Valstybės kūrėjai
Farmacininkas tautos kultūros puoselėtojas
Inga Stepukonienė
|
Kazimiero Aglinsko gatvė Garliavoje
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Kazimieras Aglinskas viena garsiausių XIX amžiaus pabaigos XX amžiaus pradžios Garliavos asmenybių. Tai buvo didžiulis savo krašto, gimtosios žemės ir tautos, jos kalbos mylėtojas, tėvynės patriotas, visas savo jėgas ir gyvenimą paskyręs tautinės dvasios žadinimui, lietuvių tautos gerovės kėlimui, knygnešių globėjas ir aušrininkas.
Kazimieras Aglinskas gimė 1851 metais netoli Garliavos
įsikūrusiame Girininkų kaime, tuomet Pakuonio valsčiuje. Tėvai leido
sūnų mokytis, nes tikėjosi, kad bus geras kunigas, tačiau veržlus
jaunuolis nejautė tam pašaukimo ir atsisakė stoti į kunigų seminariją.
Tai sukėlė didžiulį konfliktą šeimoje, po kurio tėvas atsisakė remti
sūnų materialiai. Konflikto būta tokio, kad apie jį kalbėjo net
garliaviečiai: prezidentas Kazys Grinius savo atsiminimuose mini
faktą, jog vienas Garliavos gyventojas jam pasakojęs, kad tėvai,
norėdami Kazį išmokslinti kunigu, perniek išleidę tiek daug pinigų1,
tačiau šis nepalūžo ir tvirtai laikėsi savo nusistatymo. Baigęs
penkias Marijampolės gimnazijos klases, kaip vienas geriausių mokinių
buvo priverstas mesti mokyklą ir išvažiavo į Maskvą. Čia jam pavyko
įsidarbinti tuo metu garsioje Fereino vaistinėje, kurioje išdirbo
trejus metus. Tuomet išlaikė egzaminus ir įgijo provizoriaus padėjėjo
pareigybę. Tada išvyko dirbti į Petrapilį. Po poros metų vėl grįžo
į Maskvą ir įstojo į Universiteto Farmacijos skyrių.
Besimokydamas Maskvoje Kazimieras Aglinskas susipažįsta
su Jonu Basanavičiumi, ir ši tvirta draugystė išlieka iki pačios
jų gyvenimo pabaigos. Tuo metu Maskvoje studijuojantys lietuviai
ima burtis į pirmąjį lietuvių studentų būrelį, ir Kazimieras Aglinskas
aktyviai dalyvauja telkdamas ir organizuodamas tautiečius, stengdamasis
nustelbti ne viename jų gyvą lenkišką dvasią ir pažadinti lietuvybės
jausmą. 1880 metais Maskvoje įsteigiama Lietuvių studentų draugija.
Čia 18751880 metais mokosi filologai Jurgis Miklaševičius, Petras
Markūza, Vincas Staniškis, matematikai Blaškevičius2,
Vincas Pietaris, Vincas Pašukanis, medikai Jonas Šliūpas, Vincas
Gilius, Stanislovas Čirvinskis, Matas Puišys, Jonas Kudirka, Biržiška,
Mykolas Oleka, Kriščiūnas, Stasys Matulaitis, Krakauskas, Antanas
Buivydas, Adomas Sketeris, Petras Vileišis. Vaistininkystę studijuoja
M. Kasakaitis, Jonas Račiūnas, Vincas Linka, Jonas Petrauskas, Vincas
Mičiulis, Bujenauskas. Susirinkę jie svarsto lietuvių nacionalinės
padėties, tautinės tapatybės, savimonės žadinimo klausimus, kalba
aktualiomis spaudos temomis, rašo ir skaito referatus, rūpinasi
savitarpio parama, aktyviai bendrauja su latviais, ypač žymiu jų
tautinio atgimimo veikėju Krišjaniu Voldemaru. Maskvoje Aglinskas
itin artimai bičiuliaujasi su Vincu Pietariu, Mykolu Oleka, Jonu
Kudirka, kurie dažnai rinkdavosi pas J. Basanavičių3.
Būtent šiuose būreliuose gimsta idėja steigti neperiodinį lietuvišką
laikraštėlį Maskvoje ,,Aušra, kuris, visų pamėgtas dėl keliamų
aktualių lietuvių kalbos dalykų, publikuotos tautosakos dainelių
ir pasakėčių ir dėmesio gimtajam kraštui ilgainiui tampa Aušros
Lietuvoje pradininku. Kai pradeda eiti Aušra, Ūkininkas, vėliau
Varpas, jie siunčia savo straipsnius į šiuos leidinius. Pasak
L. Būdvydžio, šie jaunuoliai buvo pirmieji naujos atgimstančios
Lietuvos spinduliai4 .
Baigęs universitetą ir įgijęs farmacininko specialybę,
Kazimieras Aglinskas sugrįžta į Lietuvą. Toks faktas nebuvo dažnas:
daugelis farmacininkų, gavusių aukštojo mokslo baigimo diplomus,
pasilikdavo gyventi ir dirbti svetur, nors, skirtingai nei kitų
profesijų atstovams, jiems valdžia nedraudė ieškoti darbo tėvynėje.
