Laikas
ir žmonės Režisieriaus Henriko Vancevičiaus epocha ir
jos spalvos
| Tada
Henrikas Vancevičius jau dėstė Lietuvos Valstybinėje konservatorijoje...
| Kovo 14 dieną Vyriausybės rūmuose
dvylikai kūrėjų įteiktos 2014 met Vyriausybės kultūros ir meno premijos. Premija
yra 340 bazinių socialinių išmokų dydžių, šiuo metu 44200 Lt. Premija skirta ir
režisieriui Henrikui Vancevičiui. Šiandien pradedame išsamų pasakojimą apie jo
kūrybą. Marija Macijauskienė
Man atrodo, iš tiesų visi Lietuvos gyventojai turi tą pačią ir vienintelę kraujo
grupę meilę gimtinei. Dėl to ir akys ryškesnės, geriau mato už visus. Kaip ir
kiekvieno organizme yra šiokių tokių priedų, kurie padeda sustiprinti imuninę
sistemą, išgyventi, pareigą, dėmesį ir pagarbą kitam, mokėjimą džiaugtis kiekviena
diena, kiekvienu pozityviu poelgiu. Todėl Lietuva ir negrimzta į liūnus, neišnyksta
nei ji, nei jos kultūra iš pasaulio žemėlapio. Laimingas tas, kuris supranta savo
vietą gyvenime ir nenusileidžia į padugnes, bet... Vieną
tokį žmogų, kurio darbus mačiau ir jų įvertinimus girdėjau, skaičiau spaudoje,
ir Jums priminti noriu. Su juo 1958 metais susipažinau, kai atvažiavau dirbti
į Kauną. Tai aktorius ir režisierius Henrikas Vancevičius, buvęs ir dirbęs Kauno
dramos teatro ir Lietuvos Valstybinio akademinio dramos teatro vyriausiuoju režisieriumi.
Iki šiol dar diskutuojama, kuris H. Vancevičiaus darbo periodas stipresnis, vaisingesnis.
Bet kam tie ginčai; geriausi jo pastatyti spektakliai juodu ant balto įsūdyti,
įrašyti į Lietuvos teatro, Lietuvos kultūros istoriją, nes H. Vancevičius suvokia
ir įgyvendina savo tvirtą įsitikinimą, kad darbo sėkmę lemia sugebėjimas išugdyti
aktorius, stiprias scenines individualybes. Kokia galinga
gyvenimo srovė atnešė plaustą, ant kurio stovėdamas iriesi, ieškodamas tvirto
kranto; artėjo, kilo virš jo gimtinės permainingi, rūstūs ir sudėtingos konfigūracijos
debesys, galėję vienu motu viską sutalžyti ir nugramzdinti.
Degė Henriko Vancevičiaus kartos dienos ir likimai Antrojo pasaulinio karo liepsnose,
o žmonės tvėrėsi už tikslo kaip išsigelbėjimo šakos, palinkusios prie kranto.
Pataikyk, sakydavo H. Vancevičius, į dešimtuką ir nuveiksi daug, ir įveiksi
save, laimėsi. Taigi. Pasakosiu tokiais dygsniais, nes tam, kam turiu sukaupusi
medžiagą, reikėtų knygos. Todėl bus tik priminimas, kad šis žmogus, ši asmenybė
drauge su jo statytų lietuvių dramaturgų veikalais prikėlė mūsų sielas per žodžio,
širdies gelmes ir platybes. Taigi. Buvo jau po pirmosios
sovietinės okupacijos, po tremčių į Sovietų Sąjungos lagerių raizgalynus. 1943
metais baigęs Aušros berniukų gimnaziją, vasarą, eidamas gatve pamatė skelbimą,
kad Kauno Jaunasis teatras kviečia jaunus žmones mokytis teatro meno ir dirbti
teatre. Panūdo pabandyti, nes dar J. Jablonskio pradžios mokykloje skaitė eilėraščius,
buvo vaidinęs radiofono vaikų valandėlėse. Egzaminų komisijos pirmininkas,
prisimena H. Vancevičius, buvo rašytojas, solistas Stasys Santvaras. Skaičiau
Bernardo Brazdžionio poeziją. Kartu su manimi priėmė Genovaitę Tolkutę, Eduardą
Kunavičių, Vytautą Grivicką ir Kostą Ostrauską. Pradėjom vaidinti. Pirmasis vaidmuo
Barzdžius Kazio Binkio pjesėje Atžalynas, vėliau Kazio Jurašūno inscenizacijoje
Eglė žalčių karalienė vaidinau Ąžuolą. Labai linksma buvo žavingoje Viktoro
Kuprevičiaus operoje vaikams Žiogas ir skruzdės. Žiogą puikiai vaidino ir dainavo
Nelė Dauguvietytė. Svarbus kolektyvo darbas buvo Stasio Čaikausko režisuota G. Hauptmano
Hanelė. Pagrindinį vaidmenį įtaigiai suvaidino Birutė Pūkelevičiūtė (tą gerą
anų laikų atmosferą ir Henriką rašytoja ir aktorė B. Pukelevičiūtė perdavė po
Danutės Juronytės spektaklio Dar kartą atsigręžiu, kartu su žiūrovais ir visu
jos jaunystės draugų, aktorių pulkeliu M. M.).
