, o vėlesniais metais remdavo
seserų bei brolių vaikus, siekusius mokslo ir studijavusius Rusijos
aukštosiose mokyklose.
Kai Č. Sasnauskas grįždavo į tėviškę, daugeliui
atrodydavo, kad jis esąs didelis ponas, tačiau to nė menkiausios
žymės nebuvo kompozitoriaus asmenyje, nes jis bendravo su visais
lygiai, be jokio išskirtinumo, ir tai jo orumui negrėsė nė menkiausiu
pažeminimu, visada jis būdavo paprastas ir neišdidus, tad tėvynėje
jautėsi savas tarp savų. Vis dažniau Č. Sasnauskas pasvajodamas
pažįstamiems tautiečiams pasiguosdavo: Važiuosiu Lietuvon: pirksiuos
folvarkelį, tapsiu plantatorium rasiu ramybę...
Kas šiandien galėtų pasakyti, kokius tolimesnius
ateities planus Č. Sasnauskas anuomet mintyse puoselėjo, tačiau
laikui bėgant, pradėjo negaluoti jo širdis. Nuo 1904 metų kompozitorius
rimtai susirūpinęs savo sveikata vis dažniau lankydavosi tėviškėje
bei užsienio kurortuose. Prie širdies negalavimų ilgainiui prisidėjo
dar ir sausas dešiniojo plaučio pleuritas. Taip paskutinį Č. Sasnausko
gyvenimo dešimtmetį temdė niūrus momento mori šešėlis.
Kupinas negandų ir netekčių, prasidėjo Pirmasis
pasaulinis karas, užgriuvęs Č. Sasnausko tėvynę. Niekada nebuvęs
abejingas savo kraštui, gyvendamas Peterburge kompozitorius gaudyte
gaudydavo žinias iš pasaulio, godžiai sekdavo karo eigą. Ypač sunku
būdavo, kai laikraščiuose rasdavo pranešimų apie sudegintus Lietuvos
kaimus ir miestelius. Tuomet jis kiek tik galėdamas globojo lietuvius
karo pabėgėlius, o ir pas jį patį anuomet glaudėsi visas būrys jam
artimų žmonių, pasitraukusių nuo fronto ir radusių saugų prieglobstį.
Karo pradžioje lyg ir sustiprėjo Č. Sasnausko
sveikata. Kompozitorius su visa energija įsitraukė į lietuvių visuomeninę
veiklą, šelpė nukentėjusius karo pabėgėlius. Esama žinių, jog 1915
m. rudenį jis rengėsi vykti į Ameriką nukentėjusių nuo karo lietuvių
reikalais, bet tam sutrukdęs staigus ligos paūmėjimas.
Visą gyvenimą dirbęs kūrybinį darbą, Č. Sasnauskas,
nors ir daug sunkesnėmis nei prieškaryje sąlygomis, jį tebedirbo
ir toliau. Taip gimė ir paskutiniai kompozitoriaus kūriniai. Ateityje
planavo rašyti ir lietuvišką operą, pritaikytą Lietuvos Didžiojo
Kunigaikščio Mindaugo siužetui. O pasibaigus karui, ketino vykti
į Žemaitiją tyrinėti žemaitiškų melodijų bei lyginti jas su aukštaitiškomis.
Visa tai Č. Sasnauskas dirbo iš paskutinių savo jėgų, o gydytojai
kompozitorių įkalbinėjo, kad šis atsisakytų darbo, kuris jį lyg
žvakę tirpdyte tirpdė, tačiau kompozitorius bet kokiems įkalbinėjimams
nepakluso.
Jei ilgą Č. Sasnausko gyvenimo laikotarpį mėgstamiausias
posakis buvo Gyvenimo nuotaika tai viskas, tai gyvenimo pabaigoje
tos nuotaikos jau nebeliko. Prieš Naujuosius metus, artimiesiems
pasiteiravus, ko jam reikėtų palinkėti, kompozitorius niūriai atsakė:
Mirties. Pasiteiravus priežasties sakė, jog jaučiąs labai pavargusią
širdį. Gyventi Č. Sasnauskui tebuvo likę visiškai nedaug, nes 1916
m. sausio 5 d. ankstų rytą, paeiliui ištikus dviems širdies smūgiams,
Č. Sasnausko gyvybė užgeso. Po keleto dienų gausiai susirinkę Rusijoje
gyvenę lietuviai, skambant paties kompozitoriaus sukurtam Requiem,
su didžiuliu liūdesiu lydėjo į kapus jį vieną pirmųjų lietuvių
tautinės muzikos kūrėjų.
Sakoma, jog kūrėjo gyvenimas mirtimi nesibaigia.
Tai tiesa, nes kompozitorius Č. Sasnauskas po mirties susilaukė
didžiulio pripažinimo, kai pakartotinai buvo išleidžiami bei populiarinami
jo kūriniai. Tuoj po Č. Sasnausko mirties buvo įkurta jo vardo draugija,
buvo įsteigtas ir kompozitoriaus vardo fondas, kuris skyrė stipendijas
neturtingiems, bet gabiems lietuviams studentams, studijavusiems
Peterburgo konservatorijoje. Gyvos tebėra ir Č. Sasnausko sukurtos
dainos, kurioms žodžius parašė žymiausi lietuvių poetai ir kurias
iki šiol dainuoja lietuvių chorai bei pavieniai atlikėjai. Kūriniai
turi išliekamąją vertę. Jie mūsų tautai tarnaus dar ištisus šimtmečius,
kol bus gyva lietuvybės dvasia.
Pasinaudota V. Landsbergio ir kitų autorių
straipsniais apie Č. Sasnauską.
© 2013 XXI amžius
|