1885 metais K. Aglinskas apsigyvena Garliavoje čia įsigyja namą,
jame įsteigia miestelio vaistinę5. Prašymą steigti vaistinę
Suvalkų gubernijoje jis buvo padavęs 1884 metais, ir po metų kaip
diplomuotas provizorius gavo leidimą tai buvo pirmoji vaistinė
Garliavos valsčiuje6. Joje K. Aglinskas ne tik pardavinėja
vaistus, bet ir gydo ligonius, dirba kaip gydytojas. Tai lemia nemenkos
jo medicinos žinios, įgytos skaitant medicininę literatūrą, plačiai
domintis viskuo, kas susiję su ligomis ir jų gydymo būdais. Žmonių
atmintyje jis atmenamas kaip malonus, mandagus, nuoširdus specialistas,
inteligentas. Buvo aukšto ūgio, liesas, žilais plaukais, lazdele
pasiramsčiuodamas vaikščiojo lėtai7. Pasak K. Čebelio
(18991990), gimusio ir augusio Garliavoje, ,,nebuvo lupikas. Duodavo
biedniems žmonėms vaistų už dyką8. Garliavietė Izabelė
Kalvynaitė-Stasiulevičienė (19111990) prisimena, jog ją dažnai
tėvas siųsdavo parnešti iš Aglinsko vaistinės vaistų. Mamai skaudėdavo
po krūtine. Nuo Aglinsko vaistų jai palengvėdavo. Tai buvo malonus,
mandagus, nuoširdus žmogus. Jeigu žmogus sirgdavo taip, kad negalėdavo
nueiti į vaistinę, tai Aglinskas ateidavo į namus, apžiūrėdavo ligonį
ir duodavo vaistų. Žmonės pas jį kreipdavosi kaip pas daktarą. Atvažiuodavo
jų gana iš toli. Aglinskas mūsų namuose buvo labai gerbiamas, vaikai
į jį žiūrėdavo kaip į Dievą. (...) Pasivaikščioti eidavo kasdien9.
Michalina Dževerakaitė-Petkevičienė, gimusi 1912 metais, pasakojo,
jog jų namuose susirgusius Aglinskas lankydavo pats ir niekuomet
neimdavo pinigų, nes jie gyveno vargingai; už vaistus jis neimdavo
pinigų nė iš vieno neturtingo žmogaus10. Visi aplinkiniai
Aglinską vadindavę tik ponu daktaru.
K. Aglinskas turėjo didelių medicininių gabumų,
gerą nuovoką. Tarp vietos žmonių plito kalbos, kad jei ką išgydė,
tai tik Aglinskas11. Michalina Poderytė-Gervienė prisimena,
kad būdama maža sunkiai sirgo vidurių šiltine, po kurios atsirado
kažkokia komplikacija, pradėjo tinti kairė koja, ją baisiai skaudėjo.
Garliavoje gyvenęs felčeris Steponavičius apžiūrėjo ir pripažino,
kad koją reikia amputuoti, nes joje prasidėjo gangrena. Mergaitės
mama klykdama nubėgo pas Aglinską. Šis aplankė mergaitę namuose,
apspaudė koją ir nuramino, patarė tepti savo atneštu tepalu, įtrinti
ją iš krautuvės nupirktu denatūratu, skiestu su vandeniu, dėti kompresus
ir laikyti koją šiltai. Sakė, kad jeigu labai skaudės, kentėti,
kiek tik gali, jei neiškęs, tai kompresą nuimti. Mergaitė kentėjo
ir po poros dienų koja ėmė sveikti, ją ėmė mažiau skaudėti, didžiulis
sutinimas atslūgo.
Jonas Pranckevičius (g. 1905), nuo dešimties metų
tarnavęs ir mokęsis pas K. Aglinską, prisiminė, jog Pagirių miške
vaistininkui priklausė 6 margai miško. Jis ten mėgdavęs dažnai nuvažiuoti,
apžiūrinėdavęs visus medžius, nudžiūvusius liepdavęs nupjauti, bet
žalių neleisdavęs pjauti niekada. Medžius jis labai mylėjęs, glostydavęs
juos vaikščiodamas po mišką. Joną Pranckevičių K. Aglinskas išmokęs
pasigaminti vaistų iš įvairių žolelių12. Buvo didelis
gamtos mylėtojas, savo namuose laikė povą, o jo bičiulis J. Basanavičius
namuose Bulgarijoje, Varnoje, laikė lapę, vilką, daug paukščių
erelį, pelėdą ir sakalą, net gulbę13.
Juozas Vaitkūnas, gimęs 1906 metais Garliavoje,
būdamas vaikas, nešiodavo K. Aglinskui laikraščius. Jis visuomet
jam ką nors duodavo, paglostydavo galvą. Vaikas matęs, jog K. Aglinsko
lova buvo padaryta iš beržiukų su žieve, o stalo kojos irgi buvusios
netašyto beržo vaistininkas mėgo natūralumą, paprastumą, gyveno
kukliai. Mėgo pokštauti. Kartą viena moterėlė paprašiusi vaistų
nuo blusų, kuriuos jis irgi gamino. Beeidama namo, pagalvojo, kad
nežino, kaip juos vartoti. Klausia: Kaip tuos vaistus įduoti?
Šis atsakęs: ,,Pagaukit blusą, praskėskit šnerves ir tų vaistų įkratykit
tai blusai. Moteriškė sako: Jei jau aš pagausiu, tai galiu ir
užmušti. Šis atsakęs: O to to (toks buvo jo priežodis) dar geriau,
dar geriau14.
Garliavos vaistinė tapo ne tik pagalbos vieta
susirgusiems, bet ir lietuvybės žadinimo židiniu. K. Aglinskas,
dar nuo studijų laikų turėdamas daug ryšių su tautiškai susipratusiais
lietuviais, visokeriopai rėmė ir globojo knygnešius, name slėpė
uždraustą lietuvišką spaudą, organizavo platų laikraščių ir knygų
platinimo tinklą. Jo namai tapo ,,stambiu lietuviškų knygų persiuntimo
(iš kairiosios Nemuno pusės) punktu15. Knygos daugiausia
slėptos palėpėse ir sandėlyje; lankantis žmonėms vaistinėje, jiems
buvo pasiūloma ir gautų iš Prūsų laikraščių16.
Šiame darbe jam itin daug talkino žmona Liudvika
Aglinskienė. 1891 m. birželio 25 (7) d. Kazys Aglinskas Garliavos
bažnyčioje susituokė su Liudvika Nikolai17. Ji gimė Balbieriškyje,
tėvai Feliksas Nikolai ir Juzefa Matuzevičiūtė; manytina, kad
tėvas buvo prancūzų kilmės. Nikolai šeima buvo griežtų lietuviškų
pažiūrų. Liudininkais buvo pakviesti Motiejus Holiakas (Oleka),
gydytojas, gyvenantis Maskvoje, ir Tomas Ferdinandas Žilinskas iš
Veiverių, ėjęs valstybės tarėjo pareigas, Veiverių mokytojų seminarijos
mokytojas, didysis lietuvybės puoselėtojas. Kazimiero ir Liudvikos
santuoka patvirtinta asmeniniais jų parašais.
