Popiežiaus Pranciškaus šventieji
Mindaugas Buika
|
Paminėjus Visų šventųjų šventę galima prisiminti
neseniai popiežiaus Pranciškaus paskelbtus septynis šventuosius,
tarp kurių vienuolijų steigėjai, nariai ir krikščionių persekiojimų
laikų kankinystės liudytojai, savo ištikimą tarnystę Dievui, Bažnyčiai
ir žmonėms patvirtinę aukščiausia gyvybės kaina. Spalio 16 dieną,
sekmadienį, Šv. Petro aikštėje aukotose šv. Mišiose, dalyvaujant
dešimtims tūkstančių piligrimų, buvo kanonizuoti palaimintieji:
ispanas vyskupas Manuelis Gonsalesas Garsija (Manuel Gonzalez Garcia,
18771940), italas kunigas Liudvikas Pavonis (Lodovico Pavoni, 17841849),
italas kunigas Alfonsas Marija Fuskas (Alfonso Maria Fusco, 18391910),
argentinietis kunigas Juozapas Rožinio Gabrielius Bročeras (Jose
Gabriel del Rosario Brochero, 18401914), prancūzas brolis vienuolis
Saliamonas Leklerkas (Solomone Leclercq, 17451792), prancūzė sesuo
vienuolė Švč. Trejybės Elžbieta Kate (Elisabeth de la Trinite Katez,
18801906) ir meksikietis pasaulietis Juozapas Sančesas del Rijo
(Jose Sanchez del Rio, 19131928).
Kunigo kaubojaus tarnystė
|
Šv. kunigas Juozapas Rožinio
Gabrielius Bročeras
|
Šventasis Juozapas Rožinio Gabrielius Bročeras
gimė 1840 m. kovo 16 d. Santa Roza de Rio Primero vietovėje Argentinoje,
netoli Kordobos miesto, dešimtį vaikų turėjusioje pamaldžioje katalikų
šeimoje. Jis turėjo dvi seseris (kiti buvo broliai), kurios vėliau
tapo katalikų vienuolėmis. Pajutęs dvasinį pašaukimą šešiolikmetis
jaunuolis buvo priimtas į Kordobos seminarijos licėjų ir galiausiai,
baigęs teologijos studijas, 1866 m. lapkričio 4 d. priėmė kunigystės
šventimus. Sielovadiniu aktyvumu ir intelektualiniais gebėjimais
pasižymėjęs jaunas dvasininkas buvo paskirtas seminarijos prefektu,
dėstė filosofiją, vėliau jam buvo suteiktas Kordobos katedros kanauninko
titulas. Tačiau atsisakęs bažnytinės karjeros perspektyvų, jis pasirinko
tolimos ir plačios kaimiškų apylinkių parapijos klebono tarnystę,
visas jėgas sutelkė į atkampiose sodybose gyvenančių šeimų lankymą,
aprūpindavo jas sakramentais, gydė ligonius, materialiai padėjo
vargšams. Per didžiulę, 200 kvadratinių kilometrų plotą turinčią
kalnuotą parapiją kunigas J. Bročeras keliaudavo jodamas ant mulo,
apsivilkęs plačiu apsiaustu ir užsidėjęs sombrero skrybėlę, todėl
liaudyje buvo pramintas kunigu kaubojumi. Įvertindamas šio kunigo
pasiaukojimą ir šventą tarnystę, minėdamas jo beatifikaciją 2013
metų rugsėjį, popiežius Pranciškus laiške Argentinos vyskupams rašė,
kad tai buvo ganytojas, kuris dvelkė savo avių kvapu, kuris tapo
vargšu tarp vargšų, kuris visada stengėsi būti kuo arčiau Dievo
ir žmonių. Nelikdamas užsidaręs klebonijoje ar zakristijoje, kunigas
J. Bročeras stengėsi pažinti savo plačią parapiją iš vidaus, nešti
Jėzų kiekvienai šeimai, į kelionę pasiimdamas Dievo Motinos atvaizdą,
maldyną su Dievo Žodžiu ir tai, kas reikalinga liturginėms apeigoms.
