Kronika
Profesionalių teatrų dienos Melpomenės dovanos
Ramutė ŠUKIENĖ
|
| Kėdainių
kultūros centras ir jo direktorė Ona Mikalauskienė |
KĖDAINIAI. Visą kovą Kultūros centre tryliktą kartą vyko tradicinės
profesionalių teatrų dienos Melpomenės dovanos. Iš viso vienuolika spektaklių,
sukurtų Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Klaipėdos ir Panevėžio miestų teatruose, Kėdainių
kultūros centre pamatė daugiau kaip 3000 žiūrovų. Panašiu žiūrovų skaičiumi renginio
organizatoriai džiaugiasi kiekvieną pavasarį. Pasak renginio
sumanytojos, Kėdainių kultūros centro direktorės Onos Mikalauskienės, džiaugsmą
šiek tiek slopina faktas, kad į nedidelę ir šiuolaikiniam teatrui nepritaikytą
senojo Kėdainių kultūros centro sceną tiesiog fiziškai netelpa didžioji dalis
naujausių ir galbūt įdomiausių spektaklių. Vis dėlto smagu, kad kėdainiečiai ir
šį pavasarį galėjo neišvažiuodami iš savo miesto pamatyti nors dalį Lietuvos teatrų
spektaklių, nes trylikos metų patirtis įrodo, jog profesionalaus teatro didelei
kėdainiečių daliai tikrai reikia. Žmonės domisi, ar teatrų dienos vyks, dar prieš
paskelbiant reklamą teiraujasi, kokie teatrai atveš savo pastatymus, ir gana greitai
išperka bilietus į didesnę dalį spektaklių. Šiais metais
profesionalių teatrų dienas Kėdainiuose pradėjo Panevėžio teatras Menas, kovo
5 dieną parodęs net dvi komedijas vaikams Raudonkepuraitė (režisierius Julius
Dautartas) ir suaugusiesiems skirtą situacijų komediją ir prancūzišką situacijų
komediją Mano žmonos vardas Morisas (režisierius Vytautas Kaniušonis).
Kitą dieną Kėdainiuose svečiavosi Klaipėdos dramos teatro aktoriai. Jie suvaidino
Ksenijos Dragunskajos pjesę Lunačiarskio lunaparkas (režisierius Darius Rabašauskas).
Tai pjesė apie naujų ir senų laikų sankirtas, apie dirbtinį sostinės spindesį
ir tikrą provincijos nykumą, grėsmingą visuomenės susiskaldymą, apie konkrečius
žmones graudžiai juokingus, iškritusius iš savojo laiko, tačiau tebegyvus ir
tebesvajojančius apie didelį stebuklą, visam laikui pakeisiantį jų mažus gyvenimus.
K. Dragunskaja žymi šiuolaikinė rusų dramaturgė, scenaristė, prozininkė, daugiau
nei trisdešimties pjesių autorė dėkinga Klaipėdos teatrui, pirmajam parodžiusiam
spektaklio premjerą. Kovo 13-ąją Nacionalinis dramos teatras
suvaidino režisierės Birutės Mar spektaklį Laiškai į niekur pagal M. Cvetajevos,
R. M. Rilkės ir B. Pasternako laiškus. Birutė Mar, pati kartu su aktoriais Vytautu
Anužiu ir Aleksu Kazanavičiumi vaidinanti spektaklyje, yra sakiusi, jog skaitydama
istorinių asmenybių, kūrėjų užrašus, atrado unikalią sceninės interpretacijos
galimybę gyvenimo dramaturgiją, kuriai neprilygsta jokia išmonė. Trečiojo XX
amžiaus dešimtmečio poetų M. Cvetajevos, R. M. Rilkės, B. Pasternako užrašai
skaudžios ir sudėtingos epochos dokumentas, mintys apie savąjį laiką, visuomenę,
kūrybos ir būties prasmę. Spektaklio tema artima ir mūsų laikui, kai kasdienybės
triukšme garsiai skamba kitokie žodžiai ir idėjos, o kūryba, teigianti amžinąsias
vertybes, lieka tyloje. Turi ateiti laikas jai prabilti.