Liudvika Aglinskienė buvo vyro bendramintė ir aktyviai įsitraukė į draudžiamos lietuviškos spaudos platinimo veiklą. Ji ne tik priiminėdavo atgabentas laikraščių ir knygų siuntas, jas slėpdavo, bet ir organizuodavo leidinių išgabenimą tolimesniais keliais, šelpė ir maitino užėjusius knygnešius. Namus ne kartą krėtė caro žandarai, ieškojo draudžiamos spaudos. Tačiau ji visuomet rasdavo būdų apsisaugoti.
K. Aglinsko, kaip vieno iš ,,Aušros steigėjų,
draudžiamos literatūros platintojo ir karšto tėvynės mylėtojo, pavardė
buvo plačiai žinoma tuometinei Lietuvos visuomenei. Jo namuose,
net ir rizikuodami, nuolat lankydavosi krašto visuomenininkai, kuriuos
jis visuomet maloniai priimdavo ir kaip galėdamas remdavo. Petras
Ruseckas prisimena, jog jam visai netikėtai spaudos leidimo metais
(19041905) pro Garliavą vykstant, Aglinsko visai nežinant ir nepažįstant,
tik jo parašą prie durų pamačius, teko pas jį užeiti. Jis tuoj iš
pirmojo pamatymo kaip savo artimiausią draugą priėmė, vaišino ir
keletą dienų neišleido, kol iš nuovargio atsigavau, atsilsėjau.
Tikrai šaunus ir svetingas buvo žmogus ir savo gerumu nesivaržė18.
Knygnešio Petro Varkalos dukra Antanina Baltrušienė
(jos knygos ištraukas XXI amžius spausdino 1996 metais) prisimena,
jog 1903 metais tėvas buvo suimtas ir įkalintas Kauno kalėjime,
tačiau K. Aglinsko pastangomis išlaisvintas. Per Pirmąjį pasaulinį
karą Varkalų šeima buvo pasitraukusi į Rusiją. 1918 metais grįžę
su keturiais vaikais jie rado degančius namus. Šioje bėdoje vėl
padėjo K. Aglinskas, nors pats gyveno labai kukliai ir jo namas
buvo po gaisro19.
Profesorius Petras Šalčius prisiminimuose rašo,
jog jam, dar Marijampolės gimnazijos mokiniui, prieš Pirmąjį pasaulinį
karą besilankant pas K. Aglinską, teko susipažinti su čia viešėjusiu
Jonu Basanavičiumi, ir tai itin sustiprino gimnazisto norą darbuotis
gimtojo krašto labui20.
Kazys Aglinskas bendravo su iškiliausiais to meto lietuviais inteligentais: Tomu Ferdinandu Žilinsku, Jonu ir Petru Vileišiais, Kaziu Griniumi, Stasiu ir Petru Matulaičiais, M. Davainiu-Silvestravičiumi, Jurgiu Miklaševičiumi, Jonu Šliūpu, Juozu Gabriu-Paršaičiu bei jo šeima. Pas jį lankydavosi garsiausi Sūduvos knygnešiai: jų karaliumi vadinamas Juozas Kancleris, Antanas Baltrušaitis-Antanėlis ir kiti. Vienu ištikimiausių viso jo gyvenimo draugu buvo lietuvių tautos patriarchas daktaras Jonas Basanavičius. Po Didžiojo Vilniaus Seimo (Lietuvių suvažiavimo Vilniuje) 1905 m. gruodžio 45 d. J. Basanavičius ištisas savaites buvo priverstas slapstytis nuo žandarų. K. Aglinsko namai jam tapo priglaudžiančia bei slepiančia pastoge. Į Garliavą pas Aglinską Basanavičius atvykdavo itin dažnai dalindavosi svarbiomis lietuviškos visuomeninės veiklos žiniomis, pailsėdavo po sunkaus darbo, rašydavo ramioje aplinkoje, gydė žmones.
Garliavoje pas K. Aglinską lankydavosi garsus
Marijampolės mokytojas Petras Kriaučiūnas, kuris, pasak Basanavičiaus,
ne vienam jaunadvasiui įkvėpė karštą meilę į savo pavargusią tautą
ir josios kalbą. Daugiausia jo dėka lietuvystė atgaivinta Suvalkų
gubernijoje21. Aglinskas daug bendravo ir su kitu Maskvos
universiteto laikų bičiuliu daktaru Stasiu Matulaičiu, kuris buvo
kilęs iš Stebuliškių kaimo ir, grįžęs į Lietuvą darbuotis, nuolat
platino lietuviškas knygas ir (kaip ir jo broliai Liudvikas ir Juozas
Matulaičiai) Varpą, Ūkininką, Tėvynės sargą, Amerikoje leidžiamą
Vienybę lietuvininkų ir daug kitų tuo metu draudžiamų leidinių,
kurie, pasak P. Rusecko, iš apsnūdusio jaunuolio padarydavo karštą
lietuvį patriotą22. Stasys Matulaitis parašė knygutes
apie Kražius, Lietuviai po maskolių jungu, Kaip Maknickas už
lietuvišką kovojo, kurios buvo platinamos su kitais tuometiniais
lietuviškais raštais. Stebuliškėse, Liudviko Matulaičio sodyboje,
knygnešys Kancleris buvo įsteigęs knygų slėptuvę, iš kurios jas
gabendavo į įvairius Lietuvos kaimus, bažnytkaimius ir miestelius.
