Kai ateina laiko pilnatvė...
Edvardas ŠIUGŽDA
|
Nukryžiuoto Jėzaus Kristaus
laidotuvės. Pedro Roldano (16241699)
skulptūra Sevilijos (Ispanija)
De la Caridad ligoninėje
|
2002 metų birželį San-Francisko (JAV) Devintosios apygardos
prisiekusiųjų teismas dviem balsais prieš vieną paskelbė sprendimą,
kad žodžiai Dievui padedant šalies priesaikoje pažeidžia Bažnyčios
atskyrimo nuo valstybės įstatymo nuostatą. Prisiekusiųjų nuomone,
šie žodžiai palaiko religiją ir įtvirtina monoteizmą, kaip vienintelę
tikėjimo formą. Pagal teismo verdiktą 1954 metų įstatymas, pridėjęs
šiuos žodžius prie priesaikos, yra nekonstitucinis, todėl mokyklų
mokytojai, būdami valstybės tarnautojai, neturi teisės jų cituoti
pamokose. Teismo sprendimas sukėlė karštą polemiką. Verdikto šalininkai
teigė, kad JAV yra pasaulietinė valstybė, kad Pirmoji įstatymo pataisa
draudžia valstybei kaip nors paremti religiją ar materialiai,
ar teisiškai, kad prisiekti ištikimybę valstybei nereiškia prisiekti
ištikimybę Dievybei, o verdikto priešininkai aiškino, kad žodžiai
Dievui padedant visiškai atitinka konstitucijos kūrėjų galvoseną,
kad Linkolnas vartojo tuos pačius žodžius savo Getisbergo kalboje,
kad Aukščiausiasis teismas ilgai laikėsi nuomonės, jog negalima
duoti priesaiką priverstinai, kad prezidentas Eizenhaueris nė kiek
neperdėjo, šiuos žodžius traktuodamas paprastai kaip religinės
sąmonės amerikiečių pavelde ir amerikiečių ateityje reikšmės patvirtinimą.
Pasisakė įvairiausių krypčių politikai, prieštaraudami teismo verdiktui.
Senatas priėmė rezoliuciją (visi už), įpareigojančią persvarstyti
teismo sprendimą. Bendruomenių atstovų nariai susirinko ant Kapitolijaus
laiptų ir choru kalbėjo priesaikos tekstą ir giedojo Dieve, laimink
Ameriką. Skubiai pravesti tyrimai parodė, kad 87 proc. amerikiečių
pritaria žodžių Dievui padedant įtraukimui į priesaikos tekstą
ir tik 9 proc. tam nepritaria. Taip visuomenės parama žodžiams Dievui
padedant parodė, kad amerikiečiai yra viena religingiausių tautų
pasaulyje, o ateistai, sudarantys mažumą, neturi teisės įbrukti
ateizmą visiems amerikiečiams, kurių aiškus apsisprendimas tikėjimui
pagaliau ir sukūrė tai, kas vadinama Amerika.
Kovo pabaigoje Visos Rusijos patriarchas Kirilas 1917
metų revoliuciją pavadino baisių nusikaltimų pasekme, įvykusia
dėl Rusijos inteligentijos kaltės. Tai jis pareiškė Patriarchijos
literatūros premijos globėjų rūmų posėdyje. Jis sakė: Ar visa tai,
kas vyko XX amžiuje, toji mėsmalė, kuri sumalė visą inteligentiją,
nėra organiška pasekmė tų baisių nusikaltimų, kuriuos inteligentija
įvykdė prieš tikėjimą, prieš Dievą, prieš savo tautą, prieš savo
šalį? Patriarcho nuomone, dabar vyksta istorinių argumentų karas,
visuomenė dar visiškai nesusitaikė dėl šimto metų senumo įvykių
vertinimo, todėl būtina viską padaryti, kad įvairūs traktavimai
neišprovokuotų naujų pilietinių konfliktų. Jis sakė: Per daug kraujo
buvo pralieta, per didelė kaina buvo sumokėta, kad mes galėtume
įveikti mūsų dabartinėse realijose glūdinčias buvusios nesantaikos
pasekmes. Vasarį po pamaldų Kristaus Išgelbėtojo šventovėje patriarchas
1917 metų revoliuciją apibūdino kaip didįjį nusikaltimą. Tada jis
pabrėžė, kad revoliucionieriai praliejo nekaltą kraują, kankino
žmones. Jis sakė, kad mes turime savo dorybingumu atpirkti savo
ir savo protėvių nuodėmes. Patriarchas kalbėjo, kad būtina kurti
gerą ir teisingą visuomenę, kuri matys kito žmogaus liūdesį. Anksčiau
ir Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pareiškė, jog Vladimiro
Lenino idėjos atvedė istorinę Rusiją į sunaikinimą.
