Valstybės kūrėjai
Aš nepasidariau lietuviu, aš esu juo gimęs
165-osioms Gabrieliaus Landsbergio-Žemkalnio gimimo
metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
(Tęsinys. Pradžia nr.
9.)
Toliau kun. J. Tumas-Vaižgantas rašo: Bet jei
pasitaiko laimingų išminčių, tai jau tikrai esti kuo pasidžiaugia.
Tokia išmintimi laikau Gabrielių Landsbergį.
Savo klasės ir giminėms jeibėms ir savumais, žinai,
ir jis netesėjo nusikratyti tai kelių kartų darbas, ne vieno gero
noro; tai paliko jo, taip sakant, privatiniams dalykams. Bet sukurstytas
ir įtrauktas į tam tikras lietuvių visuomenės gyvenimo vėžes, jis
visą jau laiką išliko nuosakus ir savo apsiėjimais lietuvių tautybei
visai ištikimas.
Gabrielius Landsbergis buvo litvomanas. Taip
tie mūsų bajorai, kurie buvo Lietuvą paniekinę, pakrikštijo tuos
savo brolius bajorus ir ne savo brolius demokratus, kurie pirmieji
buvo užsiliepsnoję nauja idėja nužerti nuo lietuvių sielos pelenus,
kuriais kaimynai buvo juos apkasę, ir įpūsti jiems tautinį supratimą.
Pravardžiuodami lenkai manė lietuvius pašaipa užmušią. Silpnavalius
ir užmušė, tik ne tokios taurios dvasios žmones, kaip G. Landsbergis.
Jis mielai priėmė primetamą jam manijos ligą ir drąsiai pasakė savo
srities žmonėms:
Taip, aš nuolat kliedu Lietuva, aš sergu dvasia;
tačiau tik dėl to, kad jūs tuo nesergate, kad jūs esate viso šimtmečio
atgalainiai, kad jums neprisiima naujos gadynės čiepai, kad jaunoji
Lietuva ima jumyse matyti savo priešininkus, o ne brolius ir bendradarbius!
Susipraskite ir imkite, pagaliau, Lietuvos likimu sielotis; susirkite
ir jūs ta manija, nes tai garbės ir priedermių liga.
G. Landsbergis buvo aktyvus varpininkų pasitarimų
dalyvis. Čia dalyvaudavo visi žymesni varpininkų sąjūdžio dalyviai:
J. Adomaitis-Šernas, P. Avižonis, J. Bagdonas, A. Bulotas, J. Bulotas,
M. Čepas, L ir S. Didžiulai, O. Didžiulytė-Sketerienė, J. Gaidamavičius,
P. Gaidelionis, K. Grinius, J. Jablonskis, M. Jankus, J. Kriaučiūnas,
A. Kriščiukaitis-Aišbė, A. Kronkaitis, V. Kudirka, J. Lapinas, P. Leonas,
J ir M. Lozoraičiai, Vl. Mačys, Pr. Mašiotas, P. Pr. ir S. Matulaičiai,
P. Mikolainis, kun. A. Milukas, V. Palukaitis, G. Petkevičaitė-Bitė,
J. Rūgys, A. Sketeris, J. Šaulys, V. Šlekys, R. Šliūpas, kun. J. Tumas-Vaižgantas,
L. Vaineikis, J. Vileišis, P. Višinskis, M. Zauniūtė ir kiti. Pradžioje
varpininkų pasitarimai vykdavo Suvalkijoje. Tačiau ilgainiui nustota
juos tenai kviesti. Carinė valdžia labiausiai į šį kraštą atkreipė
dėmesį ir pradėjo ten gyvenusius ir dirbusius varpininkus blaškyti.
Ką daryti? Nutraukti pradėtą darbą nevalia. Reikėjo pasiieškoti
vietos toliau.
Varpininkų pasitarimas 1890 metais vyko netoli
Gruzdžių, Rakandžių kaime, netoli varpininko R. Šliūpo tėviškės.
Jame dalyvavęs G. Landsbergis-Žemkalnis rašė: Vienu iš svarbiausių
to laiko atsitikimų buvo pirmas visuotinis lietuvių veikėjų suvažiavimas
ūkin. Šliūpo miške. Ten užsimezgė aukštesnis tautiečių susipažinimas
ir įvyko šiokia tokia organizacija. To suvažiavimo konspiracija
buvo uoliai persergėta, kad niekas nereikalingas suvažiaviman nepatektų.
Todėl kokia nors teisingoji žinia, kiek žinau, nebuvo prasiplatinusi
toliau susirinkimo. Užtat atsirado piktųjų melagingų paskalų. Vieni,
pavyzdžiui, kalbėjo, būk suvažiavimas nutaręs susidėti su valdžia,
atimti iš ponų dvarus, kiti būk nutarta pirma sugriauti katalikų
tikėjimą ir jo griuvėsiuose iškelti lietuvybę. Apie tai buvo pranešta
net vyskupui Paliulioniui, kurs tuo pasiremdamas, asmeniškai man
išmetinėjo, kam aš priklausau prie tokių bažnyčios ardytojų.
Suprantama, gal ir nedaug būtų tereikėję, kad
caro žandarai būtų pakenkę, jei ne visam lietuvių tautiniam judėjimui,
tai bent varpininkų sąjūdžiui, o gal ir galutinai sužlugdę jį.
Kad varpininkų pasitarimai vyktų kuo saugiau,
šio sąjūdžio vadovybė pasitarimus pradėjo rengti laikydamasi dar
griežtesnės konspiracijos. Vienas toks pasitarimas įvyko 1892 metų
vasarą Mintaujoje, Latvijoje. Ten gyveno keletas aktyvesnių varpininkų.
Rygoje gyveno J. Koncevičius ir Pr. Mašiotas, o Mintaujoje J. Jablonskis,
A. Krikščiukaitis-Aišbė ir M. Lozoraitis. Vykstant krikštynoms,
buvo susitarta aplankyti J. Jablonskio šeimą. Be Latvijoje gyvenusių
varpininkų ir Jablonskių, čia dalyvavo M. Čiapas, L. ir S. Didžiuliai,
K. Grinius, V. Kudirka, M. Kuprevičius, G. Landsbergis-Žemkalnis,
S. Matulaitis, G. Petkevičaitė-Bitė, J. Račiūnas, J. Rūgys, kun.
J. Tumas-Vaižgantas ir kt.
Panašaus pobūdžio pasitarimuose varpininkai aptardavo
spaudos leidimo ir platinimo reikalus. Ir Mintaujoje vykusiame pasitarime
buvo iškėlę sumanymą Varpą spausdinti ant plonesnio popieriaus,
kad pigiau kainuotų jo siuntinėjimas uždaruose vokuose. O Kun. J. Tumas-Vaižgantas
apgailestavo, kad Varpą anksčiau rėmę kunigai, o ypač Žemaičių
kunigų seminarijos klierikai, ilgainiui dėl Varpo puslapiuose
prieš dvasininkiją nukreiptų rašinių atitolo, atsisakė jį prenumeruoti
ir skaityti.
Pas Jablonskius vykusiose jų dukros Onos krikštynose
krikštatėviais buvo pakviesti V. Kudirka ir G. Petkevičaitė-Bitė.
Krikštijo kun. J. Tumas-Vaižgantas. O. Jablonskytė užaugusi tapo
akių gydytoja ir ištekėjo už G. Landsbergio-Žemkalnio sūnaus Vytauto,
žymaus architekto.
G. Landsbergis-Žemkalnis paliko gilų pėdsaką varpininkų
veikloje. Žymus šio sąjūdžio veikėjas K. Grinius, charakterizuodamas
kiekvieną varpininką, taip mini G. Landsbergį-Žemkalnį: Jo pastangomis
ne vieną kartą varpininkai iš labai sunkaus padėjimo būdavo išvelkami.
G. Landsbergis-Žemkalnis pasižymėjo ir knygnešystėje.
Kai tik grįžo į tėvynę, iš karto pradėjo ieškoti ryšių su tais žmonėmis,
kurie anuomet iš Prūsų Lietuvos į mūsų kraštą gabeno carinės valdžios
uždraustą lietuvišką spaudą. G. Landsbergis-Žemkalnis ne tik iš
jų pirkdavo savišvietai, bet ir duodavo paskaityti patikimiems kaimynams.
Spaudinius atveždavo knygnešių karaliumi vadintas J. Bielinis-Bieliakas.