Jos pasiekdavo ir Garliavą. Greta dr. S. Matulaičio tėvų sodybos
buvo ir jo dėdės namai, kurie irgi buvo virtę knygnešystės centru:
jie ateidavo naktimis ir naktimis išeidavo (Kancleris, Baltūsis,
Rimša ir kiti)23. Marijampolės žandarų viršininkas Vonsiackis
18971899 metais ypač persekiojo tautos žadintojus. Persekiojamas
daktaras Matulaitis netrukus buvo suimtas ir ištremtas į Rusiją,
grįžo po trejų metų ir nuolat buvo sekamas. Kaip mini Petras Ruseckas,
1902 metais parėjęs į savo tėviškės namus, buvo nepaprastai sujaudintas,
sugraudintas, netikėtai radęs juose tą dieną Artojų draugijos
surengtą lietuvišką vaidinimą Keturakio Amerika pirtyje (vaidino
Viktoras Vitkauskas, Pr. Vitkauskaitė, Navikas, Braziukas, J. Kidolis,
J. Senkus, O. Matulaitytė, Kisieliūtė, K. Akelis, P. Grigaitis,
Pr. Penčyla, J. Ambraziejus, J. Ambraziejūtė, A. Rucevičius)24.
Daugelis minėtų lietuvių patriotų būrėsi į Sietyno
draugiją, kurią sunaikinti buvo didžiausias Vonsiackio rūpestis.
Tai iš esmės jam pavyko, itin suaktyvinus knygnešių persekiojimą
18971899 metais. Šiuo laiku Suvalkijoje buvo suimti ir nuteisti,
daugiausia tremčiai, 34 žmonės (Jonas Kriaučiūnas, kunigas Bulvičius,
Oleka, Petras Matulaitis, Pranas Matulaitis, Juozas Kačergius, Juozas
Armastauskas ir kiti). 1899 m. rugsėjo 3 d. atliekama krata pas
jauną mokytoją Juozą Jasaitį, kilusį iš Stanaičių kaimo, K. Aglinsko
bendramintį. Jasaitis turėjo plačių pažinčių su tuometine inteligentija
ir knygnešiais, buvo baigęs Marijampolės gimnaziją, Veiverių mokytojų
seminariją, jau pradėjęs mokytojauti Čenstachavos apylinkėse. Krėtėjai
Starpolės žandarų viršininkas Krylov su keliais žandarais ir
zemskiais25 pasirodė savaitgalį, kai šeima buvo išėjusi
į Garliavos bažnyčią. Namie pasilikęs Juozas Jasaitis irgi rengėsi
važiuoti į Garliavą. Kaip teigia liudininkai, žandarai iššnipinėję
visur: net vištų buvimus po pečiais, visas palėpes, kaminus, pečius,
tvartus, vienu žodžiu visur, kur tik galėjo pasiekti, nežiūrėdami
nei suodžių, nei voratinklių, nei nesmagių kvapų26.
Po šios kratos praėjus kelioms dienoms jie pasirodė pas vaistininką
Aglinską, kuris zemskio buvo užskųstas kaipo platintojas lietuviškų
knygų Garliavos apygardoje27. Manytina, jog vaistininkas
jau buvo sužinojęs apie vykusias kratas pas artimus žmones, tad
ir pats jų galėjo tikėtis. Jo namuose žandarai darė didelę kratą,
bet greičiausiai nieko nerado, nes tais metais suimtas nebuvo, o
jo bičiuliai ir bendražygiai Juozas Jasaitis, Juozas Paršaitis (Marijampolės
gimnazijos mokinys), Kazys Kizelaitis (Veiverių gimnazijos mokinys),
Vasiliauskas (mokytojas iš Liudvinavo), Juozas Rimša (iš Margininkų
kaimo), Apanavičius, Kaunas suimti ir išvežti į Kalvarijos kalėjimą.
Jų pavardes žandarai rado paminėtas Juozo Paršaičio Jasaičiui siųstuose
laiškuose. Dar nemažai žmonių pabėgo, įspėti apie gresiantį pavojų28.
Tardydami Juozą Jasaitį žandarai reikalavo pasakyti,
kas jo gyvenamojoje vietovėje skaito lietuviškus laikraščius. Jis
paminėjęs tokius tris, (...) jau numirusius29.
Kalvarijos kalėjime jis išsėdėjo beveik metus,
ilgiausiai iš visų, po to buvo išsiųstas į Odesą. Ten turėjo dvejus
metus gyventi policijos priežiūroje. J. Rimša Kalvarijos kalėjime
buvo patalpintas į vieną iš dviejų kamerų, vadinamų urvu, specialiai
skirtą politiniams kaliniams, ir joje išsėdėjo septynis mėnesius.
Jis buvo verčiamas išduoti mokytoją Vincą Paliukaitį, kuriam buvo
skirti pas Rimšą rasti laikraščiai, tačiau neišdavė. Rimša vėliau
dvejiems metams ištremtas į Rusiją. Kizelevičius kalėjo devynis
mėnesius; paleistas etapu nuvarytas į Volynės miestelį Zaslavą,
paimtas į kariuomenę ir išsiųstas į Taškentą. Tokio likimo susilaukia
ir Garmus, atiduotas policijos priežiūrai į kariuomenę ir išsiųstas
į Kazanę. Paršaitis ir Vasiliauskas ištremti į Rusiją be teisės
gyventi Lietuvoje, Lenkijoje, Kurše ir Rygoje30. Nepaisant
didžiulių persekiojimų ir represijų, knygnešiai Garliavoje ir toliau
aktyviai veikė. Taigi pasipriešinimo pavergėjams, lietuvybės puoselėjimo
dvasia miestelyje buvo gana stipri.
Garliavoje K. Aglinskas lankydavosi dar iki 1885
metų. Čia atvykdavo pas patriotiškai nusiteikusius lietuvius31,
su kuriais jį siejo lietuvybės puoselėjimo siekiai ir veikla, ir
kurie greičiausiai jam pasiūlė galutinai apsistoti šioje vietovėje.
