Penktadienio pokalbiai
Kada likimo išbandymai negniuždo žmogaus?
|
Knygos Likimo išbandymai autorė
Joana Ulinauskaitė-Mureikienė su vyru
antrosios knygos laidos sudarytoju
profesoriumi Juozu Mureika
|
Pakartotinis atsiminimų knygos leidimas
gana išskirtinis atvejis. Tokio sulaukė Lietuvos pasipriešinimo
sovietiniam okupaciniam režimui dalyvės, buvusios politinės kalinės,
Norilsko sukilimo dalyvės, apdovanotos Vyčio Kryžiaus ordinu (2003)
ir Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių medaliu (2008), Joanos
Ulinauskaitės-Mureikienės prisiminimų knyga Likimo išbandymai
(2011). Pirmajai laidai sulaukus daug šiltų atsiliepimų, teigiamų
vertinimų Lietuvoje bei užsienyje, knyga išleista didesniu tiražu
ne vien dėl sukrečiančių liudijimų iš rusų sovietinių lagerių pragaro,
bet ir dėl puikaus autorės rašymo stiliaus bei sunkiai nusakomo,
prof. V. Daujotytės žodžiais tariant, gyvenimo branginimo jausmo
ir gilaus, šiandien dažnai pamirštamo Tėvynės pojūčio. Jau sutarta
ir dėl knygos vertimo į anglų kalbą.
Su knygos autore Joana Ulinauskaite-Mureikiene
kalbėjomės apie tremtį ir tėvynės meilę, žmogaus dvasinę jėgą išgyventi
sunkumus.
Pradėkime nuo įprasto klausimo: kaip Jums
gydytojai pediatrei kilo mintis rašyti knygą?
Mintį parašyti savo gyvenimo istoriją puoselėjau
kelis dešimtmečius. Šį darbą pradėjau dar sovietiniais metais, o
rimtai rašyti sėdau prieš septynerius metus, sumaniusi atsiminimus
surinkti kompiuteriu, padauginti, įrišti ir padovanoti sūnui Almantui,
dukrai Sonatai bei keturiems anūkams. Tačiau parašytą gyvenimo istoriją
perskaitę vyras ir dukra paragino išleisti knygą. Parodę rankraštį
šeimos bičiuliui, Lietuvos edukologijos universiteto rektoriui akademikui
Algirdui Gaižučiui, redaktorei Onutei Balkevičienei, irgi išgirdome
raginimą išleisti knygą. Mūsų lėšomis 300 egzempliorių tiražu išleistą
knygą per kelis mėnesius išpirko. Tiesa, nemažai jų padovanojome.
Kaip gimė knygos antros laidos idėja?
Šią mintį pirmieji iškėlė mokslininkė, profesorė,
habilituota daktarė Audronė Kaukienė ir jos vyras rašytojas Kostas
Kaukas ir pasiūlė tam reikalui dalį savo santaupų. Tuoj pat prisidėjo
aktorė Dalia Michelevičiūtė, buvę politiniai kaliniai Norilske Donata
ir Vytautas Švagždžiai. Leidybinę veiklą realizuoti ėmėsi Versmės
leidyklos vadovas Petras Jonušas ir parėmė finansiškai, o Kauno
verslininkai Dalia ir Augustinas Rakauskai įnešė rimčiausią įnašą.
Išgirdau pasiūlymų išleisti didesniu tiražu ir
išversti ją į prancūzų, ispanų ir anglų kalbas. Pagrindinė svajonė
buvo, kad knyga patektų į mokyklų bibliotekas. Labai gaila, kad
ir antras pataisytas bei papildytas tiražas, sulaukęs nedaug rėmėjų,
išleistas tik 400 egzempliorių tiražu, o mokyklų bibliotekų Lietuvoje
yra apie 1200, bet atsirado proga supažindinti naujos laidos skaitytojus
su nuomonėmis, vertinimais ir įžvalgomis, pareikštomis pirmos laidos
skaitytojų.
Knygoje skaitytojus vedate per savo gyvenimą
ir per visos mūsų Tėvynės tragišką likimą, iš Kauno į Pečioros,
Taišeto, Krasnojarsko, Norilsko ir kitas Rusijos platybes, pasmerktųjų
kalinimo vietas. Kokie buvo sunkiausi ir įsimintiniausi tremties
įvykiai?
