Etnografija Vienijo giesmės Marijai
|
Klaipėdos rajono Dovilų etninės kultūros centro folkloro
kolektyvas su kun. dr. Sauliumi Stumbra |
KLAIPĖDA. Renginių ciklas Tradiciniai giedojimai jau penkeri
metai kviečia miestelėnus gaivinti autentišką katalikišką liaudies pamaldumą,
palaikant savo krikščioniškąjį tapatumą globalizicijos iššūkiuose. Gegužės 23-iosios
pavakarę klaipėdiečiai ir miesto svečiai rinkosi Klaipėdos etnokultūros centre
į vakarą Tradiciniai giedojimai. Mojavosgegužinės.
Vakaro vedėjas ir idėjos bendraautorius kun. dr. Saulius Stumbra sveikino vakaro
dalyvius ir kalbėjo apie liaudiškąjį pamaldumą, išryškindamas Švč. Mergelės Marijos
kulto ypatumus. Šv. Jonas Paulius II yra gražiausias pamaldumo Švč. Mergelei
Marijai, pasivedimo jos motiniškai globai ir nuolankaus pasitikėjimo pavyzdys,
kalbėjo kunigas. Pamaldumas Švč. Mergelei Marijai Lietuvoje
buvo visada labai gyvas. Ypač Dievo Motinos globos ieškodavo motinos, melsdamosi
už savo vaikelius, juos paaukodamos Jos globai, keliaudamos į garsias Marijos
garbei skirtas šventoves, teigė etnologė dr. R. Račiūnaitė-Paužuolienė.
Pirmasis gegužę paskirti Marijos garbei sumanė Ispanijos karalius Alfonsas X (12391284).
Italijoje šio pamaldumo pradininkai buvo šventieji Pilypas Nėris (15151592) ir
Karolis Boromėjus (15381584). Matydami, kaip pavasariui veikiant sukyla žmonių
jausmai, sumanė juos pajugti aukštesniems tikslams. Eidami nuo savo oratorijos
iki Didžiosios Marijos bazilikos Romoje linksmai giedodavo Marijos litaniją, dar
vadinamą Loreto litanija, prijungdami giesmių. Vėliau jų pavyzdžiu pasekė keli
vienuolynai. Jau tada buvo nustatyta tvarka: gėlėmis puošiamas Marijos altorėlis
ir meldžiamasi. Apie 1853 metus Gegužinės pamaldos įvestos
Lietuvoje. Jos suskambo Seinų katedroje. Tada Seinai buvo dar Lietuva. Jų pradininku
laikomas prel. Butkevičius. Galima daryti prielaidą, jog Žemaitijoje šios pamaldos
atsirado anksčiau nei Vilniuje, nes vysk. M. Valančius bičiuliavosi su minėtu
prelatu, tuoj jas įvedė Žemaitijoje, o Vilniuje jos suskambo tik 1898 metais.
Mojavų giesmė Sveika, Marija, Motina Dievo yra kilusi
iš Lenkijos, bet vertimas labai nutolęs nuo originalo, nors struktūra ta pati.
Melodija panaši, tik labiau sulietuvinta, lenkai ją kildina iš Mozūrijos. Dera
pastebėti, jog šios giesmės daugiau neturi nė viena kita pasaulio šalis, ji giedama
tik Lenkijoje ir Lietuvoje. Žinomi bene 6 vertimo variantai. Pirmasis vertimas
kun. Jono Lideikos 1866 metais. Nors atkeliavo iš kaimyninės
Lenkijos, Lietuvoje ši labai populiari liaudiškojo pamaldumo praktika, ypač kaime,
prigijo savitu pavidalu. Joje dalyvaudavo nuo mažo lig seno. Visi turėjo savo
darbus: kas gėles rinkti, kas vainikus pinti. Maldos baigdavosi ir laukais pasklisdavo
dainos, rateliai drebindavo žemę. Lietuvoje Gegužinės, arba Mojavos, ypatingos
tuo, jog šalia maldos buvo vakarojama: dainuojama, ratelius einama. Buvo gera
proga bendravimui. Vakaro svečias, Klaipėdos rajono Dovilų
etninės kultūros centro folkloro kolektyvas, vadovaujamas Lilijos Kerpienės, giedojo
giesmes, skirtas Švč. Mergelei Marijai, melodijas, kurios išmoktos iš tėvų bei
prosenelių, galiausiai visus vienijo litanija ir giesmė Sveika, Marija, Motina
Dievo, kurią giedojo svečiai ir į renginį susirinkę miestelėnai.
Kun. dr. Saulius Stumbra © 2014
XXI amžius |