Įsigijęs namus Garliavoje, K. Aglinskas iškart subūrė idėjinius
bendražygius literatūros mylėtojų kuopelę, kuriai priklausė Juozas
Andziulaitis-Kalnėnas, Ksaveras Sakalauskas-Vanagėlis, Jonas Mačys-Kėkštas
ir kiti lietuviai inteligentai. Grupelės branduolys aušrininkai,
aktyviai dalyvavę kuriant laikraštį Aušra, publikavę jame savo
poeziją ir publicistikos straipsnius, literatūrinius vertimus, prozos
kūrinius (K. Sakalauskas-Vanagėlis). Šioje kuopelėje, kurią sudarė
naujoji patriotiškai nusiteikusi lietuvių inteligentija, ne tik
buvo dalijamasi Vakarų Europos literatūros naujienomis, skaitomi
bei aptariami iškilių autorių kūriniai ir jų vertimai, svarstomi
aktualūs lietuvių literatūros kūrimo, spaudos, knygų leidybos, švietimo
ir kiti visuomenės gyvenimo klausimai, bet ir kuriamas pirmojo lietuviško
laikraščio Aušros veidas, formuojamos jos idėjos. Aušros
leidimo metai (18831886) sutapo su aktyvia asmenine kūrybine šio
būrelio narių veikla ir jų susibūrimu Garliavoje. Pirmasis Aušros
numeris juos pažadino ir paskatino tapti aktyviais lietuviškos veiklos
ir leidinio darbininkais. Šių aušrininkų poetine kūryba buvo įtvirtinama
patriotinė Aušros platforma (K. Sakalauskas-Vanagėlis), vėliau
brėžiama pozityvistinė linkmė (J. Andziulaitis-Kalnėnas, J. Mačys-Kėkštas).
Būtent iš šių Garliavos literatų susibūrimų, ypač 18851886 metais,
kilo daugybė kūrybinių impulsų Aušrai. Šiems aušrininkams buvo
lemta ir užbaigti pirmojo lietuviško laikraščio Aušros leidybą
1886 metais. Tad Garliavos K. Aglinsko literatūrinė kuopelė turėjo
didelės reikšmės lietuvių literatūrai ir spaudai, buvo susijusi
su jos procesais. Grupelė telkė ir daugiau lietuvių inteligentų.
Pasidalyti mintimis pas K. Aglinską atvykdavo Matulaičiai iš Stebuliškių,
mokytojas Juozas Kairiūkštis, Petras Kriaučiūnas, kiti susipratę
lietuviai.
Nutrūkus Aušros leidybai, 1888 metais Vincas
Kudirka Varšuvoje nusprendė įsteigti slaptą lietuvių draugiją Lietuva,
kuri toliau rūpintųsi draudžiamos lietuviškos spaudos ateitimi.
Tuo klausimu jis susirašinėjo su Jonu Basanavičiumi ir Petru Leonu.
Į susibūrimus V. Kudirka nutarė pakviesti ir Maskvoje mokslus baigusius,
ten lietuvių draugijose dalyvavusius tautiečius, aktyviai besirūpinančius
lietuvybės reikalais. 1888 m. birželio 29 d., per Petrines, Marijampolėje,
Varšuvos viešbutyje, Vytauto gatvėje, įvyko pirmasis jų susibūrimas,
į kurį iš Varšuvos atvyko Vincas Kudirka, Juozas Kaukas, Jonas Kasakaitis,
o maskviškiams atstovavo daktaras Kazys Grinius, Petras Leonas ir
dar keli asmenys. Susirinkime dalyvavo ir vietiniai inteligentai:
mokytojas Petras Kriaučiūnas, Tadas Pranckevičius, Palukaitis ir
Kronkaitis32. Susirinkimo dalyviai kėlė klausimus, kaip
plėtoti lietuvišką spaudą toliau: ar iš naujo gaivinti Aušrą,
ar steigti naują leidinį, iš kur jam gauti lėšų ir ką pasitelkti
redaktoriumi, galinčiu gyventi ir dirbti Prūsijoje, nes Aušrą
redagavęs Mikšas jau buvo miręs, kokios gramatikos ir rašybos leidinyje
laikytis, kokie galimi jo platinimo būdai, formatas, dydis, kaina.
Daugelis prieštaravo siūlymui atnaujinti Aušrą ir ragino imtis
naujo leidinio. Svarstymai buvo vaisingi, ir jau 1889 metais pasirodė
pirmasis Varpo numeris. Šis lietuvių susibūrimas iš esmės buvo
pirmasis varpininkų susirinkimas. Jų idėjos buvo labai svarbios
K. Aglinskui. Garliavos provizoriaus K. Aglinsko pavardė įrašyta
tarp 22 V. Kudirkos įsteigtos slaptos lietuvių draugijos Varšuvoje
Lietuva narių33. Yra žinoma, kad jis aktyviai dalyvavo
sprendžiant ne tik Aušros, bet ir Varpo leidybos klausimus,
rėmė savo lėšomis, pelnytomis vaistinėje, šiuos spaudinius ir juos
platino. Yra pagrindo manyti, kad dalyvavo ir pirmame varpininkų
susibūrime. K. Aglinskas vyko ir į kitus su laikraščio bei kitais
reikalais susijusius lietuvių inteligentų suvažiavimus, vadintus
spiečiais, netoli Baltrušių, pas Juozą Lozoraitį (čia dalyvavo ir
Motiejus Lozoraitis, Martynas Jankus, Kazys Grinius ir buvo nuspręsta
leisti laikraštį Ūkininkas, skirtą kaimo žmonėms), Petro Matulaičio
tėviškėje netoli Liudvinavo ir K. Griniaus tėviškėje Selemos Būdoje,
kuriuose dalyvavo ir Vincas Kudirka. Šios draugijos pirmininku buvo
išrinktas studentas medikas Jonas Gaidamavičius, sekretoriumi
Vincas Kudirka, kasininku Juozas Kaukas.
1905 metai buvo neramūs visoje Lietuvoje. Istoriniai
įvykiai sukėlė didžiulį chaosą. Kaip teigia K. Grinius, 1905 metais
Sūduvoje žmonės pradėję aktyviai priešintis caro valdžiai: visose
lietuviškose apskrityse jaunimas arba nuginklavo policininkus, arba
privertė juos pabėgti iš kaimų į apskrities miestus. <...>
Degtinės monopolio krautuvės provincijoje buvo arba išdaužytos,
arba užsidarė. Pradžios mokyklos buvo apvalytos nuo carų portretų
ir uždarytos. Nekenčiamus miškų tarnautojus šaudė. Socialdemokratų
partija (LSDP) eksproprijuodavo valstybinių ir pusiau valstybinių
įstaigų kasas ir tuo papildydavo savo iždą; Rusijos vidaus reikalų
ministerio Makarovo pranešimas Dūmos atstovams rodo, kad Šakių apskrityje
revoliucinis sąjūdis 1905 metų rudenį buvo pasiekęs rekordą visoje
Rusijoje34.