Sunkiausios buvo pirmosios lagerio dienos. Man,
17-metei, ten patekus buvo labai baisu: gyvenome kartu su kriminaliniais
kaliniais; jie ką norėjo, galėjo daryti: galėjai būti pralošta kortomis,
pažeminta, suluošinta. Buvo ir toks atsitikimas: kartą pasislėpti
nuo šalto, žvarbaus vėjo užlindau už kažkokio sandėlio durų. Sargybinis
pastebėjęs, kad trūksta vienos kalinės, keikdamasis, suradęs, nutaikė
į mane šautuvo vamzdį, trakštelėjo šautuvo spyna labai ryškiai
įsidėmėjau tą garsą... Ir praradau sąmonę. Mus kasdien po kelis
kartus įspėdavo, kad už žingsnį į šoną iš kolonos ar iš pažymėtos
darbo vietos sargybiniai turėjo teisę nušauti.
Dar vienas labai įsimintinas įvykis buvo, kai
nuvežė į Taišetą, politines kalines atskyrė nuo kitų ir įsakė išsikasti
2 metrų pločio ilgą, gilią duobę. Po kelių dienų buvome išrikiuotos
prie jos, už tvoros stovėjo pasiruošę kareiviai su šautuvais rankose.
Siaubas buvo mūsų akyse. Prašėme Dievo pagalbos virš Sibiro miškų
vilnijo mūsų rauda-malda. Taip graudžiai besimelsdamos tikėjomės
stebuklo. Gal ta malda pasiekė Dievą danguje, ir mums buvo skirta
Dievo malonė gyventi. Atėjęs į tą zoną generolas paliepė išsiskirstyti.
Matyt, buvo gautas įsakymas mus nesušaudyti, nors kituose lageriuose
tokiu būdu politiniai kaliniai buvo sunaikinti.
Kalint Norilske dėl nežmoniškų sąlygų, nuolatinio
žeminimo, tyčiojimosi, dažno kalinių sušaudymo be jokios priežasties
politiniai kaliniai paskelbė sukilimą. Jis buvo ne dėl buities sąlygų
pagerinimo, o prieš begalinį smurtą, žmogaus orumo išniekinimą ir
žeminimą. Tai buvo laisvės reikalavimas. Matėme, kaip vyrus sušaudė
lageryje, kaip kitus išvedė į tundrą sušaudyti. Tąkart mes, apie
4,5 tūkst. moterų lietuvių, esčių, latvių, ukrainiečių, vokiečių
stovėjome apsupusios tris barakus. Nuolat buvome raginamos išeiti
pro prakirptas spygliuotas vielas. Žadėta laisvė toms išėjusioms,
pasidavusioms. Visos stovėjome, nors vartai buvo atidaryti, o kai
kurioms kalėti buvo likę tik keli mėnesiai, man tik metai. Į mus
buvo atstatyti automatai, stovėjo ugniagesių mašinos, iš kurių paleido
labai stiprias vandens sroves. Sukilimas buvo žiauriai numalšintas.
Mus, moteris, mušė kastuvėliais, metaliniais strypais per galvas
ir sukabintas rankas, buvo labai daug sužeistų. Vyrų lageriuose
malšinant sukilimą daug kalinių žuvo, jų kūnai buvo sumesti į Šmidto
kalno neveikiančias šachtas.
Sukilimas turėjo didelę politinę reikšmę, informacija
apie jį prasiskverbė į laisvąjį pasaulį ir net į užsienį, persimetė
į kitus lagerius sugriovė tą sistemą. Netrukus buvo peržiūrimos
politinių kalinių bylos, pradedama leisti į laisvę. Tai buvo dvasios
pergalė.
O malonių atsiminimų liko?
Prisimenu savo aštuonioliktąjį gimtadienį Sivoje
Maskos lageryje, netoli Vorkutos. Alkana, sušalusi, pervargusi,
gulėjau ant gultų barake ir paslėpusi veidą verkiau. Jaučiausi vieniša
ir nelaiminga, net gyventi nesinorėjo. Ir įsivaizduojate, iš kito
barako slapčia manęs pasveikinti atėjo kita kalinė lietuvaitė Anelė
Barauskienė. Ji atnešė man dovanų pačios padarytą mažytę dėželę
iš beržo tošies, į ją buvo įdėjusi kelis skurdžius tundros žiedelius
ir dvi širdelės formos duonos riekeles. Anuomet sakiau, ir dabar
kartoju, kad tai buvo pati brangiausia dovana, kurią esu gavusi
gyvenime.
Knyga iliustruota ir keliomis labai įdomiomis
autentiškomis nuotraukomis.
