Likimai
Gyvenimo ir kančios dalimi įsijungęs į Tėvynės
bei tautos skausmą
|
Kun. Juozas Adomaitis
politinis kalinys
|
Spalio 26 dieną sukanka 115 metų, kai 1901 metais
Pašilių kaime, Plokščių parapijoje (Šakių r.), gimė kun. Juozas
Adomaitis. Augo tarp brolių ir seserų religingų tėvų šeimoje. Pradžios
mokyklą lankė Plokščiuose. Toliau mokytis sukliudė Pirmasis pasaulinis
karas, todėl į Šakių Žiburio gimnaziją atėjo turėdamas 17 metų,
joje mokėsi iki 1921 metų. Paskui vienerius metus mokėsi Kauno karo
mokykloje, o po metų baigė suaugusiųjų gimnaziją. 1923 metais įstojo
į Kunigų seminariją Gižuose. Pradėjo neakivaizdines studijas Vytauto
Didžiojo universitete. 1929 m. birželio 16 d. įšventintas kunigu.
Iš prigimties būdamas religingas ir darbštus, lėto temperamento
ir ištvermingas, nevengė atsakomybės, kurią Dievo Apvaizda uždėjo
ant kunigo pečių. Studijuodamas universitete, tuo pačiu metu ėjo
Zitiečių ligoninės kapeliono pareigas, rūpinosi ligonių sielovada,
dėstė tikybą vienoje Kauno pradžios mokykloje. Universitetą baigė
įgydamas teologijos licenciato laipsnį.
Po studijų 19321933 metais buvo Alytaus II parapijos
vikaru ir Žemės ūkio mokyklos kapelionu. 19331940 metais Vilkaviškio
gimnazijos kapelionas; Vilkaviškio vyskupijos kurijos viceoficiolas,
Kunigų seminarijos nuodėmklausys ir Katalikų veikimo centro sekretorius.
Raudonajai armijai okupavus Lietuvą ir likvidavus katalikiškas organizacijas,
paskirtas į Lukšius padėti sielovadoje klebonui kun. Vincentui Merkevičiui.
Bet po poros mėnesių iš kurijos gavo paskyrimą į Alytų bažnyčioje
moksleiviams dėstyti tikybą, nes vietiniai kapelionai buvo pasitraukę.
Kompartijos sekretorių Tamulevičių pavyko įtikinti, kad mokiniams
bažnyčiose leistų aiškinti tikėjimo tiesas. Bet tuoj prasidėjo karas.
Kun. J. Adomaičiui teko laidoti vokiečių sušaudytus du Alytaus kunigus
dekaną Konstantiną Paulavičių ir vikarą Kazimierą Pivariūną. Klebonija
buvo sudeginta, teko glaustis pas parapijiečius. Kunigas kasdien
matydavo žydų būrius, varomus į Vidzgirį, ir girdėdavo kulkosvaidžių
tratėjimą. Po mėnesio nuvyko į Vilkaviškio kuriją (vyskupas Antanas
Karosas ir kancleris kan Vincentas Vizgirda tada gyveno Šunskų klebonijoje)
sužinoti, ką jam toliau daryti. Gavo paskyrimą į Marijampolę, 19411945
metais buvo Mergaičių gimnazijos kapelionas, dvasios tėvas ir lotynų
kalbos mokytojas. Sugrįžus Raudonajai armijai, tikybos mokymas mokyklose
buvo panaikintas, bet dar kurį laiką leido dėstyti Šv. Vincento
Pauliečio bažnyčioje, paskui Šv. arkangelo Mykolo parapijos špitolės
salėje. Vėliau kun. J. Adomaitis Vilkaviškio vyskupo pasiprašė paskiriamas
į parapiją. 1945 m. gegužės 29 d. paskirtas į Griškabūdį. Čia nebuvo
klebono (per bombardavimą žuvo klebonas kun. Pranas Riauba), o tik
altaristas kun. Juozas Vaičaitis. Kun. J. Adomaitis kartu buvo ir
Kudirkos Naumiesčio dekanas. 1951 m. gegužės 15 d. jį areštavo ir
uždarė Lukiškių kalėjime, o 1951 m. rugpjūčio 25 d. Ypatingojo pasitarimo
prie SSRS vidaus reikalų ministro sprendimu nuteisė 10 metų pataisos
darbų lageryje. Kalėjo Vladimire. 1956 m. birželio pradžioje amnestuotas.
Mėnesį gyveno Griškabūdyje. Paskui gavo paskyrimą į Marijampolę,
vikaravo 19561958 metais, vėliau buvo paskirtas Alytaus klebonu
ir dekanu. Sovietų valdžios verčiamas, 1960 m. rugsėjo 7 d. nukeltas
į Kauno arkivyskupiją Bazilionų (Šiaulių r.) klebonu. 1963 metais
grįžo į Vilkaviškio vyskupiją ir iki 1970 m. rugsėjo 7 d. buvo gimtosios
Plokščių parapijos klebonu, paskui, klebonaujant kun. Juozui Frainui
SDB ir kun. Antanui Urbanavičiui, altaristu. Čia kun. J. Adomaitis
baigė savo amžių 1983 m. gegužės 3 d. Palaidotas šalia savo tėvų,
Plokščių kapinėse, vadovaujant vysk. Liudvikui Poviloniui MIC.
Tai buvo šviesus, pavyzdingas kunigas, reto taurumo
asmenybė, kupina nuoširdumo ir paprastumo. Jį vis dar prisimena
Plokščių ir vyresni Griškabūdžio žmonės. Kun. J. Adomaitis 1974
metais parašė Atsiminimus, kurie liko rankraštyje. Kunigas nepabūgo
surašyti visos tiesos apie okupantų padarytas piktadarybes, o pabaigoje
įdėjo įkalintų, nukankintų, nužudytų ir ištremtų Vilkaviškio vyskupijos
kunigų bei Plokščių, Griškabūdžio ir Paluobių parapijų žmonių sąrašą.
XXI amžiuje spausdiname šių Atsiminimų ištrauką, pasakojančią
apie jo darbą Alytuje, Marijampolėje, grįžimą į tėviškę karo frontui
griaudžiant, darbą Griškabūdyje, suėmimą ir kalinimą.
Romas Bacevičius
Keletas gyvenimo nuotrupų
Kun. Juozas Adomaitis
Pirmosios karo dienos Alytuje
Rusų raudonajai armijai įžengus į Lietuvą, buvo
likviduotos visos katalikiškos organizacijos ir Katalikų veikimo
Centro veikla. Asmenys, susiję su katalikiškomis organizacijomis
Vilkaviškio vyskupijoje, išsiskirstė. Todėl paprašiau J. E. vysk.
Antaną Karosą atleisti mane iš Katalikiškos akcijos direktoriaus
pareigų ir bet kur paskirti pastoraciniam darbui. Buvau paskirtas
į Lukšius, Šakių apskrityje. Padėti kun. V. Merkevičiui. Po poros
mėnesių gaunu iš Kurijos laišką su paskyrimu vykti į Alytų II ir
ten pagal galimybes dėstyti tikybą Alytaus moksleiviams bažnyčioje.
Mat vietiniai buvę kapelionai kun. Čižauskas ir kun. Katilius
buvo iš Alytaus pasitraukę. Apsigyvenau pas vietos kleboną kun.
J. Šalčių. Pas jį vikarais buvo kun. J. Buikus ir kun. Jurg. Sventickas.
Vos pradėjus su mokinukais bažnyčioje susitikinėti,
tuojau iš miesto vykdomojo gavau įsakymą, kad jokio tikybos mokymo
bažnyčioje nebūtų. Apsigalvojęs, kitą dieną paprašiau, kad man būtų
leista, noriu pasikalbėti su kompartijos sekretoriumi Tamulevičiumi.
Vėliau jis buvo Alytaus apskrities ir artimų vietų raudonųjų partizanų
vadas. Susitikimas buvo gana draugiškas. Paaiškinau uždraudimą mokyti
bažnyčioje vaikus tikybos. Priminiau žodžiu girdėtą vysk. V. Brizgio
apsilankymą pas Sovietų įgaliotinį Dekanozovą, kuriam buvo išdėstytas
katalikų nusistatymas dėl religijos mokymo. Dekanozovas vysk. V. Brizgiui
tiek pasakęs: Mokykite bažnyčioje, jei taip norite, tik nesikiškite
į mokyklą. Tuo remdamasis, aš aiškinau kompartijos sekretoriui,
kad būtų daug tiksliau, jei kunigas aiškintų vaikams tikėjimo tiesas,
o ne kokios moterėlės slaptomis, kur nebūtų išvengta nei netikslumų,
nei fanatizmo, kad nebūtų painiojama tiesa su pasakomis ar prasimanymais,
bet prieštaringais tarybinei tvarkai. Šitaip paaiškinęs tą reikalą,
gavau jo sutikimą, kad galiu tęsti pradėtą tikybos mokymą bažnyčioje.
Tuomet telefonu pranešiau miesto galvai, kad esu
kalbėjęs su kompartijos sekretoriumi ir jis leido toliau mokyti
tikybos bažnyčioje. Ar kalbėjaisi su Tamulevičiumi?! nustebęs
paklausė miesto galva. Užtikrinau, kad kalbėjausi ir kad dabar,
pranešęs miesto galvai, tęsiu vaikų mokymą. Gerai, sako, tik
nukabinkite nuo bažnyčios durų skelbimą, kada reikia mokiniams rinktis.
Mat, toks skelbimas yra agitacija.
Gaila buvo mokinių, kai jie be šiltų drabužių
atbėga po pamokų į šaltą bažnyčią ir valandą kitą kantriai klausosi
dėstomos tikybos. Taip praėjo visa žiema.
Dalį gabesnių berniukų atrinkau atskiram platesniam
religijos mokymui. Jų buvo, rodos, daugiau dešimties. Džiugu, kad
iš jų išaugo keturi uolūs kunigai (Albinas Dumbliauskas klebonas
Karagandoje, Kazachijos TSR, Romualdas Mizaras pamokslininkas,
Antanas Andriuškevičius Ratnyčios klebonas, Jonas Zubrus misionierius
Ukrainoje).
Nuo pavasario patylomis buvo pradėję sklisti gandai
apie galimą vokiečių karą su rusais. Apie birželio vidurį, eidamas
gatvė pro komjaunimo ir kompartijos patalpas, pastebėjau, kad nėra
iškabų. Nebuvo matyti ir plakatų, kuriais anksčiau būdavo nukabinėtos
sienos.
Pradėjo būti neramu. Klebonas kun. Juozas Šalčius
turėjo iš Alytaus pasišalinti, nes jam grėsė suėmimas dėl lenkų
skundų. Šeštadienį, nieko nenujausdami apie galimą karo įsižiebimą,
abu su klebonu išvykome: jis į Birštoną, aš į Ūdriją, į Švč.
Jėzaus Širdies atlaidus. Tuo metu Ūdrijoje klebonavo kun. Pranciškus
Krūvelis. Į atlaidus buvo atvykęs jo giminaitis mano bendramokslis
seminarijoje kun. Albinas Krūvelis.
Anksti sekmadienio rytą, visiems bemiegant, smarkiai
subildėjo durys. Išbudęs pamaniau, kad enkavedistai beldžiasi. Nesikėliau,
maniau, tegu šeimininkas svečius sutinka. Tuo metu antrą kartą
smarkiai subildėjo durys. Kun. A. Krūvelis, prasivėręs duris į mano
kambarį, riktelėjo: Juozai, karas! Visi sukilome. Išėję į lauką
pamatėme bombarduojamą geležinkelio stotį ir patį Alytų. Tai buvo
pirmasis vokiečių antskrydis į Lietuvą, užpuolant komunistinę Rusiją.
Pamaldos buvo sutrumpintos. Neatvykus tos dienos
pamokslininkui, teko kalbėti man. Pamoksle paprašiau po pamaldų
nedelsiant tuojau skubėti į namus ir gelbėti, kas dar galima išgelbėti.
Ir ūmai supratau, ką reikia sakyti, pamokiau, kaip elgtis nesant
kunigui mirties atveju. Žmonės tuojau išsiskirstė.
