Istorinio Jeruzalės susitikimo paveldas Apie ekumeninį
popiežiaus Pauliaus VI ir patriarcho Atenagoro bendradarbiavimą
Mindaugas BUIKA
| Popiežius
Pranciškus ir patriarchas Baltramiejus |
| Patriarchas Baltramiejus sveikina jau
trečiajį Popiežių |
| Šventasis Tėvas apkabina Konstantinopolio
patriarchą, atvykusį į jo pontifikato inauguracijos iškilmę |
|
Draugiškas pokalbis per apsikeitimą dovanomis |
| Popiežius
Paulius VI ir patriarchas Atenagoras |
| |
Dviejų Bažnyčių vadovų broliškas apsikabinimas
Jeruzalėje |
| Ekumeninis palaiminimas |
| Iškilminga
eisena Šventojoje Žemėje | Naujos piligrimystės
užduotys Šeštadienį prasidedančios ir tris dienas (gegužės
2426) truksiančios popiežiaus Pranciškaus piligriminės kelionės į Šventąją Žemę,
aplankant Jordaniją, Palestinos autonominį regioną ir Izraelį, programa labai
intensyvi pamaldos švenčiausiose vietose, menančiose Jėzaus Kristaus gyvenimą
ir veiklą, tarpreliginiai susitikimai su judėjais ir musulmonais, pokalbiai su
valstybių vadovais aptariant Artimųjų Rytų politines bei socialines problemas.
Pagrindinis būsimosios piligrimystės tikslas, kaip pripažino pats Šventasis Tėvas,
yra ekumeninis, kadangi ji skirta paminėti istorinio popiežiaus Pauliaus VI (18971978)
ir Stačiatikių Bažnyčios vadovo, Konstantinopolio patriarcho Atenagoro (18861972)
susitikimo Jeruzalėje 50-ąsias metines. Tas susitikimas, įvykęs 1964 metų sausio
5 dieną, ženklino tikrą proveržį Rytų ir Vakarų krikščionių santykiuose, susitaikymo
ir naujo meilės dialogo pradžią. Po minėto susitikimo ir broliško apsikabinimo
evangeliniame Alyvų kalne abiejų Bažnyčių vadovai parengė ir paskelbė bendrą deklaraciją,
kurioje buvo atšauktos dar 1054 metų abipusės ekskomunikos, tuomet atvedusios
prie didžiojo katalikų ir stačiatikių bendruomenių atsiskyrimo, vadinamosios schizmos.
Laukiant gegužės 25 dieną įvyksiančio popiežiaus Pranciškaus
ir dabartinio Konstantinopolio patriarcho Baltramiejaus susitikimo ir Jeruzalės
Jėzaus šv. kapo bazilikoje bendro pareiškimo pasirašymo, verta dar kartą apžvelgti
prieš penkis dešimtmečius paskelbtą minėtą ekumeninį dokumentą, kuris rodo nuostabų
atleidimo ir susitaikymo pavyzdį, pripažįstant praeityje padarytas klaidas. Tai
ir dabar svarbu siekiant vaisingo dialogo sprendžiant įvairias tarpkonfesines
problemas. Bendra popiežiaus Pauliaus VI ir patriarcho
Atenagoro deklaracija buvo paskelbta praėjus beveik metams po jų susitikimo Jeruzalėje.
1965 metų gruodžio 7 dieną ji tuo pačiu metu buvo skaitoma Romos Šv. Petro bazilikoje,
kai joje vyko Vatikano II Susirinkimo baigiamasis posėdis, ir Konstantinopolio
(Turkijos miestas Stambulas) patriarchalinėje Šv. Jurgio katedroje vykusioje Sinodo
specialioje ceremonijoje. Dokumento tekste pirmiausia reiškiama padėka Dievui
dėl jo gailestingo palankumo istoriniam, po devynių šimtmečių nesantaikos įvykusiam
broliškam Bažnyčių vadovų susitikimui tose šventose vietose, kuriose buvo įgyvendintas
išganymo slėpinys per Viešpaties Jėzaus mirtį ir prisikėlimą ir kuriose gimė Bažnyčia
Šventajai Dvasiai išsiliejus. Asmeninių kaltinimų pragaištingumas
Deklaracijoje tvirtinama, kad reikšdami padėką Dievui
popiežius Paulius VI ir patriarchas Atenagoras rado įkvėpimą ir paskatą imtis
ryžtingų žingsnių katalikų ir stačiatikių broliškų santykių atnaujinimui, įveikiant
iš praeities paveldėtus nesutarimus ir tokiu būdu atsiliepiant į Išganytojo maldą
dangiškajam Tėvui, kad visi jo mokiniai būtų viena. Abiejų Bažnyčių vadovai
pripažino, kad viena iš sunkiausių kliūčių tam susitaikymo procesui yra minėtų
1054 metų sprendimų, veiksmų ir skausmingų incidentų atmintis. Primenama, kad
tuomet į Konstantinopolį atvykęs popiežiaus Leono IX pasiuntinys kardinolas Umbertas
įsismarkavusių ginčų atmosferoje paskelbė Šventojo Sosto ekskomuniką patriarchui
Mykolui Cerularijui, o šis Konstantinopolio Sinodo vardu tokią pat didžiausią
bažnytinę bausmę paskyrė Romos Bažnyčios pasiuntiniams. Deklaracijoje popiežius
Paulius VI ir patriarchas Atenagoras pripažįsta, jog tuos XI amžiaus sprendimus
reikia vertinti tuometinių istorinių (ne tik bažnytinių, bet ir politinių) aplinkybių
kontekste, bet dabar į juos reikia žiūrėti iš ramesnių bei objektyvesnių pozicijų.
