| 
 
XXI amžiui  ketvirtis amžiaus
 
            
             1990 metų rugsėjo 6-ąją pasirodė pirmasis krikščioniškos 
              minties, kultūros ir visuomenės laikraščio XXI amžius aštuonių 
              puslapių numeris, kurio tiražas buvo 20 tūkst. egzempliorių. Didžiąją 
              jo dalį išpirko Šiluvos atlaidų maldininkai. Pirmaisiais metais 
              XXI amžius ėjo dukart per mėnesį, vėliau ėmė eiti dažniau, net 
              po dukart per savaitę, storėjo iki 40 puslapių, tapo spalvotas, 
              tačiau mažėjo jo tiražas. Krikščioniškos spaudos leidimo aplinkybės 
              vis blogėjo. Jeigu Atgimimo ir pirmaisiais atkurtos nepriklausomybės 
              metais katalikiška spauda buvo graibstoma tiesiogine to žodžio prasme, 
              tai po 25 metų kai kurių nebeliko, o XXI amžius neišeina nė 4 tūkst. 
              egzempliorių tiražu. Ištikimiausi skaitytojai iškeliauja pas Viešpatį, 
              naujų mažai teatsiranda, nors vis dar pasitaiko nieko apie tokį 
              laikraštį nežinančių uolių katalikų. Vykstant nuožmiai konkurencinei 
              kovai, laikraštis priverstas atkakliai kovoti už būvį. Džiaugiamės, 
              kad, nepaisant daugybės sunkumų, ir dabar, nors sulysę, sumažėjus 
              formatui bei dėl to ir kokybei, sulaukiame moralinės, o kartais 
              ir materialinės paramos iš skaitytojų Lietuvoje ir užsienyje. Džiaugdamiesi 
              mūsų jubiliejumi, sveikiname visus XXI amžiaus skaitytojus.  
             25 XXI amžiaus metų jubiliejaus proga nusprendėme 
              pakalbinti tris žmones, buvusius prie jo ištakų,  Arimantą Raškinį, 
              Petrą Plumpą ir kun. Algirdą Palioką SJ.  
              
             
            Tarp žvilgsnio platumo  
              ir krikščioniško-politinio korektiškumo  
            Arimantas Raškinis:  
            
               
                    | 
                
                |  
                   Doc. dr. Arimantas Raškinis 
                 | 
               
             
            Gal galite papasakoti, kam kilo idėja leisti 
              katalikišką laikraštį, kaip susibūrė tie, kas nusprendė jį leisti? 
              Kas buvo tie žmonės?  
Įprasta, kad geros mintys (žinoma, ir blogos) kyla tarp bendraminčių. Mindaugui Blozneliui, Petrui Plumpai ir man rūpėjo, kokia bus posąjūdinė Lietuva, rūpėjo, kad joje būtų gyva ir stipri autentiškos krikščioniškos kultūros raiška. Buvo suprantama, jog šiai perspektyvai turi būti sukurta tam skirta viešo idėjų apsikeitimo ir diskusijų erdvė. Visi visuomeniniai procesai tuo metu vyko labai sparčiai, įvairios veikimo nišos būdavo užpildomos labai staigiai, neretai neaišku, iš kur atsiradusių ir nežinomo patikimumo žmonių, todėl ir XXI amžių sumanėme ir įregistravome palyginti greitai, tikėdamiesi, kad pavyks išugdyti kažką panašaus į prieškarinį XX amžių. Jeigu taip dabar, tai greičiausiai būtume ilgiau mąstę, planavę ir ruošęsi, bet tada buvo Sąjūdžio laikai  jei jauti, kad gali kažką padaryti dėl Lietuvos, tai, paprasčiausiai, iš karto imk ir daryk. Laikraštį įregistravome kaip Lietuvių Katalikų Mokslo Akademijos leidinį. Tikėjomės, kad tokiu būdu pavyks suburti didesnį krikščioniškos minties autorių būrį.
 
             Pirmųjų numerių metrikoje yra tik trys redaktorių tarybos 
              narių pavardės  Jūsų, Mindaugo Bloznelio ir Petro Plumpos, bet 
              nenurodytas ir neišskirtas vienas redaktorius. Ar visi drauge redagavote, 
              ar dėl kitų priežasčių nenurodėte, kas yra pagrindinis redaktorius? 
              Kai kurių tekstų autoriumi įvardintas Redaktorius, bet kas jis yra, 
              neaišku? Kodėl? Kaip pasiskirstėte darbus? Ar Jūs ir kiti bendradarbiai 
              gaudavote už jį kokį nors atlyginimą? Kaip ieškojote kitų bendradarbių? 
              Gal galite išvardinti jų pavardes?  
Laikraščio leidyba prasidėjo vos tik sukūrus minimalią tam tikslui reikalingą resursų bazę: lėšos buvo surinktos iš aukotojų ir prenumeratos, darbuotojai  kas savanoriai, kas už minimalų atlyginimą. Didžiausią organizacinio-techninio darbo naštą nešė Donatas Vilkas, fotografavo Algirdas Kairys, ištikimu, nepailstančiu apžvalgininku dirbo Mindaugas Buika... Keitėsi tekstų surinkimo, maketavimo, redagavimo ir korektūros darbus dirbantys žmonės. 
 