Turėjau vieną nuotrauką iš Abezės, gyvenvietės
Komijos šiaurėje, kurioje buvo laikomi politiniai kaliniai. Kažkas
atėjo iš laisvų žmonių ir mus nufotografavo. Tai buvo 1948 metų
pabaigoje ar 1949-ųjų pradžioje. Sustojome mes, kalinės, greta atsistojo
ir sargybinis, kuris norėjo mane nušauti. Taišete mūsų niekas nefotografavo
ir neleido to daryti. Tik po Norilsko sukilimo, kai leido nusimesti
kalinių drabužius su numeriais, leido ateiti fotografui ir mes
lietuvaitės, politinės kalinės, nusifotografavome 1954-ųjų vasarą.
Prieš tai susiradome baltos medžiagos, pasidarėme baltas apykakles,
baltus kaspinėlius įpynėme į kasas labai norėjome grožio. Tada
jau buvo visai kitas režimas.
Kaip manote, ar gali dabartinė jaunų ir vidutinio
amžiaus žmonių karta suvokti karą, tremtį ir badą, tėvynės ilgesį?
Ar galėtoje tai įsivaizduoti pati prieš visa tai išgyvendama?
Jiems sunku įsivaizduoti tuos įvykius, kurių patys
nepatyrė. Jie gali tai suvokti tik skaitydami tokias autentiškas
knygas, kaip mano ir kitų politinių kalinių ir tremtinių atsiminimai.
Mano nuomone, labai prasminga Versmės leidyklos vadovo Petro Jonušo
iniciatyva leisti knygų seriją Neparklupdyta Lietuva, kurios pirmąja
knyga tapo mano atsiminimai. Jau yra susikaupę daug gerų atsiminimų
knygų, kurias reikėtų išleisti iš naujo, pavyzdžiui knygą Norilsko
Vyčiai (sud. Bronius Zlatkus), Dalios Grinkevičiūtės, Antaninos
Garmutės ir kitų prisiminimus.
Ir aš neįsivaizdavau, kad galiu kažką panašaus
patirti. Buvau jauna Kauno panelė, turėjau svajonių, savo gyvenimą,
mokiausi, vaikščiojau į šokius, net negalvojau, kad man ar kitiems
bendraamžiams gali tekti tokie sunkūs išbandymai.
Tėvynės ilgesį patirs ir tie, kurie emigravo.
Juk nesvarbu, ar savu noru išvažiuosi, ar tave privers, Tėvynės
ilgesys neišvengiamai apniks ryšys su gimta vieta, tėviške ir
Tėvyne yra labai galingas dvasinis jausmas. Ar išvaryti, ar išvykę
savo noru ekonominiais interesais jie visada jausis svetimi kitose
šalyse. Tikiu, kad praeis kažkiek laiko, ir tie savanoriai tremtiniai
pradės grįžti į Lietuvą, pajutę, kad netekę Tėvynės alksta dvasia,
neapleidžia, tik vis gilėja ilgesys, o materialinė gerovė nebeteikia
džiaugsmo.
Iš kur žmogus ima jėgų įveikti tokius sunkius
išbandymus?
Lemia dvasinės žmogaus jėgos: meilė, viltis ir
tikėjimas. Mes ilgus metus nepalūžome, nesušalome, nes mus šildė
iš Tėvynės širdyse atsivežta meilė. Ilgus metus gyvendami Sibire
atlaikėme šalčius, badą, baimę, pažeminimą, palaikė dvasios stiprybė,
tarpusavio ryšys, užjautimas, visų kalinių lietuvių, estų, latvių,
ukrainiečių vieningumas. Stipresnė neraginama, neprašoma paimdavo
sunkesnę naštą sunkesnį maišą, storesnį rąsto galą. Dėl to ir
galėjo kilti tas Norilsko kalinių sukilimas. Labai daug davė malda.
Tada, kai, rodos, negalima ištverti, ji gelbėjo. Kai atrodė, kad
prigersime purvo duobėse ar žiemą neištversime kasdamos 9 metrų
gylio duobes (nes Norilsko namai statomi ant tokių polių, kuriems
reikėjo amžino įšalo žemėje kirtikliais iškirsti duobes), kai atrodė,
kad nėra išeities, prašydavome Dievo pagalbos, kantrybės, ištvermės.
