Derybų
laikrodis skaičiuoja paskutines savaites
Praėjusią
savaitę Europos Komisija (EK) rekomendavo Lietuvai derybas dėl
narystės Europos Sąjungoje (ES) baigti iki šių metų pradžios siekiant
2003 m. pavasarį pasirašyti stojimo sutartį. Komisija mano, kad
Lietuva ir dar devynios Vidurio bei Rytų Europos valstybės bus
pasirengusios narystei ES nuo 2004 m. pradžios.
Lietuvos derybininkai neslepia, kad tikėjosi Lietuvai palankų
Komisijos strateginių sprendimų, tad jie derybų eigos iš esmės
nepakeitė. Tačiau dabar svarbiausias laiko faktorius kaip suplanuoti
darbus, kad Lietuva neliktų ceitnote. Iki Naujųjų metų laiko liko
nedaug, o bene sudėtingiausi derybų klausimai kol kas neišspręsti.
Kokios taktikos derybose su ES laikysis mūsų diplomatai, XXI
amžiui pasakojo Užsienio reikalų ministerijos Europos integracijos
departamento direktorius Žygimantas Pavilionis.
Ar tai, kad Lietuva pakviesta narystei su anksčiau derybas
pradėjusiomis kandidatėmis, yra mūsų pastangų ar labiau ES strateginių
sprendimų rezultatas?
Manau, kad tai yra mūsų pastarųjų metų pažangos įrodymas, kadangi
19871988 metais, kai derybų buvo pakviestos tik šešios šalys
kandidatės, Lietuvos jų tarpe nebuvo, ir ji atrodė kaip viena
silpniausių valstybių. Tai, ką mes padarėme derybose ir rengdamiesi
narystei ES perimdami įstatymus, yra vienas didžiausių šuolių
tarp šalių kandidačių. Žinoma, mūsų startinės pozicijos nėra žymiai
pagerėjusios mums dar toli iki tokių šalių kaip Slovėnija ar
Čekija, kurių ekonomika labiau išsivysčiusi, bet pažanga akivaizdi.
Manau, jog EK raportas yra tam tikras Lietuvos nuopelnų pripažinimas.
Iki derybų pabaigos liko aštuonios savaitės. Kokius sunkiausius
uždavinius teks išspręsti čia, Lietuvoje, ir prie derybų stalo
Briuselyje?
Klausimų paketą suskirstyčiau į dvi grupes: specifinius Lietuvai
ir horizontalius visoms šalims kandidatėms. Specifiniai Lietuvai
yra Ignalinos AE uždarymo finansavimas, kvotos Žemės ūkio skyriuje,
galbūt tranzito iš Kaliningrado srities klausimas bei tam tikrų
garantijų įtvirtinimas sutartyje, taip pat žemės ūkio paskirties
žemės pardavimas užsieniečiams. Nors horizontaliai šį pereinamąjį
laikotarpį gavo daugelis šalių kandidačių, mes esame priversti
iš naujo derėtis dėl Laisvojo kapitalo judėjimo skyrių, o tai
jau specifinė situacija, nes peržiūrime anksčiau prisiimtus įsipareigojimus
ir sukeliame pavojų, kad kitos šalys kandidatės paseks mūsų pavyzdžiu.
Šalia šių yra horizontalūs klausimai, sunkūs daugeliui kandidačių.
Tai įmokos į bendrijos biudžetą bei tiesioginės išmokos žemės
ūkyje. Be to, dar lieka ir institucijų klausimas. Po to, kai Briuselio
viršūnių taryba įtvirtins Komisijos rekomendaciją pakviesti narystei
ES ne dvylika, o tik dešimt besiderančių šalių (Bulgarijos ir
Rumunijos priėmimas į ES atidėtas iki 2007 m. red.), turi būti
perstumdytas sprendimų priėmimo mechanizmas Institucijų skyriuje.
Jį turėsime formaliai patvirtinti.
Iki derybų pabaigos liko du ministrų lygio susitikimai. Kokios
taktikos laikysis Lietuva: sunkiausius klausimus sieks išspręsti
pradžioje ar paliks pabaigai? Kaip apskritai planuojate derybas?