1944-ųjų vasarą per Kauną praūžusi baisi karo audra išblaškė ir mūsų teatrą. Buvusios
teatro sudėties neliko. Mes sugrįžę kibome į darbą atnaujindami likusius senuosius
spektaklius ir buvome aktyviai raginami kurti naują repertuarą, kuriame privalėjo
dominuoti tarybinių autorių spektakliai. Teatras dabar buvo vadinamas Kauno Jaunojo
žiūrovo teatru. 1945 metais Kauno dramos teatras atidarė oficialią dramos studiją,
aš išlaikiau egzaminus ir buvau priimtas į pirmą kursą. Šis žingsnis nulėmė visą
mano būsimą kūrybinį ir asmeninį gyvenimą (Kauno valstybinis dramos teatras
90). Tame kurse mokėsi ir mano kartai gerai pažįstami
aktoriai Aldona Ragauskaitė, Danutė Grinkevičiūtė, Regina Senkutė, Liuda Gužaitė,
Aldona Urbonaitė-Tarasevičienė, Antanas Tarasevičius, Antanina ir Elena Mackevičiūtės,
Romas Tumpa (vėliau tapęs Kauno dramos teatro direktoriumi), Algirdas Voščikas,
Leonardas Zelčius ir kiti. Pirmam studijokų kursui vadovavo
Antanas Sutkus, vėliau puikus aktorius ir režisierius Viktoras Dineika (ten
pat). O dienos jaunystėje, kai esi iki ausų paniręs į
darbus, lekia kaip greitasis traukinys. Įvykis keičia įvykį. 1947-aisiais atvykusi
iš Maskvos teatro pedagogų komisija ėmė kviesti Kauno ir Vilniaus teatrų jaunimą
stoti į Maskvos GITISo organizuojamą lietuviškąjį aktorių kursą. Prikalbinti
dalis išvažiavo: Henrikas Vancevičius, Aldona Jodkaitė, nors ir buvo kviesti,
liko Kaune baigti studijas ir pradėjo dirbti teatre. Viktoras Dineika režisavo
ir savo studijokų baigiamąjį spektaklį K. Simonovo Taip ir bus.
Atėjo kita jaunystės vasara, o su ja gitisiečiai, išsiilgę draugų, kupini šviesiausių
įspūdžių ir užsiminė, kad jų kurse yra kelios laisvos vietos, bet tik vyrukams.
Kauniečiai sukluso ir rudenį Romas Tumpa, Kęstutis Genys ir Henrikas Vancevičius
išvyko į Maskvą. Juos priėmė į antrąjį kursą, o R. Senkutė dar išlaikė egzaminus
ir į režisūrą, J. Lozoraitis ėmė studijuoti teatrologiją. Lietuvių studijai
pasakojo H. Vancevičius, vadovavo puikūs dėstytojai Marija ir Vasilijus Orlovai.
Buvome auklėjami, remiantis K. Stanislavskio mokyklos pagrindais, mokėmės teorinių
disciplinų, lankėme Maskvos teatrus. Baigęs antrą kursą lietuvių studijoje, perėjau
mokytis režisūros pas A. Lobanovą. Šį pasirinkimą lėmė ten jau besimokanti Regina
Senkutė. Ji buvo pavyzdinga studentė, gaudavo stalininę stipendiją, o jos tėvas
tuo metu kalėjo Sibire. (Paradoksas! Taip būdavo, kol neišaiškindavo tikrosios
tiesos, tik grįžusi į Lietuvą, pastatė puikius spektaklius, pradėjo dėstyti Lietuvos
konservatorijoje, o R. Senkutės ankstyva mirtis sutrukdė M. M.). Regina
viena talentingiausių mano kartos aktorių ir režisierių (Kauno valstybinis
dramos teatras 90. Kaunas. p. 45). Taip visas jų kursas,
sugrįžęs į Lietuvą, nusėdo Kauno Jaunojo žiūrovo teatre. Tada vyriausiasis šio
teatro režisierius buvo talentingas, savo mokyklą scenoje sukūręs Romualdas Juknevičius,
bet po metų išvyko į Vilnių ir tapo Vilniaus akademinio dramos teatro meno vadovu,
vyriausiuoju režisieriumi. Pasiūlius jo vietą užėmė Henrikas Vancevičius.
Apie studijas prisimindami su nostalgija ir meile, gitisiečiai pasakojo susitikimuose
su publika ne kartą, ir ne teatro erdvėje. Buvo jų publikacijų ir spaudoje.
Dabar svarbu man pasakyti, ką atnešė, ką padovanojo lyg kraitį Lietuvos teatrui
H. Vancevičius. Ir pasilies gyvi įvairių kartų aktorių prisiminimai ir jautrus
žodis Lietuvos dramaturgų, kurių dramoms, komedijoms ar kito žanro kūriniams jis
atvėrė langą mūsų krašto (ir ne tik) žiūrovų širdims, kad jos gautų gaivaus oro
ir imtų ritmingai plakti, o išsiplėtus vyzdžiams, ir įmatyti, įvertinti, suprasti.
Apie spektaklius, apie pastatymus, apie atskirų aktorių vaidmenis rašė ir teatrologai,
patys aktoriai ir žiūrovai. Grįžęs H. Vancevičius kibo
į diplominį, kurį 1953 metais pastatė Kauno Jaunojo žiūrovo teatre. Vos jį paskyrus
Kauno muzikinio teatro vyr. režisieriumi įvyko teatrų skyrybos. Taip H. Vancevičius
tapo Kauno dramos teatro vadovu. Pagrindinis šio kaunietiškojo
laikotarpio H. Vancevičiaus veiklos akcentas buvo teatro pabudimas, siejamas su
dramaturgo Juozo Grušo asmenybe. Tai paliudija ir rašytojo laiškas H. Vancevičiui.
Cituoju: Brangus režisieriau,
Mylimas drauge, Tavo širdies šildomas,
Tavo minčių gaivinamas augo ir brendo Herkus Mantas.
Henrikui Vancevičiui
J. Grušas Kaunas, 1957.X.29
Mano akyse J. Grušas savo kūrybiniais darbais ir asmeniniu pavyzdžiu Lietuvos
gyvenime tarsi pranašas, tarsi Lietuvos Bažnyčios varpininkas, šaukiantis pabusti,
atrasti save, savo pareigą Tėvynei, surasti stiprybės ir galių siekiant tikslo.
J. Grušo ir H. Vancevičiaus tandemas yra tikra epocha. To varpo garsą išgirdome
ne tik mes, bet ir Latvija, Estija, Vengrija, Rusija, Ukraina...
O kai H. Vancevičius ir J. Grušas susitiko akis į akį, vienas kitą papildydavo
ir gerbdavo lyg per sutuoktuves visam gyvenimui. Sako, kad sužinojęs, jog J. Grušas
jau labai sunkiai nepagydomai serga ir laukia su juo nuoširdumu pasidalinti, iš
Vilniaus atskubėjęs H. Vancevičius rado rašytoją sode pledais apkamšytą sėdintį.
Jo akys švietė, tarsi palaiminimas. Tačiau duokime žodį
H. Vancevičiui, nes tai tikra ir autentiška. Su rašytoju
Juozu Grušu susipažinau 1953 metais, ruošdamasis statyti diplominį spektaklį Kauno
Jaunojo žiūrovo teatre. J. Grušas išvertė mano būsimo spektaklio inscenizaciją
V. Kaverino Du kapitonus. Atsimenu, kad dėl to vertimo aš pirmą kartą apsilankiau
J. Grušo namuose. Panašiai (irgi dėl Dviejų kapitonų)
pirmą kartą apsilankiau profesoriaus Andrejaus Lobanovo, mano mokytojo, namuose.
