"XXI amžiaus" priedas apie provincijos gyvenimą Nr. 3 (30)

PRIEDAI







Fotografijos riteris

Tarptautinį pripažinimą fotografijoje pelnę broliai Černiauskai gyvena tolokai vienas nuo kito. Algimantas įsikūrė gražiojoje Dzūkijoje, Merkinėje. Mindaugas šeimos lizdą susuko Giedraičiuose, netoli Vilniaus. Jis vengia susitikimų su žurnalistais. "XXI amžiaus" žurnalistui vis dėlto pavyko prakalbinti fotomenininką Mindaugą ČERNIAUSKĄ.

Leidinuke "Broliai Černiauskai" perskaičiau tokius jūsų žodžius: "Rašyti nemokam, tad fotografuojam. Kaimo žmones. Pagyvenusius, nuėjusius ilgą, sunkų, nepakartojamą gyvenimo kelią. Stengiamės pažvelgti į jų akis, veidą, rankas..." Kodėl jums brangus sodžius ir jo žmonės?

Aš esu iš sodžiaus kilęs. Mano gimtinė - netoli Želvos, Gruoblių kaime. Iš ten mane, šešerių metų vaiką, su tėvais ištrėmė į Sibirą. Svetimame krašte gimė brolis Algimantas. Po tremties negalėjom grįžti į savo namus.
Ir visas pasaulis nuo kaimo prasidėjo. Vis mažiau jo grynuolių. Galbūt kai kam pasirodys, kad esu senoviškas žmogus, tačiau man skaudu dėl išdraskytų vienkiemių. Žmonės kėlė ir gulė su Dievu lūpose ir širdyse - tai buvo tikras gyvenimas. Kiekvieną dieną jie matė saulėtekį ir saulėlydį, girdėjo paukščių balsus, glostė savo gyvulius, dirbo nuo aušros iki sutemos. Gyveno prasmingai, nes žinojo, ką darys rytoj, ką veiks po metų kitų. Ant žemės jie stovėjo tvirtai. Dabar žmonės ieško lengvos duonos. Per valandą nori užsidirbti visiems metams, per dieną - visam gyvenimui.

Kaip renkatės žmones fotografuoti?

Žmogaus veidas - kaip baltas popieriaus lapas. Jeigu jis tuščias ir švarus, apie tokį negali nieko pasakyti. Norint žmogų fotografuoti kaip asmenybę, jis turi būti nepaprastas, išdidus, truputį pakylėtas.
Dabar mažai fotografuoju. Prie to prisidėjo tėvo netektis. Kažkoks sunkumas guli ant krūtinės. Tėveliui buvo likusi savaitė iki išėjimo į Amžinybę, kai jis pradėjo prašyti mamos, kad atneštų jam kelnes ir batus. Tėvas rengėsi eiti padėti man dirbti.

Koks tėvelis jums buvo?

Jūs galite tik įsivaizduoti, kokie mes buvome artimi! Dvasiškai palaikė ir finansiškai rėmė. Tėvas buvo nepaprastai geras, sakyčiau, šventas žmogus. Negirdėjau, kad jis susikeiktų, nemačiau jo girto. Nebuvo nė vieno apkalbėjęs ar kam piktą žodį pasakęs. Turėjo auksines rankas. Jis padarė paaukštinimą bažnyčioje prie altoriaus ir Dievo stalą. Pastatė ne vieną savo darbo kryžių. Drįstu tvirtinti: norint padaryti kažką gero, reikia Aukščiausiojo palaiminimo.

Kas jus paskatino fotografuoti?

Tai atėjo iš giminių šaknų. Prieškario metais tėvas pasidarė medinį dviratį, tinkamą važiuoti į pakalnę, pirmasis kaime pasidarė slides. Jis ir fotografavo.
Kai buvau gal 14 metų, tėvelis paklausė, ko norėčiau - kelnių ar fotoaparato. Žinoma, fotoaparato, atsakiau. Taip įsigijau "Smeną". Pats pasidariau fotodidintuvą. Gaila, bet iš tų laikų mažai fotokadrų išsaugojau.

Kaip sekdavosi dirbti dviese, fotografuojant su broliu Algimantu?

Ilgus metus dirbau kartu su Algimantu. Dviračiais ar pėsčiomis aplankėm nemažai kaimų. Apėjom Dzūkiją. Mes vienodai matome, mus kažkas vienija, nors nesame dvyniai. Padarėme keletą nuotraukų užsukę į Paberžę, pas tėvą Stanislovą. Buvau juo sužavėtas. Tai nepaprastų gabumų, didis žmogus. Išsaugojau ten darytų nuotraukų montažą: tėvo Stanislovo galva, gaidos ir varpas, kviečiantis į Paberžę sukilėlius.

Esate pripažintas fotomenininkas, turite apdovanojimų. Kuris iš jų - pats brangiausias?