Po pietų, žmonėms besiteiraujant, ką daryti, kaip
laikytis, atbildėjo keletas vežimų su pabėgėliais. Tai buvo žydeliai
nuo Seirijų.
Į pavakarę, galėjo būti apie 16 valandą, pamatėme
plentu SimnasAlytus vokiečių tankus ir kitą karo techniką bei kariuomenės
dalinius. Tuo metu pamatėme bekrintančius degančius du lėktuvus.
Vėliau paaiškėjo, jog tai buvo vokiečių pašauti rusų bombonešiai.
Atsisveikinęs su klebonu ir kun. A. Krūveliu,
nuošaliais keliukais grįžau į Alytų. Bet greitai ir čia pasivijo
vokiečių tankų daliniai. Teko atsisakyti minties grįžti, tad apsistojau
kaime apie 5 km nuo Alytaus. Ten buvo susirinkę ir daugiau pabėgėlių.
Alytus degė. Tarp pabėgėlių buvo ir daktaras Kudirka, kuris, kaip
gydytojas, neliko kaime ir grįžo į miestą, Bakanauskų šeima, keletas
kitų šeimų ir jaunimas.
Kitą dieną su keliais pabėgėliais grįžau į miestą.
Visus kelius kontroliavo esesininkai (SS). Nors buvau su sutana,
vis tiek esesininkai iščiupinėjo visas kišenes ir, nieko neradę,
leido važiuoti.
Alytuje buvo baisus vaizdas. Gatvės užverstos
telefonų ir elektros stulpais ir laidais. Vienur kitur dar baigė
degti namai. Gatvėse matėsi žuvusių žmonių ir kareivių lavonai.
Klebonija ir visi parapijos namai buvo sudegę. Ant kiemo tysojo
užmušti klebono gyvuliai. Diena buvo labai karšta. Visur sklido
apdegusių lavonų kvapas. Sveikieji vyrai buvo pavaryti rinkti žmonių
palaidus gabalus, nutraukytas kūno dalis ir neatpažįstamus, nežiūrėdami
nei tautybės, nei religijos, visus vertė į vieną didelę kapuose
iškastą duobę. Kun. Jonui Buikui ir man teko bent duobę laiminti.
Žmonės veržėsi į bažnyčią, kuri zakristijono Jono Venterio dėka
išliko nesudegusi. Teko sėsti į klausyklą tik su baltiniais, stulą
užsidėjus. Taip prabėgo pirmoji karo diena. Nakčiai mes, kunigai,
susirinkome į kun. Prano Jakščio namelį Lelijų gatvėje pas mokytoją
Juozą Narijauską. Naktis buvo labai nerami. Vėl prasidėjo šaudymai
iš kulkosvaidžių, šautuvų, rusų ieškojimai. Pasirodė nauji gaisrai.
Taip visą naktį prabudėję, rytą išgirdome skaudžių dalykų: vokiečiai
sušaudė visus Pulko gatvės vyrus (apie 30 žmonių) ir abudu Alytaus
I kunigus dekaną kun. Konstantiną Paulavičių ir vikarą kun. Kazimierą
Pivariūną. Mat Pulko gatvėje kažkas iššovė į vokiečių karius ar
radę pasislėpusį rusų kareivį, užtat surinko visus vyrus ir be jokios
atrankos, ar kas kaltas ar nekaltas, visus sušaudė. O ten buvę visi
lietuviai šauliai, turėję pažymėjimus. Kunigai žuvo todėl, kad jiems
su žmonėmis susirinkus į bažnyčią ir besimeldžiant, įbėgęs į bažnyčią
vokiečių kareivių vejamas komunistas. Atėję vokiečiai paklausė,
ar niekas čia nepasislėpęs. Žmonės atsakę, kad niekas. Tada jie
ėmę ieškoti ir radę bėglį. Tuomet jį ir abu kunigus išsivarė į šventorių
ir šūviais į pakaušį nužudė. Nužudytojo vikaro sesers prašomas,
ryžausi kunigus palaidoti. Nuėjau leidimo. Komendantas leido, bet
įspėjo, kad nesirinktų žmonių. Jei žmonės rinksis, tai ir man taip
būsią kaip aniems kunigams. Rizikavau. Ten pat, Alytaus I šventoriuje,
vyrai iškasė bendrą duobę ir abudu kunigus po gedulingų pamaldų
palaidojau.
Frontas slinko tolyn į rytus. Pavojai buvo praslinkę,
bet atsargumo dar reikėjo laikytis. Mat, keletą kartų buvo ieškomi
vietiniai kunigai, nežinia kokiais reikalais. Bijota, kad nebūtų
suvedamos sąskaitos dėl kokių nors buvusių neaiškumų.
Liūdna buvo žydų padėtis. Juos iš visur, ne tik
Alytaus, bet ir kitų vietovių Simno, Seirijų rinko į vieną vietą.
Iš ten imdavo darbams: gatves valyti nuo degėsių ir lavonų, duobes
kasti, taisyti išdaužytus kelius, rinkti ir krauti į sandėlius žydų
daiktus, baldus ir kita. Gaila buvo žiūrėti, kaip vakarykštis mokytojas
ar moksleivis šiandien yra gatvių valytojas, šlavėjas. O pakalbintas
atsakydavo: Šiandien mums, rytoj jums. Surinktus baldus lovas,
sofas, spintas, veidrodžius, kėdes sudarytas komitetas dalino
nukentėjusiems.
Suvežtus žydus būriais varydavo į Vidzgirį ir
ten kulkosvaidžiais šaudydavo. Gyvendamas Vytauto gatvėje pas Barzdaičius
(kitur nebuvo kur gyventi, nes klebonija buvo sudeginta), kasdien
matydavau būrius žydų, varomų į Vidzgirį ir girdėjau nuolatinį kulkosvaidžių
tratėjimą. Taip praleidęs pas Barzdaičius apie mėnesį, išvykau į
Vilkaviškio kuriją gauti informaciją, ką man veikti. Gavau paskyrimą
vykti į Marijampolę Mergaičių gimnazijos tikybos mokytojo-kapeliono
pareigoms eiti. Grįžęs į Alytų, pasiėmiau savo menką, nuo gaisro
likusį turtą ir, gero alytiškio Petro Kunevičiaus vežamas, išvykau
į Marijampolę.