Tai buvo nepamirštamas žmogus ir menininkas. Man jau po studijų baigimo ruošiantis
išvažiuoti iš Maskvos, profesorius pirmą ir vienintelį kartą priėmė mane savo
namuose Kačalovo gatvėje. Buvo popietė, profesorius apsnūdęs, matyt, neseniai
ilsėjęsis, ant pečių užsimetęs pledą, vaišino arbata. H. Vancevičius papasakojo,
kaip gitisiečiams sekasi Kaune, kad pasirinkęs diplominiam spektakliui V. Kaverino
Du kapitonus ir laukiąs profesoriaus žodžio. Jis tepasakė: Žinoma, spektaklį
reikia pastatyti gerai, Genrik. Išeidamas labai jam padėkojau už tokį pamokymą.
Neužmirštamas pasimatymas. Tai buvo savito talento asmenybė.
Niekada neužmiršiu pirmų jo žodžių, išgirstų kurse: Aš jūsų nemokysiu jokios
režisūros, tokio mokslo nėra. Jūs dirbsite, vaidinsite, režisuosite ir aš prie
jūsų prisidėsiu. Jei kas užkibs už kokių nors jam įdomių jaudinančių ir jo vaizduotę
žadinančių minčių labai gerai, jei ne, tai ne. Štai ir viskas (Kauno valstybinis
dramos teatras 90, Kaunas 2010, p. 45). Tuo požiūriu
H. Vancevičius vadovavosi ir dirbdamas su aktoriais, statydamas spektaklius. Žiūrint
spektaklį, rodos, režisierius išnykdavo, nes, jam padedant ir skatinant, aktoriai
tarsi patys tą ar kitą vaidmenį nulipdydavo, atrasdavo save. Apie tas galimybes,
kurias atrasdavo visų šaukiamo mokytojo ir režisieriaus H. Vancevičiaus kurstomi,
kalba Kauno Valstybinio (dabar ir akademinio) dramos teatro aktorė Danutė Juronytė:
Didžiausia Henriko Vancevičiaus dovana sukurti spektaklio atmosferą. Jis mažai
rūpinosi aktoriaus išraiškos priemonėmis, niekada nerodė mizanscenų, jos turėjo
gimti iš vidinės aktoriaus būtinybės, nes kiekvienas spektaklis turėjo savo ypatingą
aurą atmosferą (Režisierius Henrikas Vancevičius, Scena, 2004, p. 144).
Tą laikotarpį prisimenu kaip patį gražiausią Kauno teatre.
Prisimenu tą pakilią kūrybinę atmosferą per repeticijas ir spektaklius, jaunatvišką
trupės idealizavimą ir maksimalizmą. Vyriausias režisierius H. Vancevičius rūpinosi
kūrybiniu kolektyvo ugdymu, puoselėjo teatrinę etiką, tvirtino sistemos pagrindus.
Tam buvo skirtos kassavaitinės profesinės valandos, kur būdavo aptariami spektakliai,
gryninamos teatrinės etikos normos. Visą dėmesį H. Vancevičius
skyrė ansambliškumui. Mes visi žinojome, kad nėra mažų vaidmenų, kaip ir tai,
kad nėra žvaigždžių. Tuo principu buvo skirstomi ir vaidmenys.
H. Vancevičius kaip pedagogas rūpinosi kiekvieno aktoriaus augimu, skirdamas jam
vis kitus vaidmenis. Jis rūpinosi trupės formavimu, nuosekliai ją papildydamas
naujais jaunais aktoriais. Jis ugdė jaunų aktorių pagarbą vyresniesiems Antaninai
Vainiūnaitei, Juozui Lauciui, Petrui Kubertavičiui, Kaziui Jurašiūnui, Antanui
Mackevičiui. Šios dvi kartos jo dėka buvo susijungusios į vieną darnų ansamblį
(ten pat, p. 143). Prisimenu, kai prieš keletą metų su
labai rūpestinga marčia, sūnaus Andriaus žmona, lankydamasis mano namuose H. Vancevičius
pasakojo, kad prieš kiekvieną premjerą, dar aktoriams nesusirinkus savo grimo
kambariuose, Lietuvos liaudies artistė Antanina Vainiūnaitė pamerkdavo po mažą
gėlytę. Taip atsidėkodama už meilę ir pagarbą ir, tarsi šilko kasnyku surišdama,
sujungdavo visus vienan daiktan, švento darbo adoracijai.
