Dezinformacijos labirintuose
Žydų žudynės vėl perkeltos į Lietuvą
Irena Tumavičiūtė
|
Filmo Pasaulio teisuoliai
kūrėjas Dominykas Kubilius
|
Prieš gerą dešimtmetį buvau pradėjusi skelbti,
kaip Lietuva šmeižiama panaudojant su Lietuva nesusijusias nuotraukas
ar net klastotes. Paskui numojau ranka, nes tas šmeižimas (netyčia
ar tyčia) vyksta nuolat, permanentiškai. Kaip matysite iš straipsnio,
nelabai kas reagavo. Bet kai pamačiau, kiek filme Pasaulio teisuoliai
prifarširuota šiurpių su Lietuva nesusijusių vaizdų, nebegalėjau
tylėti.
Kad Lietuvos televizijų kanalų laidose, ypač kalbant
apie įvykius nacionalsocialistinės Vokietijos okupuotoje Lietuvoje,
ekranus puošia nieko bendro su Lietuva neturinčios nuotraukos,
jau yra įprastas dalykas. Panaši padėtis ir kai kuriose interneto
svetainėse.
Prieš 10 metų Lietuvos aide šių eilučių autorė
paskelbė, kaip vienoje LRT Amžininkų laidoje su Latvija susijusios
nuotraukos šmėžuoja kalbant apie Lietuvos žydų žudynes, o dvi iš
tų nuotraukų (šiandien jau žinoma, jog jos abi buvo fotomontažas.
I. T.) buvęs Jad Vašem direktorius Y. Aradas knygoje
The Partisan siejo su Švenčionimis. Autorė pelnė ypatingą garbę
(defendinghistory straipsnis, be iliustracijų, buvo paskelbtas
anglų kalba, o Algirdo Pilvelio redaguojamas laikraštis buvo išvadintas
antisemitiniu, (autoriams tarsi nežinant, kad Algirdo Pilvelio mama
buvo žydė I. T.). Vis dėlto paskelbtos iliustracijos
davė teigiamų rezultatų į rusų kalbą išverstoje minėtoje knygoje,
kurios vienas skyrius skirtas autoriaus siautėjimui Lietuvą okupavusių
enkavedistų gretose, tų iliustracijų neliko.
Labai laukiau filmo apie Pasaulio tautų teisuolius
iš Lietuvos, kuris per LRT pradėtas rodyti kovo 6 dieną, nes dviejose
gausios mano giminės šeimose irgi buvo gelbėjami žydai. Beje, visi
gelbėtojai skaudžiai nukentėjo per antrąją sovietinę okupaciją.
Nemaloniai nustebino Dominyko Kubiliaus pasakojimo fone šmėkščiojantys
kadrai, nieko bendro neturintys su Lietuva. Vien trumpame filmo
anonse ir kiek ilgesniame filmo pristatyme Labo ryto laidoje buvo
net keliolika holokaustu besidomintiems pažįstamų nuotraukų, tarp
jų jau kelinti metai žiniasklaidoje prieinamų videofilmų kadrai
apie 1941 metų įvykius Latvijoje, Baltarusijoje ir Ukrainoje, nekalbant
apie kitas filme pasitelktas nuotraukas. Reaguoti į tokius kadrus
pirmiausia padrąsino Audriaus Matulaičio paskelbti pastebėjimai
dėl to, kaip LRT žurnalistas Virginijus Savukynas aplaidžiai naudojasi
archyvais. Paveldosaugos specialistui A. Matulaičiui ne vis tiek,
kokie vizualūs epizodai prikergiami Lietuvai (https://www.alfa.lt/straipsnis/50261218/kaip-zydu-zudynes-latvijoje-per-neapdairuma-perkeltos-i-lietuva).
Džiugu, kad į jo pastebėjimą ir Ronaldo Galinio komentarą buvo rimtai
sureaguota.
Antra priežastis, dėl kurios reikia viešinti tokių
nuotraukų ar net klastočių skelbimą, buvo tai, jog iki šiol rodytose
filmo dalyse ukrainiečių skausmas dėl artimųjų, kuriuos Lvove 1941
metų birželio pabaigoje žiauriai nužudė enkavedistai, taip pat aukų
kūnai ryškiais kadrais rodomi kalbant apie žydų žudynes Lietuvoje.