K. Grinius teigia, jog socialdemokratų partijos
reikalams nepritekdavo pinigų. Dėl to jie iškraustydavo valstybinių
degtinės parduotuvių, tuomet monopoliais vadinamų, kasas, monopolius
išdaužydavo, degtinę upeliais paleisdavo... Partijos reikalams eksproprijuodavo
ir girininkų kasas <...>, sustabdydavo pašto vežimus ir atimdavo
pinigus35.
Į tokias nemalonias istorijos girnas tuo laiku
pateko K. Aglinskas, spėjama, kad neatsitiktinai. Kaip prisimena
Girnius, Sūduvoje tuo laiku atsiranda ir nedora plėšikų kuopa,
revoliucijos padugnės, revoliucionieriai išsiveržėliai, giltiniečiai,
pasivadinę Lietuvių Komunistų Giltinės Kuopa ir plėšę nekaltus
žmones. Jie apiplėšė Garliavos dekaną kun. Budzeiką, Skriaudžių
kleboną kun. Bliūdzinską, Gudelių (Ivoniškių) dvarininką žydą Blankšteiną,
užmušdami iš Varšuvos atvažiavusį svečią, Garliavos vaistininką
provizorių Kazį Aglinską ir dar vieną kitą36.
19051906 metų sandūroje Suvalkijoje sustiprėjo
carinės represijos. Garliavoje jos itin suintensyvėjo, Vilniaus
žiniose paskelbus garliaviškių peticiją su 1000 parašų ir reikalavimais
Rusijos carui, 1905 metų lapkritį (gruodžio 45 d.) Vilniuje įvykus
Didžiajam Seimui, kuriame dalyvavo ir iš Garliavos kilę atstovai,
o J. Gabrys-Paršaitis buvo išrinktas seimo sekretoriumi. Caro žandarmerijai
nerimą kėlė nuolat miestelyje bei jo apylinkėse platinami atsišaukimai,
kviečiantys nusikratyti maskolių valdžios, platinamos nelegalios
lietuviškos knygos. Todėl nesiliovė kratos įtariamųjų lietuvybės
veikėjų namuose, buvo suimti ir į Kalvarijos kalėjimą išvežti aštuoni
garliaviškiai. Daugelį kilusių neramumų caro valdininkai siejo su
K. Aglinsko asmenybe, todėl jo namuose vėl darytos kratos. Vienas
toks kartas buvo lemtingas vaistininko šeimai. Kaip prisimena knygnešystės
Lietuvoje istorikas P. Ruseckas, vienos kratos metu, kuomet paties
K. Aglinsko nebuvo namuose, žandarai taip smarkiai p. Aglinskienę
išgąsdino, taip ją suerzino, kad ji po to sunkiai susirgo ir <...>
ne laiku pasimirė. Tai bus tikra knygnešystės auka37.
Liudvika Aglinskienė mirė 1906 m. balandžio 17 (30) d., praėjus
kelioms dienoms po kratos, nuo sumušimų ir nervinio sukrėtimo. Tačiau
lietuviškų leidinių slaptavietės, net ir smarkiai daužoma, neišdavė38.
Aktą apie jos mirtį bažnyčioje pasirašė vietiniai garliaviškiai:
vargonininkas Bronislavas Petkevičius ir Martynas Seredinskis39.
Liudvika mirė 45 metų, su vyru taip ir nesusilaukusi vaikų. K. Aglinskas,
likęs našliu, daugiau nevedė kaip ir jo artimiausias draugas dr.
J. Basanavičius, mirus žmonai Elei.
Po minėtų dramatiškų įvykių K. Aglinsko persekiojimai
nesiliovė, todėl jis knygų, skiriamų platinti, nebepriimdavęs,
bet surasdavęs vietų, kuriose ne tik knygos, bet ir knygnešiai galėdavo
be pavojaus prisiglausti40.
1905 metais K. Aglinskas aktyviai dalyvavo Vilniaus
lietuvinimo veikloje. Tų metų vasarį jis kartu su Basanavičiumi
ir kitais lietuviais pasirašė memorandumą Vilniaus vyskupui Eduardui
Roppui, kuriame buvo reikalaujama pamaldų lietuvių kalba Vilniaus
lietuviškų parapijų bažnyčiose, lietuviškų pamaldų šventadieniais
tose parapijose, kuriose lietuviai nesudaro etninės daugumos, ir
kitų dalykų. Nors vyskupas ilgai delsė, tačiau kai kuriuos reikalavimus
ėmė palaipsniui vykdyti, įvedė lietuvių kalbą Vilniaus kunigų seminarijoje41.
Nepasitenkindami tokiais nežymiais pasiekimais, J. Basanavičiaus
vadovaujami lietuviai įkuria Sąjungą pagrąžinimui tiesų lietuviškai
kalbai Rymo-Katalikų bažnyčiose Lietuvoje. Jos veikloje dalyvavo
Kazimieras Aglinskas, Jonas Kriaučiūnas, Juozas Tumas-Vaižgantas,
Donatas Malinauskas, Saliamonas Banaitis, Tomas Ferdinandas Žilinskas.
Ši grupė dėjo didžiules pastangas, kad bažnyčiose Vilniaus savivaliaujantis
vyskupas būtų atstatydintas.