Tekstus rašydavome ir patys, ir korespondentai iš įvairių vietovių. Susibūrė nemažas būrelis bendradarbiaujančių idealistų, kuriuos išvardinti tiesiog būtų pernelyg sudėtinga. Kadangi nemažai straipsnių įvairiais kampais paliesdavo ir religines temas, tai buvo reikalingas ekspertas, prižiūrintis teologinius klausimus. Visados prisimenu šviesų bendradarbiavimo su kun. Algirdu Palioku SJ laikotarpį. Jis buvo ne tik bendradarbis, bet ir laikraščio dvasinis vadas.
 
Redaktoriai dirbo visuomeniniais pagrindais. Priklausomai nuo aplinkybių, įvairiais laikotarpiais atsakingas būdavo kas nors vienas. Aš supratau, kad pereiti į profesionalų redaktoriavimo darbą atsisakant akademinio  ne man. Todėl tikėjausi sustyguoti leidybos ritmą ir ieškoti vieno nuolatinio redaktoriaus. Tai ir įvyko mane išrinkus Seimo nariu, redagavimą perėmus Edvardui Šiugždai.
 
XXI amžiaus finansiniai ir platinimo klausimai turėjo ir nepalankių savitumų. Laikraštis pradėjo eiti didžiulės infliacijos metu. Pinigų, kurie buvo skirti pirkti popierių visus metus, po poros mėnesių užtekdavo vos ketvirčiui, todėl prenumerata buvo nuostolinga. Platinti per spaudos kioskus buvo neįmanoma, nes XXI amžius buvo blokuojamas. Neretai būdavo, kai žmonės skųsdavosi, jog kioske negali nusipirkti mūsų laikraščio, o savaitės pabaigoje tame pačiame kioske grąžindavo neatplėštą laikraščių ryšulį, aiškindami, kad niekas neperka. Platinti laikraštį per parapijas  realiausias pasilikęs būdas, tačiau tai apribojo skaitytojų ratą, be abejonės, ir tematiką.
 
             Turbūt pasirodžius pirmiesiems numeriams, daug žmonių ir 
              patys ėmėsi rašyti ir savo tekstais ar nuotraukomis talkinti? O 
              kunigų, ypač augusių prieškario Lietuvoje, kai kiekviena katalikų 
              šeima skaitė bent vieną katalikišką leidinį, paramą ir pritarimą 
              ne tik platinant, bet ir tekstus rašant, tikriausiai turėjote labai 
              didelę?  
Teko taikytis prie skaitytojo, kuris jį skaito, o drauge keitėsi ir rašančiųjų kontingentas, mažiau erdvės paliekant siekiamybei tęsti prieškarinio XX amžiaus idealus.
 
             Kas sumanė laikraščio pavadinimą  XXI amžius? Kas jame 
              buvo numatyta spausdinti? Be abejo, buvo orientuojamasi į prieškario 
              XX amžių, kurio redaktorius buvo kun. Juozas Prunskis, o  leidėjai 
              ir autoriai  kunigai prof. Stasys Yla, Kazimieras Barauskas, kuris 
              turbūt tam, kad galėtų rašyti kokybiškesnius politikos komentarus, 
              net į Paryžių studijuoti politikos mokslų buvo išvykęs. Ar pasiteisino 
              ta aliuzija į XX amžių ir ar išvis įmanoma tikėtis to, kas buvo 
              prieš 5060 metų, nors Jungtinėse Amerikos Valstijose gyvenęs prel. 
              Juozas Prunskis, atrodo, buvo laikraščiu patenkintas ir kol buvo 
              gyvas, nepaisydamas įvairių jam daromų įtakų, vis padėdavo XXI 
              amžiui?  
Buvo mada viską atgaivinti, todėl iš pradžių norėjome pavadinti  XX amžiumi, bet besišnekėdami supratome, kad geriau žvelgti į priekį, nes vis tiek buvo aišku, kad prieškarinio laikraščio nepavyks atkartoti. Pavadinimas gimė bendrame pašnekesyje. Iš mūsų trijulės M. Bloznelis buvo geriausiai pažįstamas su prieškario leidiniu, todėl jo mintys turėjo daugiausiai įtakos laikraščio krypčiai nustatyti.
 