Šiemet turėtų gausti ragai ir mušti būgnai Žemaitijoje
2017 metais minime prieš 600 metų įvykusį šio didelio krašto krikštą.
Ne visai jų garsą girdime. Gal nematome, ką krikščionybė davė pasauliui
ir ką davė konkrečiam žmogui. Ji davė viltį prisikelti. Jei žydų
tauta, o tiksliau pikta minia prikalė Kristų ant kryžiaus, tai ji
parodė, kad labiau laukė materialaus dalyko žemiškojo, galingojo,
jėga valdančiojo valdovo. Bet Kristus atėjo į pasaulį kaip kūdikis,
paskiau švietė dieviška išmintimi ir Dangiškojo Tėvo misija suteikti
žmonėms tai, ko negali suteikti joks žemės žmogus: per savo mirtį
atpirkti kiekvieno žmogaus nuodėmes. Taigi jei, kaip rašo didysis
rusų krikščioniškasis mąstytojas filosofas Nikolajus Berdiajevas
(1874-1948), žydai atmetę Kristų, nes jie laukė kitokio Mesijo,
tai gal ir mes, tyliai su viskuo sutinkantys, nekreipiantys dėmesio
į svarbius mūsų įvykius, tarp jų ir į prieš 600 metų įvykusį Žemaičių
krikštą, laukiame kitų krikštų, kitų tikėjimų, kitų religijų? Gal
laukiame ir kito Mesijo, lyg tie žydai, aprašyti Berdiajevo, laukė
didingo, garsaus karaliaus? Gal krikščionybė mums, regintiems vieno
ar kito dvasininko nepriimtiną elgesį ar blankų, neįdomų pamokslą,
jau tapo nereikalinga? O gal jau viskuo esame perpildyti, viskuo
patenkinti ar, priešingai, viskuo pasipiktinę?..
Mes nesame tie laisvieji ir religingieji amerikiečiai,
todėl religinės pasaulėžiūros klausimai mums nekelia jokių diskusijų
ir tam neteikiame jokios svarbos. Nesame ir tie Rusijos revoliucionierių
palikuonys, kurie revoliucingai peržiūrėtų savo istoriją. Užtat
kiek ginčų tarp politikų ir eilinių piliečių sukelia Seimo nario
ar narės paltai ar automobiliai, nusikaltimų smulkmenų aprašymai,
ponių suknelių mados, jų iškirpčių dydžiai, įvairių banalių dainų
ir dainelių atlikėjų nuotykiai. Religiniais klausimais stūkso visiška
tyla. Net ir didysis Žemaičių krikštas, kurio jubiliejaus pradžią
sutikome su didžiule pompastika, dabar nedaug ką domina. Nesprendžiame
ir Žemaičių krikšto jubiliejaus klausimų kaip geriau jį paminėti,
kaip gražiau jį atšvęsti, kaip garsiau apie jį pranešti krikščioniškam
pasauliui. O juk prieš šešerius metus buvo sudaromos didžiulės Vyriausybės
programos, buvo diskutuojama, ką reikia greičiau, o ką vėliau daryti,
kiek skirti valstybės lėšų vienos ar kitos bažnyčios remontui, gražinimui,
rekonstrukcijai. Visa tai jau pamiršta, tarsi paslėpta po storu
kiautu.