Ir tada ne taip skaudėjo, ne taip baisu buvo. Prieš užrakinamos
nakčiai barake, nors labai pavargusios po darbo, lietuvaitės dar
subėgdavo kasdien pasimelsti. Švęsdavome ir religines šventes. Prieš
Kūčias, Šv. Kalėdas neturėdavome kalėdaičių, kūčiukų duonos riekele
pasidalindavome. Prisimenu dažnai giedotos maldos žodžius: Širdis
tavo, Kristau, te maldą išgirsta, kai keliam į žydrąjį Dangų akis...
Labai padėjo dainos. Uždarytos tamsiuose barakuose tyliai dainuodavome
savo tautines, partizanines dainas. Jos skambėjo giliose Norilsko
tranšėjose, Sibiro miškuose. Jos tikrai guodė. Pajuodusios nuo šalčio,
pabalusios iš bado vis dainavome, niūniavome, giedojome. Dar palaikė
užuojauta, atjauta, gailestingumas ir meilė artimui. Palaikė ir
viltis, kad tai kažkada baigsis ir grįšime į Tėvynę.
Ar turėtų tokių jėgų šiandieniniai lietuviai?
Kas tai lemia?
Turėtų. Tikiu gėriu. Pasak poeto Justino Marcinkevičiaus
ištartų žodžių, laidojant monsinjorą Kazimierą Vasiliauską, dvasia
nugali. Jei atsigręšime į istoriją, pamatysime, kad Lietuvą ne
kartą bandyta parklupdyti. Bet dvasinių jėgų dėka neparklupdė. Jei
grėstų tikras dvasinis pavojus, žmonės rastų jėgų pasipriešinti.
Tikiuosi, kad jei per 50 sovietinės okupacijos metų nenunyko Tėvynės
meilė, kalba, tikėjimas, kultūra, tradicijos ir dėl to galėjome
sulaukti Nepriklausomybės atkūrimo, tai jokios krizės, kosmopolitiniai
nutautinimo siekiai, ekonominiai sunkumai Lietuvos neparklupdys.
Tai lems vėl augantis tautinis sąmoningumas, dvasingumas, kultūra,
patriotizmas. Kai permąstau savo, tėvų, Tėvynės likimą, manau, kad
ir šis dabar skaudus tarpsnis pasikeis į gera.
Kaip vertinate dabartinį savo gyvenimo etapą?
Suvokiu, kad daug metų nugyvenau, nenoriu sakyti,
kad esu sena. Negaliu net patikėti, dar turėjau daug norų, svajonių,
tūnojusių širdy. Sunku susitaikyti su tuo, kad tai jau nebus įgyvendinta.
Džiaugiuosi kiekviena diena, buvimu su savo žmogumi, labai branginu
bendravimą su savo vaikais, vaikaičiais, provaikaičiais, draugais.
Ne mažiau džiaugiuosi savo vaikais ir vaikaičiais,
kad yra dori, sąžiningi, visi dirba ar mokosi Lietuvoje, darniais
mūsų santykiais, susiėjimais mūsų namuose. Kai susirenka visi kartu
per šventes ar vasarą mūsų sode, kai matau visus sveikus, gražius,
gerus, man alpsta iš laimės širdis, ir prašau Dievo, kad dar ilgai
taip būtų.
Dar liko didelis malonumas paskaityti knygą ar
nueiti į koncertą. Kartais užklumpa ligos ar bloga nuotaika, bet
ginu jas šalin, nes nėra nieko vertingesnio už gyvenimą. Kiekviena
diena yra nuostabi, o kai ateina toks metas, kai tai supranti, suvoki,
kad nedaug liko, moki branginti kiekvieną akimirką.
Kas labiausiai džiugina nepriklausomoje Lietuvoje?
Džiugina tai, kad Lietuva po okupacijos metų vėl
atgavo Nepriklausomybę, kad Dievas leido man jos sulaukti, kad Lietuva
per tuos metus išliko ori, nepalaužiama, tikėjo, kad bus laisva,
kad jos neparklupdė nei okupacija, nei tremtys, nei lageriai, nei
sovietinis režimas, nors jis tęsėsi ilgus metus. Nepaprastai džiugina
atsivėrusios kūrybos erdvės jaunimui kurti savo laisvą Lietuvą
ir gerais darbais šlovinti savo Tėvynę.
O kas gąsdina nepriklausomoje Lietuvoje?