             Pacituosime antrajame XXI amžiaus numeryje spausdinto 
              vieno prieškaryje augusio skaitytojo laiško ištrauką apie XX amžių: 
              Skaitytojus viliojo (...) didelė tolerancija kitokių požiūrių ir 
              pažiūrų žmonėms. (...) Nors vyriausiasis dienraščio redaktorius 
              buvo kunigas (...), tai buvo plataus proto žvilgsnio, labai modernus 
              ir gyvas leidinys. Eikime prie XXI amžiaus. Iš pradžių dukart 
              per mėnesį ėjęs XXI amžius pamažu augo į vis dažniau išeinantį, 
              platesnį temų spektrą apimantį laikraštį, pradėjo eiti dukart per 
              savaitę, o 2000 metais jau turėjo po 40 puslapių per savaitę. Trečiadienio 
              ir penktadienio numerius pagal savo poreikius buvo galima prenumeruoti 
              atskirai. Laikraštyje irgi jautėsi didelė tolerancija kitokių požiūrių 
              ir pažiūrų žmonėms, kadangi ir autoriai (kartais gal ir ne visai 
              katalikiškų pažiūrų), ir tekstai (nuo kultūros ir švietimo iki politikos 
              ir mokslo ar sporto) prabildavo apie labai skirtingus dalykus. Tačiau 
              kodėl, Jūsų manymu, dažnai ėmėme gauti ir dabar vis gauname labai 
              skirtingų vienas kitam prieštaraujančių priekaištų. Kai parašome 
              apie kokį nors Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos 
              narį ar jo nuveiktą gerą darbą, būname kaltinami esantys konservatorių 
              ruporu. Priekaištaujama, kai giriame į bažnyčią einančius buvusius 
              komunistus, klausiama, kodėl XXI amžius, krikščioniškas laikraštis, 
              išdrįsta kritikuoti vos ne Dievo palaimintos niekada neklystančios 
              pačių padoriausių žmonių partijos  Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių 
              demokratų  narius, nors priklausomybė partijai dar nereiškia, kad 
              esi šventas ir neklystantis. Tokie žmonės niekada nemato jokių jos 
              padarytų klaidų, o visus, kurie priekaištauja konservatoriams, vadina 
              komunistais ir Lietuvos priešais. Net diskutuoti dėl krikščionių 
              demokratų partijos įsiliejimo prie konservatorių negalima! Štai 
              neseniai miręs Seimo narys, Kovo 11-osios Akto signataras Algirdas 
              Patackas XXI amžiui yra sakęs, kad partija Tėvynės sąjunga-Lietuvos 
              krikščionys demokratai buvo liberalų įkaitė ir ketverius ankstesnės 
              kadencijos metus išsilaikė valdžioje sumaterialėjimo kaina, o šios 
              partijos gretose atsidūrusių krikščionių demokratų balso visai nesigirdėjo, 
              todėl siūlė atgaivinti Tėvynės sąjungą-Lietuvos krikščionis demokratus 
              ir priminti, kad ji yra kilusi iš Sąjūdžio. Ką Jūs, kaip žmogus, 
              turintis pogrindininko patirties ir nukentėjęs nuo komunistų, iš 
              XXI amžiaus redakcijos, būdamas Krikščionių demokratų partijos 
              nariu, nuėjęs į Seimą ir tapęs politiku, manote apie tai, kad kritikuoti 
              galima tik buvusius komunistus arba dabartinę Socialdemokratų partiją, 
              nors kai kurie jos nariai yra visai padorūs ir gerai dirba Lietuvai, 
              bet jokiu būdu negalima kritikuoti buvusio komunisto, jei jis priklauso 
              Tėvynės sąjungai-Lietuvos krikščionims demokratams, o jei nebuvo 
              komunistu ir šiai partijai priklauso, tai jau tikrai yra šventas? 
              O juk turime ir daugiau partijų, kurių nariai kartais labai gerų 
              krikščioniškų darbų atlieka. Gal šių laikų skaitytojas negali pakęsti 
              dar XX amžiaus skleistos tolerancijos?  
Jau nuo pat pirmųjų numerių žvilgsnio platumo ir krikščioniško-politinio korektiškumo suderinimas buvo vienas sudėtingiausių uždavinių redaktoriams. Straipsnių ir autorių ieškodavome atskirai, o po to drauge tardavomės dėl autoriaus ar teksto priimtinumo. Pasitaikydavo ir labai keblių situacijų. Viena vertus, įdomūs autoriai yra tie, kurie laisvai ir nepriklausomai mąsto, jiems nenurodysi, ką rašyti ir ką išcenzūruoti, jeigu jie rašo teisingus, nors ir nemalonius dalykus. Kita vertus, deginančios praeities nuoskaudos nemažą potencialių skaitytojų dalį subūrė į teisingumo atstatymo siekiančiųjų stovyklą. Iš ten ateidavo reikalavimai nekolaboruoti su kolaborantais ar netgi su tais, kurie viešai nepasmerkė kolaborantų. Taigi, kaip laikraščio pagalba neužmėtyti akmenimis kokio nors atsivertusio Sauliaus, nepasiduoti minios reikalavimui ant kryžiaus jį, betgi ir netapti tramplynu karjeros darymui kokiam nors persidažiusiam karjeristui (o tokie lindo tuntais)? Bendro recepto nežinau. Gal daugiausiai gelbėjo kunigo Algirdo aukojamos šv. Mišios.
 
XXI amžius buvo sumanytas kaip krikščioniškos kultūros ir ideologijos, o ne partinis laikraštis. Ne veltui Šventasis Sostas uždraudė dvasininkams tiesiogiai dalyvauti politiniame veikime, kad krikščionys nebūtų skirstomi į savus ir ne savus. Stengėmės išvengti tiesioginio susitapatinimo ar susipriešinimo su konkrečiomis partijomis, nes jau pats kultūrinio veikimo būdas iš esmės skiriasi nuo partinio veikimo. Jei pirmasis stengiasi oponentą įtikinti ir patraukti, tai amtrasis labiau linkęs priešininką nurungti, sutriuškinti, o į savo pusę persitraukti jo rinkėją.
 