Užsienio reikalų ministras Antanas Valionis derybų delegacijos
nariams ne kartą yra sakęs (ir tai greit pakartos Vyriausybėje),
kad laiko iš tikrųjų liko labai mažai, o derybų klausimai labai
sudėtingi. Todėl jeigu mes aiškiai neplanuosime, kaip spręsime
tuos klausimus, turėsime problemą, kadangi paskutinę derybų naktį
gali tekti nemažai šitų klausimų aukoti. Viena vertus, reikia
aiškiai susiplanuoti sprendimų datas. Kita vertus, visuose derybų
skyriuose padaryti aiškius sprendimus, pavyzdžiui, kokių konkrečių
cukraus ar pieno kvotų mes norime. Žinome maksimalius mūsų reikalavimus,
minimalius ES siūlymus, bet mums reikia kirsti kažkur per vidurį
ir sakyti, kad tai yra kompromisas.
Siūlome jau lapkričio mėnesį visuose skyriuose specifinius klausimus
iš derybų eliminuoti. Pavyzdžiui, žemės ūkio paskirties žemės
pardavimo užsieniečiams klausimą norėtume išspręsti lapkričio,
o ne gruodžio mėnesį. Ignalinos AE uždarymo finansavimo esminiai
elementai turėtų būti aptarti taip pat lapkrtį, mažiau reikšmingos
kvotos Žemės ūkio skyriuje taip pat lapkritį. Šiame etape taip
pat turėtų būti išspręsti ir mažiau reikšmingi horizontalūs klausimai,
pavyzdžiui, institucijų. Lietuva yra visiškai patenkinta Nicos
sutartimi, vietų skaičiumi, kurį gavome įvairiose ES institucijose,
todėl, ne taip kaip kitos šalys kandidatės, galime ramiai dėl
šio skyriaus baigti derėtis jau lapkričio mėnesį.
Taip atkirsime dalį sudėtingų klausimų, kad nereikėtų jų aukoti
metų gale. Tikėkimės, kad tai pavyks padaryti, o derybų pabaigai
pasiliksime tiesiogines išmokas žemės ūkyje, įmokas į ES biudžetą;
jei reikės, Kaliningrado klausimą. Galų gale net nežinome, kaip
šis klausimas bus sprendžiamas lapkričio 11 d. ES ir Rusijos viršūnių
susitikime. O sureaguoti per savaitę iki lapkričio 18 d. būtų
per mažai laiko. Todėl tikėtina, kad Kaliningradas gali tapti
paskutinės nakties klausimu.
Derybų grafikas gana aiškus, bet jam įtakos turi ir politiniai
Seimo sprendimai. Konstitucijos 47 str. pataisa dėl žemės pardavimo
užsieniečiams kol kas nepriimta, Seimas neseniai priėmė kontroversišką
sprendimą dėl Ignalinos jėgainės uždarymo. Ar nuotaikų kaita Seime
nesutrukdys suplanuotos derybų spartos?
Tiek žemės pardavimas, tiek mūsų Nacionalinė energetikos strategija
bei įsipareigojimai uždaryti Ignalinos AE gali būti išspręsti
po to, kai derybose susitarsime dėl tam tikrų principų. Todėl
didžiulio skubėjimo Seime nėra. Aišku, Seimas jau balsavo dėl
Nacionalinės energetikos strategijos ir, duok Dieve, jos nereikės
peržiūrėti. Tačiau mes derybose su ES galime vienų ar kitų sprendimų
padaryti, bet neaišku, ar jie mūsų parlamentarams patiks.
Kitaip sakant, jūs Seimo nelauksite?
Taip, eisime savo eiga. Galų gale, tiek Seimas, tiek visa tauta
referendume balsuos už derybų rezultatus. Aišku, juos darydami
atsiklausiame visų institucijų, bet manau, kad visi ratifikavimai
ir pritarimai turi vykti po derybų, o ne prieš jas.
Komisijos nuomone, Lietuva visiškai atitinka politinius narystės
kriterijus. Kitose srityse, pavyzdžiui, administravimo, teismų
sistemos, pensijų reformos, kovos su korupcija, pasiekta tik didesnė
ar mažesnė pažanga. Kada turėsime atitikti reikalavus šiose srityse?
Komisija išreiškia viltį, kad Lietuva ir kitos šalys kandidatės
ekonominius ir kitus narystės kriterijus atitiks įstojusios į
ES, t.y. 2004 metų pradžioje. Mes tą ir darome. Kai kuriose srityse
negalėsime visiškai perimti dabartinių ES teisės reikalavimų,
bet jose išsiderėsime pereinamuosius laikotarpius, kurie bus įtvirtinti
stojimo sutartyje.
Ar bus taikomos sankcijos, jeigu Lietuva iki 2004 m. (ar išsiderėto
pereinamojo laikotarpio) neįvykdys prisiimtų narystės įsipareigojimų?
Pavyzdžiui, bylos teismuose ir toliau bus sprendžiamos lėtai,
teismų sprendimai neįgyvendinami, korupcija nesumažėjusi, nedarbo
lygis aukštas. Komisijos raporte pažymima, kad šios sritys kelia
susirūpinimą.
ES turi pakankamai mechanizmų tikrinti, kaip mūsų įsipareigojimai
bus vykdomi. Šešis mėnesius iki narystės Komisija parengs dar
vieną raportą, kur aiškiai nurodys (kaip ir dabar), kuriose srityse
Lietuva įsipareigojimus vykdo ne iki galo. Netgi įstojus į ES
numatytas laikotarpis, kai kas jį vadina karantino laikotarpiu,
per kurį ES šalys aktyviai stebės, kaip vykdome prisiimtus pažadus.
Jeigu jų nevykdysime, labai tikėtina, kad laisvo prekių, laisvo
asmenų judėjimo ar kitose srityse ES šalys gali imti taikyti tam
tikras sankcijas. ES šalyse įprasta žodžio laikytis, todėl didelis
darbas, susijęs su įsipareigojimų įgyvendinimu, dar laukia. Ir
Komisijos raportas, ir derybų pabaiga yra džiaugsmingi istorijos
etapai, bet jie reiškia didžiulio darbo pradžią.
ES plėtros komisaras Günteris Verheugenas yra pareiškęs, kad
šalys kandidatės nebus paliktos ramybėje ir deryboms pasibaigus.
Vadinasi, laukia ilgas gyvenimas po padidinamuoju stiklu, nuolat
tikrinamiems ES pareigūnų?
Taip, laukia nuolatinis tikrinimas. Ir mes turėsime nuolat raportuoti
apie nuveiktus darbus. Beje, tai daro ir ES šalys narės, o Komisija
turi nuolatinius naujai priimamų ES teisės aktų monitoringo mechanizmus.
Komisija nuolat tikrina, kaip vykdoma ES teisė. Tai įprastas reiškinys,
bet politiškai išskirtinis dėmesys naujai įstojusioms ES šalims
bus padidintas. Į mus vis dar žiūrima su nepasitikėjimu, todėl
atsipalaiduoti jokiu būdu negalima.
Komisija kaip sarginis šuo seks kiekvieną mūsų žingsnį. Įsipareigojimus
turėsime vykdyti. Priešingu atveju anksčiau ar vėliau nepasitenkinimas
ES šalyse gali susikaupti ir mums bus pradėti taikyti įvairūs
apribojimai: tam tikros šalys gali atsisakyti pripažinti mūsų
diplomus, neleisti įsidarbinti tam tikrose srityse, jeigu nevykdysime
tam tikrų švietimo programų. Pagal suderėtą Laisvo asmenų judėjimo
skyrių žinome, kad kai kurios šalys narės atidarys mums savo darbo
rinkas, ir mūsų žmonės galės jose dirbti nuo pat įstojimo. Bet
tai grynai nacionalinis tų šalių sprendimas. Ir jeigu mes vienoje
ar kitoje srityje kažko ypatingai svarbaus neįvykdysime, tokios
šalys kaip Danija, Švedija, Airija ar Olandija, kurios iki šiol
deklaravo norą atverti savo darbo rinkas, gali nuspręsti kitaip.
Tad bet koks mūsų Vyriausybės ar žinybos neatsakingas žingsnis
gali galų gale atsiliepti mūsų žmonių laisvei.
Spalio 19 d. Airijoje vyks referendumas dėl pritarimo Nicos
sutarčiai. Ar ES plėtra nesustos, jeigu airiai antrą kartą referendumą
sužlugdys?
Mes vis dar tikimės, kad referendumas vyks sėkmingai, nes parama
yra didesnė nei pasisakančių prieš. Bet aišku, jeigu rezultatas
bus kitoks nei tikimės, tai gali sulėtinti Lietuvos ir kitų kandidačių
stojimo į ES procesą. Tikėkimės, kad taip nebus, ir kad airiams
nereikės balsuoti trečią kartą. Tai nėra vien Lietuvos ar kitų
šalių kandidačių rūpestis. Nicos nuostatoms pritarė visos ES šalys
narės, savo ruožtu mes joms pritarėme baigdami derybas dėl Institucijų
skyriaus. Vadinasi, gali būti, kad airiai bus paprašyti balsuoti
trečią kartą, nes turbūt sunkiau yra peržiūrėti visą Nicos sutartį
ir sustabdyti ES plėtros procesą, nei savo tautai išaiškinti referendumo
svarbą ir pasekmes Europai.
Stojimo sutartyje nenumatytas išstojimo iš ES mechanizmas.
Bet, tarkime, lietuviai po penkerių metų persigalvos ir vėl užsimanys
gyventi savarankiškai. SSRS konstitucijoje bent teoriškai buvo
įtvirtinta galimybė pasitraukti. O kaip būtų ES atveju?
Suverenumo iš mūsų niekas neatims, mes jį tik sustiprinsime įstodami
į ES. Yra įvairių būdų tą suverenumą ES reikšti. Jeigu mums vienas
ar kitas sprendimas nepatiks, turime didžiulių galimybių tiems
sprendimams daryti įtaką ar juos blokuoti. Nemanau, kad mūsų žmonių
nepasitenkinimas bus toks didelis, kad reikės nutraukti visus
įmanomus ryšius su ES. Tikiu, kad bus sričių, kur ne viskas patiks,
bet galėsime daryti įtaką. Tuo tarpu būdami už ES ribų turėsime
tik paklusti ES politikai, nes jau dabar esame labai susisaistę
tiek prekybiniais, tiek kitokiais ryšiais. Buvimas ES leistų tas
politikas ne tik tobulinti, bet kartais ir blokuoti, jeigu tai
grės mūsų nacionaliniams interesams. Tokiu atveju išstojimas atneštų
didesnę žalą, negu buvimas viduje ir bandymas globalinę politiką
taisyti. Būdami už ES ribų būtume tik maža trečioji valstybė,
glaudžiai susijusi su regionu, kur dominuoja Europos Sąjunga.
Bet kodėl sutartyje iš viso nėra apibrėžta išstojimo galimybė?
Ar todėl, kad ES istorijoje tokio precedento nebuvo?
Turbūt kad taip. Žmonės pamatė, kad nėra reikalo išstoti, žymiai
geriau ES viduje iš savo, kad ir mažos, valstybės daryti įtaką
Briuselio sprendimams. Išstojus iš ES jos įtaka kaip tik padidėtų.
Kai kas iš radikalių teoretikų sakydavo, kad dabar, kol derasi,
šalys kandidatės yra nelyginant okupuotos teritorijos. Mes neturime
savo balso, turime priimti tai, ką siūlo ES pusė, tik dėl kai
kurių esminių dalykų galime išsiderėti kai kurias nuolaidas. Bet
jeigu būtume viduje ir kiekvieną ES aktą galėtume patys peržiūrėti,
patys siūlyti jį keisti, tada taptume pilnateise sprendimus priimančia
valstybe. Todėl, manau, ir nekyla niekam minčių iš ES išstoti.
Išstodami savo valstybei padarytume žymiai didesnę žalą negu darydami
įtaką sprendimams mums naudinga linkme. Manau, jei kas panorėtų
išstoti, galėtų savo laisvą sprendimą įgyvendinti, bet ES istorija
rodo, kad tokia mintis dar niekam nebuvo šovusi į galvą.
Kalbėjosi
Arvydas Jockus
© 2002 "XXI amžius"