Statutas, veikla ir pinigai
Reikia priminti
Žemės ūkio rūmų prezidiumo nariams
prieš posėdį buvo išsiuntinėti pagrindiniai šios žinybos dokumentai
- Žemės ūkio rūmų įstatymas ir statutas. Pirmojo apimtis - du,
antrojo - šeši puslapiai. Iš pirmo žvilgsnio atrodo keista, kad
šie dokumentai prezidiumo narius pasiekė baigiantis šiai Rūmų
veiklos kadencijai. Nieko panašaus. Dokumentai buvo paskelbti
tuoj pat po praėjusio suvažiavimo - jie buvo išplatinti. Tačiau
kai kurie asociacijų, draugijų ir kitų bendrijų nariai pamiršo
ar neįsidėmėjo kai kurių Rūmų įstatymo ir statuto teiginių, nesuvokia
savo pareigų. Viena pagrindinių - vykdyti suvažiavimo ir tarybos
bei prezidiumo nutarimus. Tai nekvestionuojama, t.y. neginčijama,
o vykdoma. Deja, pasirodo, kad kai kurie Rūmų nariai nepaiso priimtų
nutarimų ir veikia tarsi atitrūkę nuo šios savivaldos organizacijos,
į kurią jie visi, beje, yra įstoję savo noru, niekieno neverčiami.
Tokia situacija, anot Rūmų pirmininko J.Ramono, būtinai pasinaudosią
politikai, žurnalistai, nes tai esą jų duona. Todėl tokius nedrausmingus
narius derėtų apsvarstyti, sustabdyti jų įgaliojimus, o jei jie
ir toliau savivaliautų - šalinti iš organi-zacijos. Čia prezidiumo
narys, Daržovių augintojų asociacijos vadovas K.Bružikas paklausė:
"Jeigu balsų dauguma prezidiumas priėmė sprendimą, kuris
mūsų asociacijai ar man, kaip jos nariui ir ūkininkui, netinka,
tai kaip tada?" Jis ir kai kurie kiti prezidiumo nariai prisiminė,
kaip gan ilgokai buvo svarstoma, ar priimti žemės ūkio produktų
perdirbėjus. Pagaliau buvo nutarta priimti. Bet tada iškilo ir
tebėra pavojus, kad perdirbėjai nors vieno balso dauguma gali
įgyti sau palankius sprendimus. O juk ne paslaptis, kad tarp žemės
ūkio produktų gamintojų ir perdirbėjų artimos bičiulystės nėra.
Buvo prisiminta, kad nėra Rūmų arbitražo vidaus ginčams spręsti,
nors jis turėjo būti sudarytas po praėjusio suvažiavimo. Gal dabar
įsteigti? Betgi jau kitas suvažiavimas ant nosies - kitų metų
pradžioje. J.Ramonas sakė, kad pasiekti visiškos demokratijos
neįmanoma. "Ir aš negaliu kalbėti kitaip, o tik taip, kaip
nurodo įstatymas, statutas", - sakė Rūmų vadovas.
Prezidiumo nariai pripažino, kad Rūmų statute esama kai kurių
taisytinų dalykų. Todėl buvo sudaryta komisija, kuri surinks siūlymus
statutui tobulinti ir juos pateiks Žemės ūkio rūmų suvažiavimui.
Žemės ūkiui - vis mažiau
Pabrėžtinai svarbus klausimas
- 2003 metų šalies žemės ūkio finansavimas. Valstybės biudžeto
projektas pateiktas svarstyti Lietuvos Seimo komitetams, kurie
vėliau projektą perduos Seimui. Rūmų prezidiumo nariai neabejojo,
kad, nepaisant biudžeto projekto aptarimų, svarstymų, jis, kaip
jau įprasta, bus grąžintas Vyriausybei tobulinti.
Tačiau jau šią dieną projekte matyti, kad žemės ūkiui lėšų ketinama
skirti vis mažiau. Tai tapo tarsi dėsninga. Posėdyje buvo atkreiptas
dėmesys, kad Europos Sąjungoje žemės ūkiui remti įvairiomis formomis
skiriama beveik pusė šio aljanso biudžeto. Vykstant globalizacijai,
rinkos tampa liberalesnės, mažėja svarbiausių žemės ūkio produktų
kainos. Tačiau žemdirbių pajamų mažėjimas iš dalies kompensuojamas
tiesioginėmis išmokomis ir kita parama. Dėl to tiesioginė parama
žemdirbiams nuolatos didinama. ES žemės ūkio biudžetas 2003 metais
didinamas 5 proc. O Lietuvoje? Štai 2003 metų projekte valstybės
biudžeto išlaidas numatoma padidinti 6,6 proc., o Žemės ūkio ministerijai
jas numatoma sumažinti 11,5 proc. 2003-iaisiais, palyginti su
2002 metais, beveik visoms ministerijoms biudžeto asignavimai
sudaro 101-197 proc., o Žemės ūkio ministerijai - 89 proc. Palyginimui
pateikti visų ministerijų kitų metų biudžeto projekto ir 1999-ųjų
bei šių metų duomenys. Antai Aplinkos ministerijos finansavimas,
palyginti 1999-uosius ir kitų metų projektą, išaugo iki 205 proc.
(palyginti kitų metų projektą su šiais metais - 197 proc.), Finansų
ministerijos - 1999 metų ir kitų metų projekto dydis išaugo 301
proc. (kitų metų projektas su šių metų apimtimi - 102 proc.),
Susisiekimo ministerijos nuo 1999 metų iki kitų metų projekto
padidėjo iki 434 proc. (kitų metų projekte, palyginti su šiais
metais, - 107 proc.), Krašto apsaugos ministerijos finansavimo
apimtys nuo 1999-ųjų iki kitų metų plano išaugo iki 132 proc.
(kitų metų projekte, palyginti su šiais metais, dar padidės iki
117 proc.) Užtat socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansavimas
nuo 1999-ųjų iki kitų metų projekto sumažėjo iki 87 proc. Tiesa,
kitų metų projekte, palyginti su šiais metais, šios žinybos finansavimas
išaugs iki 106 proc. Kukliai atrodo projekte sveikatos apsaugos
sistema. Palyginti 1999 metus ir kitų metų projektą, jame numatyta
92 proc. riba, o palyginti kitų metų projektą su šių metų realybe,
- 97 proc. Bet užvis skurdžiausiai atrodo Žemės ūkio ministerija.
Palyginti 1999 metus ir kitų metų projektą, jame nuosmukis siekia
iki 65 procentų. Be to, iš tų lėšų kitais metais ketinama nurėžti
dar 11 procentų. Prezidiumo nariai nelinksmai juokavo, kad žemės
ūkiui atiduoda tai, kas liko nuo kitų
Žemės ūkio ministro J.Kraujelio ministrui pirmininkui A.Brazauskui
perduotame dokumente dėl lėšų žemės ūkiui sakoma, kad, siekiant
išspręsti žemdirbių konferencijos "Žemės ūkis Europos Sąjungos
plėtros procesų sūkuryje" rezoliucijoje keliamas problemas,
vien tiesioginei paramai žemdirbiams prašoma 450 mln. litų. (Kitų
metų projekte Žemės ūkio ministerijai numatyta 387 mln. litų.)
Lėšų žemės ūkiui remti poreikis didėja ir dėl dabartinės sudėtingos
situacijos pieno sektoriuje bei šiųmetės sausros padarinių. Agrarinės
ekonomikos instituto specialistai apskaičiavo, kad šalies žemės
ūkiui reikia žymiai daugiau lėšų, negu numatyta kitų metų biudžeto
projekte. Visus taškus sudės Seimas.
Benjaminas ŽULYS
© 2002 "XXI amžius