             Štai dar viena citata iš XXI amžiaus, kai viename interviu 
              neseniai miręs kun. Vaclovas Aliulis MIC yra sakęs: Džiaugiuosi, 
              kad XXI amžius gyvuoja nepaisydamas visų negandų. Labai gėriuosi 
              Bažnyčios gyvenimo pasaulyje apžvalgomis. Džiaugiuosi religinio 
              ir kultūrinio pobūdžio renginių provincijos miestuose ir miesteliuose 
              aprašymais, istoriniais pasakojimais, rinktine poezija. Tai irgi 
              žadina viltį, neleidžia pulti į pesimizmą, kai matome tiek gyvos 
              sveikos veiklos net nuošaliausiuose kampeliuose. Kaip manote, ar 
              tai, kad XXI amžius, skirtingai negu didžioji žiniasklaida, nevengia 
              aprašyti tokių gerų dalykų iš Lietuvos pakraščių ir pastebi tai, 
              ko nenori pastebėti kiti, liudija, kad esame krikščioniškos minties 
              laikraštis? Jei jį tebeskaitote, turbūt žinote apie visokius mūsų 
              rūpesčius, todėl kaip galite, atsižvelgdamas į tai, jį įvertinti? 
             
Nors XXI amžius netapo tokiu, kokio norėta (o tokio leidinio Lietuvai ir toliau mirtinai reikia ir, manyčiau, kad šiuo metu vis tvirčiau tą nišą užima tinklaraštis Pro Patria), tačiau dabartinis XXI amžius yra unikalus, jame rašoma tai, ko kitoje žniasklaidoje nerasi, ir dėl to jis yra nepakeičiamas. Tenka tik apgailestauti, kad turėjote atsisakyti Kregždutės leidimo.
 
             Atkūrus Nepriklausomybę ėjo keli katalikiški laikraščiai 
              ir žurnalai. Didžiausius tiražus turėję ir įvairių fondų remti Katalikų 
              pasaulis bei Dienovidis, o vėliau ir Sandora nustojo eiti. 
              Pirmųjų XXI amžiaus numerių tiražai irgi rodė esant problemų: 
              1, 2 ir 3 numeriai išėjo 20 000 egz. tiražu, 4-asis 30 000 egz., 
              5, 7 ir 8 numeriai  15 000 egz., 6-asis  tik 12 000 egz. Septyni 
              numeriai buvo 8 puslapių, o 7-asis  tik 4 puslapių ir ant labai 
              prasto popieriaus. Matyt, tai buvo ekonominės blokados pasekmė? 
              Tada platinti turbūt buvo nepalyginamai lengviau  vyresnieji žmonės 
              buvo ištroškę katalikiškos spaudos, o ir jaunesniems buvo įdomu 
              tai, kas tiek metų drausta. Kaip vyko pirmųjų XXI amžiaus numerių 
              platinimas? Kokiais didžiausiais kiekiais ir kur jo išplatinta? 
              Dabar didžiuosiuose atlaiduose parduodame geriausiu atveju po kelias 
              dešimtis egzempliorių, pernai vieną dieną Marijampolėje pardavėme 
              tik tris. Laikraščio tiražas jau kritiškai mažas. Po 25 jo gyvavimo 
              metų patiriame, kad esame reikalingi tik mažai dalelytei tų katalikų, 
              kuriems įdomu tai, ką rašome, nes to jie niekur kitur neranda. Bet 
              atsiranda ir dar nieko apie XXI amžių negirdėjusių, ir tik šiomis 
              dienomis jį atradusių. Yra kunigų, labai padedančių laikraštį platinti 
              ir nemažai nenorinčių padėti. Kokią pranašaujate ateitį laikraščio, 
              kurio kūrimo ištakose buvote?  
Manyčiau, kad ne tiražų dydžiai ar reitingai lemia leidinio ar partijos reikšmingumą. Būdamas Krikščionių demokratų partijoje, mačiau, kokios didelės priešiškos jėgos buvo metamos, kad tos partijos neliktų. Priešai iš naujosios pasaulio tvarkos puikiai suprato, kaip svarbu, kad neliktų nesusikompromitavusios politinės jėgos, į kurią, reikalui atsiradus, galėtų atsisukti Lietuvos rinkėjas. Deja, partijos vadovybė to nesuprato ir pati savo rankomis ją sunaikino.
 
Manyčiau, kad panašiai svarbus yra ir XXI amžius. Turi egzistuoti leidinys, apie kurį yra žinoma, kad esant reikalui jis nepabūgs paskelbti tai, ko kiti neskelbia. Jau pats tokio leidinio buvimas ir anksčiau, ir dabar, ir ateityje tramdomai veikia konformistišką sisteminę žiniasklaidą. Linkiu, kad tai suprastų ir tie, nuo kurių priklauso tolimesnė XXI amžiaus sėkmė. Manau, kad prastėjant moraliniam pasaulio klimatui, XXI amžiaus svarba turės tik didėti.
 
             Kalbino Romas BACEVIČIUS  
              
             Katalikiška spauda yra Bažnyčios veidrodis  
             Petras PLUMPA:  
            
               
                    | 
                
                |  
                   Petras Plumpa 
                 | 
               
             
            Papasakokite apie tai, kaip susibūrė ta bendraminčių 
              grupė, kuri nusprendė leisti katalikišką laikraštį. Kas, Jūsų manymu, 
              tada buvo pagrindinis šios idėjos autorius ir variklis?  
Pirmasis laikraščio iniciatorių susibūrimas įvyko Kaune 1990 metų vasarą Caritas žurnalo redakcijos patalpose, Vilniaus g. 29. Tuo metu buvau Caritas atsakingasis sekretorius, tad naudojausi spaudos leidimo priemonėmis. Kartą atėjo redakcijos pagalbininkas Arimantas Raškinis ir senas pogrindininkas Mindaugas Bloznelis. Jie abu buvo atsikūrusios Lietuvių katalikų mokslo akademijos nariai, tad sumanė leisti šios Akademijos leidinį. Tuo metu Lietuvoje jokio katalikiškos minties laikraščio nebuvo, todėl jų agitacijai pasidaviau, nors nė vienas iš mūsų nebuvome žurnalistai. O kur tuos žurnalistus-katalikus gausi, jeigu sovietmetį žurnalistiką galėjo studijuoti tik ideologiškai kieti sovietukai? Kita vertus, ir pogrindžio spaudos darbuotojai nebuvo profesionalūs žurnalistai...
 