Todėl pripažįstant perlenkimus abipusiuose kaltinimuose, reikia konstatuoti, kad
jų fatališkų pasekmių didžiojo Rytų ir Vakarų krikščionių skilimo tų veiksmų
autoriai tikrai negalėjo numatyti ir jų nesiekė. Juk savo pasmerkimus ir ekskomunikas
jie nukreipė prieš asmenis, o ne prieš Bažnyčias. Tomis abipusėmis bausmėmis
visai nenorėta nutraukti Romos ir Konstantinopolio sostų bažnytinės bendrystės,
aiškinama 1965 metų deklaracijoje. Tai labai svarbus pripažinimas, žinant,
kad visoje dutūkstantmetėje Bažnyčios istorijoje daugelis skilimų atsiranda pirmiausia
dėl asmeninių nesutarimų ir ginčų, ir tik vėliau formuluojamos skirtingos teologinės
koncepcijos. Vėliau tokių pasidalijimų prielaidų absurdiškumas (pavyzdžiui, XVI
amžiaus anglikonų ar ankstyvųjų monofizitų) tampa labiau nei akivaizdus, tačiau
juos ištaisyti šimtmečių bėgyje tampa gana sunku. Kaip tik tai dar labiau padidina
popiežiaus Pauliaus VI ir patriarcho Atenagoro pasiekto bažnytinio susitaikymo
reikšmę. Deklaracijoje pabrėžę teisingumo siekio ir krikščioniškos artimo meilės
paskatą, jie pasirėmė evangeliniu Viešpaties nurodymu: Jei neši dovaną prie altoriaus
ir ten prisimeni, jog tavo brolis turi šį tą prieš tave, palik savo atnašą tenai
prie altoriaus ir eik pirmiau susitaikyti su broliu, ir tik tada sugrįžęs aukok
savo dovaną (Mt 5, 2425). Tokiu būdu ir abiejų didžiųjų Bažnyčių vadovai reiškė
apgailestavimą dėl visų vieni kitiems skirtų įžeidžiančių žodžių ir priekaištų,
kurie neturėjo rimto pagrindo, o antrąjį krikščionybės tūkstantmetį atvedė prie
liūdnų pasekmių ir netgi religinių karų. Todėl jie įsipareigojo atšaukti ir ištrinti
iš atminties abipuses ekskomunikas, kurios iki šiol turėjo įtakos ir kliudė artimesniems
katalikų ir stačiatikių santykiams. Seserų Bažnyčių
giminystė Tuo pat metu istorinėje 1965 metų deklaracijoje
pažymima, kad skelbiamas abipusis atsiprašymas ir atleidimas dar nėra pakankamas
pilnutinės Katalikų Bažnyčios ir Stačiatikių Bažnyčios bendrystės atstatymas.
Popiežius Paulius VI ir patriarchas Atenagoras viltingai tikisi, kad, veikiant
Šventajai Dvasiai, toliau bus tęsiamas širdžių nuskaistinimas abiejose Bažnyčiose,
apgailint padarytus neteisingumus. Esant tokiam veiksmingam ryžtui siekti abipusio
susitaikymo ir supratimo, meilės dialogu galiausiai bus sugrįžta prie tos pilnutinės
tikėjimo vienybės, broliškos darnos ir bendro sakramentinio gyvenimo, kuris egzistavo
pirmajame bažnytinės istorijos tūkstantmetyje. Pažymėtina, kad įkvėpti taikinančios
Jeruzalės susitikimo dvasios ir abipusio ekskomunikos atšaukimo, popiežius Paulius
VI ir patriarchas Atenagoras tęsė gražų bendravimą, suvokdami jų pastangų paveldo
svarbą tolesniam ekumeninio proceso vystymui plėtojant asmeniškus ganytojiškus
kontaktus. 1967 metų birželį popiežius Paulius VI apsilankė Turkijoje ir buvo
svetingai priimtas patriarcho Atenagoro rezidencijoje, o tų pačių metų rugsėjį
Konstantinopolio patriarchas su delegacija buvo atvykęs į Vatikaną ir specialiose
ekumeninėse apeigose kartu su Romos vyskupu meldėsi prie apaštalo šv. Petro kapo.