1906 metais K. Aglinskas drauge su J. Basanavičiumi,
D. Malinausku, kunigu J. Ambraziejumi, Kaziu Puida, Gabrieliumi
Landsbergiu, Pranu Klimaičiu, Stasiu Šimkumi ir kitais toliau kovoja
su lenkiškąja Vilniaus vyskupijos hierarchija. Lietuvybės puoselėtojas
kunigas Juozas Ambraziejus, dirbęs šv. Jono bažnyčios kamendoriumi,
už lietuviško elementoriaus ir katekizmo išleidimą, nesuderinus
su dvasine vyresnybe, apkaltintas ir Vilniaus vyskupo Roppo nušalintas
nuo pareigų42. Vilniaus žiniose paskelbta parašų rinkimo
akcija jam apginti, surinkti 526 parašai, išreiškiantys protestą
prieš tokį Roppo sprendimą, tačiau netrukus jų rinkimas nutrauktas.
1907 metais G. Landsbergis, Liudas Gira, D. Malinauskas,
J. Kriaučiūnas ir kiti pasirašė raštą vidaus reikalų ministrui,
kuriame išvardijo visus jiems žinomus vyskupo Eduardo Roppo nusižengimus
ir prašė užtarimo dėl jo savivaliavimo Lietuvos bažnyčiose43
ir apsaugoti juos nuo lenkinimo. Kitais metais J. Basanavičius ir
D. Malinauskas parašė memorandumą Apie lenkų kalbą Lietuvos bažnyčiose.
Jis buvo išsiųstas popiežiui Pijui X, visiems Katalikų Bažnyčios
kardinolams, žymesniems viso pasaulio arkivyskupams, vyskupams ir
Romos kongregacijoms bei didžiosioms Europos valstybių laikraščių
redakcijoms. 71 puslapio dokumente buvo išdėstyta lietuvių lenkinimo
bei jų teisių ignoravimo Rytų Lietuvoje istorija44. Visų
šių veiksmų inspiratorius buvo J. Basanavičius, aktyvus dalyvis
K. Aglinskas, pasirašęs ir minėtą memorandumą kartu su G. Landsbergiu,
St. Raila, adv. K. Samajausku, daktaru Roku Šliūpu, Pranu Klimaičiu,
T. F. Žilinsku, kunigaikščiu Jonu Gediminu-Beržanskiu-Klausučiu,
M. Davainiu-Silvestravičiumi, Petru Vileišiu. Ilgainiui lietuviams
pasisekė išstumti iš Vilniaus vyskupų Eduardą Roppą, kuriuo buvo
nepatenkinta ir carinės Rusijos vadovybė.
1907 m. lapkričio 25 d. Kaune, susirinkime pas
kun. A. Dambrauską, nutarta siųsti lietuvių delegaciją į Romą ir
prašyti Popiežiaus, kad jis paskirtų Vilniaus vyskupu lietuvį. Buvo
išrinkti delegatai J. Basanavičius, K. Aglinskas, kunigas Maironis,
kunigaikštis J. Gediminas-Beržanskis-Klausutis, kun. Vladas Mironas,
Valkininkų klebonas kun. Aleksas Racevičius ir D. Malinauskas45.
Tačiau tuomet dar vyskupui Roppui įsakius diecezijos administratoriui
Fronckevičiui, kad šis neduotų nei Racevičiui, nei dekanui Burbai
leidimo vykti į Romą, be kurio jie važiuoti nedrįso, šie Vilniaus
diecezijos kunigai būti delegacijos nariais atsisakė. Kadangi jie
geriausiai galėjo Popiežiui liudyti apie bažnyčios padėtį Lietuvoje,
tai ir vykimas be jų pasidarė neprasmingas. Tokiu būdu, pasak J. Basanavičiaus,
lenkai užkirto kelią į Romą46.
1907 metais K. Aglinskas tapo Lietuvos mokslo draugijos nariu. Įstodamas jis įnešė 200 rublių ir draugijos buvo pakeltas į narius labdarius. 1908 metais Draugijai jis paaukojo 34 tomus knygų.
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, K. Aglinskas
pasitraukė į Rusiją apsistojo Voroneže, vėliau persikėlė į Gluškovą
(Kursko gub.). 1918 metais, sužinojęs, kad kuriasi Nepriklausoma
Lietuva, grįžo dirbti tautai naudingo darbo. Kaip prisimena Kazys
Čebelis, jis grįžo labai neturtingas, vienišas, bet J. Basanavičiaus
padedamas atkūrė vaistinę47. Mirė sunkiai susirgęs 1924
m. rugpjūčio 25 d., sulaukęs 73 metų. Mirties aplinkybes prisimena
garliavietė Michalina Poderytė-Gervienė, gimusi 1909 metais: ,,Garliavoje
tarnavau pas K. Aglinską, vaistininką. Pilsčiau miltelius ir kitus
darbus dirbau vaistinėje. Vaistininkas ilgai sirgo, nors dirbo iki
pat mirties. Vakare sutvarkius vaistinę, išeidama atsisveikinau
su Aglinsku. Rytą nuėjusi radau jį mirusį. Pas jį tuomet buvo brolio
duktė, Aglinskaitė. Suėję žmonės aprengė, padarė karstą iš nedažytų
lentų (tokia jo buvo valia), įdėjo karstą į vežimą, o vežime buvo
prikrauta šiaudų. Ir išvežė neprisimenu kur, Prienų ar Marijampolės
link į laisvamanių kapus. Palydėjome su mama ligi Garliavos galo
ir sugrįžome namo. Ta viena padvada (vežimas) jį ir išvežė (lyg
į Veiveriukus ar netoli Prienų, ar Skriaudžių). Jis visą laiką sakė,
kad jį laidotų tik laisvamanių kapinėse48. Draugai
jį laisvamanių kapinėse ir palaidojo, bet kuriose, lig šiol dar
nesuradau tikrų žinių49. Izabelė Kalvynaitė-Stasiulevičienė,
dalyvavusi išlydint iš namų Aglinsko kūną, prisimena, jog vietiniai
jį palydėję per Garliavą, o nuo sankryžos PrienaiMarijampolė sugrįžę
verkdami namo. Į kokias kapines buvo nuvežtas Aglinskas, nežinia,
nes nė vienas vietinis žmogus nebuvo kapinėse ir todėl niekas negali
pasakyti, kur vaistininkas buvo palaidotas50. Įrašas
Garliavos Švč. Trejybės katalikų bažnyčios parapijos knygoje sudaro
prielaidą manyti, kad palaidotas nešventintoje Jonučių kapinių dalyje.