             Kaip Jums, žmogui iš pogrindžio, sekėsi legaliai leisti 
              laikraštį, kokių problemų turėjote? O gal viskas sekėsi stebėtinai 
              gerai? Už ką Jūs buvote atsakingas, kokius darbus turėjote atlikti? 
             
Sovietmetį teko bendradarbiauti pogrindžio spaudoje, gal todėl kun. Sigitas Tamkevičius pakvietė mane bendradarbiauti ir Caritas žurnale, kuriam pateikdavau tam metų laikui aktualius rašinius. O laikraščio XXI amžius leidyboje mano vaidmuo buvo antrinis: formaliai buvau vienas iš steigėjų ir įgaliotas kuruoti laikraščio jaunimo skyrių. Kadangi laikraštį leido mėgėjai, tai iškart atsirado ir pagrįsta kritika, nors vidutinis tų metų leidinio tiražas viršijo 18000 egzempliorių. Tai rodo, kad leidinio populiarumą lemia ne tiek žurnalistinis profesionalumas, kiek temų aktualumas. Tuo metu visi klausimai, kuriuos kėlė Bažnyčia bei katalikiška spauda, buvo aktualūs.
 
             Pirmajame numeryje radau ir Jūsų tekstą Rugsėjo 
              aštuntoji  tautos diena, kuriame neįvykusio Vytauto Didžiojo karūnavimo 
              dieną, parinktą per Dievo Motinos gimtadienį, vertinate kaip religinį, 
              o ne atsitiktinį, nes iš 21 Vytauto statydintos bažnyčios 14 tituluota 
              Dievo Motinos vardu. Ar po 25 metų šiuo klausimu galėtumėte ką nors 
              papildyti?  
Kiek prisimenu, aš parašiau pirminį to rašinio variantą, tačiau juo buvo patenkinti ne visi redkolegijos nariai, todėl kiekvienas pridėjo savo grašį. Galutinis redagavimo variantas priklauso M. Blozneliui, kaip vyriausiam redakcijos nariui.
 
Man, kaip katalikui, rugsėjo 8-oji pirmiausia yra Švenčiausios Mergelės Marijos Gimimo šventė, kurią lietuviai vadina Šilinėmis (nes tuo metu prasideda atlaidai Šiluvoje). 
 
Visą sovietinės okupacijos laikotarpį tą dieną mes minėjome ne sutrukdytą Vytauto karūnavimą, o būtent stebuklingąjį Marijos Apsireiškimą ir Šiluvoje patiriamą Dangaus pagalbą. Krikštijant Lietuvą kunigaikštis Vytautas naujai statomoms bažnyčioms dažnai suteikdavo Švč. Mergelės Marijos titulą, nes tuo metu Mergelės Marijos vardas buvo populiarus kaimyninėse šalyse: Livonija ir Prūsija jau nuo seno buvo įgijusios Terra Mariana vardą (pavyzdžiui, ir dabar Estijoje garbingiausias valstybinis apdovanojimas yra Marijos Žemės Kryžiaus ordinas). Tad visai tikėtina, kad ir Vytautas savo karūnavimo diena pasirinko krikščionišką šventę.
 
Nėra abejonės, kad į Lietuvą Švč. Mergelės Marijos Gimimo šventė atėjo kartu su krikščionybe. Pati šventės pradžia siekia VI amžių, kuomet Jeruzalėje buvo pastatyta Marijos Užgimimo bažnyčia. Nuo tada šią šventę švenčia Rytų ir Vakarų krikščionys.
 
Lietuvoje nuo 1930 metų rugsėjo 8-oji buvo minima kaip Vytauto Didžiojo karūnavimo diena  antroji valstybinė šventė po Vasario 16-osios. Remiantis 1938 metų Lietuvos Konstitucija, ši diena dar buvo vadinama Senosios Lietuvos didingos praeities diena, nes tą dieną 1514 metais Oršos mūšyje Lietuvos kariuomenė pasiekė įspūdingą pergalę prieš Maskvos kariuomenę.
 
             Pirmasis XXI amžiaus numeris buvo išleistas 20000 egzempliorių 
              tiražu. Galbūt atsimenate, kaip vyko jo ir kitų pirmųjų numerių 
              platinimas, ar daug padėjo klebonai, kurių bene didžioji dalis dar 
              augo Nepriklausomos Lietuvos laikais ir vaikystėje matė, kaip jų 
              tėvai ir gimtųjų parapijų klebonai skaito tuometinę katalikišką 
              spaudą?  
Kol nebuvo savaitraščio prenumeratos, egzempliorius platino entuziastai savanoriai. Atsimenu, kai išėjo pirmasis numeris, Marijos legiono narys a. a. Valentinas Skrinska su laikraščio ryšuliais nuvažiavo į Šiluvos atlaidus ir pliaupiant lietui per kelias valandas visus egzempliorius išplatino. Tik panašių entuziastų pagalba laikraštis galėjo išlikti ir įsitvirtinti. Daugiau apie tai galėtų papasakoti tuometiniai platinimo tarnybos darbuotojai.
 
