Iš praeities
Kaimo kriaučiai
Siuvėjas liaudyje dažnai buvo
vadinamas kriaučiumi. Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje siuvėjai
buvo plačiai žinomi amatininkai. Šalia kitų specialybių Lietuvos
kunigaikštystės dvaro žmonių žinomi ir siuvėjai, kurių pagrindinis
darbas buvo siūti valdovo dvare.
Jau pirmasis Lietuvos Statutas (1529 m.) numatė už siuvėjo, kaip
ir už kito specializuoto amatininko, nužudymą 12 rublių baudą.
XVI amžiaus inventoriai rodo, kad siuvėjo, arba kriaučiaus, amatas
Lietuvos miestuose ir miesteliuose jau buvo gerokai išplitęs.
Štai 1571 metais Tauragėje ir 1592-aisiais Kražiuose buvo du siuvėjai,
Naujojoje Valioje (Virbalyje) 1561 metais buvo net aštuoni siuvėjai.
Kai kurie iš jų dar laikė smukles ar turėjo savo pievų ganiavai.
Medžiagos - iš užsienio
XVI amžiaus inventoriuose įvairių
audinių ir skirtingų medžiagų pavadinimų užtinkama per 40. Pradedant
nuo adamaško, aksomų, čekiškų, turkiškų, olandiškų, itališkų ir
kitų, baigiant paprastais vietinio audimo gaminiais. Jau nuo XIII
amžiaus galo į Lietuvą importuotos vilnonės ir kitos medžiagos.
Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Kazimiero vadinamosios dovanojimų
knygos rodo, jog XV a. antroje pusėje iždo sandėliuose ir muitinėse
(Kauno, Minsko ir kt.) būta įvairių medžiagų iš Anglijos, Nyderlandų,
Italijos ir kt.
Kai pasekusi lenkų pavyzdžiu bajorija pradėjo labiau vaikytis
pompastiškesnio stiliaus ir asmeniniame gyvenime, XVII-XVIII amžiuje
drabužiai darėsi vis puošnesni. Tad ir siuvėjai dvaruose turėdavo
tenkinti vis labiau didėjančius reikalavimus.
Būrėsi į brolijas
Žymesniuose Lietuvos miestuose siuvėjai
būrėsi krūvon. Jau 1495 metais Vilniuje susiorganizavo dvi seniausios
amato brolijos: auksakaliai ir siuvėjai. Sostinės siuvėjai nusiskundė,
kad jų amate buvo daug netvarkos, nes "iš bet kur atvyksta
nemokšos, nesugebantieji ir nepatikrinti".
Išskyrus Didžiojo Lietuvos kunigaikščio, kilmingųjų ir dvasininkų
siuvėjus, niekas kitas Vilniuje, be siuvėjų brolijos narių, negalėjo
verstis siuvimo amatu.
Siuvimo cechai kūrėsi miestuose
Jų būta Kaune, Kėdainiuose. Siuvimo
cechas buvo Mogiliove, kuris Lietuvos kunigaikštystės ekonominiame
gyvenime po Vilniaus vaidino svarbiausią vaidmenį.
Prieš 1700 metus Vilniuje suskaičiuota 90 amato rūšių su apie
400 amatininkų, kurių dauguma buvo namų savininkai. Vilniuje tada
daugiausia buvo kurpių - 58 ir siuvėjų - 41. 1795 metais Vilniuje
siuvimo meistrų buvo 38, pameistrių - 22 ir mokinių - 22. Siuvimo
cechas siuvo ne tik pagal užsakymus, bet ir parduodavo gaminius.
Po Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės padalijimų siuvimo cechų
klestėjimo laikotarpis jau buvo pasibaigęs. Jį nuskurdino vadinamieji
"partačai", pigiau dirbą amatininkai, kurių dauguma
buvo žydai. XIX amžiuje žydai apskritai užvaldė siuvimo amatą:
pavyzdžiui, Varniuose buvo 11 žydų siuvėjų ir vienas katalikas
siuvėjas.
Garbingiausias amatininkas - siuvėjas
Tarp negausių Lietuvos kaimo amatininkų
siuvėjas buvo pats garbingiausias jau nuo XIX amžiaus vidurio.
Todėl siuvėjo amato mokydavo savo vaikus ne tik mažažemiai, bet
ir vienas kitas gausios šeimos ūkininkas. Kriaučius buvo dažnas
svečias valstiečio namuose. Apsilankydavo kiekvienais metais ir
stambesnio valstiečio ūkyje išbūdavo nuo dviejų iki šešių savaičių,
kol apsiūdavo visą šeimyną. Pagal paprotį samdiniai kiekvienais
metais išsiderėdavo sau po milo kostiumą.
XIX a. pradžioje Lietuvos kaime siuvėjas tebebuvo labai retas
svečias, nes ūkininkas pats siūdavosi kailinius ir rudinę bei
kitus viršutinius drabužius. Vaikus ir paauglius paprastai apsiūdavo
pati motina ar kita moteriškė. Išeiginius tuomet siūdinosi tik
vadinamasis činšininkas ar kitas turtingesnis ūkininkas. Vienas
geresnis siuvėjas apsiūdavo gana didelę apylinkę.
Geresnis apylinkės siuvėjas buvo grobstomas. Kartais tekdavo jo
laukti po gerą pusmetį. Šiaip apylinkes apsiūdavo jau menkesni
siuvėjai - tai mažiau kaip dvejus metus pasimokę pas geresnį siuvėją,
kurie dažnai patys, maišelin susidėję žirkles, mastą bei laidynę,
keliaudavo ieškodamiesi darbo.
XIX a. pabaigoje geresni siuvėjai įsigijo siuvamąsias rankines,
o vėliau ir kojines siuvimo mašinas.
Buvo geriausi piršliai
Siuvėjai pas ūkininkus buvo laukiami
svečiai. Juos valgydino geresniu maistu, pavyzdžiui, kiaušiniais,
dešromis, sviestu. Ypač siuvėjai buvo svetinami dukterų turinčiuose
namuose, nes siuvėjai buvo patys geriausi piršliai.
Apskritai visi siuvėjai buvo dideli išdaigininkai ir geri pasakotojai.
Jų pasiklausyti vakarais susirinkdavo viso kaimo vyrai. Be to,
jie dažnai mokėdavo groti smuiku ar kitu instrumentu, tad grodavo
jaunimo pasilinksminimuose.
Jie taip pat turėjo didelės įtakos mūsų tautiniam atgimimui. Daugelis
siuvėjų turėjo įsigiję draudžiamosios spaudos ir ją dažnai platindavo.
Keliaujantys siuvėjai susilaukė ne vieno rašytojo dėmesio. Pavyzdžiui,
vyskupo Motiejaus Valančiaus knygos personažas - keliaujantis
siuvėjas Palangos Juzė - pasakoja apie žemaičius ir Lietuvą. Šis
kurinys tapo svarbiu lietuvių tautotyros šaltiniu.
Valdas SASNAUSKAS
© 2002 "XXI amžius"