Pradėsime nuo trumpučio (vos 25 sekundžių) filmo
anonso. Jį vis dar galima pamatyti adresu
http://www.lrt.lt/naujienos/tavo-lrt/37/204540/dokumentikos-cikle-pasaulio-teisuoliai-pribloskiancios-istorijos-apie-lietuviu-drasa-holokausto-metais.
Trečiąją sekundę, skambant tekstui Vienos tautos
totalinis naikinimas matome šį kadrą.
Internete yra adresų daugeliu kalbų, kuriais galima
pamatyti siužetų su šia nuotrauka bei filmų kadrų, iliustruojančių
nacistinės Vokietijos ypatingųjų būrių Einsatzkomandų veiklą.
Komentaruose sakoma, kad veiksmas vyksta tai Ukrainoje, tai Baltarusijoje,
tai Sovietų Sąjungoje. Bet dažniausiai ši scena priskiriama žydų
žudynėms Liepojoje. Galima pažiūrėti ir pilną videoįrašą (1:21)
adresu https://www.youtube.com/watch?v=mroRsZ5ygUY&t=7s.
Greta nurodytas filmo pavadinimas, jo autorius
ir saugojimo vieta: Documentary of mass murder of the Jews from
Liepaja. Yad Vashem. A German photographer Reinhard Wiener.
Kad įsitikintume R. Vynerio (R. Wiener) autoryste,
galime pažiūrėti ir pasiklausyti, kokiu dramatišku balsu šis buvęs
Vokietijos karo laivyno fotografas pasakojo, kaip jis filmavo sušaudymą
Liepojoje:
https://www.youtube.com/watch?v=npypqxdFY1c
pirmoji pasakojimo dalis, 4:54;
https://www.youtube.com/watch?v=-uOlNSCPs40
antroji pasakojimo dalis, 2:10.
R. Vyneris kalba vokiškai, ekrane yra angliški
subtitrai. Trumpas pasakojimo turinys, ką fotografas matė filmuodamas:
Į Liepoją jis atvažiavo automobiliu iš Klaipėdos. Buvo liepos pabaiga
ar rugpjūčio pradžia. Sustojo netoli nedidelio pajūrio miškeio,
juos (bendrakeleivių neįvardija I. T.) pasitiko kareiviai.
Tada visi nuėjo prie egzekucijos vietos. Filmavo stovėdamas maždaug
50 metrų atstumu nuo didžiulio iškasto griovio. Abipus griovio stovėjo
vokiečių kariškiai, kaip žiūrovai. Netrukus atvažiavo sunkvežimis
su žmonėmis. Pirmieji iššoko ginkluoti civiliai su geltonais raiščiais,
o paskui atvežtieji su geltonais lopais ant krūtinių ir nugarų.
Žydai turėjo lipti nuo kėbulo. Buvo šlubų ir invalidų. Vieni kitiems
padėjo išlipti. Visi turėjo sustoti į eilę. Po to esesininkai ir
latvių savisaugininkai juos ėmė varyti prie griovio. Atvarytieji
turėjo šokti į griovį ir bėgti juo iki galo. Paskui jie sustojo
nugara į egzekucijos būrį ir suprato, kas jų laukia. Buvo duotas
įsakymas šauti. Baigus šaudyti, du vyrai su pistoletais rankose
ėjo palei griovį, šaudami ten, kur dar buvo gyvybės ženklų. Minėto
R. Vynerio filmo kadrai yra puikus pavyzdys, kaip atskiri jo vaizdai
pasitelkiami iliustruojant nacionalsocialistinės Vokietijos nusikaltimus
skirtingose vietose. Antai prieš nepilnus metus per Maskvos žinių
programą Vesti buvo paskelbta sensacinga naujiena (2017 05 05)
https://www.youtube.com/watch?v=e5_1g2D8bi8. 2017 metais Rusijos
gynybos ministerija išslaptino trofėjinius dokumentus apie nacių
piktadarybes Chersone. Nuotraukas raudonarmiečiai (sic!) aptiko
žuvusių vermachto kareivių kišenėse ar pas belaisvius. Unikalūs
dokumentai sovietinių karo belaisvių ir civilių gyventojų žudynės,
vermachto įsakymai, kuriais nurodoma visa tai laikyti paslaptyje.
Po 1945 metų tuos dokumentus štai dabar parodys pirmą kartą (sic!).