Už tai grėsė tremtis į šaltąjį Sibirą. Bendraujant su knygnešiais
ir jiems padedant G. Landsbergiui ne kartą teko susidurti su pavojais
įkliūti caro žandarams į rankas. Apie vieną tokį įvykį jis rašė:
Varpas, Ūkininkas ir šiaip knygelės vis labyn ėmė platintis
po Lietuvą. Kaip iš po žemės išdygę karabelninkai vejami, persekiojami
šnairavo su knygomis po kaimus, miestelius ir dvarus. Mūsų krašte
vyriausiai atsižymėjo karabelninkas Bieliakas. Visiškai susipratęs,
drąsus ir guvus, jis mokėjo mitriai išsisukti iš bėdos. Gaudydavo
jį uriadninkai ir savieji starostos, ir dešimtininkai, o jis, lyg
pasityčiodamas, lindo jiems akyse ir kaip tik iš po pat nagų it
vijūnas išsprukdavo.
Atsimenu vieną tokį atsitikimą mano namuose Linkaučių
dvare (kur gyvenau, valdydamas Karpių reikalus ir dvarus), atvažiavo
Bieliakas su tavoru. Sūnų palikęs ratuose, pats su knygomis įėjo
virtuvėn. Iš čion mano šeimyna įvedė jį miegamajan ir prasidėjo
prekyba. Tik kaip reikia, neilgam trukus patėmijom, kad apie Bieliako
vežimą sukasi uriadninkas, mat buvo jį atsivijęs iš miestelio. Išėjau
žiūriu, uriadninkas kalbina Bieliako vaiką. Priėjęs maloniai pasisveikinau
su juo ir, paėmęs ranką, vedu jį tiesiai į svečių priegonkį. Paprastai
uriadninkas su reikalais eidavo į mano kabinetą per virtuvę, todėl
didžiai nusistebėjo, atsiradęs salone.
Mano žmona, supratus mano manevrą, įnešė salonan
bonką degtinės ir užkandų. Galas toks, kad didžiai pakakintą ir
elegantiškame ūpe uriadninką ne be vargo įsodinau į ratus ir, išlydėję
iki vieškeliui, paleidome.
Didžiai pasijuto nusiminęs uriadninkas, kada kelioms
dienoms praslinkus, atvažiavęs vėl su reikalais, turėjo eiti į mano
kabinetą per virtuvę.
Brangiai mokėjome Bieliakui už literatūrą, bet
ir jam ji apsieidavo nepigiai. Ne sykį turėjo bėgti, pametęs arklį
ir ratus, ir prekę. Per sieną persigabenant jam buvo lengviau, ne
kaip slėpties vietoje nuo Judošių.
Kas tie G. Landsbergio-Žemkalnio minimi Judošiai?
Tokių žmonių visada buvo, yra ir bus tarp lietuvių, jų yra tarp
visų tautybių žmonių. Skundikas už žandarui suteiktą vertingą informaciją,
galėdavo ir premijos tikėtis, o už J. Bielinį-Bieliaką netgi ir
nemenkos. Tik gaila, kad tokiais Judošiais tapdavo ne kokie nors
neapsišvietę dvasiniai skurdeivos, deja, jų pasitaikydavo ir tarp
lietuvių katalikų dvasininkų... Jie buvo netolerantiški kitokių
pažiūrų tautiečiams. Apie tai G. Landsbergis-Žemkalnis rašė: Atsiradusi
dvasiškijos Apžvalga buvo įsteigta vien opozicijai liberaliai
Aušrai. Mano akivaizdoje aukštesnio laipsnio dvasiškis, užklaustas
kunigėlio, kaip kovoti prieš prasiplatinimą podraug su tautine ir
bedieviškos literatūros, atsakė: Reikia gaudyti karabelninkus ir
įduoti juos žandarų rankosna!
Buvęs knygnešys I. Lapinskas pažymi, kad G. Landsbergis-Žemkalnis,
gyvenęs Linkuvos valsčiaus Kompanščiznos dvare, ir pats buvo pirmasis
toje apylinkėje lietuviškų raštų platintojas. Kaip lietuvių švietėją,
įtraukusį ir kitus kraštiečius į tą veiklą, G. Landsbergį-Žemkalnį
mini ir buvęs linkuviškis S. Žąsinas: Tėvas pradžios mokyklą Linkuvoj
užbaigęs, rodos, 1890 metais pirmuoju mokiniu, ir todėl mokytojas
rusas prikalbėjo, kad jis stotų į mokytojų seminariją, žadėdamas
išrūpinti stipendiją. Tėvai pasitarę su vietos klebonu kun. Jasinskiu,
nesutiko, bijodami, kad sūnų Jonelį nepaverstų į rusą.