Marijampolėje
Atėjus Raudonajai armijai į Marijampolę, dabar
pavadintą Kapsuku, tikybos mokymasis mokyklose buvo panaikintas.
Trumpą laiką dar buvo toleruojamas mokinių ėjimas į tikybos pamokymus
Šv. Vincento Pauliečio bažnyčioje. Mokiniai rinkdavosi po visų pamokų
gimnazijoje. Dar kurį laiką lankiausi Rygiškių Jono gimnazijoje
kaip lotynų kalbos mokytojas, norėdamas painformuoti mokinius, kurioms
klasėms ir kurią valandą atvykti į tikybos pamokas už gimnazijos
sienų.
Po kelių savaičių buvau iškviestas į rajono vykdomąjį
komitetą ir man įsakė Šv. Vincento bažnyčioje tikybos mokymą nutraukti.
Mat, čia pat buvo rajono kompartijos patalpos, todėl komunistai
negalėjo pakęsti, juos erzino, kad šimtai moksleivių rinkdavosi
į bažnyčią, o paskui visa minia iš jos išsiverždavo ir paplisdavo
po gatves. Teko keltis prie parapijos Šv. arkangelo Mykolo bažnyčios.
Prie špitolės buvo nedidelė salė. Ten rinkdavosi vyresniųjų klasių
moksleiviai, o į marijonų vienuolyno patalpas žemesniųjų. Vyresnėms
klasėms teko man vadovauti, o žemesniems kun. Pranui Šulskiui.
Kitų kapelionų nebuvo. Taip su mokiniais teko bendrauti per žiemą,
o, atėjus pavasariui, pasiprašiau J. E. vyskupą Antaną Karosą, kuris
tuo metu su Vyskupijos kancleriu kan. Vincentu Vizgirda gyveno Šunskų
klebonijoje, kad mane paskirtų darbui į parapiją, o su mokiniais
dirbti pakankamai jėgų turi tėvai marijonai. Vyskupas sutiko ir
paskyrė mane Griškabūdžio parapijos administratoriumi. Tada Griškabūdžio
parapija klebono neturėjo, nes karo metu, per bombardavimą buvo
užmuštas jos klebonas kun. Pranas Riauba, kurį laikinai pavadavo
kun. Jonas Sprainaitis. Kun. Juozas Vaičaitis dėl ligos ir senatvės
negalėjo klebonauti.
Marijampolėje kapelionavau nuo 1941 ligi 1945
metų. Darbo ir pragyvenimo sąlygos buvo nelengvos. Gyvenau iš kortelių.
Moksleivių ir bendrai jaunimo nuotaikos buvo prieš vokiečius. Ypač
tai išryškėjo, kai pradėjo rinkti ir reikalauti iš jaunimo stoti
į vokiečių armijos eiles ir kariauti daliniuose, vokiečių vadovybės
žinioje. Mokiniams nestojant į vokiečių armijos eiles, kaip įkaitai
buvo suimti gimnazijų direktoriai: Januškevičius berniukų gimnazijos
ir Zig. Masaitis mergaičių gimnazijos. Mokytojų seminarijos direktoriui
Akeliui pavyko pasprukti. Abudu direktoriai žuvo mirė vokiečių
konclageryje. Jų gyvenimo ir mirties aplinkybės tiksliai aprašytos
kun. Stasio Ylos knygoje Žmonės ir žvėrys dievų miške. Mat, kun.
S. Yla tame pačiame lageryje gyveno.
1944 metų vasarą, frontui artėjant, vis dažniau
pasigirsdavo rusų bombonešių skrydžiai. Vieno tokio skrydžio metu
buvo apmėtyti degančiomis granatomis ir berniukų, ir mergaičių gimnazijų
pastatai, bet žmonių aukų nebuvo. Baigus mokslo metus, frontas buvo
jau čia pat. Paslėpęs kaime pas gerus žmones dalį savo knygų bei
rūbų, iškeliavau dviračiu tėviškės link atsisveikinti su motinėle
ir broliuku bei seserimi.
Grįžimas į tėviškę per fronto liniją
Važiavau plentu MarijampolėVilkaviškis, kuriuo
buvo varomi būriai apdriskusių suvargusių rusų karių. Sustojau Vilkaviškyje.
Čia jau buvo atvykę dalis inteligentų iš Vilniaus ir Kauno. Tarp
jų generolas Raštikis su šeima, kažkurių ministerijų pareigūnai.
Rengėsi palikti Lietuvą ir Kunigų seminarijos profesūra. Rengiausi
prie jų prisidėti ir aš. Reikėjo grįžti į Marijampolę geresnių rūbų
pasiimti. Grįžtant į Marijampolę, mane sukrėtė varomų būriais rusų
likimas.
Pakelėje gulėjo peršauti į galvą tie, kurie nebepajėgė
eiti. Ir tai nulėmė mano apsisprendimą likti Lietuvoje. Maniau būsiant
geriau čia būti ir savo krašte būti palaidotam negu bėgti, būti
varomam, o nepajėgiant eiti, būti lyg šuniui nudėtam ir pakelėje
kur nors užkastam.
Grįždamas į tėviškę, sustojau Griškabūdyje praleisti
Šv. Onos atlaidų. Atlaidų dieną jau pasirodė bėglių iš Marijampolės
su gandais, kad ten jau pasirodė rusai. Norėjau skubėti į namus,
bet Dievo Apvaizda taip lėmė, kad Paluobių klebonas kun. Juozas
Valiukevičius, mano kurso draugas iš Marijampolės, prikalbėjo važiuoti
pas jį pernakvoti ir rytą išvykti. Paluobiai yra nuošalioje vietoje
nuo kelių, niekas negresia, tai paklausiau ir pasilikau nakvoti
Paluobiuose.
Rytą, neskubant išvažiuoti, užskrido rusų naikintuvas
ir paleido seriją šūvių į kleboniją. Nieko nesužeidė, tik nuplėšė
dalį klebonijos stogo. Pradėjau vis labiau nerimauti, tėviškės kryptyje
nuolat bildėjo patrankos šūviai. Iš rytų pusės nuo Šedvygų kaimo
pamatėme sunkvežimį, pilną kareivių. Vadinasi, jau esu fronto linijoje,
nėra kur dingti, turiu likti. O tie girdėti patrankų šūviai buvo
kaip tik mano tėviškėje. Vokiečiai buvo apsikasę Bartupio ir Voniškių
kaime prie miško už vieno kilometro nuo tėviškės, o rusai tėviškėje
Pašilių, Martišiškės kaimuose. Granatos ir minos buvo sprogdinamos
tiek tėviškės kieme, tiek sode. Namiškiai buvo pabėgę į miške pasidarytą
buveinę. Tame miške nemaža žmonių žuvo nuo minų, daugelis buvo sužeisti.
Tarp jų ir mano sesers sūnus Vytautas Kluonius, kuris, nešdamas
sužeistą žmogų, pats užlipo ant minos ir jam buvo nutraukta koja.
Jeigu būčiau anksčiau grįžęs į namus, greičiausiai ir aš nebūčiau
išvengęs mirties ar sužeidimo.
Pradėjus rodytis rusų kareiviams, mes visi klebonas,
tarnaitė, atvykę pas kleboną jo giminės ir aš pasislėpėme kapinėse
padarytame bunkeryje. Rusai čia pat, už kokių poros šimtų metrų
už klebonijos, pasistatė patrankas ir prasidėjo šaudymai per kapines
vakarų kryptimi, kur buvo vokiečiai. Vakare į mūsų bunkerį prisistatė
rusų kareiviai. Tuoj pareikalavo: Časy. Ir kas laikrodį turėjo,
atidavė. Iš klebono pareikalavo degtinės. Gavęs vyno butelį, nenurimo
ir reikalavo daugiau. Klebono šeimininkė vedė į virtuvę, paskui
karininkus sekėme ir mudu su klebonu. Sargybinis tylomis patraukė
mus atgal, duodamas suprasti, pasišlapinti, tai mudu tuojau ir
padarėme, pasislėpdami kapinių krūmuose. Naktis buvo tamsi. Jie
ieškojo mudviejų, bet nerado, ir taip visą naktį mudu praleidome
kapinių krūmuose. Ryte kareiviai jau buvo paslinkę toliau į vakarus.
Mudu su klebonu, paėmę Švenčiausiąjį ir viską palikę, pasitraukėme
į Zigmantų kaimą, arčiau miško, apie trejetą kilometrų nuo Paluobių,
ir laukėme, kas bus toliau. Esant svarbiam reikalui, šeimininkė
teateina mums pranešti, kas yra. Visą dieną pratūnojome pamiškėje
pas Stankaičius. Matėme, kaip vokiečių lėktuvai bombardavo rusų
patrankų lizdus, kaip degė sodybos. Vakare grįžome į Paluobius,
šventorius ir aplink buvo granatų išknaisiota, bet bažnytėlė liko
sveika. Dar matėsi nesprogusių granatų, kurias kareiviai rankiojo
ir metė į duobę. Pabuvęs Paluobiuose kelias dienas, nerimaudamas
veržiausi į tėviškę, esančią už 1820 km nuo Paluobių. Paklausti
kareiviai tikino, kad jau galima eiti.
Išėjau iš Paluobių Lukšių kryptimi. Nuvykęs į
Lukšius, nieko neradau. Žmonės ir kunigai buvo evakuoti. Laukai
tušti, žmonių niekur nematyti. Išėjęs iš Lukšių, pakelėje patyriau,
kad mano motinėlė yra mirusi. Vėliau sužinojau, kad mirė per patį
bombardavimą, kai kieme sproginėjo granatos. Žinia, apie motinėlės
mirtį dar labiau skatino kuo greičiau pasiekti tėviškę. Ėjau tiesiog
per laukus, nes kryptis ir keliai man buvo gerai žinomi. Einant
per Bizierių kaimą ėjau su sutana buvau rusų kariškių sulaikytas
ir tardomas, kur einąs. Pasakiau: į Plokščius. Pasiėmę žemėlapį
Plokščių neranda. Paaiškinau, kad tai yra Blagoslovenstvo. Rado,
kad čia rusų užimta vieta, ir leido toliau eiti. Žmonių vis nebuvo
matyti. Beeidamas per Pašilių miškelį, pastebėjau šonuose įspėjimą,
kad užminuota, tad atsargiai, neiškrypdamas iš kelio, pasiekiau
tėviškę. Ten vėl nieko nėra tuščia. Netrukus pastebėjau pagyvenusį
kareivį, pasiteiravau apie mirusią motinėlę. Jis nurodė, kad ji
sode užkasta. Nuėjęs prie kapo, pasimeldžiau ir teiraujuosi apie
žmones. Jis nieko nežinąs. Tuoj pasukau keliu pas brolį apie kilometrą
nuo tėviškės. Ten tik apkasai su kareiviais, o kambaryje telefonų
čirškimas. Mane užpuolė ko čia lendąs. Atsakiau, kad ieškau brolio,
čia jo ūkis. Įsakė kuo greičiau nešdintis. Atsigėręs šulinio vandens,
grįžau atgal. Užmetęs akį, pastebėjau, kad mano knygos ir daiktai,
kuriuos laikiau tėviškėje, išmėtyti, o klėtelė paversta laikina
ligonine. Tik vėliau sužinojau, kad buvau atėjęs į pirmąsias fronto
linijas. Už kilometro buvo apsikasę vokiečiai. Ir tas frontas tėviškėje
išbuvo kelis mėnesius ligi Visų Šventųjų šventės. Grįždamas ir
beklausinėdamas suradau brolio šeimą pas seserį Marčiukų kaime,
Sutkų parapijoje. Trumpai aptarę padėtį, nutarėme, kad man geriau
iš čia išvykti. Nuvykau į Sutkus. Ten pas kleboną kun. Juozą Pilipaitį
radau Lukšių kleboną kun. Vincą Merkevičių ir vikarą kun. Boleslovą
Ligeiką. Netrukus į Sutkus atvyko enkavedistai. Tikrino dokumentus.
Klebonas turėjo vaišinti degtine. Aš, ilgai netrukdamas, per Paluobius
išvykau į Marijampolę. Vėliau išgirdau, kad enkavedistai buvo atvykę
manęs ieškoti, ko ir kuriam tikslui, nežinau.
Marijampolėje prisijungiau prie mokomojo personalo
lotynų kalbai dėstyti. Tuo norėjau palaikyti kontaktą su mokiniais
ir juos painformuoti kada, kur ir kurioms klasėms rinktis tikybos
pamokoms, nes nuo naujų mokslo metų tikybos mokymas iš mokyklos
buvo pašalintas.
Pradžioje tikybos dėstymas buvo Šv. Vincento Pauliečio
bažnyčioje. Greitai gautas įsakymas, kad čia neleidžiama. Mat, Šv.
Vincento bažnyčia buvo netoli kompartijos būstinės. Mokykitės,
kur norite, bet ne čia, pareiškė pareigūnai. Tuomet nusikėlėme
į parapijos, netoli bažnyčios, salę. V, VI ir VII klases mokyti
pasiėmiau aš, o visus žemesnius kun. Pranciškus Šulskis. Netrukus
ir vėl prisistatė pareigūnai, kviesdami kapelionus į vykdomąjį komitetą,
pareikšta, kad būtų nutrauktas tikybos mokymas. Tuo metu aš buvau
apsigyvenęs vienuolyne pas marijonus. Ten gavau kambarį ir maistą.
O atsilyginimui vienuolyno intencija kas mėnesį švęsdavau 1520
šv. Mišių. Pareigūnus buvo priėmęs tėvas Jonas Guturavičius ir jiems
taip pasakęs: Man rodos, kapelionai tuomet nemokys tikybos, kai
juos sušaudysite.
Tuo metu vyskupas Karosas ir jo kancleris Vizgirda
gyveno Šunskų klebonijoje, apie 20 km nuo Marijampolės. Nors ir
gyveno nuošalioje vietoje, komunistų iš Marijampolės buvo nuolat
lankomi su įvairiais reikalais lįsdavo prie vyskupo. Vyskupas
jų neįsileisdavo ir pavesdavo kalbėtis su kancleriu. Tai labai juos
erzino, tad vieną kartą griežtai pareikalavo pasimatyti su vyskupu.
Kanclerio įtikintas, išėjo vyskupas iš kambario ir taip jiems pareiškė:
Aš esu senas, neprigirdžiu, kalbėkitės su kancleriu. Atsisėdęs
ir nė vieno žodžio pareigūnams nepasakęs. Tie, kiek pabuvę, išsinešdino
ir daugiau pas vyskupą nelandžiojo.
Klebonavimas Griškabūdyje
Pavasarį, vyskupo pasiprašęs, nuo 1945 m. gegužės
29 d. buvau paskirtas Griškabūdžio parapijos administratoriumi.
Tuo metu Griškabūdžio parapija klebono neturėjo, nes karo metu,
per bombardavimą buvo užmuštas jos klebonas kun. Pranas Riauba.
Karo metu Šakiai apskrities centras buvo visiškai sugriauti,
todėl visos apskrities įstaigos buvo apsistojusios Griškabūdyje.
Klebonija buvo pusiau nugriauta nuo bombos sprogimo, o sveikoje
dalyje apsigyveno tarnautojų šeimos.
Bevažiuodamas iš Marijampolės į paskyrimo vietą,
labai stipriai susirgau. Vos atvažiavus į Šunskus vežime iš skausmo
nualpau, ir, Šunskų klebono kun. Vinco Ambraziejaus priglaustas,
išgulėjau visą mėnesį. Pasitaisęs tiek, kad jau galėjau pasėdėti
ir vaikščioti, kan. Vincento Vizgirdos lydimas, su vienu arkliuku
buvau atvežtas į Griškabūdį ir apsigyvenau pas kun. J. Vaičaitį,
jo nuosavame namelyje netoli bažnyčios. Kan. Vincentui Vizgirdai
atlikus visus formalumus, padariau priesaiką ir tuo pradėjau eiti
klebono-administratoriaus pareigas.
Nors Griškabūdžio parapijos tikintieji buvo nuoširdūs,
gausiai šelpdavo maistu, nors kun. Juozas Vaičaitis buvo tėviškai
malonus ir, kiek leisdavo jo silpna sveikata, visur padėdavo, patardavo,
užstodavo, bet tuo metu Griškabūdyje gyventi buvo nelengva. Mat,
įvairūs vietinės administracijos pareigūnai, pavyzdžiui, enkavedistai,
stribai, finansininkai, nuolat pas mane landžiojo su įvairiais įsakymais,
reikalavimais, pasiaiškinimais. Beveik kasdieną būdavau kviečiamas
į vieną ar kitą įstaigą, reikalaujant stribams ar kitiems pareigūnams,
važiuoti tai į partizanams gaudyti ablavus, tai į kaimus įvairioms
gyventojų egzekucijoms daryti, tai vėl nežinia kokiais reikalais.
Tai buvo daroma sąmoningai, kad labiau galėtų mano nervus išbandyti
ir išgauti kokį piktą atsiliepimą valdžios ar pareigūnų atžvilgiu.
Kai būdavo skelbiami kokie rinkimai, visada apskrities viršininkas
išsikviesdavo mane ir mokydavo, įtikinėdavo, įsakinėdavo rinkimus
bažnyčioje skelbti, raginti tikinčiuosius, kad eitų balsuoti, kad
būtų pakeičiamas pamaldų laikas, sutrumpinant pamaldas ar visai
jų nedaryti, kad nekliudytų žmonėms balsuoti. Visada atsisakiau,
pareikšdamas, kad Bažnyčia atskirta nuo valstybės ir kad aš neturiu
teisės, negaliu Bažnyčios veiklos velti į politiką. Nors ir buvo
grasinama už nepaklausymą pasiųsti į Donbasą anglių kasyklon, bet
vis vien laikiausi savo nusistatymo ir į Donbasą nepasiuntė.