Ant kryžiaus nukryžiuotą ir prisikėlusį Kristų žmonija prisimena jau beveik du tūkstančius metų. Ir gyvena jo paliktais priesakais. Tai sudaro didžiąją krikščionybės misiją. Kai 2000 metais minėjome krikščionybės jubiliejų, visų pirma žinojome, jog nuo Kristaus gimimo skaičiuojami metai kartu yra ir krikščionybės pradžia, ir krikščioniškojo pasaulio atsiradimas, ir naujojo, jau du tūkstantmečius skaičiuojančio mokymo tąsa, neturinti pabaigos. Gaila, kad Lietuvoje per beveik 30 nepriklausomybės metų nepakilo krikščioniškoji mintis neatsirado naujų maceinų, naujų šalkauskių. Pagaliau, neatsirado naujų maironių, naujų vaižgantų ar naujų valančių. Viskas tekėjo ir teka po senovei.
Prieš 100 metų įvyko didysis Fatimos stebuklas 1917
m. gegužės 13 d. Marija apsireiškė trims portugalų piemenukams ir
bendravo su jais iki spalio 13 dienos. Mergelė Marija piemenukams
atskleidė tris paslaptis pranašystes. Pirmosios dvi žinios buvo
paviešintos apie 19401950 metus: pirmoji apie Pirmojo pasaulinio
karo pabaigą ir Antrojo pradžią, o antroji apie komunizmo atsiradimą
ir žlugimą. Tačiau trečioji pranašystė buvo ilgai laikoma paslaptyje.
2000 metais oficialiai buvo pranešta, kad trečioji žinia buvo apie
1981 metais įvykusį pasikėsinimą į popiežių Joną Paulių II. Tačiau,
atrodo, tai dar ne viskas. Popiežius Benediktas XVI, 2010 metų
gegužę lankydamasis Fatimoje, prasitarė, kad mes klystame galvodami,
jog pranašiškoji Fatimos misija jau baigta. Kai kas galvoja, kad
didžioji pranašystė išsipildys praėjus šimtmečiui po Marijos apsireiškimų
Fatimoje ir šimtmečiui nuo 1917 metų revoliucijos Rusijoje. Mat
revoliucija kilo iš karto, vos tik Marija baigė bendravimą su portugalų
piemenukais. Lenino vadovaujamą revoliuciją Rusijoje daug kas interpretuoja
kaip žvėries, arba šėtono, išlaisvinimą. Toji žvėries revoliucija
netrukus nusinešė daugybę aukų, geriausieji Rusijos protai buvo
naikinami arba bėgo iš Rusijos, vyko neįsivaizduojamo dydžio nesantaika.
Čia yra remiamasi ir garsia popiežiaus Leono XIII regėta vizija:
esą, šėtonas pareiškė, jog jeigu jam būtų duota 100 metų, jis per
tą laiką sugriautų Bažnyčią. Dievas, esą, sutikęs leisti pabandyti.
Skamba kaip pasaka, tačiau labai intriguoja su šia vizija ir Fatimos
pranašystėmis susijusios datos, kurias ypač sureikšmina kai kuri
žiniasklaida. Primenama, kad popiežius Leonas XIII viziją regėjo
1884 m. spalio 13 d. Fatimoje išpranašautas pasikėsinimas į Joną
Paulių II įvyko 1981 m. gegužės 13 d. Popiežius Pranciškus pašventė
pasaulį Fatimos Mergelei 2013 m. spalio 13 d. Ir, kas svarbiausia,
Marijos apsireiškimai Fatimoje prasidėjo 1917 m. gegužės 13 d.,
o baigėsi spalio 13 d., prieš pat Rusijos revoliucijos įsisiautėjimą.
Mes turime ir tautai bei valstybei svarbius įvykius
bei svarbias datas ir jas galime susieti su stebuklais. Štai šiemet,
kai minimas Fatimos stebuklas, surastas tas pradingęs 1918 m.
vasario 16-osios Nepriklausomybės Aktas. Garbė šio stebuklo autoriui...