Po pastarojo susitikimo abiejų Bažnyčių vadovai paskelbė
dar vieną deklaraciją, kurią galima vadinti programiniu dokumentu tolesniam katalikų
ir stačiatikių bendradarbiavimui lygiateisiškumo ir broliško nuoširdumo pagrindu.
Šiame dokumente vėl objektyviai pripažįstant, jog kelyje į krikščionių vienybę
dar laukia ilgas žengimas, kad bendrystės tarp Romos ir Konstantinopolio Bažnyčių
atstatymui dar reikia išspręsti daugelį teologinių problemų bei įveikti kitas
kliūtis, jos abi viena kitai pasiryžusios būti kaip seserys Bažnyčios. Po tokio
apibrėžimo, kuris dabar įsitvirtino ekumeniniuose santykiuose, nes ženklina giminišką
artumą, kuris turi palengvinti dialogą, popiežius Paulius VI ir patriarchas Atenagoras
formuluoja dvi prielaidas bendradarbiavimo rezultatyvumui: ištikimybė Bažnyčios
tėvų mokymui ir pasitikėjimas Šventosios Dvasios įkvepiančiu veikimu. Abiejų Bažnyčių
vadovai vėlgi pabrėžė, jog katalikų ir stačiatikių ganytojų ir visų bendruomenių
ekumeninių santykių pagrindas turi būti tikras meilės dialogas, kurio ištakos
tvirta ištikimybė vieninteliam Viešpačiui Jėzui Kristui bei abipusė pagarba
viena kitos bažnytinėms tradicijoms, kurių savitumą privalu gerbti ir branginti.
Vengti savanaudiškumo ir dominavimo
Romos popiežius ir Konstantinopolio patriarchas nurodė, kad ekumeniniuose santykiuose
reikia džiaugtis ir skatinti kiekvieną dalyką ir iniciatyvą, kurie stiprina meilės,
bendrystės ir vieningo veikimo saitus, bei stengtis atmesti, eliminuoti tai, kas
jiems trukdo ir juos žaloja. Tam reikalinga dalyvių gera valia, įžvalgumas, kūrybingumas
ir Dievo malonės meldimas. Dar reikia vengti savanaudiškumo siekiant vaisingo
ekumeninio bendradarbiavimo, pastoracininiu, socialininiu ir intelektualiniu lygmeniu.
Paulius VI ir Atenagoras pabrėžė, jog yra svarbu palaikyti nuolatinius, gerus
ir gilius katalikų ir stačiatikių ganytojų kontaktus sprendžiant ne tik teologines,
bet ir konkrečias pastoracines ir socialines problemas. Minimi šeimos ir santuokos
klausimai (pavyzdžiui, šiemet rudenį Romoje vyksiančiame Vyskupų Sinode bus nagrinėjama
stačiatikių santuokos pastoracija), parama pabėgėliams ir visiems kenčiantiems,
kova už religijos laisvę (ypač aktuali kaip tik Artimiesiems Rytams), siekimas
įtvirtinti teisingumą ir taiką visame pasaulyje bei vieningas pasipriešinimas
tikėjimui priešingoms ideologijoms, agresyviam sekuliarizmui. Abiejų Bažnyčių
vadovai parėmė ir laimino bendras teologines studijas, mokslinius bažnytinės istorijos
ir tradicijų tyrimus, patristikos, liturgijos vystymą, pastangas pristatyti Evangeliją,
autentišką Viešpaties mokymą šiandienos pasauliui. Tose
bendrose pastangose turi vyrauti tarpusavio supratimas ir lojalumas tiesai, vengiant
bet kokio iš praeities atėjusio piktumo, bet kokios rūšies dvasios ar intelektualinio
vienos iš Bažnyčių dominavimo kitos atžvilgiu (kad nebūtų, pavyzdžiui, teigiama,
jog Rytai atsilikę arba, kad Vakarai išsigimę M. B.). Baigdami savo programinį
ekumeninį pareiškimą, kuris buvo paskelbtas 1967 metų spalio 28 dieną, popiežius
Paulius VI ir patriarchas Atenagoras paliečia ir Bažnyčiai aktualią tarptautinio
politinio ir socialinio gyvenimo sritį. Jie valstybių vadovams ir visoms pasaulio
tautoms primena, kad taikos ir teisingumo troškimas glūdi kiekvieno žmogaus širdyje,
priklauso pačiai žmogiškajai prigimčiai, kaip ją yra sumanęs dangiškasis Kūrėjas.
Todėl Viešpaties vardu jie meldžia nuolat dėti visas įmanomas pastangas taikos
ir teisingumo įgyvendinimui visoje planetoje ir kiekvienoje šalyje.
Dabartinė pažanga ir problemos Per pastaruosius dešimtmečius,
praėjusius po istorinio ekumeninio susitikimo Jeruzalėje ir minėtų dvasinių deklaracijų
paskelbimo, padaryta nemaža pažanga skatinant draugiškus Katalikų ir Stačiatikių
Bažnyčių santykius. Nors padėtis atskirose šalyse nėra vienoda, tačiau kontaktai
tarp Romos ir Konstantinopolio Bažnyčių įgijo tikrai draugišką ir reguliarų pobūdį.
Štai kasmet Konstantinopolio patriarchatas siunčia savo delegacijas į Romą, kai
vyksta jos globėjų, šventųjų apaštalų Petro ir Pauliaus šventė, o Romos Kurijos
atstovai kiekvienais metais dalyvauja Konstantinopolio dangiškojo globėjo apaštalo
šv. Andriejaus liturginiame minėjime. Popiežius Jonas Paulius II 1979 metais ir
popiežius Benediktas XVI 2006-aisiais tokiomis progomis patys yra apsilankę Turkijoje,
o Konstantinopolio patriarchai keletą kartų pabuvojo Vatikane. Dabartinis patriarchas
Baltramiejus, kuris šį postą užima nuo 1991 metų ir noriai bendrauja su popiežiais,
yra dažnas svečias Romoje, o 2013 metų kovo 19 dieną buvo netgi atvykęs į popiežiaus
Pranciškaus inauguraciją, ir tai buvo pirmas kartas istorijoje, kai Konstantinopolio
Bažnyčios vadovas dalyvavo tokioje Romos vyskupo iškilmėje. Kaip tik tuomet patriarchas
Baltramiejus, sveikindamas naująjį Popiežių kitų atvykusių Bažnyčių lyderių akivaizdoje,
priminė jam Vatikano II Susirinkimo išplėtotą dialogą ir pakvietė į susitikimą
Jeruzalėje paminėti jų pirmtakų Pauliaus VI ir Atenagoro pasimatymo pusės šimtmečio
sukaktį. Popiežius Pranciškus tą kvietimą ne tik mielai
priėmė, bet ir apkabindamas Konstantinopolio patriarchą, pavadino jį savo broliu
Andriejumi. Priminta, kad Romos Bažnyčios globėjas šv. Petras ir Konstantinopolio
Bažnyčios globėjas šv. Andriejus buvo tikri kraujo broliai, o jų įpėdinių dvasinė
brolystė turi dar labiau skatinti sugrįžimą į regimą katalikų ir stačiatikių bendrystę.
Žinoma, siekiant šios vienybės yra istoriškai svarbus Romos vyskupo primato pripažinimas,
kurio diskutavimas dabar yra svarbiausias Katalikų ir Stačiatikių Bažnyčių ekumeninio
dialogo klausimas. Kaip tik tokį Protos, tai yra pirmojo Visuotinės Bažnyčios
titulo apaštalo šv. Petro įpėdiniui pripažinimą, kuris egzistavo nuo evangelinių
laikų per visą pirmąjį krikščionybės tūkstantmetį, vieningai patvirtino jau beveik
ketvirtį amžiaus veikianti Tarptautinė katalikų ir stačiatikių teologinio dialogo
komisija. Apie tai kalbama šios komisijos 2007 metais paskelbtame Ravenos dokumente,
kurį atsisakė pripažinti Maskvos stačiatikių patriarchatas, kuris savo užsispyrėliška
laikysena ir liguistu įtarumu dėl tariamo Romos sąmokslo dabar kelia nemažų sunkumų
tolesnei katalikų ir stačiatikių ekumeninio bendradarbiavimo pažangai. Dabar minėtoji
Tarptautinė katalikų ir stačiatikių teologinio dialogo komisija rengia dar vieną
darbinį dokumentą, kuriame šalia Romos vyskupo primato klausimo bus nagrinėjamas
Stačiatikių Bažnyčios valdymui esminis nuolatinio sinodo veikimas, kurį su popiežiaus
Pranciškaus intencija norima plačiau naudoti ir Katalikų Bažnyčioje. Tikimasi,
kad einantį sekmadienį Jeruzalėje įvyksiantis Šventojo Tėvo ir patriarcho Baltramiejaus
susitikimas bei jų pasirašytas bendras pareiškimas, padarys dar vieną postūmį
šių ekumeninių problemų sprendimui ir krikščionių vienybės reikalui. ©
2014 XXI amžius |