Atėjus vokiečiams, Chersono psichiatrinėje ligoninėje buvo 1200
pacientų, visi jie buvo sušaudyti (19:2619:28) tariant tuos
žodžius, rodomi iš sunkvežimio bėgantys R. Vynerio nufilmuoti Liepojos
žydai, D. Kubiliaus filme rodoma minėtoji scena prie duobės Latvijoje,
o rusų diktoriaus balsas tęsia: O kūnai buvo sumesti į karjerą.
Pasak šio diktoriaus, Chersono archyvo darbuotojai
teigia, jog, turint galvoje visus tuos nusikaltimus, jiems sunku
suprasti tai, kas šiandien vyksta Ukrainoje, kur įžeidinėjami karo
veteranai, atgimsta nacizmas, rengiamasi neleisti švęsti Pergalės
dienos, o (21:3521:38, be komentarų) rodomos dvi nuotraukos iš
serijos, kaip 1941 metų spalio mėnesį Minske buvo nubausta mirties
bausme pakariant Maša Bruskina.
Laidoje minimame archyve (dėl klastotojų neapsižiūrėjimo?
I. T.) pateikiamos dvi tikros Minsko egzekucijos nuotraukos
ši ir ta pati nuotrauka iš apversto negatyvo.
Šito kadro nebūčiau priminusi, jei mūsų aptariamame
25 sekundžių anonse po Danutės Čiurlionytės žodžių aš negaliu suprasti,
aštuntąją sekundę, nebūtume išvydę minėtosios serijos nuotraukos,
kuri dažniausiai interpretuojama kaip Minsko pogrindininkų Mašos
Bruskinos ir Kirilo Truso egzekucijos scena.
Nesunku suprasti, kodėl minėtieji filmo kadrai
ir nuotraukos pasitelkti Rusijos televizijos laidoje priminti
nacių nusikaltimus (su išpūstais skaičiais) ir eilinį kartą apšmeižti
Ukrainą. Bet ką bendro su Lietuva jie turi?
Tikrai apgailėtina, kad Pasaulio teisuolių kūrėjai
šiuos minskiečius ir nacių kariškius rodo lietuviškame kontekste.
Kas galėtų paneigti, jog jie leidosi suklaidinami Vilniaus Gaono
valstybinio žydų muziejaus fondų darbuotojų, kurių neišprusimo (ar
tik?) auka tapo net Alfonsas Eidintas? Dvi šios serijos nuotraukos
publikuotos jo knygoje Žydai, lietuviai ir holokaustas, Vilnius,
2002, tarp 336 ir 337 teksto puslapių bei jos angliškame vertime.
Nuotraukų komentaras Dvi A. Impulevičiaus vadovaujamo bataliono
nuotraukos iš Baltarusijos. Akcija Minske, kariant sovietų partizanus.
Skirtumas tarp A. Eidinto ir lietuviško filmo kūrėjų panaudotų nuotraukų
yra tik tas, kad viena iš jų spausdinta iš apversto negatyvo. Šią
nuotrauką priminiau dar ir dėl to, kad ji kartojasi ir kitose D.
Kubiliaus filmo serijose, kad mūsų žiūrovės ir žiūrovai bent mintyse
nesileistų klaidinami.
Užtektų priminti, jog 1998 metais buvo paskelbtas
viešas vokiečių žurnalistės Anegrit Aichhorn (Annegrit Eichhorn)
pareiškimas, kaip ji buvo pasibaisėjusi, kai šioje nuotraukoje atpažino
savo tėvą (kuris vėliau žuvo). Pasak dukters, jos tėvas karo metais
tapo piktadariu, nes stebėjo, kaip jauni žmonės buvo kariami
vien už tai, kad belaisviams padavė gabalėlį duonos (Klaus Sojka:
Bilder, die fälschen, München,1999, 111 p.).
Skaitytojams norėčiau priminti, jog dar prieš
10 metų išsamų žurnalistinį tyrimą apie minėtosios egzekucijos Minske
nuotraukas, taip pat apie bandymus kaltę už baltarusių pogrindininkų
sušaudymą suversti lietuviams bent trijuose laikraščiuose buvo paskelbusi
šių eilučių autorė. Ir šiandien vienas šio straipsnio variantas
XXI amžiuje prieinamas adresu http://www.xxiamzius.lt/archyvas/priedai/slaptieji/20080213/2-1.html.
Daugiau laiko Pasaulio teisuolių serijai buvo
skirta filmo premjeros dieną, 2018 m. kovo 6 d., Labo ryto laidoje
http://www.lrt.lt/naujienos/tavo-lrt/37/205342/antradienio-vakara-premjera-dokumentikos-ciklas-pasaulio-teisuoliai#wowzaplaystart
=1711000&wowzaplayduration=335000.