Būdavo ir kietesnių pokalbių bei grasinimų. Vieną
vėlyvo rudens naktį, apie 11 valandą, buvau iškviestas į apskrities
įstaigą pas NKVD viršininką. Nuėjęs buvau pristatytas apskrities
NKVD ir KGB viršininkams. Sakėsi norį su manimi pasikalbėti. Tuomet
paprašiau vertėjo, nes aš rusų kalbos pakankamai nemokėjau. Prasidėjo
ilgas, keletą valandų trunkantis ir kietas pokalbis.
Pirmiausia paklausė, ar man yra žinoma ir kaip
aš žiūriu į banditų (partizanų) nekaltų žmonių žudynes, kad ir,
pavyzdžiui, prieš porą dienų išžudytą Vyšniauskų šeimą. Atsakiau,
kad žinau tą apgailėtiną įvykį, o kai dėl mano nusistatymo, kaip
kunigas, aš negaliu pritarti ir nepritariu nekaltų žmonių kraujo
ir ašarų liejimui. Tai jums, pareigūnams, sakiau, turi būti
žinoma, nes savo pamoksluose, kurių klauso ir jūsų agentai, žmonėms,
nuolat primenu ir smerkiu tuos, kurie yra kalti dėl kitų kraujo
ir ašarų. Čia sąmoningai buvau pavadinęs tuos. Jais gali būti
ir partizanai, banditais vadinami ir enkavedistai su stribais, žudantieji
partizanus ir jiems prijaučiančius.
Padarę neilgą pauzę, jie pakiša man trijų kunigų
fotonuotraukas, ir akyliai stebėdami su šviesa mano veidą, klausia:
Ar pažįsti kas čia yra? Pažiūrėjęs į nuotrauką, rodydamas į save,
tariau: Štai čia aš, o toliau kunigas Sabaliauskas ir kunigas Kačergius.
Nepasitenkindami mano atsakymu, vis iš naujo klausia: Kas šitas,
kas šitas, tai iš vieno nuotraukos krašto, tai iš kito. Norėta
jų įsitikinti, ar aš nesuklysiu rodydamas asmenis. Ta nuotrauka
enkavedistai norėjo mane įbauginti, kad būčiau minkštesnis ir
nuolaidesnis tolimesniam jų spaudimui. Tai nujausdamas pirmiausia
nuotraukoje rodydavau save, lyg norėdamas pasakyti, kad ta nuotrauka
manęs nebaugina. Toliau klausinėjo, kas per vieni tie kunigai ir
kur jie dabar gyvena. Nurodžiau, kad kun. Klemensas Kačergius Marijampolėje
buvo Berniukų gimnazijos kapelionas, aš Mergaičių gimnazijos.
Kun. Sabaliauskas buvo atvykęs prieš Velykas vesti mokiniams rekolekcijų.
Kur jis šiandien yra, pasakiau, nežinąs. Panaikinus tikybos mokymą
gimnazijose, mane vyskupas paskyrė čia, į Griškabūdį, čion atvykau
ir gyvenu; kur buvo paskirti kun. Kačergius ir kun. Sabaliauskas,
man netekę girdėti.
O kam jūs dalinate banditams savo nuotraukas?
toliau klausia. Aš ramiai atsakiau, kad nebuvo reikalo savo nuotraukas
dalinti. Kai po mokinių rekolekcijų kapelionas su rekolekcijų vedėju
mokinių prašomi sutiko nusifotografuoti, tai, kas kiek norėjo, tiek
iš fotografo nusipirko.
Vėliau iš kun. Jono Damijonaičio, Sintautų klebono,
esu girdėjęs, kad jam žmonės pasakoję, jog pas vieną nušautą partizaną
buvusi rasta trijų kunigų nuotrauka. Stribai žmonėms kalbėję, kad
dabar tai gerai klius šiems kunigams.
Nepajėgus įvaryti man baimės su nuotraukomis,
gana maloniai paklausė, ar nesutikčiau su saugumu bendradarbiauti.
Tvirtai atsakiau: Jokiu būdu NE! O kodėl? vėl klausia. Paaiškinau,
kad tokį bendradarbiavimą draudžia Bažnyčios įstatymai, draudžia
vyskupas ir tai yra prieš mano sąžinę. Vyskupas, sako, apie tai
nieko nežinosiąs, o jei sutiksiu, būsiu viršesnis ir už vyskupą,
o jei nesutiksiu, būsiu sunaikintas. Atsakiau, kad vyskupas gal
ir nežinosiąs, bet žinos Dievas. Ką ten Dievas, sako, jokio Dievo
nėra. Jums Dievo nėra, o mums Dievas yra. Darykite su manimi,
kas jums patinka. Svarbu, kad mano sąžinė būtų tyra, santūriai,
bet tvirtai atsakiau. Po geros pauzės vėl klausia: Tai tamsta atsisakai
su mumis bendradarbiauti? Paaiškinau, kad būdamas kunigas ir
mokydamas žmones teisingumo, sąžiningumo, dorovingumo bei artimo
meilės, aš labai daug prisidedu prie valstybės gerovės kėlimo, kad
dar daugiau iš manęs reikalauti nėra nei pagrindo, nei, pagaliau,
teisės. Vėl pauzė. Na, šiandien užteks, pasikalbėsime kitą kartą,
ir atsiprašę už nemigos naktį, leido grįžti namo. Tokia ar panašia
tema kalbėti daugiau niekada nebuvau kviestas.
Tolimesnė šio pokalbio pasekmė ta, kad buvau nušalintas
nuo tolimesnių užmačių įtraukti mane į komunistų propagandistų eiles,
pavyzdžiui, pasirašymą rašto prieš popiežių Pijų XII, smerkiant
jį kaip, atseit, karo kurstytoją, Hitlerio bendrininką, taikos ir
taikos siekiančių, už taiką kovojančiųjų priešą, velnio apsėstą.
Tokį raštą komunistai kaišiojo kunigams ir reikalavo pasirašyti.
Tikėjosi tuo būdu suskaldyti ir sukiršinti kunigus tarpusavyje,
o gal ir įkurti Lietuvoje tautinę bažnyčią, visiškai pavaldžią komunistams-ateistams.
Tik jiems tai neišdegė išskiriant du ar tris asmenis, niekas daugiau
iš kunigų nepasirašė.
Savotiškai teko pergyventi ir rinkimus laisvus
ir demokratiškiausius pasaulyje. Parengti visuomenę prieš balsavimus
į Griškabūdį atvyko garnizono kareivių. Aš buvau iškviestas į saugumo
būstinę ir įspėtas, kad bažnyčioje paagituočiau žmones eiti į rinkimus,
kad tą dieną nebūtų pamaldų (rinkimai buvo paskelbti sekmadienį),
nes jos trukdysiančios žmonėms balsuoti. Paaiškinau, kad agitacijos
balsuoti nepravesiu, nes Bažnyčios įstatymai draudžia bažnyčioje
politinę veiklą vesti. Pamaldos, sakiau, bus, nes iš anksto žmonės
nebuvo tuo reikalu informuoti. Pareigūnams nenusileidžiant, pareiškiau:
Jei taip svarbu jums, kad kalbėčiau apie rinkimus, tai parašykite
tekstą ir aš jį perskaitysiu jūsų įsakymu. Nerašysime ir neduosime,
atkirto. Taigi skelbimų bažnyčioje ir nebuvo. Pasakiau, kad pamaldas
sutrumpinsiu ir jokių kliūčių nebus. Sutiko.
Atvykus garnizonui reikėjo ir kareiviams, ir jų
viršininkams nakvynės. Jų viršininką, pulkininką apgyvendino senelio
kun. J. Vaičaičio miegamajame, aš apsigyvenau valgomajame, čia pat
už lentinės sienos, kur buvo apgyvendintas pulkininkas, savo kambarį
užleidau kun. J. Vaičaičiui, kad galėtų ramiai pailsėti. Pas pulkininką
nuolat zujo kareiviai nurodymams gauti. Kažkurią dieną pulkininkas
sako kareiviams: Sniečkus įsakė, kad balsuotojų būtų 99,9 proc.
Gretimajame name buvo įsikūrusi sargyba pulkininkui saugoti. Vienas
sargybinis budėjo čia pat, sodelyje. Rinkimai buvo žiemos metu,
atrodo, 1947metų sausį. Buvo apie 20 laipsnių šalčio ir tokiame
ore sargybiniai išplėšė mano biteles ir jas sušaldė. Pasiskundžiau
tokiu kareivių akiplėšiškumu ir bičių sunaikinimu. Į tai pulkininkas
tik pasišaipė. Balsuoti buvo raginama nuo 6 val. ryto, kas bus pirmieji,
tie gausią po pusę kilogramo cukraus. Pirmiausia nubėgo keletas
vargingų bobelių.
Jei kas iš kaimo neatvykdavo dėl ligos, tam visa
grupė vežė dėžę, kad tas nebuvėlis įmestų balsą. Kad mažiau būtų
vargo šaltyje važinėti, patys palydovai į dėžes balsams mesti sumesdavo
balsų su kaupu, daug daugiau negu buvo tų nebuvusių balsuoti. Taip
ir susidarė 99,9 proc. balsavusių laisviausiuose ir demokratiškiausiuose
rinkimuose į TSRS Aukščiausiąją Tarybą Griškabūdžio parapijoje.
Labai įkyrūs būdavo ir valstybinių paskolų rinkimai.
Rinkti eidavo iš pamokų išvaryti mokytojai, apylinkių pirmininkai,
jų sekretoriai, finansų ir kitų įstaigų vadovai bei tarnautojai.
Jiems palydovu duodavo kokį enkavedistą, stribą ar komunistą. Rinkėjai
gaudavo planą, kokią privalo surinkti paskolai sumą. Pasirašytos
sumos paprastai neužtekdavo, tai ateidavo antrą kartą, reikalaudami
daugiau, o kai ir tuomet nepakakdavo, kviesdavosi į įstaigą ir ten
įtikindavo pasirašyti. Aš paprastai pasirašydavau 300500 rublių
sumai. O kai vieną kartą užspaudė pasirašyti 2000, nepasidaviau
spaudimui ir buvau iškviestas į štabą. Ten pasiaiškinau, kad paskolą
pasirašiau pagal savo išgales, o tokios sumos aš nepajėgsiu išmokėti.
Pasikeisdami kalbėjo enkavedistai, partiečiai, ilgiau kaip tris
valandas mane įtikinėjo, kad galiu tokiai sumai pasirašyti, o
aš sėdėjau ir tylėjau, klausiausi. Atėję iš kito kambario klausia:
Nu čto?, o čia esantieji atsako: Sidit i molčit. Pagaliau ir
jų kantrybė išsisėmė. Atėjo iš kito kambario jų viršininkas, išdidžiai
ir piktai išvardijo visas tarybinės vyriausybės geradarybes ir baigdamas
pareiškė: Ir be tavęs mes pasistatysime mokyklas, ligonines. Aš,
neiškentęs pasakiau: Jeigu be manęs pasistatysite, tai nereikėjo
manęs čia ir kviesti. Pasirašiau tiek, kiek pajėgsiu išmokėti ir,
neprašęs leidimo, pakilau ir, trinktelėjęs durimis, išėjau.
Daug kančių ir neteisybių patyrė ūkininkai tarybinei
valdžiai organizuojant kolchozus. Jiems kurti buvo naudojamas toks
metodas: kas geruoju į juos nesirašė, tiems buvo pritaikytos įtikinančios
priemonės. Pirmiausia jiems buvo uždedamos prievolės valdžiai pristatyti
žymiai didesnės pyliavas javais, mėsa, pienu negu tiems, kurie įsirašė.
O įsirašiusių buvo tik vienas kitas. Už prievolės nepristatymą laiku
buvo grasinama bausmėmis teismu, konfiskavimu gyvulių ar daiktų,
kalėjimu ir išvežimu.
(Pabaiga kitame numeryje)
© 2016 XXI amžius
|