Žmonės kunigą pakviesdavo išgerti arbatos, aptarti gyvenimo reikalus,
o jis guosdamas apie tikėjimą kalbėjo paprasta, suprantama kalba,
o ta Jėzaus meilė, kurią juto savyje, išlikdavo ir jų širdyse. Su
misijų uolumu jo organizuojamos Gavėnios kelionės į Kordobą pas
jėzuitus į dvasines pratybas (rekolekcijas) valstiečius dar labiau
dvasiškai atnaujindavo, stiprino jų šeimų ir bendruomenių ryšius.
Su tikėjimo galia ir šviesa priėmę sakramentus jie tapdavo gerais Dievo sūnumis ir dukterimis, gerais broliais ir seserimis, gerais tėvais ir draugais, gerbdavo vieni kitus ir būdavo pasirengę padėti, rašė popiežius Pranciškus laiške Argentinos ganytojams. Iškeldamas šventojo kunigo sielovadinės tarnystės pavyzdį, jis pabrėžė, kad Jėzus ir šiandien nori jo misijai atsidavusių apaštalų, tikėjimą skleidžiančių gatvės kunigų. Beje, kunigas J. Bročeras, apaštalaudamas toje tolimoje Argentinos savanų srityje, rūpinosi socialinės infrastruktūros vystymu, pašto ir telegrafo tinklo kūrimu, kelių tiesimu, tiltų statymu, buvo detaliai suplanavęs geležinkelio tiesimą. Tai buvo įgyvendinta po jo mirties. J. Bročeras buvo paprastas žmogus kaip kiekvienas iš mūsų, bet jis pažino Jėzaus meilę, jo širdis buvo nukalta Dievo gailestingumui, rašė Šventasis Tėvas. Todėl jis gebėjo atsisakyti egoistinės nuostatos (...), gebėjo išsilaisvinti iš siauro savanaudiškumo mentaliteto, dėl kurio mes visi kenčiame. Su Dievo pagalba jis nugalėjo save, įveikė tas pragaištingas vidines jėgas, kurias išnaudoja velnias, kad mes būtume prikaustyti prie patogumų, greitai praeinančio malonumo, neturėtume paskatų prasmingai darbuotis. Šventasis kunigas įsiklausė į Dievo šaukimą ir pasirinko ištikimai tarnauti Dievo karalystei, bendrajam gėriui. Tai yra verta kiekvieno asmens, kaip Dievo vaiko, vardo. Rūpindamasis ligoniais, ypač epidemijų metu, kunigas J. Bročeras galiausiai ir pats apsikrėtė raupais, prarado regėjimą ir klausą. Gyvenimo pabaigoje ištikimai globojamas savo seserų vienuolių, jis tęsė apaštalavimą melsdamasis ir švęsdamas Eucharistiją, šiam tikslui paskirdamas ir fizines kančias. Šventojo kunigo mirties dieną, 1914 metų sausio 26-ąją, paskutiniai žodžiai buvo: Dabar aš visiškai pasiruošęs kelionei. Baigdamas laišką Argentinos vyskupams apie herojišką kunigo J. Bročero tarnystę, popiežius Pranciškus kviečia visus leisti šventajam kunigui kaubojui įjoti ant mulo į mūsų širdžių namus, priimti jo kvietimą melstis ir susikti su Jėzumi, kad galėtume išsivaduoti iš abejingumo ir kitų blogų įpročių, išeiti į gatvę ir rūpintis vargstančiais broliais ir seserimis, paliesdami Kristaus kūną kenčiančiuose, kuriems labai reikia Dievo ir mūsų gailestingosios meilės. Tada ir mes patys galėsime dalintis tuo džiaugsmu, kurį savo tarnystėje patyrė šventasis kunigas, pajusti skonį laimės, kurią jis dabar turi amžinybėje.