Studijoje svečiavosi šio ciklo idėjos autorius
ir režisierius D. Kubilius. Tik filmo pradžioje buvo parodytos trys
gerai pažįstamos nuotraukos iš Kauno geto gyvenimo. Daugiausia vaizdų
buvo iš filmų apie didžiausių Europos getų Varšuvos ir Lodzės
nykią kasdienybę ir tragišką žydų likimą. Gerbiamiesiems skaitytojams
pateikiame tų filmų adresus, pagal nuorodas galima įsitikinti, kuris
vaizdas pasitelktas kalbant apie didvyrius, gelbėjusius Lietuvos
žydus:
I. Lodzės getas, filmas vokiečių kalba Nacių
kolaborantai Chaim Rumkowski https://www.youtube.com/watch?v=ILpqYpkS3U4.
Tas pats filmas anglų kalba https://www.youtube.com/watch?v=ofGvSQs59rM1.
II. Filmas 912 Varšuvos geto dienų https://www.youtube.com/watch?v=OfbWsjeePKg.
III. Dokumentinis filmas apie holokaustą Varšuvos
gete Antrojo pasaulinio karo metais https://www.youtube.com/watch?
v=iQzPy3Eo8.
IV. 4:22 minučių filmas be teksto Varšuvos geto
vaikai https://www.youtube.com/watch? v=g7d0GTQ2ovE&t=202s.
Toliau tik nurodysime filmo, iš kurio pasitelktas
vaizdas kalbant apie Lietuvos žydų gelbėtojus, romėnišku skaičiumi
pažymėtą numerį ir laiką, kai tas vaizdas rodomas ekrane.
Supažindindamas su pagrindiniais filmo herojais.
D. Kubilius kalbėjo: Pasaulio tautų teisuoliai yra tie žmonės,
kurie oficialiai Jad Vašem moksliniame institute yra pripažinti
kaip gelbėtojai. Teikti lietuvius pasaulio teisuolio vardui gali
tik išgelbėtas žydas. Pasaulio teisuoliai yra tie žmonės, kurie
rizikavo savo gyvybe ir, gelbėdami žydus, nesiekė jokio pasipelnymo.
[...]
Laidos vedėjas: [Gelbėtojų] sąrašas ilgas,
bet kažkaip reikėjo atsirinkti.
Ir atsirinko skambant šiems laidos vedėjo žodžiams,
išvystame su Lietuva visiškai nesusijusius vaizdus dokumentinio
filmo apie holokaustą Varšuvos gete (III) epizodus (penkių sekundžių
siužetas nuo 1:16 iki 01:20).
D. Kubiliui tariant: Yra sąrašas beveik tūkstantis
lietuvių šiai minutei pripažintų Jad Vašem Izraelyje, matome
to paties filmo apie nykią kasdienybę Varšuvos gete tęsinį (01:2101:24).
Kadangi net Pasaulio teisuolių kūrėjams šis
filmas, matyt, nebuvo žinomas (priešingu atveju būtų paminėję rodomų
vaizdų šaltinį), todėl priminsime jo istoriją. Su ja šiame filme
supažindina buvęs Varšuvos geto kalinys, filmo konsultantas ir diktorius
Aleksandras Bernfezas: Aukščiausiu nacių vadovybės lygmeniu buvo
priimtas sprendimas padaryti vaizdo įrašą apie laipsnišką 600000
Varšuvos žydų (keturiskart daugiau negu Lietuvos žydų! I.
T.) naikinimą.
Vokietijos armijos, SS ir gestapo operatoriai
gavo užduotį trejus metus fotografuoti ir siaurajuoste kamera filmuoti
geto gyvenimą. A. Bernfezas ištisus 20 metų rinko tas nuotraukas
ir filmuotos medžiagos fragmentus. Į jo kolekciją pateko net nuotraukų
iš asmeninio Himlerio albumo. Iš šių nuotraukų ir filmuotos medžiagos
buvo sukurtas BBC filmas. Ataskaita apie tai, kas vyko, žiauri
ir siaubinga istorija. Ją pristatome kaip paminklą tūkstančiams
vyrų, moterų ir vaikų, kurie mirė Varšuvos gete: https://www.youtube.com/watch?v=iQzPy3Eo8.
Tik minėtame filme apie Varšuvos getą (III) pirma
matome prie dubens pasilenkusią mergytę (2, 22:3622:37), o paskui
vyras iš (1) nuotraukos, pasiėmęs puodą, pakyla ir nueina kairėn
(22:43). Šios scenos, skambant liūdnai muzikai, iliustruoja nepaprastai
varganą vaikų kasdienybę Varšuvos gete jame iki 1942 metų vasaros
nuo bado ir ligų mirė apie 10000 vaikų.
Tokia pat tvarka abu šie vaizdai išdėstyti ir
filme 912 Varšuvos geto dienų (II, 7:167:17).
Slenkant šiems niūrios buities vaizdams, diktorius
pasako, jog Varšuvos gete buvo patalpinta apie 100000 žmonių. Iš
jų buvo atimta nuosavybė, jie tapo benamiais, badavo.
Trečioji nuotrauka (3) iš trijų sekundžių Labo
ryto įrašo (01:2201:24) paimta iš šešių sekundžių minėtojo filmo
atkarpos (II, 7:307:37), o už kadro skamba tekstas, jog niekinami
nelaimingieji daug parų guli be miego, jie žvelgia pilnomis baimės
karščiuojančiomis akimis. Tas siužetas kartojasi ir filme apie holokaustą
Varšuvos gete (III, 23:0123:07). Ką bendro ši tikrai tragiška žmonių
padėtis turi su Lietuvos žydų gelbėtojais?
Toliau dar įdomiau. Režisierius sako: Atsirinkome,
pradžioje atsiremdami į garsias pavardes. Pradėjome tyrinėti tas
istorijas, mane asmeniškai nustebino tai, kad sąraše yra labai daug
garsių pavardžių (1:401:42), o tuo metu išvystame, kaip iš
vieno Lvovo kalėjimo 1941 metais, užėmus miestą vermachtui, išnešami
sovietinio NKVD žiauriai nužudytų ar sušaudytų politinių kalinių
kūnai.
Iš tikrųjų reikia stebėtis, kad režisierius, regis,
nematęs nė vieno filmo apie pirmąsias nacių okupacijos dienas Lvove,
nes ukrainiečių, vokiečių, lenkų, rusų filmuose ši scena rodoma
primenant NKVD aukas. Atėjus vokiečiams, nužudytųjų kūnai buvo išnešami
iš kalėjimų kiemų. Tie, kas atidžiai seka dokumentinius filmus apie
nacių ir sovietų okupacijų žiaurumus, žino, jog mūsų žiniasklaida
žiauriausioms ir pagal mastą, neturinčioms precedento šioms NKVD
žudynėms kažkodėl visai neskiria dėmesio. Google jos paskutinį
kartą trumpai paminėtos aptariant J. Hofmano knygą Naikinamasis
Stalino karas 19411945. Istorikai ir politikai mėgsta kalbėti
apie kai kuriuos LDK palikuonis, o visiškai nesaugome Lvove žiauriai
nužudytų LDK gyventojų palikuonių atminimo. Užtat net kiekvienas
moksleivis žino apie Aušvico (Osvencimo) koncentracijos stovyklos
žiaurumus, net apie jame veikusį bordelį, nors ten daugiausia kalėjo
ne buvusios LDK, o Lenkijos bei įvairių Vakarų Europos šalių žydai,
romai, politiniai kaliniai, sovietiniai karo belaisviai.
Nuo 1941 metų birželio 22 iki 28 dienos trijuose
Lvovo kalėjimuose buvo nužudyta 4150 politinių kalinių (iš Ukrainos
NKVD Lvovo srities kalėjimų skyriaus viršininko Josifo Lermano ataskaitos).
Tarp nužudytųjų buvo ukrainiečių, lenkų, žydų, net vokiečių karo
belaisvių. Tai 55 kartus daugiau negu nukankintųjų Rainiuose.
Rodyti tų kankinių kūnus, kaip holokausto aukas, Lietuvos teritorijoje
yra, švelniai tariant, pasityčiojimas iš Raudonojo tvano aukų.
D. Kubiliui tariant: Tai reiškia, jog tai
nelietė eilinių lietuvių (01:4401:45), ekrane matome sielvartaujančius
Lvovo kalėjimuose enkavedistų nužudytųjų gimines ir artimuosius.
Adresu https://www.youtube.com/watch?v=JYaUW_U9LQE
galima pasižiūrėti 7 minučių dokumentinį siužetą apie įvykius Lvove,
1:471:51 nešami enkavedistų nužudytųjų kūnai (kaip 4 pav.), o 1:521:56
matome tyliai raudančias moteris (kaip 5 pav.), jų rauda lydi ir
toliau išnešamus NKVD aukų kūnus.
Skambant sakinio Tai nelietė eilinių lietuvių
pabaigai (1:461:47) ir D. Kubiliui pradedant tarti sakinį
Žydus gelbėjo nuo prezidento Griniaus iki operos solisto Kipro
Petrausko šeimos, ekrane išvystame sceną iš Lodzės geto (I,
1:371:38). Šiame filme, einant didžiulei miniai (nors žmonės be
Dovydo žvaigždžių), diktorius kalba apie tai, jog iš Lodzės geto
viršininko Ch. Rumkovskio vėl ir vėl buvo reikalaujama, kad į koncentracijos
stovyklas perduotų deportuotinų žydų. Tame pačiame filme toliau
ši minia eina, skambant tekstui: 1942 metais iš Lodzės geto deportuota
50000 žydų (I, 33:4033:42).
Tas pats vaizdas filme apie Varšuvos getą (III)
aiškinamas kaip žydų deportavimas iš Varšuvos (39:3539:37).
D. Kubilius (2:332:35): Kiek mes pasakojome
tų istorijų, jos tikrai labai unikalios, jos primena Džeimsą Bondą...
šnipų žaidimus, o kadre geto policininkai tempia vaiką, ne
itin švelniai laikydami jį už pakarpos.
Ši scena vėlgi paimta iš filmo 912 Varšuvos geto
dienų (II, 9:169:18). Prieš pasirodant geto policininkams, filme
matome, kaip pro geto sienoje užmaskuotas skyles išlenda vaikai,
kad mieste galėtų įsigyti maisto, toliau rodo, kaip geto policininkas
varo vaikus nuo sienos. Šią sceną su dviem policininkais išvystame
Lietuvos pasaulio tautų teisuolių kontekste, o minėtojo filmo diktorė
sako: Policininkai saugojo sieną ir dažnai nušaudavo vaikus. Kai
kūnai sustingdavo, jie grįždavo ir pasigardžiuodami pusryčiaudavo.
Dokumentiniame filme apie holokaustą Varšuvos
gete (III, 44:2944:32) išvystame tą pačią sceną su berniuku, o
prieš tai pasakoma, jog 1943 metais 330000 žydų buvo išvežta į Treblinką,
o per tas sekundes, kai geto policininkai tempia berniuką, diktorius
sako: [Varšuvos] gete paliko tik 60000 žydų.
Trumpame filme be teksto apie Varšuvos geto vaikus
(IV, 0:460:48) kaip ir II filme ši scena eina iš karto po to, kai
pro skylę sienoje išlenda keli vaikai.
Filme apie Lodzės getą rodomas šis kadras (I,
1:111:13) ir kalbama apskritai apie okupaciją, kaip elgtųsi žmogus,
atsakingas už kankinamų ir žudomų tautiečių likimus.
Po berniuką vedančių dviejų policininkų kadro,
D. Kubiliui baigiant sakyti sakinį Jos primena Džeimsą Bondą,
šnipų žaidimus, (02:3702:41) išvystame skubiu žingsniu žengiančius
Lodzės geto policininkus (8). Filme apie Lodzės getą diktorius,
žengiant tiems policininkams, sako (I, 35:1735:19): 1942 metų
rugsėjo mėnesį gautas nacių reikalavimas, dar baisesnis negu visi
ankstesnieji okupantai pareikalavo, kad kiekvienas žydų vaikas
iki 10 metų ir kiekvienas suaugęs vyresnis negu 65 metų turi būti
perduoti išvežimui. Skambant šiems žodžiams, rodo vieną po kito
iš pradžių (8), po to (7) vaizdus (iki I, 35:23).
Toliau D. Kubilius kalba, kaip sudėtinga buvo pabėgti
ar išnešti iš geto vaiką (02:472:53), tik neaišku kodėl tuo metu
rodomi aukšti vokiečių pareigūnai ir Petras Kubiliūnas. O vietoj
to galėjo parodyti žiauriausius nacius, kurie organizavo ir vykdė
žydų žudynes Lietuvoje Bruno Kitelį, Francą Murerį, ypatingojo
būrio vadą Martiną Vaisą, Helmutą Rauką, Karlą Jegerį, Fricą Jordaną.