Kovo 14-ąją kėdainiečiai sulaukė iš televizorių ekranų gerai pažįstamų Šiaulių
dramos teatro aktorių Jūratės Budriūnaitės, Ingos Norkutės, Rolando Dovydaičio
ir kitų. Jie suvaidino garsiąją, į UNESCO kultūrinio paveldo sąrašą Pasaulio
atmintis įtrauktą Henriko Ibseno dramą Nora (režisierius Sigitas Račkys,
kompozitorius Faustas Latėnas). Kultūros centro salėje
kovo 18-ąją vos sutilpo visi norėjusieji pamatyti teatro laboratorijos Atviras
ratas improvizacijų spektaklį Atviras ratas (režisierius Aidas Giniotis).
Atviras ratas kaskart kintantis, autobiografinėmis istorijomis paremtas improvizacijų
spektaklis, kuriuo jauni aktoriai, dar būdami studentai, prisistatė kaip nebijanti
eksperimentuoti, improvizuoti ir diskutuoti bendraminčių grupė. Antraisiais studijų
metais, susėdę ratu, bandėme prisiminti ir atkurti istorijas iš gyvenimo. Iš
pradžių buvo labai sunku atvirai pasakoti apie save, ypač skaudžius, labai intymius
išgyvenimus. Turbūt kiekvienas slapta galvojome, kad mūsų gyvenimas nėra itin
įdomus, tačiau proceso metu įsitikinome, kad tai puiki medžiaga būsimam spektakliui.
Vaidindami žiūrovams pajutome, kad mūsų istorijos atpažįstamos, jos žadina gilius
prisiminimus kitiems, pasakojo aktoriai, Atvirą ratą jau vaidinę įvairiausiose
erdvėse nuo teatro salių iki apleistų gamyklų sandėlių įvairiuose Lietuvos
miestuose ir užsienyje. Kovo 19-oji buvo skirta Vilniaus
Kameriniam teatrui, tą dieną į Kėdainius atvežusiam du spektaklius. Prieš pietus
vykęs muzikinis spektaklis visai šeimai pagal Ulricho Hubo pjesę Trys pingvinai,
arba Prie laivo 8.00 (režisierė Agnė Sunklodaitė), pasak jo kūrėjų, skirtas
vaikams nuo 6 iki 106 metų, skatina mąstyti ir kalbėti apie labai svarbius žmogaus
egzistencijos klausimus. U. Hubą įkvėpė biblinis tekstas apie Nojaus laivą ir
jis parašė įkvepiančią pasaką apie tris pingvinus, jų draugystę ir nuotykius Pasaulinio
tvano metu. Pjesė Prie laivo 8.00 parašyta labai šiuolaikiškai ir šmaikščiai,
nors joje kalbama apie gilius filosofinius dalykus Dievo egzistavimą, tikėjimą
arba netikėjimą juo, tarpusavio santykius. Tema peržengia vaikiškos pjesės rėmus,
todėl ji aktuali ir suaugusiems. Tos pačios dienos vakarą
Vilniaus Kamerinio teatro aktoriai kėdainiečiams vaidino tragikomediją pagal F. Goodricho,
A. Hacketto ir V. Kesselmano pjesę Anos Frank dienoraštis, istoriją žmogiškumui
ir meilei atminti Kai žmonės vaidino Dievą!.. (režisieriai Alicia Gian (JAV)
ir Marius Mačiulis). Jaunos žydų mergaitės dienoraštis, parašytas Antrojo pasaulinio
karo metais, sukrėtęs visą pasaulį, išverstas į 60 kalbų, pagal jį sukurti kino
filmai, statomi teatro spektakliai. Spektaklis Kai žmonės vaidino Dievą!.. taip
pat paliečia protą ir širdį. XX amžiuje kai kurie žmonės nusprendė vaidinti dievus.