Tabernakulio vyskupo pavyzdys
|
Šv. vyskupas Manuelis Gonsalesas Garsija
|
Tarp spalio 16 dieną kanonizuotų trijų vienuolijų
steigėjų buvo ir popiežiaus Pranciškaus šventuoju paskelbtas vyskupas
Manuelis Gonsalesas Garsija, įkūręs kelias kongregacijas. Dėl didelio
pamaldumo Švč. Sakramentui tabernakulio vyskupu vadintas ganytojas
gimė 1877 m. lapkričio 25 d. Ispanijoje, Sevilijos mieste, penkis
sūnus turėjusioje katalikiškoje šeimoje. Nuo pat vaikystės giedojęs
Sevilijos katedros chore ir jutęs dvasinį pašaukimą, sulaukęs vos
dvylikos metų, įstojo į mažąją seminariją. Uoliai studijavo iki
pat teologijos ir kanonų teisės doktoratų apsigynimo, nuo seminarijos
laikų publikavosi katalikiškoje spaudoje. Priėmęs kunigystės šventimus
1907 m. rugsėjo 21 d. ir savo tarnystę patikėjęs Švč. Mergelės Marijos,
Krikščionių pagalbos, globai, Sevilijos vyskupo buvo pasiųstas sielovados
tarnystei į tolimą ir apleistą Alcharafės kaimo parapiją. Niekas
neatėjo pasitikti, atvykęs rado purviną bažnyčią, suplėšytus altoriaus
audeklus, storu dulkių sluoksniu padengtą tabernakulį. Puolęs ant
kelių giliai apmąstė situaciją, galvodamas ir apie kitas panašioje
padėtyje atsidūrusias šventoves. Tai jį paskatino melstis apleistam
tabernakuliui bei steigti teisingumo atitaisymo Eucharistijoje esančiam
Jėzui sąjūdį (Union Eucaristica Reparadora). Ypatinga pagarba
Švč. Sakramentui pasižymėjo ir vėliau jo įsteigtos vienuolijos ir
tikinčiųjų bendruomenės. Dirbdamas jau kitoje parapijoje jis 1910
metais įkūrė Šv. Jono Krikštytojo mokinių bendruomenę, kuri, kartu
su atsidėjimu gailestingumo darbams, rodė pamaldumą Švč. Sakramentui
ir sparčiai paplito ne tik Ispanijoje, bet visoje Europoje. Į tai
atkreipė dėmesį popiežius Pijus X, iš esmės reformavęs Šv. Komunijos
priėmimo nuostatas ir su išgarsėjusiu dvasininku susitikęs Vatikane
1912 metų lapkričio 28 dieną.
Pripažinęs šiuos kunigiškos tarnystės darbus popiežius Benediktas XV jį paskyrė Ispanijos Malagos vyskupijos augziliaru 1915 m. gruodžio 6 d., o mirus vietiniam ganytojui, jis tapo vyskupu. Nuolat rūpindamasis vadinamųjų gatvės vaikų padėtimi vyskupas M. Garsija į savo konsekracijos šventimą pirmiausia pakvietė ne valdžios atstovus, bet tūkstančius vargingiausių apylinkės vaikų, kurie su seminaristais ir kunigais jį iškilmingai atlydėjo iš katedros į vyskupo rūmus. Pabrėždamas socialiai globotinų ir problematiškų jaunų žmonių katalikiškojo švietimo ir ugdymo svarbą, vyskupas M. Garsija skatino kunigus vykdyti jų katekizavimą tiesiog gatvėse, rengti jiems susitikimus ir kursus. Šiam tikslui jis atnaujino ir dvasininkų rengimo programas pastatytoje naujojoje seminarijoje, pabrėždamas ne tik pastoracinę, bet ir žmogišką intelektualinę formaciją. Tą vaisingą tarnystę nutraukė 4-ojo dešimtmečio pradžioje marksistų įsivyravimas Ispanijoje, atvedęs šalį į kruviną pilietinį karą. 1931 m. gegužės 11 d. sąmokslininkai su bedievišku įžūlumu sudegino Malagos vyskupo rūmus su ten buvusiomis sakralinėmis vertybėmis ir archyviniais dokumentais. Vyskupas M. Garsija su savo artimais bendradarbiais buvo priverstas naktį apleisti liepsnose skendinčią savo rezidenciją, laikiną prieglobstį rado gretimame Didžiosios Britanijos valdomame Gibraltare. Vėliau persikėlė į sostinę Madridą ir nuo 1932 metų valdė svetimųjų rankose atsidūrusią dieceziją. Tokiomis sudėtingomis aplinkybėmis popiežius Pijus XI vyskupą M. Garsiją paskyrė Palencijos ganytoju ramesnėje šiaurinėje Ispanijoje. Čia jis tęsė ištikimą tarnystę, įkurdamas Nazaretą, eucharistiečių misionierių seserų kongregaciją, kurios narės iki šiol veikia Ispanijoje, Italijoje, Portugalijoje ir Lotynų Amerikos šalyse.