             Pirmajame XXI amžiaus numeryje kardinolas Vincentas Sladkevičius, 
              sveikindamas naująjį katalikišką laikraštį atkurtoje Lietuvoje, 
              teigė, kad Jūsų leidinys labai reikalingas, matome iš dabartinio 
              tautos gyvenimo, kuris džiugina mus, ir liūdina, ir labai didele 
              dalimi neramina. Jums pareiga bus pasisakyti tais klausimais, kurie 
              kelia nerimą. O svarbiausia problema yra ta, kad krikščionybė su 
              visa įtaka, su visa savo veikla turėtų sugrįžti į mūsų tautos gyvenimą. 
              Tai, kad kiti šalia mūsų triukšmingai veikia, o mūsų nelabai girdisi, 
              tai nereiškia, kad mes esame be įtakos. Ne triukšme įtaka. Bažnyčia 
              niekad nesigriebė triukšmo. Ji veikia minties jėga ir tiesos jėga. 
              Kaip Jums atrodo, ar XXI amžius ne per tyliai (o gal per triukšmingai) 
              veikė ir ar padarė kokią nors įtaką?  
Laikraščio populiarumas mažėjo, proporcingai didėjant kitų katalikiškos orientacijos leidinių skaičiui. Atsirado LKDP Apžvalga, Tėvynės sargas, Naujasis Židinys  Aidai, Logos, Kregždutė, Dienovidis ir kiti. Pirmasis to meto katalikiškas žurnalas Katalikų pasaulis iš pradžių turėjo 100000 egzempliorių, tačiau po aštuonerių metų  jau 7000, o dar po septynerių metų jo nebeliko... Panašų skaitytojų mažėjimą patyrė ir kiti leidiniai. Tad katalikiškos spaudos skaitytojų skaičius yra tiesiogiai priklausomas ne tik nuo praktikuojančių katalikų skaičiaus, bet ir nuo kitų idėjiškai panašių leidinių gausumo. Be to, atsirado nemažai kitų konfesijų ar net ezoterinių grupių leidinių, kurie patraukė nemažą jaunų skaitytojų dalį. Manau, kad tame didžiuliame spaudos sraute XXI amžius tiesiog stebuklingai išsilaikė.
 
             Ar dažnai skaitydavote XXI amžių po to, kai pats redakcijoje 
              nedirbote?  
Stengdavausi įsigyti ir išsaugoti kiekvieną numerį. Panašiai rinkau ir visus kitus katalikiškus leidinius, nes laikiau savo pareiga palaikyti savąją spaudą. Tačiau negalėjau visko perskaityti, o leidiniai pradėjo užimti pernelyg daug gyvybiškos vietos. Šiuo metu stengiuosi daugumą leidinių išdalinti žmonėms, kurie jais domisi.
 
             Patirtis rodo, kad katalikiškos spaudos poreikis, mirštant 
              vyresniajai kartai, mažėja. Vis mažiau bažnyčios lankytojų, gyventojų 
              Lietuvoje ir norinčių bent žodžiais padėti platinti katalikišką 
              spaudą. Minint mons. Alfonso Svarinsko mirties metines teisingai 
              esate sakęs, kad pagal antikrikščioniško gyvenimo būdo reklamą gyvena 
              absoliuti dauguma žmonių, o jaunimui gyvenimu liudyti Evangeliją 
              sunku dėl aplinkos priešiškumo. Todėl klausiame, kokią pranašaujate 
              katalikiškos spaudos ateitį?  
             Katalikiška spauda yra Bažnyčios veidrodis, todėl ji bus tokia, 
              kokia Lietuvoje bus katalikų bendruomenė. Jeigu ji tuo veidrodžiu 
              nesidomi, vadinasi, ji yra abejinga savo vidinei ir išorinei būsenai. 
              Tai  sunkios ligos požymis. Ar spauda gali išgydyti ligą? Tiek 
              pat, kiek ir veidrodis. Pirmųjų amžių krikščionys spaudos beveik 
              neturėjo, bet jų dvasingumas klestėjo ir užliejo pagonių kraštus. 
              O dabar krikščionybė skelbiama žiniasklaidos priemonėmis, ir dvasingumas 
              blėsta. Taip atsitinka visada, kai vietoje vaistų vartojami surogatai. 
              Krikščionybėje visada galiojo velykinės Žvakės dėsnis: bendruomenės 
              narių žvakės užsidega nuo Kristaus Žvakės  ugnis nuo ugnies, meilė 
              nuo meilės. Kito būdo atgaivinti evangelinį gyvenimą nėra, todėl 
              kiekviena tikrai katalikiška veikla, katekezė bei žiniasklaida, 
              turi nuolat, uoliai ir išradingai kurstyti dvasingumo ugnį. Tai 
               gyvenimo ar mirties reikalas. Kaip to išmokti, kaip tai pasiekti? 
              Šv. Jonas Boskas, kurio 200 metų jubiliejų šiemet minime, savo auklėtiniams 
              duodavo svarbų ir labai veiksmingą patarimą: Jeigu norite daug 
              malonių, dažnai eikite Jėzaus aplankyti!  
             Kalbino Romas BACEVIČIUS  
              