Filmo autoriui tariant: Net po kelis mėnesius
buvo treniruojamasi pabėgimui, ekrane rodoma nuotrauka (9),
kuri, kalbant apie holokaustą Ukrainoje, dažniausiai priskiriama
Lvovo pogromui, vykusiam paskutinėmis 1941 metų birželio denomis
(2:583:04).
Ir toliau D. Kubiliui kalbant apie žydų gelbėjimą,
ekrane rodomos nuotraukos, kurios priskiriamos Lvovo pogromui:
D. Kubilius: Pats asmeniškai, kai kalbinau
išgelbėtuosius žydus (03:0503:07).
D. Kubilius: Kurie dar gyvi šiai dienai, tai
jie patys sako: Aš nežinau... (03:0903:11).
D. Kubilius: [Nežinau], ar aš taip pasielgčiau
(03:1113).
Nepavyko aptikti duomenų apie šių nuotraukų autorystę.
Daugiausia nuotraukų, kuriose užfiksuoti nacių ir vietinių nacionalistų
nusikaltimai buvusios SSRS teritorijoje, priskiriama atsitiktiniams
praeiviams (naciams ar vietiniams gyventojams, nors žinoma, jog
fotografuoti pogromus net vokiečiams buvo leidžiama tik su specialiais
leidimais) arba vokiečių karo belaisviams jos aptiktos neva tarp
belaisvių dokumentų arba net jų kišenėse. Pabandykime įsivaizduoti,
kaip į nelaisvę patekęs vokietis kišenėje saugojo, kad tik nepradingtų
nacistinės Vokietijos okupacijos žiaurumų paliudijimai.
Iš D. Kubiliaus pasirinktų Lvovo pogromui priskiriamų
nuotraukų teko aptikti tik vienos (11) komentarą: Moterį, galimai
žydę, verčia nusirengti minios akivaizdoje https://www.nur.kz/1502139-lvovskiy-pogrom-uzhasy-velikoy-oteche.html
) bent nurodytas nuotraukos šaltinis ir pridurta: galimai.
Žinomas fotomenininkas, fotografijos istorijos
tyrinėtojas Stanislovas Žvirgždas taip įvertino 9, 10 ir 11 nuotraukų
autorystę: Jos negali būti padarytos praeivių, nes fotografuojantieji
būtų nukentėję. Be to, tikėtina versija, kad jos yra surežisuotos.
Tai versijai galima pritarti ir dėl to, jog, stengiantis
ištrinti iš ukrainiečių atminties žiauriausias NKVD įvykdytas žudynes
Lvove, visaip šmeižiami ukrainiečiai, o daugybė nuotraukų, iliustruojančių
neva Banderos šalininkų surengtą Lvovo pogromą, tarp jų ir minėtosios
(9, 10, 11,12), nuolat skelbiamos įvairiuose interneto tinklalapiuose.
Panašiai tiražuojami ir fotomontažai, siejami su žudynėmis Kauno
NKVD (prieš sovietų okupaciją Lietūkio) garaže: https://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/lietukio-garazas-klastociu-pinklese.
d?id=12723652.
Ir vėl kyla klausimas, ką bendro visos aptartos
nuotraukos turi su Lietuvos žydų gelbėjimu.
Juk matėme, kaip, kalbant apie Pasaulio tautų
teisuolius Lietuvoje, vos per pusketvirtos minutės ekrane be jokių
papildomų komentarų šmėkščiojo vaizdai iš Lodzės, Varšuvos getų,
Minsko, Lvovo, NKVD žudynių aukos.
Šių eilučių autorė negalėjo tylėti, nes daugelis
šių vaizdų (nemažai dar ir kitų, netgi žinomų klastočių) šmėkščioja
ir beveik visose D. Kubiliaus filmų serijose. Gal šis straipsnis
paskatins ir kitus LRT laidų rengėjus nacionalsocialistinės Vokietijos
okupacijos temomis jausti atsakomybę prieš žiūrovus, netgi prieš
istoriją ir dėmesingiau naudotis archyvais.
Taip pat pageidautina ir taisyklingesnė lietuvių
kalba.
Autorė dėkoja Jonui Česnavičiui, Artiomui
Napadiuk ir Juozui Valiušaičiui už filmų stop kadrų parūpinimą.
© 2018 XXI amžius
|