Visa tai sužinojęs (rodos, kad tuokart buvęs klebonijoje
ir girdėjęs Žąsinų kalbą su klebonu), G. Landsbergis-Žemkalnis paėmė
Joną pas save neva raštininkauti. Pas Žemkalnį Jonas pramoko lietuviškai
rašyti ir susipažino su Jurgiu Bieliniu, kuris dažnai ten atvažiuodavo.
Pas Žemkalnį dažnai suvažiuodavo lietuvių inteligentų: Jablonskis
iš Mintaujos gimnazijos, gydytojas Kazys Jasinskis ir kiti. Pamatę
Jono gabumą mokslui, norėjo jį leisti į Mintaujos gimnaziją, nes
jo tėvai neturėjo, iš ko mokyti, bet jie, labai mylėdami savo Jonelį,
bijojo, kad ponai jo už savęs neparduotų valdžiai, nes jiems dabar
blogai eina. Toliau tie patys inteligentai įkalbėjo Joną eiti į
kaimą mokyti vaikus lietuviškai. Jis sutiko. Bedirbdamas švietėjišką
darbą J. Žąsinas įsitraukė ir į knygnešystę. Daugiausia knygas
platino tarp sodiečių, bet kartais Bielinio buvo siunčiamas ir pas
inteligentus: Petkevičaitę, Žemkalnį ir kitus, rašė S. Žąsinas.
Tokia lietuviška G. Landsbergio-Žemkalnio veikla,
nors ir kupina gudravimų ir kitokių įvairiausių vingrybių, neliko
nepastebėta budrios caro žandaro akies. Tad, nors ir nerasdami konkrečių
įkalčių, kuriuos būtų galima panaudoti prieš G. Landsbergį-Žemkalnį,
carinės valdžios pareigūnai 1894 metais jam pasiūlė palikti tėvynę:
Arba geruoju iškeliauti iš Lietuvos, ir tuomet gausiu ištikimybės
(blagonadiožnosti) paliudijimą, arba būsiu išvežtas administratyviniu
būdu, rašė jis. Tad, vengdamas priverstinio ištrėmimo, pasirinko
savanorišką tremtį.
G. Landsbergiui-Žemkalniui teko gyventi Charkove,
Maskvoje ir kitose vietovėse. Nors ir nelengvomis sąlygomis gyveno,
tačiau nuo lietuviškos veiklos nė nemanė pasitraukti. Bendradarbiavo
varpininkų leistuose Varpe ir Ūkininke bei ieškojo carinėje
Rusijoje išsibarsčiusių pavienių lietuvių, juos švietė, rengė tautiniam
darbui ir jungė į kuopeles.
G. Landsbergis-Žemkalnis gyveno Lietuvos džiaugsmais
ir rūpesčiais. Jo norą apsilankyti tėviškėje paskatino 1899 metų
vasarą Palangoje įvykęs pirmasis viešas lietuviškas vakaras ir lietuvių
tautinės ekspozicijos rengimas 1890 metais Paryžiuje vyksiančioje
pasaulinėje parodoje. Tai turėjo laisvajam pasauliui parodyti, kad
Lietuva, nors ir yra ištrinta iš pasaulio žemėlapio, tačiau savita
buitimi, papročiais, kultūra, kalba, o ypač dvasia, tebėra gyva.
Taigi 1900 metų vasaros pradžioje G. Landsbergis-Žemkalnis parvyko
pasisvečiuoti į tėvynę.
1899 metais pirmajam lietuviškam vakarui Palangoje
pasisekus, tautinio judėjimo dalyviai ruošė analogiškus vakarus
Liepojoje, dar kartą Palangoje ir Mintaujoje. Tad grupė entuziastų,
rengusių vakarą Palangoje, 1900 metų vasarą iš carinės valdžios
išsirūpino leidimą pastatyti komediją Velnias spąstuose. Tai pirmiausia
turėjo įvykti Mintaujoje 1900 m. liepos 23 d.