Mirė 1940 m. sausio 4 d. M. Garsija buvo prašęs jį palaidoti tabernakulio papėdėje, kad ir toliau galėtų skelbti: Čia yra Jėzus! Šis prašymas buvo įgyvendintas: ganytojo palaikai ilsisi prie didžiojo Palensijos katedros altoriaus. Popiežius Jonas Paulius II 2001 metais paskelbdamas vyskupą M. Garsiją palaimintuoju, beatifikacijos homilijoje pabrėžė išskirtinį šio ganytojo pamaldumą Eucharistinio Jėzaus slėpiniui ir sakė, kad visas šio ganytojo gyvenimas buvo paskirtas savajai tarnystei visomis turimomis priemonėmis bei pavyzdiniu liudijimu, o tai aktualu ir šiandien.
Vienuolijų steigėjų liudijimas
|
Šv. kun. Liudvikas Pavonis
|
Popiežius Pranciškus spalio 16 dieną kanonizavo
vienuolijos steigėją italą kunigą Liudviką Pavonį, XIX amžiaus pirmoje
pusėje gyvenusį Italijoje, Brešijos mieste, žinomame katalikiška
veikla. Visuomenės paribyje atsidūrusių jaunų žmonių dvasiniu bei
profesiniu lavinimu išgarsėjęs ir šventasis kunigas L. Pavonis,
kuris teologiją studijavo sunkiais Napoleono eros laikais, kai revoliucingi
okupantai prancūzai Italijoje bandė uždaryti seminarijas. Gavęs
kunigystės šventimus beveik pogrindžio sąlygomis, 1807 metais buvo
paskirtas Brešijos Šv. Barnabo bažnyčios rektoriumi, įsteigė našlaičių
prieglaudą, kurios pagrindu buvo sukurtas Šv. Barnabo institutas,
kurį galima vadinti daugiaprofilinės profesinės mokyklos pradmeniu.
Tame institute jaunuoliai buvo mokomi spaustuvininkų, staklininkų,
batsiuvių amato. Specialūs profesinio rengimo skyrius buvo skirtas
kurčnebyliams. Brešijos priemiestyje buvo nupirktas didelis ūkis,
kuriame buvo įkurta žemdirbystės mokykla. Visoje šioje įspūdingoje
mokymo sistemoje kunigo L. Pavonio kūrybingumo ir sumanumo bei sielovadinio
atsidavimo dėka jaunimo krikščioniškas ugdymas, profesinis lavinimas
ir socialinė apsauga buvo labai susieti ir tai XIX amžiaus pirmoje
pusėje (!) buvo visiška naujovė.
Tuo neramiu metu dažnai vykdavo revoliucijos, sukilimai ir
pilietiniai konfliktai (po Napoleono pralaimėjimo Brešiją ir visą
Šiaurės Italiją valdė austrai, tai buvo naujas įtampos židinys),
reikėjo pasiaukojančių jaunimo ugdytojų. Tam tikslui kunigas L.
Pavonis 1915 metais įkūrė Nekaltai Pradėtosios Marijos sūnų kongregaciją,
žinomą ir pavoniečių vardu. Jai pavedė sukurtą originalų jaunų žmonių
dvasinės ir profesinės formacijos metodiką. Šie jo darbai įkvėpė
kitus garsius jaunimo ugdytojus ir sunkioje situacijoje atsidūrusių
vaikų globėjus, tokius, kaip kunigai šv. Jonas Boskas (Giovanni
Bosco), šv. Leonardas Murijaldas (Leonardo Murialdo), šv. Jozefas
Kotolengas (Joseph Cottolengo) ir kitus. Ir dabar šv. Pavonio įsteigta
vienuolija veikia Italijoje, Ispanijoje bei Lotynų Amerikos šalyse,
ištikimai besirūpindama paribyje atsidūrusių jaunų žmonių globa
ir profesiniu rengimu.
|
Šv. kun. Alfonsas Marija Fuskas
|
Tose pačiose kanonizacijos iškilmėse popiežiaus
Pranciškaus paskelbtas šventuoju italas kunigas Alfonsas Marija
Fuskas, gyvenęs Salerno srityje, jau studijų metu turėjo svajonę
įsteigti seserų vienuolių kongregaciją, kuri rūpintųsi našlaičiais,
seneliais ir ligoniais. Šį savo troškimą įgyvendino 1878 metais
su keliomis jaunomis moterimis įkūręs Šv. Jono Krikštytojo seserų
bendruomenę, žinomą ir Nazariečio seserų baptisčių (krikštytojų)
vardu. Išmintingai prižiūrėdamas šią kongregaciją ir jos globotinius
iki pat savo mirties, kunigas A. Fuskas steigė vienuolyno namus
visoje Italijoje, ypač rūpindamasis seserų formacija, kad jos būtų
patikimos jaunų žmonių ugdytojos. Pats rodė didelį pamaldumą Švč.
Sakramentui, Kristaus Kančiai ir gailestingajai Dievo Motinai ir
kaip mylintis tėvas drąsindavo seseris vienuoles visuose sunkumuose,
netgi pritrūkus maisto. Beatifikuodamas kunigą A. Fuską 2001 metų
spalio 6 dieną popiežius Jonas Paulius II jį minėjo kaip pavyzdį
dvasinei tarnystei ir stokojančių globai.
Kankinystės ir maldos pergalės
|
Šv. brolis Saliamonas Leklerkas
|
Spalio 16 dieną popiežius Pranciškus kanonizavo
du žymius vienuolijų narius iš Prancūzijos. Vienas iš jų, šventuoju
paskelbtas brolis Saliamonas Leklerkas, yra Bažnyčios kankinys,
nužudytas per Prancūzų revoliuciją XVIII amžiaus pabaigoje. Jis
priklausė šv. Jono Saliečio (Jean de la Salle) įkurtai krikščioniškų
mokyklų brolių kongregacijai. Buvo sumanus pedagogas mokytojas,
mokyklos direktorius, novicijų ugdytojas, vienuolijos generalinio
vyresniojo padėjėjas, provincijolas. 1789 metais Prancūzijoje prasidėjusioje
antimonarchistinėje revoliucijoje vyko ir atviras Bažnyčios laisvės
suvaržymas, masinis dvasininkų, vienuolių, iškilių katalikų pasauliečių
persekiojimas. Valdžia, perėmusi Bažnyčios kontrolę ir konfiskavusi
jos nuosavybę, reikalavo, kad visi, priklausantys dvasininkų luomui,
prisiektų ištikimybę režimui, kaip sąlygą jų teisėtai veiklai. Daug
kunigų ir vienuolių ir krikščioniškų mokyklų broliai tokią priesaiką
duoti bedieviams revoliucionieriams atsisakė, todėl buvo priversti
apleisti savo bendruomenes, mokyklas, kitas turėtas įstaigas ir
slapstėsi, nes buvo nuolat sekami. Nelegaliai Paryžiuje gyveno ir
brolis Saliamonas, su šeima susirašinėdamas laiškais, nors tai buvo
labai pavojinga.
Revoliucinis režimas vis labiau radikalėjo: 1792 metais dvasininkams
ir vienuoliams uždraudė dėvėti jiems būdingus rūbus, abitą, uždarė
visas katalikiškas mokyklas ir kitas Bažnyčiai priklausiusias institucijas.
Tiems kunigams ir vienuoliams, kurie atsisakė viešai prisiekti ištikimybę
režimui, grėsė kalėjimas bei mirtis, todėl net 25 tūkstančiai jų
skubiai emigravo iš Prancūzijos. Vis dar slapstydamasis Paryžiuje,
brolis Saliamonas 1794 m. rugpjūčio 15 d. išsiuntė artimiesiems
dar vieną laišką, o kitą dieną buvo suimtas ir uždarytas į kalėjimu
paverstą karmelitų vienuolyną. Rugsėjo 2 dieną, prasidėjus masinėms
dvasininkų skerdynėms Paryžiuje, į karmelitų vienuolyną įsiveržusi
revoliucionierių gauja išvedė į kiemą ten kalėjusius 190 kunigų
ir vienuolių (taip pat ir brolį Saliamoną) ir visus užkapojo kardais.
Popiežius Pijus XI 1926 m. spalio 17 d. brolį S. Leklerką ir kitus
su juo nužudytus in odium fidei (iš neapykantos tikėjimui) kankinius
paskelbė palaimintaisiais. O dabar brolio Saliamono kanonizavimu
džiaugiasi visa krikščioniškų mokyklų brolių ir jų bendradarbių
dvasinė šeima: 6 tūkstančiai vienuolių ir dešimteriopai daugiau
pasauliečių mokytojų, ugdančių jaunimą šimtuose šiai vienuolijai
priklausančių mokyklų, veikiančių 84 pasaulio šalyse.
|
|
Šv. sesuo Švč. Trejybės Elžbieta
|
Tose pačiose kanonizacijos iškilmėse šventa paskelbta
vienuolė sesuo Švč. Trejybės Elžbieta Kate priklausė vienai didžiausių
moterų vienuolijų, Basųjų karmeličių kongregacijai, dabar turinčiai
11 tūkstančių narių, kurių kontempliatyvios bendruomenės veikia
88 pasaulio šalyse. Naujoji šventoji ir mistikė papildė gretas tokių
žymių karmeličių kaip Bažnyčios mokytojomis paskelbtos šv. Teresė
Avilietė ir šv. Kūdikėlio Jėzaus Teresė bei Europos globėja paskelbta
nacių auka šv. Edita Štein. Švč. Trejybės Elžbieta gimė kariniame
dalinyje, kuriame tarnavo jos tėvas karininkas ir kuriam mirus septynių
metų mergaitė su motina persikėlė į Dižono miestą. Muzikali, temperamentinga
Elžbieta iš ankstyvos jaunystės turėjo gilų sąmoningą tikėjimą,
jautė stiprų pamaldumą Švč. Trejybei, giedojo bažnytiniame chore,
atsidėjo gailestingumo darbams, lankė ligonius, katekizavo vaikus.
Ji norėjo stoti į netoli namų buvusį basųjų karmeličių vienuolyną,
tačiau jos motina nesutiko, iškeldama sąlygą, kad tai galės padaryti
sulaukusi 21 metų. Tuo metu gražiai merginai piršosi daug jaunų
vyrų, tačiau ji atmetė siūlymus, svajojo apie vienuolystę ir toliau
daravosi bažnytinėje aplinkoje. Pagaliau sukakus motinos reikalautam
amžiui, 1901 metais buvo priimta į Dižono kermeličių vienuolyną,
išgarsėjo mistinėmis įžvalgomis, raštais, giliu pamaldumu. Mirė
po šešerių metų dėl tuomet nepagydomos Adisono ligos, patirdama
fizines kančias, jas priėmė kaip Dievo dovaną, papildant Kristaus
kančią. Beatifikacijos bylos tyrimas netrukus buvo pradėtas ir vyko
su pertraukomis. Galiausiai 1984 metais popiežius Jonas Paulius
II Švč. Trejybės Elžbietą paskelbė palaimintąja.
|
|
Šv. Juozapas Sančesas del Rijo |
Popiežius Pranciškus kartu su ja bei kitais penkiais
minėtais palaimintaisiais kanonizavo ir vieną jauniausių naujųjų
laikų kankinių, penkiolikmetį pasaulietį jaunuolį Juozapą Sančesą
del Rijo, kuris buvo nužudytas 1928 metais per tuomet Meksikoje
vykusias antikrikščioniškas represijas malšinant katalikų sukilimą.
Apie jo gyvenimą ir kankinystę išsamiau bus rašoma XXI amžiaus
priede jaunimui Žvilgsniai. Kanonizacijos šv. Mišių homilijoje
Šventasis Tėvas sakė, kad šventieji ir kankiniai kovoja pirmiausia
malda ir laimi skelbdami kaip jaunasis kankinys šv. Juozapas Sančesas
prieš smurtinę žūtį: Vivo Cristo Rey (Tegyvuoja Kristus Karalius).
Tokiu būdu su šventaisiais ir kankiniais laimi Viešpats. Šiandien
kanonizuoti liudytojai savo maldomis kovojo gerą tikėjimo ir meilės
kovą, likdami ištikimi ir dosnūs savo dosniomis širdimis, sakė
homilijoje popiežius Pranciškus. Jis linkėjo, kad naujų šventųjų
pavyzdžiu ir užtarimu mes būtume kovojantys maldos vyrai ir moterys,
kol dieviškasis gailestingumas laimės pergalę.
© 2016 XXI amžius
|