O šit H. Vancevičiui išvykstant dirbti į Vilnių, paliekant jo išaugintą, numylėtąjį
teatrą, kurio pastatymus pasižiūrėti atvykdavo ne tik iš visos Lietuvos, bet ir
Estijos, Latvijos, Baltarusijos, įvairių Rusijos regionų ir didžiųjų miestų žiūrovai
ir specialistai (girdėjau, kad ir išeivijos lietuviai, vengrai, bulgarai). Taigi.
Štai Antaninos Vainiūnaitės laiškas. Jis ilgokas, tačiau
atspindintis juodviejų bendravimo tikslus ir dinamiką:
25/III Brangus mūsų režisieriau!
Mielas draugas Henrikai! Negaliu tylėti grįžusi
iš Maskvos gastrolių, pilna gražiausių įspūdžių, o kas svarbiausia, dar kartą
pajutau Jūsų artumą ir bendradarbiavimą su kolektyvu, deja paskutinį...
Kaip puikiai Jūs atgaivinot, dulkėm apsinešusį Bernardos Albos namai veikalą,
kaip jautėme Jūsų jaudinimosi, kuris persidavė ir mums ir gal pirmas spektaklis
praėjo blankiau, ne taip, kaip norėjome, bet Jūsų širdingos pastabos ir tas posakis
kad galima dar geriau vaidinti, išsiveržti ir drąsiau kurti padrąsino ir paskatino
mus antrame vaidinime išsitiesėm ir pakilom. Sunku aprašyti tą didžiulį polėkį,
tą kūrybinį džiaugsmą, kurį jaučiau paskutinį kartą, nes panašių susitikimų nebus...
Toliau Trys seserys gal ir buvo trūkumų. Tas
veikalas seniai ėjęs, reikėjo daugiau repeticijų, bet nebuvo galimybės... Mes
sąžiningai dirbom, kūrybiškai degėm, nes, jautėm Jus vaikščiojant koridoriuje,
girdėjom padažnėjusį Jūsų širdies plakimą ir kartu išgyvenome tą kūrybinį džiaugsmą.
Mėgstu Čechovą, jo Trys seserys.
Myliu savo Anfisą, kuri kaskart darosi man artimesnė sava, ir galimas daiktas,
ją vaidinau paskutinį kartą... Seniai beturėjau
tokį kūrybinį pasitenkinimą, tokį džiaugsmą. Tikrai begaliniai džiugu ir podraug
labai graudu, nes paskutinį kartą... Visas mano
kūrybinis gyvenimas šiame teatre susietas su Jumis, Brangus drg. Henrikai, ir
jis niekad neišdils iš atminties. Ačiū Jums, ačiū už viską! (ten pat, p. 186).
Gerai suprantu, kad artinasi mano gyvenimo gili
naktis, todėl labai branginu tą kūrybinį bendravimą, tą neapsakomą džiaugsmą
paskutinį kartą, nes tai niekuomet nebepasikartos...
Esu begaliniai dėkinga Jums už suteiktą kūrybinį polėkį paskutinį kartą...
Skaudu ir begaliniai liūdna atsisveikinti. Linkiu Jums ir šiame teatre sukurti
darnų kolektyvą ir vesti jį tuo pačiu kūrybinio džiaugsmo keliu.
Nemoku, nerandu tinkamų žodžių išreikšti savo jausmų, tik vis kartoju Ačiū! Ačiū!
Rytoj mūsiškiai važiuoja į Estiją, aš gi pasilieku,
nes vienam spektakliui Saulė ir stulpas neapsimoka, suvaidins Varnaitė.
Dar kartą dėkoju už viską ir linkiu Jums sėkmės darbe ir laimės visai Jūsų šeimai.
Su gilia pagarba
Jūsų A. Vainiūnaitė-Kubertavičienė LTSR Liaudies
artistė (ten pat, p. 187).
Vėl grįžkime prie Danutės Juronytės, kuri vaidindavo daugelyje H. Vancevičiaus
režisuotų spektaklių. Kai H. Vancevičius ruošėsi statyti A. Čechovo Tris seseris,
ji svajojusi vaidinti vieną iš seserų, bet režisieriaus planai buvo kiti, ir
man teko tarnaitės vaidmuo. Ir čia prisimenu prisodrintą spektaklio atmosferą,
kai turėdavau įnešti ir ant rojalio pastatyti lempą. Jaučiausi laiminga, dalyvaudama
šiame spektaklyje (ten pat, p. 144). (Bus daugiau)
© 2014 XXI amžius |