Jie nutarė, kad vieni verti gyventi, o kiti turi mirti. Jie kalbėjo: Tai nemalonus
darbas, bet tai istorinė misija ir ją reikia atlikti. Kai neliks nė vieno kitokio,
žmonės vėl galės laisvai vaikščioti gatvėmis. 1942 metais Ana Frank rašė savo
dienoraštyje: Man atrodo, kad trylikametės mergaitės pamąstymai bus niekam neįdomūs.
Ji labai klydo. Anos Frank dienoraštis tapo labiausiai skaitoma knyga po Biblijos.
Trylikametė Ana Frank ir dar septyni neverti gyventi dvejus metus slapstėsi
palėpėje, įrengtoje slėptuvėje Amsterdame. Vaidinantieji dievus Aną ir kitus septynis
besislapstančius palėpėje surado likus mėnesiui iki išvadavimo... Devyni Vilniaus
kamerinio teatro aktoriai naujausiame savo spektaklyje pasakojo istoriją apie
viltį, meilę ir mirtį. Kitą dieną Kauno valstybinis lėlių
teatras mažiesiems kėdainiečiams atvežė Daivos Čepauskaitės Šeimynėlę iš Didžiosios
girios (režisierius Olegas Žiugžda) žaismingą pasaką apie vienos dienos Kaukų
šeimos nuotykius. Kaukai, atkeliavę iš religijotyrininko Gintaro Beresnevičiaus
knygų, tačiau šios mitologinės būtybės yra labai panašios į mus, ir rytas Kaukų
šeimoje niekuo nesiskiria nuo žmonių šeimos rutinos, kur siautėja vaikai, o tėvai
tempia sunkų savo pareigų vežimą, prikrautą įvairiausių draudimų, pamokymų ir
visokių negalima. Spektaklio kūrėjai į sudėtingą šeimos pasaulį pažvelgė vaiko
akimis ir bandė ieškoti atsakymų į rimtus klausimus: kas yra šeima, kaip ji atsiranda,
kas jungia tuos žmones, gyvenančius po vienu stogu? Kovo
21 dieną teatras Kitas kampas kvietė į improvizacijų spektaklį Jaunimui iki
99. Aktoriai Audrius Bružas, Balys Latėnas, Martynas Nedzinskas vaidino spektaklį
be pjesės, be režisieriaus, be išmokto mintinai teksto ir mizanscenų. Veiksmas
vyko spontaniškai, gyvai, viskas buvo kuriama ir atliekama tuo pat metu, dalyvaujant
žiūrovams. Surežisuotame, surepetuotame spektaklyje gali apsirengti personažo
drabužiais, užsidėti kaukę, išeiti į sceną ir atidirbti, kalbėdamas išmoktas frazes.
Nenoriu sumenkinti tokių spektaklių, pats ne viename esu vaidinęs, bet ar tikrai
visi jie atskleidžia tikrąjį aktoriaus meistriškumą? Improvizacija tikroji aktorystės
avantiūra ir adrenalinas. Improvizacijas gali užsidaręs repetuoti metų metus,
bet scenoje prieš publiką vis tiek viskas bus kitaip. Būtent improvizacija yra
pats aukščiausias aktorinio meistriškumo pilotažas, pakalbintas po spektaklio
sakė aktorius Audrius Bružas. Kovo 26-ąją, Teatro dienos
išvakarėse, Kėdainiuose svečiavosi Kauno mažasis teatras. Scenos primadonos Doloresos
Kazragytės, Auksinio scenos kryžiaus laureatės Eglės Mikulionytės bei perspektyvaus
jaunosios kartos atstovo Roko Petrausko suvaidinta šiuolaikinio italų kilmės amerikiečių
dramaturgo Mario Fratti pjesė Sesuo (režisierius Artūras Žukauskas) jaudinanti,
keistai persipynusi šeimos istorija buvo paskutinis profesionalių teatro dienų
Kėdainiuose spektaklis. Kėdainių kultūros centro archyvo
nuotraukos © 2014 XXI amžius |