             Atspindėti amžinojo Gėrio skleidimąsi žmonijos gyvenime  
             Kun. Algirdas Paliokas SJ:  
            
               
                    | 
                
                |  
                   Kun. Algirdas Paliokas SJ  
                   
                 | 
               
             
            Kaip Jūs atsiradote XXI amžiuje? Pirmąkart 
              Jūsų pavardė XXI amžiuje minima antrajame numeryje, pristatant 
              šv. vyskupą Januarijų. trečiajame numeryje rašote apie šv. Vincentą 
              Paulietį. Paskui randame jau ilgesnių tekstų  apie Rožinį, Vėlines, 
              Adventą ir t.t. Kokiomis temomis Jums buvo pavesta rašyti? Ką dar 
              darėte redakcijoje? Be to, turbūt dar ir sielovadoje buvote užsiėmęs? 
             
Buvau iniciatyvinėje grupėje kartu su Arimantu Raškiniu, Petru Plumpa ir Mindaugu Blozneliu, bet ruošiant pirmąjį numerį nedalyvavau, nes buvau išvykęs į Kazachstaną. Mano veiklos sritys buvo tokios: trumpai aprašyti žymiausiąjį savaitės šventąjį ar šventąją, paaiškinti šventes ir liturginius laikotarpius, tikrinti atsiųstus tekstus, susijusius su teologija, liturgija, Bažnyčios mokymu, nes tuo metu pasauliečių su teologiniu išsilavinimu juk nebuvo, ir konsultuoti religinės terminologijos, Bažnyčios teisės bei kitais iškylančiais klausimais. Dalyvaudavau pasitarimuose, spręsdavome laikraščio tobulinimo, prenumeratos bei kitus klausimus. Juk nė vienas nebuvome nei lituanistas, nei žurnalistas. Dirbome, iš klaidų mokėmės, o entuziazmas vedė pirmyn. Ilgainiui redakcijoje įgijau Gaisro gesintojo pravardę. Dėl darbo krūvio ar neapsižiūrėjimo kartais pamiršdavome kurį nors ateities įvykį, kurį turi atspindėti katalikiškas laikraštis. Tekdavo gesinti katalikiško laikraščio prestižą. Tuo metu dar darbavausi vikaru Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje ir kituose sielovados baruose.
 
             XXI amžiaus metrikoje Jūsų pavardę matome 1991 metų 133 
              numeriuose. Vadinasi, tada Jūsų statusas buvo kitoks, svarbesnis? 
             
Statusas gal nebuvo svarbesnis, bet reikėjo, kad žmonės žinotų, jog redakcijoje dirba ir kunigas. Paskelbus Lietuvos nepriklausomybę, Kauno kunigai buvo pasiųsti į miesto mokyklas dėstyti tikybos. Tuo metu pradėjau rašyti straipsnius į žurnalą Caritas, dalyvauti Šeimos centro veikloje. Kunigo reikėjo daug kur. Kartą suskaičiavau devynias atskiras savo veiklos sritis. Dalį mano darbo XXI amžiuje vėliau perėmė dabar jau a. a. kun. Krizantas Juknevičius SDB.
 
             Pasaulyje yra daug valstybių, kuriose leidžiama daug įvairios 
              krypties katalikiškų leidinių. Netgi kaimyninėje Lenkijoje jų išties 
              gausu, jie ėjo ir komunistų valdymo metais. Tuose leidiniuose rasime 
              ir kunigų tekstų. XXI amžiuje irgi spausdinti jau didelio kunigų 
              (dalis jų jau mirę) būrio tekstai. Kiek svarbu kunigui spausdintis 
              ir skaitytojui kunigo bei vyskupo tekstą ar sakytą pamokslą skaityti? 
             
Kiekvienas kunigas turėtų ką pasakyti Dievo tautai  vienas daugiau, kitas mažiau. Tačiau vieni paskendę sielovadoje, kiti nevertina rašyto žodžio poveikio, dar kiti turi kitus prioritetus, todėl rašančiųjų nėra daug. Negaliu kalbėti skaitytojų vardu, nebent tai, kad skaitytojai pasirenka, kuo pasidomėti. Aš kiekviename laikraštyje randu ką skaityti.
 
             Kiek įtakos Jūsų pasirinkimui tapti kunigu svarbi buvo katalikiška 
              spauda, žinoma, pogrindinė ar prieškarinė, anksčiau leistos knygos, 
              kurių irgi turbūt galima buvo gauti tik iš kunigų?  
Gimiau ir augau Pasvalyje. Lietuvai netekus laisvės, ten pogrindžio sąlygomis dirbo seserys širdietės. Pirmąsias religines knygas gavau iš jų. Paauglystėje Dievas davė susipažinti su kunigais Povilu Varžinsku, Pranciškumi Masilioniu SJ, Antanu Balaišiu, Jonu Buliausku, iš kurių gaudavau knygų. Jos tuomet nesimėtė. Bedieviška valdžia kur tik radusi jas naikino. Senieji žurnalai  Lurdas, Pranciškonų pasaulis, Žvaigždė, Misijos  stiprino pašaukimą. Paskutinieji du lėmė apsisprendimą įstoti į Jėzaus draugiją. Kai sovietinė valdžia neleido įstoti į kunigų seminariją, dirbau zakristijonu. Klebonas kun. Bronius Nemeikšis, nenorėdamas laikyti knygų savo kambaryje, laikė pas mane. Jaučiausi kaip pelė pilname aruode. Tai man buvo aukso dienos.
 