Caro valdžia ne juokais susirūpino plintančia
lietuviškųjų vakarų epidemija. Nedelsiant iš Marijampolės į Liepoją
buvo atkeltas ispravnikas A. Vonsiackis, liūdnai pagarsėjęs Suvalkijoje
likviduojant Sietyno draugiją. Dabar reikėjo likviduoti PalangosMintaujosLiepojos
kampaniją.
Trumpam grįžęs į tėvynę G. Landsbergis-Žemkalnis
skubėjo susitikti su lietuviškų vakarų organizatoriais. Galima suprasti,
kad jis dar gerai nežinojo apie prasidėjusius persekiojimus. Apie
savo artimiausius tikslus viešnagės metu tėvynėje jis rašė: Lietuvoje
buvo rengiami spektakliai, paskaitos. Norėjau ir aš prisidėt. Vasaros
pradžioje, gavęs laiko atostogai, iškeliavau Palangon, bet pakeliui
gavęs žinią, kad Liudas Vaineikis suimtas ir pateko Liepojos kalėjiman,
apsistojau Liepojoje. Ten susipažinau su Vaineikio jaunute žmona
ir su vietos veikėjais: Žiupsniu, Danilevičiu ir Paketuriu.
Patėmijęs, kad čia ir apie mano asmenį sukasi
šnipai, paskubau iš Liepojos išsidanginti ir nuvažiavau apsilankyti
pas gimines Pašvitinio (Šiaulių apskr.) apylinkėje. Patekau kaip
tik tame laike, kuomet Povilas Višinskis su Jonu Siabu lipdė lietuvių
kalba spausdintas afišas (...).
Grįždamas Maskvon, buvau sustojęs Vilniuje pas
brolį Kazimierą. Nors buvo tik mažas tuomet susipratusių Vilniaus
lietuvių skaičius, bet uoliai krutėjo, organizavosi (...).
Vonsiackis veikė plačiai. Prasidėjo kratos, areštai.
Štai būdinga žinia iš to meto lietuvių spaudos: ... Padarė kratas
pas du kurpiu, bet nieko nerado; tiedu kurpiai, matot, taisydami
Požėlai batus, o pavasarį buvo prisidėję prie lietuviško spektaklio
Mintaujoj... Siaučia visur Vonsiackis, siunta ant Vaineikio, Janulaičio,
Višinskio vis spektakliai, afišos, knygos...
Grįžęs iš tėvynės į Maskvą G. Landsbergis-Žemkalnis
kiek ilgiau pasidžiaugti laisve, nors ir ribota, negalėjo. 1900
m. spalio 6 d. jis buvo suimtas ir išvežtas į Liepojos kalėjimą.
Tai buvo mano gyvenimo košmaras. Visai izoliuotas
nuo žmonių, atskiroje kameroje, nuolat kankinamas pasityčiojimais
tai prokuroro, tai žandaro, tai vyriausiojo kalėjimo viršininko.
Gąsdino mane, piešdami mano vaidentuvėje paveikslus, kaip mano šeimyna,
mano apleista, žūsta Maskvos gatvėse ir t. t., rašė G. Landsbergis-Žemkalnis.
Liepojos kalėjime G. Landsbergiui-Žemkalniui teko
išbūti 10 savaičių. Grįžus į Maskvą laukė dar viena staigmena
atleidimas iš darbo. Tad Landsbergių šeimai prasidėjo sunkios dienos.
O byla buvo sudaryta didelė. Buvo represuoti visi pirmųjų viešų
lietuviškų vakarų organizatoriai ir dalyviai. Teismo sprendimą šioje
byloje savo ranka 1902 m. vasario 27 d. pasirašė pats caras: L. Vaineikį
ištremti 5, A. Janulaitį 3 metams į Rytų Sibirą, Pr. Bendiką,
F. Janušį, Vl. Mongirdą ir St. Žiupsnį 2 metams, o G. Landsbergį-Žemkalnį
3 metams ištremti iš gyvenamosios vietos ir t. t. Iš viso buvo
ištremti 49, o visoje Lietuvoje represuota daugiau kaip 200 žmonių.
© 2017 XXI amžius
|