Gąsdina daug kas. Kiekviena diena pateikia nemalonių
įrodymų, kad mūsų demokratija dar nėra brandi, kad politinė kultūra
niekaip nepakyla iš žemiausio lygio. Matau daug gobšumo, korupcijos,
pavydo, veidmainiškumo, paprastų žmonių mulkinimo. Kelia nerimą,
kad sumažėjo patriotizmo, o žmogaus dvasinis pasaulis mažai kam
rūpi. Kai žiūriu televiziją, piktinuosi kai kuriais politikais,
Seimo nariais, kad prieš rinkimus sako viena, o išrinkti rūpinasi
savo reikalais, drabsto purvais vienas kitą. Su nuoskauda žiūriu,
kaip nyksta kaimo mokyklos. Žmogus nuo vaikystės atplėšiamas nuo
savo žemės, savo namų, tėviškės. Juk tos kaimo mokyklėlės buvo vienintelis
kultūros židinukas kaime. Mokytojas nėra autoritetas. Sunku dirbti
mokytojui, skiepyti mokiniams gėrį, tautiškumą, kai vaikai gyvenime
mato visai ką kita: smurtą, nesąžiningumą, gobšumą. Sąžiningai dirbdamas
žmogus negali uždirbti milijono, o kiek milijonierių Seime, valdžioje.
Valdžios žmonės vis daugiau demonstruoja atskirtį nuo kitų piliečių.
Protu nesuvokiami emigracijos mastai. Žmonės emigruoja ne tik dėl
ekonominių priežasčių, bet ir dėl teisingumo stygiaus, nepagarbos
ir žeminimo.
Mane skaudina, kad žmonės nedirba savo žemės,
kad jiems moka išmokas, kad nedirbtų. Ką tai reiškia? Kad Lietuvos
žemdirbys nedirbtų žemės, negalima buvo įsivaizduoti. Man tai baisu.
Lietuviai Sibire iškirsdavo medžius, išraudavo kelmus ir dirbdavo
žemę. Rusai to nesuprasdavo. Kokiu tikslu dabar taip daroma? Ar
to reikia Lietuvai? Ar žmonės neverčiami nedirbančiais vartotojais?
Kaip manote, ko reikia, kad ir vėl Lietuvoje
augtų savo šalį mylintys ir gerbiantys piliečiai?
Pirmiausia žmonės turi laikytis Dekalogo. Tada
nebūtų tiek nusikaltimų, korupcijos, bedarbių, nereikėtų tiek jėgos
struktūrų, kalėjimų, ligoninių, priklausomybės centrų. Trūksta dorovinio
ir patriotinio auklėjimo šeimose ir mokyklose. Jose nuo pirmos klasės
turėtų būti ugdomas pareigos, atsakomybės, teisingumo jausmas, aiškinama
apie garbę, orumą, Tėvynės meilę, pagarbą kitam. Mokiausi prieškarinėje
mokykloje. Prieš pamoką mokiniai stovėdami garsiai kalbėdavo maldą:
Atsiųsk,Viešpatie, šventos Dvasios mūsų protams apšviesti, kad
siektume mokslo, šviesos, mylėtume Tėvynę, tėvelius ir artimą savo.
Kasdien kartojant tokius žodžius, vaikų širdyse turėjo įsižiebti
meilė Tėvynei, patriotizmas. Dabar yra kitas laikas, kitos tradicijos,
bet manau, didžiausios lėšos ir dėmesys turėtų būti skiriama vaikų
dvasiniam pasauliui ugdyti, kad būtų patriotai, kurtų, dirbtų, saugotų
gerą lietuvio vardą pasaulyje. Daug priklauso nuo istorijos ir lietuvių
kalbos mokytojų, nuo to, kaip jie perduoda dvasines vertybes mokiniams
ir stiprina dvasinę Tautos ištvermę ir galią.
Labai svarbu yra auklėjimas šeimoje: tėvai, turi
išmokyti vaiką gerbti mokytojus, tėvus, mylėti Tėvynę, knygą, juodos
duonos kąsnį. Į širdį įstrigo popiežiaus Pranciškaus pasakyti žodžiai:
Neapykanta, pavydas ir išdidumas teršia žmonių gyvenimą. Neskubėkime
teisti kito. Žmogaus pareiga saugoti visą kūriniją, gerbti kiekvieną
Dievo kūrinį. Nebijokime gerumo ir švelnumo. Tai tikrai į dvasinio
gyvenimo tobulinimą nukreiptos mintys. Jos labai svarbios šiais
dvasinio žmonijos pasiligojimo laikais. Linkėčiau jas pajusti
visa širdimi kiekvienam tautiečiui, visų konfesijų atstovams.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Daiva Červokienė
Autorės nuotrauka
© 2013 XXI amžius
|