Į jas galėjo būti atvežtas senuoju keliu pro Šniurkelį.
Kapas, deja, nerastas. To priežastis galėjo būti sovietmetis, nes tada Jonučių ir kitos Garliavoje buvusios kapinės kažkieno sprendimu brutaliai naikintos.
Prieš mirtį K. Aglinskas norėjo visą savo turtą
palikti Lietuvos universitetui, bet nespėjo užrašyti. Farmacininkas
Adolfas Gerdvilis tuo klausimu rugpjūtį buvo pas jį apsilankęs,
bet jau nebegalėjo susikalbėti51.
1990 metais Garliavoje jo vardu pavadinta gatvė. Prie namo
Vytauto g. 22, kuriame jis gyveno, 1996 m. spalio 18 d. atidengta
memorialinė lenta. Knygnešio, visuomenės švietėjo, vieno iš Aušros
laikraščio steigėjo, provizoriaus K. Aglinsko pavardė įrašyta stogastulpyje,
pastatytame 1997 m. spalio 29 d. prie Garliavos bibliotekos (Vytauto
g. 21) knygnešių atminimui.
1 Grinius K. Atsiminimai. Kaunas,
1932, p. 18.
2 Kai kurių tuo laiku Maskvoje studijavusių lietuvių
vardų nepavyko identifikuoti. Aut. past.
3 Basanavičius J. Mano gyvenimo
kronika ir nervų ligos istorija. Vilnius, ,,Baltos lankos,
2002, p. 44.
4 Būdvydis Leonas. Karštai mylintis
tėvynę // Ave vita, Kauno medicinos akademija, 1992, Nr.
5.
5 Šis namas, paženklintas 22 numeriu (Vytauto g.),
tebestovi iki šiol.
6 Kauno farmacijos ir medicinos muziejaus archyvo
medžiaga.
7 Jonas Kirlys. Garliavos krašto
knygnešiai // Kauno rajono savivaldybės viešosios bibliotekos
medžiaga.
8 Overlingas V. Kazys Aglinskas
tautinio atgimimo veikėjas // ,,Tėviškės žinios, 1996, gruodžio
713, p. 6.
9 Ibid.
10 Michalinos Dževerakaitės-Petkevičienės prisiminimai
apie Kazį Aglinską. Jonučių vidurinės mokyklos muziejaus archyvo
medžiaga.
11 Mikalinos Poderytės-Gervienės prisiminimai apie
Kazį Aglinską. Jonučių vidurinės mokyklos muziejaus archyvo medžiaga.
12 Jono Pranskevičiaus prisiminimai apie Kazį Aglinską.
Jonučių vidurinės mokyklos muziejaus archyvo medžiaga.
13 Basanavičiaus Gyvenimo kronika,
ibid, p. 171.
14 Juozo Vaitkūno prisiminimai apie Kazį Aglinską.
Jonučių vidurinės mokyklos muziejaus archyvo medžiaga.
15 Būdvydis, ibid.
16 J. Klimaičio prisiminimai, ibid, p. 168.
17 Centrinis valstybinis istorijos archyvas. 1346
fondas, 1 aprašas, 9 byla, 228v lapas, 33 įrašas.
18 Knygnešys. I tomas (II leidimas).
Redaktorius Ruseckas P. Kaunas, ,,Varpas, 1929, p. 36.
19 Krušinskaitė E. Aušrininkas // ,,Tėviškės žinios,
1991, rugsėjo 26 d.
20 Strukčinskas Mindaugas. ,,Tėviškės žinios,
1994, rugsėjo 24 d.
21 Basanavičius, Gyvenimo kronika,
ibid, p. 34.
22 Ibid, p. 170.
23 Lietuvos aidas, 1935, Nr.
30, vasario 5 d., p. 3.
24 Ruseckas, ibid, p. 221.
25 Ūkininkas, 1899, Nr. 11,
p. 174.
26 Ibid.
27 Ibid.
28 Ūkininkas, 1899, Nr. 12,
p. 187.
29 Ūkininkas, 1900, Nr. 2, p.
25.
30 Ūkininkas, 1901, Nr. 7, p.
55.
31 Jų pavardžių nepavyko nustatyti, bet šie neįvardinti
asmenys minimi K. Aglinsko laiškuose aut. past.
32 Mūsų Kudirka. Studijos ir atsiminimai.
/ Sud. Zenius Šileris. / Marijampolė, Ramona,1998, p. 191.
33 Farmacijos žinios, 1938, Nr. 2, p. 29.
34 Grinius K. Atsiminimai. T.
2, p.129130.
35 Grinius, ibid, p. 94.
36 Grinius, ibid, p. 9192.
37 Knygnešys, I tomas, ibid.
38 Marijos Litvaitienės pasakojimas vaikaičiui
Petrui Nėniui. Autorės pokalbis su P. Nėniumi 1995 07 12.
39 Centrinis valstybinis istorijos archyvas. 1346
fondas, 1 aprašas, 15 byla, 56v lapas, 112 įrašas. Garliavos Šv.
Trejybės Romos katalikų bažnyčios Mirties įrašai 19051909.
40 Ruseckas, ibid.
41 Viktoras Jancius-Bytautas. 1918
metų Nepriklausomybės akto signataras Donatas Malinauskas. Trakai,
,,Voruta, 2011, p. 125126.
42 Ibid, p. 121.
43 Ibid, p. 127.
44 Ibid, p. 128129.
45 Ibid, p. 133.
46 Basanavičius, Gyvenimo kronika,
ibid, p. 208.
47 Overlingas, ibid.
48 Ibid.
49 Poderytė-Gervienė, ibid.
50 Izabelės Kalvynaitės-Stasiulevičienės prisiminimai
apie Kazį Aglinską. Jonučių vidurinės mokyklos muziejaus archyvo
medžiaga.
51 Kauno farmacijos ir medicinos muziejaus
archyvo medžiaga, ibid.
© 2016 XXI amžius
|