             Jums dirbant Čikagoje turbūt teko artimiau bendrauti su 
              prel. Juozu Prunskiu. Gal pasikalbėdavote ir apie XXI amžių? Kaip 
              jis jį vertino? Koks požiūris į katalikišką spaudą Jungtinėse Amerikos 
              Valstijose? Ar ten yra kunigų, jos neskaitančių, nenorinčių padėti 
              ją platinti ir sakančių, kad tai  pačios redakcijos ar vien skaitytojų 
              reikalas?  
Darbavausi Čikagos priemiestyje Lemonte. Prelatas Juozas Prunskis ne kartą gyrė XXI amžių. Kai lankydavau Lietuvą, visada įdėdavo auką laikraščiui. Kai Viešpats jį pasišaukė, Dievas man davė pagalbininku prelatą Igną Urboną, kuriam irgi religinė spauda buvo svarbi.
 
Jungtinėse Amerikos Valstijose katekizacijai, pastoracijai, sielovadai naudojamos visos galimos priemonės: audio, video, internetas, spauda. Religiniais žurnalais nukloti bažnyčių prieangių stendai. Parapijų žiniaraščiuose pateikiama informacija apie spaudą. Amerikos kunigai, augę ir brendę spaudos apsuptyje, supranta jos svarbą sielovadoje. Išeivijos kun. Antanas Saulaitis SJ, kur beeitų, turi užrašų knygutę, nes kur yra žmonės, yra ir problemos. Užsirašęs koordinates, paskui pasiunčia reikiamą straipsnį, žurnalą, knygą...
 
Katalikiška spauda yra gėris, atspindintis amžinojo Gėrio skleidimąsi žmonijos gyvenime ir ženkliai prisidedantis prie sielovados. Klysta tie kunigai, kurie atsisako paremti gėrį ir nepasinaudoja šia pastoracijos priemone savo sielovadoje. Joks kunigas negali aprėpti visų tikinčiųjų reikmių bei perduoti visuotinės Bažnyčios pulsą. Padėti platinti yra ir kunigų, ir visų tikinčiųjų reikalas.
 
             Katalikiškos žiniasklaidos leidėjai dažnai susiduria su 
              kunigų ir pasauliečių požiūriu, kad, jeigu esi tikintis, turi aukotis 
              neskaičiuodamas darbo valandų ir nereikalaudamas oraus atlyginimo. 
              Taigi, jei esi tikintis ir dirbdamas katalikiškoje žiniasklaidoje 
              prisidedi prie sielovados, būk darboholikas ir tenkinkis duonos 
              kąsniu... Bet kunigai retai kada užsakytas šv. Mišias aukoja veltui... 
             
Pasitaiko žmonių, kuriems atrodo, kad Vatikanas išlaiko bažnyčias arba moka kunigams atlyginimus. Kiti mano, kad spauda išsilaiko tik iš prenumeratos, o gėriui tarnaujant tenka dirbti viršvalandžius ir susiveržti diržus. Bažnyčios sferose dirbantieji irgi negauna oraus atlyginimo, išskyrus kunigus. Nepavyzdingiems kunigams tikintieji atleidžia daugelį nuodėmių, išskyrus prieraišumą turtui.
 
             Ką Jums reiškia laikraštis, kurio kūrimo ištakose 
              buvote? Ar jį skaitote? Kas jame patinka ir kas ne? Kaip jį galėtumėte 
              apibūdinti nieko apie tai nežinančiam žmogui ir sakančiam, kad tokios 
              spaudos išvis nereikia, esą jis tik davatkėlėms bobutėms gali būti 
              įdomus?  
Gėda Lietuvos tikintiesiems, kad net vieną katalikišką laikraštį neįstengia išlaikyti. Merdėjantį laikraštį Apvaizda išgelbsti parama iš šalies. O kur tinkamas atlyginimas besiaukojantiems jo darbuotojams?
 
Laikraštį skaitau. Labiausiai patinka straipsniai, nušviečiantys visuotinės Bažnyčios reikalus. Nepatinkamų dalykų nematau, nes, kas man nesvarbu, kitam žmogui galbūt bus labai svarbu. Tiems visažinantiesiems, kurie laikraštį skiria davatkėlėms, tada noriu pasakyti, jog jie nežino dar vieno dalyko: filosofija ir teologija yra mokslai, iš jų rašomos daktarinės disertacijos yra lygiavertės su bet kurio kito mokslo disertacijomis, moksliniai laipsniai taip pat lygiaverčiai, o sielovados bei dvasingumo klausimai irgi susilaukia disertacijų.
 
Atėjus laisvei, kova su blogiu nesiliovė. Tikrasis gėris yra puolamas, skriaudžiamas, žeminamas. Linkiu ištverti ir jokioms negandoms nepasiduoti.
 
             Kalbino Romas BACEVIČIUS  
              
            © 2015 XXI amžius 
		   |