Prisiminkime ir kitas mūsų datas. Šiemet sukanka 30 metų, kai prie
paminklo susirinkę apie 1000 žmonių priminėme imperijai ir pasauliui,
kad nesitaikstome su okupacija, įvykdyta pagal Stalino ir Hitlerio,
arba Molotovo ir Ribentropo, pasirašytą paktą. Tauta jau troško
laisvės. Juk nuo partizaninio pasipriešinimo laikų praėjo daugiau
nei 30 metų tiek laiko trunka susiformuoti naujai kartai, pasiryžtančiai
naujiems žygiams ir net pasipriešinimui, kuris netrukus įgavo naują
formą dainuojančios revoliucijos modelį. Gal jis buvo suformuotas
ir valdančios viršūnės, supelijusios ir vis dėlto mačiusios savo
valdymo neperspektyvumą ir greitą pabaigą. Bet tas dainuojančios
revoliucijos modelis buvo paremtas ir puoselėjamas didžiosios tautos
dalies. Net ir imperijos tvarkytojų, mačiusių neišvengiamą pražūtį,
kuri jiems grūmojo be perstojo net ir po tragiškos mūsų partizaninio
karo pabaigos. Kovo mėnesį suėjo 45-eri metai, kai pasirodė Lietuvos
Katalikų Bažnyčios kronikos pirmasis numeris šis leidinys davė
pradžią visai pogrindžio spaudai. Jau kitą mėnesį sukaks 45 metai,
kai susideginus mokiniui Romui Kalantai, kilo jaunimo sukilimas
Kaune. Okupacinė valdžia nesunkiai sutramdė neginkluotą jaunimo
sukilimą, apkaltinusi ne tik chuliganizmu, bet ir išprievartavimais
ir nuteisdama iki 37 metų. Bet ar mes apie tai prisimename, ar
apie tai žinome? Tie jaunuoliai, ir naujoje Lietuvoje likę atstumti
tėvynės, gavę teisę išvažiuoti, paliko Lietuvą. Bet kodėl jie tapo
atstumti? Ar ne mūsų abejingumas, mūsų nesugebėjimas įsijausti į
kito, mums artimo žmogaus skausmą atstūmė juos? Keletas jų mirė
tėvynėje skursdami ir patyrę visuomenės bei valdžios abejingumą.
Dabar, kai pasaulis kas dieną ar kas valandą
stovi ties susinaikinimo bedugne savo paties rankomis, kyla klausimas:
ar žmogus tikrai yra protingas, ar jis sukurtas būti protingas
juk kaip gyventi žmogui pasaulyje, žinant, kad jis gali būti sunaikintas
iš už kelių šimtų kilometrų vienu mygtuko paspaudimu paleistos raketos?
Ar toks žmogus pripažįsta Dievo jam skirtą misiją užvaldyti pasaulį
gerąja prasme? Ir nors tiek vieni politikai, tiek kiti kalba apie
savo pastangas taikiai spręsti jam rūpimus klausimus, visi jie siekia
patenkinti savo interesus, t.y. užvaldyti pasaulį blogąja prasme.
Todėl ir kyla tokie nesutarimai, galintys privesti žmoniją prie
susinaikinimo. Pasaulyje ir greta mūsų, ir už tūkstančių kilometrų
nuo mūsų be perstojo vyksta kautynės, kuriose galingais, mirtį
nešančiais ginklais naikinami nekalti žmonės. Tai mūsų pralaimėjimai.
Pasaulio pralaimėjimai. Tokių pralaimėjimų žmonija, homo sapiens,
netgi dar labiau civilizuotas pasaulis, yra sukūrę begalę. Birželį vyks arkivyskupo Teofiliaus Matulionio beatifikavimo
iškilmės. Šis mūsų Bažnyčios vyskupo įvertinimas, praėjus 55 metams
nuo jo kankinystės pabaigos, yra didelis tikinčiųjų laimėjimas.
Birželio pabaigoje vyksiančiomis iškilmėmis pagerbsime kankinį arkivyskupą.
Gerbiame ir dabar tam skiriama daugiau temų iš jo gyvenimo, prisimename
jo pavyzdingą ganytojišką gyvenimą. Dalyvaudami mums brangaus Arkivyskupo
iškilmėse, matydami, kaip keičiasi laikai, keičiasi žmonės, keičiasi
politika, galime kelti klausimą, ar neprivalu ir Lietuvai naujai
įvertinti ir pakeisti savo požiūrį į daugelį mūsų klystkelių ir
klaidų. Jeigu didžiųjų Amerikos ir Rusijos piliečiai, politikai,
dvasininkai sugeba permąstyti savo istoriją, įvertinti padėtį, pakeisti
požiūrius, ar mes neturime valios ir jėgų tai padaryti? Juk su Kristaus
prisikėlimu ateina laiko pilnatvė...
© 2017 XXI amžius
|