Bendražmogiškų vertybių integracija į mokymo procesą
Regina Stumbrienė,
Panevėžio Kazimiero Paltaroko gimnazijos mokytoja
|
Sveikina Panevėžio vyskupas
Lionginas Virbalas SJ
ir gimnazijos choras
|
|
Konferencijos dalyviai
klauso pranešimo grupelėje
|
Spalio 25 dieną Panevėžio Kazimiero Paltaroko gimnazijoje įvyko respublikinė metodinė-praktinė konferencija Krikščioniškų ir bendražmogiškų vertybių integracija į ugdymo procesą.
Dalyvius, svečius sveikino gimnazijos direktorė Gražina Gailiūnienė, kapelionas Mindaugas Kučinskas. Panevėžio vyskupas Lionginas Virbalas SJ kalbėjo: Noriu pasveikinti visus, džiaugtis, giedoti, dalintis, stengtis gyventi kartu. Kristaus atnešta žinia veikia visą gyvenimą. Mes visi Dievui esame brangūs, mylimi. Mūsų žvilgsnis į pasaulį, požiūris į mokslą ir tikėjimą vieningas žvilgsnis.
Gimnazijos choras ir instrumentinis ansamblis (vadovė Jecinta Garbaliauskienė) atliko gražias Gospelų repertuaro dainas.
Vilniaus Jėzuitų gimnazijos kapelionas kun. Vytautas Sadauskas SJ skaitė pranešimą Mokslo ir tikėjimo santykis ir pateikė gilių minčių: Mūsų tikėjimo šaknys yra nuostaba. Ji įkvėpė sukurti meno kūrinius, atvėrė vartus į gamtos mokslų, visatos pažinimą. Tai kelias į suvokimą, ką reiškia būti žmogumi. Tai džiaugsmas ir skausmas. Prelegentas citavo ištraukas iš R. Darvino ir kitų autorių knygų, priminė veikalą Dievo iliuzija, F. Collins Žmogaus genomo projekto vadovas.
Mokslas ir tikėjimas vienas kitą papildo. Gamta galingas pasakojimas, jį reikia skaityti ir tvirtai tikėti Dievu. Turime suvokti evoliuciją ir prasmę, ieškoti sąsajų. Vienintelis reikšmingas gyvenime yra žmonių tarpusavio ryšys. Būti laimingu mylėti, rašė prof. Dž. Veilentas.
Lektorius parodė ištrauką iš filmo Gyvenimo medis, kuriame išsakomos šviesios mintys: Dievas yra meilė, egzistuojanti tarp žmonių. Dievo buvimas atsiskleidžia meilėje, kuri vienija bendruomenę. Tai intensyviausia ir tikriausia Dievo buvimo patirtis. Žmogiškasis ilgesys žinojimas ir Tiesos, Meilės, Gėrio, Grožio ir Buvimo siekimas. Mokslo atradimai svarbūs tikėjimui, jei gali padėti aiškiau suvokti gyvenimo prasmę.
Direktoriaus pavaduotoja doriniam ugdymui Kristina Rankelytė konferencijos dalyviams parodė filmą Sąvartyno harmonija apie Paragvajaus vaikų, jaunimo šviesių kelių ieškojimą, esant labai skurdžiai buičiai.
Vėliau vyko darbas grupėse. Pirmoje grupėje apie karjeros planavimą pašaukimo paieškos kontekste vertybinio ugdymo programą ,,Mano gyvenimo kompasas II gimnazijos klasėse kalbėjo Vilniaus Versmės katalikiškos gimnazijos tikybos mokytoja Gabrielė Balandaitė ir direktoriaus pavaduotoja doriniam ugdymui s. Danguolė Gervytė. Apie dailės ir tikybos integraciją plenere pasakojo Kazimiero Paltaroko gimnazijos tikybos vyr. mokytoja Jurgita Šadauskienė ir dailės mokytoja metodininkė Aida Bijanskienė. Kaip Šventąjį Raštą sieja su informacinėmis technologijomis ir fotografija aiškino Kazimiero Paltaroko gimnazijos mokytojai: tikybos vyr. mokytoja Alma Oksienė, informacinių technologijų mokytoja metodininkė Irma Lažauskienė ir fotografijos mokytojas Stasys Skrebys. Antroje grupėje K. Paltaroko gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Edita Dilienė ir pradinių klasių bei tikybos mokytoja ekspertė Rita Ratkevičiūtė kalbėjo apie glaudų šeimos ir gimnazijos bendradarbiavimą ugdant pradinių klasių mokinių vertybines nuostatas. Panevėžio Saulėtekio progimnazijos tikybos mokytoja metodininkė Virginija Žičkaitė kėlė mintis, ar malda ugdymo procese vertybė.
K. Paltaroko gimnazijos biologijos mokytojos Daina Misevičienė ir Neringa Garuckienė svarstė A. Einšteino mintį Mokslas be religijos luošas, o religija be mokslo akla. Apie krikščioniškų ir bendražmogiškų vertybių ugdymą anglų kalbos pamokose mintimis dalinosi anglų kalbos mokytoja metodininkė Rita Gibienė. Trečioje grupėje istorijos mokytojas ekspertas Juozas Brazauskas kalbėjo apie gimtinės pažinimą: Šeimoje turi būti skiepijamas pilietiškumas, kultūrinės treadicijos, amžinosios krikščioniškos vertybės, patriotizmas. Ryšį su pasauliu reikia pradėti nuo tautos savimonės. Lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Lina Karazijienė savo mintis apie krikščioniškų vertybių integraciją lietuvių kalbos pamokose dėstė rodydama skaidres. Krikščioniškos vertybės pradedamos puoselėti jau penktoje ir šeštoje klasėse. Mokytoja aptarė įvairias darbo formas, mokymo metodus, naudojamus pamokose, atitinkančius moksleivių amžių ir suvokimą. Lina Karazijienė apibendrindama savo pranešimą, džiaugėsi: Skaidrėse pateikta medžiaga pailiustravo, patvirtino, kaip vykdoma ši veikla. Bet patys skaidriausi momentai beveik niekada neužfiksuojami. Būna tokių minučių, patyrimų: prie tavo peties prigludo angelo sparnas, Dievo buvimas patiriamas beveik fiziškai. Panevėžio Margaritos Rimkevičaitės technologinės mokyklos neformaliojo ugdymo organizatorė Loreta Masiliūnienė su psichologe-psichoterapeute Rasa Kupryte skaitė pranešimą ,,Krikščioniškų ir bendražmogiškų vertybių integracija į neformaliojo ugdymo veiklą. Mokykloje būrelių veikla puikiai integruojama į projektus ir debatus. Mokinių taryba inicijuoja gerumo, švaros ir kitas akcijas ne tik mokykloje, bet ir mieste, organizuoja renginius, dalyvauja respublikiniuose ir tarptautiniuose projektuose.
Po darbo grupėse visi konferencijos dalyviai susirinko aktų salėje, kur grupių vadovai trumpai apžvelgė pranešimuose išsakytas mintis. Koferencijos dalyviams buvo įteikti kvalifikaciniai pažymėjimai ir diskai su įrašyta konferencijos medžiaga.
Panevėžys
Stasio Skrebio nuotraukos
© 2013 XXI amžius
|