Kaip vaikas džiaugiausi, kai kartu su kitų Lietuvos fotomenininkų darbais į parodą Australijoje iškeliavo ir mano nuotraukų. Tai kėlė ūpą darbuotis. Kartu su Algimantu tapome Tarptautinės fotomenininkų asociacijos (AFIAP) nariais. Šiaip niekuo neišsiskiriu iš kitų. Nepaprastai darbšti lietuvių tauta: kas trečias lietuvis - vos ne Leonardas da Vinčis.

Ne pirmą dešimtmetį fotografuojate. Ar sunkus fotografo darbas?

Tik iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad fotoaparatas yra negyvas daiktas. Gyvenu 60-us metus, tačiau jį į rankas imu virpėdamas. Kažkas nepaprasta, kai, žiūrėdamas pro fotoaparato vaizdo ieškiklį, matai žmogaus veidą. Tas veidas - pats gražiausias ir nuostabiausias.

Kuris iš fotomenininkų jums arčiausiai širdies?

Pažįstu vieną fotografą. parodė savo darbų kolekciją, joje - šimtai kryžių. Atrodo gražiai, ryškiai ir spalvingai. Tačiau kiekviename darbe - ar tai būtų fotografija, ar paveikslas - turi būti dvasia. Toje kolekcijoje šito neregėjau.
Jaudina R.Dichavičiaus darbai. Moters kūnas - tai gamtos stebuklas. Pranokti R.Dichavičių sunku. Tam reikia dvasinio nusiteikimo.
Sutikau vieną, kuris, nusipirkęs ypač gerą fotoaparatą, gyrėsi, jog geresnes nei R.Dichavičiaus nuotraukas darysiąs. Juokas suėmė: Dieve, koks jis naivus, su tokia aparatūra galima padaryti nepaprastų dalykų, tačiau tai priklauso ir nuo paties žmogaus.

Prie Giedraičių ir Želvos kelių sankryžos stovi kryžius. Kokia intencija jį pastatėte?

Jis - kaip atminties ženklas kaimynams, mano tėvui ir protėviams, išėjusiems į Amžinybę. Jis įprasmina ir mano Sibire gimusio brolio Algimanto kančių kelią, kuris tęsėsi nuo Igarkos per Krasnojarską iki Lietuvos. Pastatyti tokį kryžių buvo galvota daugelį metų, pripiešta daugybė jo variantų. Prieš 12 metų tėvas padarė lentą kryžiui su prasmingu užrašu: "Budėk". Tai ne prisakymas budėti kryžiui, bet žmogui: budėk, žvėris čia pat, jeigu užsimerksi, jis tuoj išlįs.
Neįprasto metalinio kryžiaus aukštis - kokie aštuoni metrai. Jis sveria apie 800 kilogramų. Vienas nebūčiau įveikęs tokio pastatyti. Iš Merkinės atvyko brolis Algimantas. Surinkti akmenis bei pastatyti kryžių geranoriškai padėjo paprašyti giedraitiškiai.
Į kryžiaus šventinimą gausiai susirinko žmonių. Jie giedojo ir dainavo. Prie kryžiaus jaunieji šauliai davė priesaiką. Pagaliau mano darbas padarytas, smagu pačiam į kryžių žiūrėti, nors gal kam jis ir nepatinka.

Ar šiandien sunku morališkai išgyventi menininkui?

Mūsų šeimoje nebuvo gobšuolių pinigams. Jeigu tavo širdis šaukia veikti, tą ir darai. Jeigu negauni įkvėpimo iš aukščiau, tai ir apipiltas pinigais nieko nepadarysi.
Kurie suprato, mus gyrė. Didieji menininkai gyrė, tačiau negaliu teigti, kad buvome gerbiami. Bet reikėjo daryti. Ne dėl pinigų dirbome. Kitaip su broliu negalėjome elgtis. Mes nejuodinome kaimo, bet fotografavome tai, ką matėme. Tik po daugelio metų sužinojome, kad galiojo toks įstatymas: nerodyti kaimo gyvenimo tokio, koks jis buvo iš tikrųjų.
Tų žmonių, kurie anksčiau gyveno kaimuose, kaulai liko Sibire, pokario Lietuvos šuliniuose, pelkėse, ežeruose, duobėse. Juos pakeitė kiti, bet dvasiškai daug silpnesni žmonės. Mes nebeturime dvasingumo, esame silpni. Tai ir yra didžiausia nelaimė.
Man nepatinka, kai tyčiojamasi iš žmogaus. Tai mane skaudina, tai baisu. Kai parodo nupuolusį žmogų, mes nežinome, kas jo širdyje dedasi. Kam rodyti tą purvą? Tas, kuris tyčiojasi, yra pats nelaimingas, jaučia malonumą žemindamas kitą. Žmogus yra Dievo kūrinys.

Kalbėjosi Bronius VERTELKA

Giedraičiai, Molėtų rajonas

© 2002 "XXI amžius"

 

Prie kryžiaus šalia Giedraičių ir Želvos kelių kryžkelės

Jono BAREIKIO nuotrauka

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija