Apie
ekonominę Europos Sąjungos paramą
Dabar
Europos Sąjunga vienija penkiolika valstybių narių (Airiją, Austriją,
Belgiją, Daniją, Didžiąją Britaniją, Graikiją, Ispaniją, Italiją,
Liuksemburgą, Olandiją, Portugaliją, Prancūziją, Suomiją, Švediją
ir Vokietiją). Jose gyvena 6 proc. mūsų planetos gyventojų; ES
teritorija beveik pusantro karto didesnė už JAV. ES paslaugų eksporto
ir importo dalis pasaulyje yra 25 proc., prekių 19 proc.; ES
bendrojo vidaus produkto dalis pasaulio ekonomikoje sudaro 20
proc.; kasmetinis biudžetas per 90 mlrd. eurų; didžiausią jo
dalį sudaro Vokietijos įnašas (vos ne penktadalį). Keturios ES
valstybės Vokietija, Prancūzija, Italija, Didžioji Britanija
priskiriamos ekonomiškai stipriausių pasaulio valstybių aštuonetui.
Šalis nares jungia bendra rinka, kurioje nėra kliūčių laisvam
asmenų, prekių, paslaugų, kapitalo judėjimui. Bendroji rinka galutinai
įsigalėjo neseniai tik 1993 metais. Šį darinį, kai galioja bendri
ir visiems privalomi teisės aktai, ekspertai vertina kaip toliausiai
pažengusio ekonominio vienijimosi modelį. Tai skatina ES vienytis
ir politiškai, šalis kandidates siekti šios narystės. 1998 metais
prasidėjo derybos su Kipru, Vengrija, Lenkija, Estija, Čekija
ir Slovėnija, 2000 metais su Lietuva, Latvija, Bulgarija, Rumunija,
Slovakija ir Malta.
ES siekiama sumažinti šalių ir regionų ekonominės bei socialinės
plėtros lygio skirtumus, tai yra ekonomiškai silpni regionai remiami
finansiškai, dalinamas jų ekonominis pajėgumas. Daugiausia tokios
paramos sulaukia Graikija, Portugalija, Ispanija ir Airija. Ši
parama skiriama per struktūrinius ir sanglaudos fondus. Jų panaudojimas
kiekvienos šalies sugebėjimų ir pastangų reikalas. Klasikiniais
pavyzdžiais, kuriuos dažnai mini užsienio ir mūsų politikai, tapo
Airija ir Graikija. Airija per paskutinįjį dešimtmetį išsiskiria
sparčiausiai augančiu ūkiu, didžiausiu gimimų ir mažiausiu mirčių
skaičiumi, didžiausiu jauniausių gyventojų skaičiumi, mažiausiais
mokesčiais, didžiausiu bendrojo vidaus produkto augimu. Tuo tarpu
Graikijoje mažiausia BVP dalis, tenkanti vienam gyventojui,
mažiausias BVP procentas, skiriamas moksliniams tyrimams, mažiausias
eksporto procentas, mažiausia asmeninių kompiuterių, tenkančių
šimtui gyventojų, mažiausiai automobilių tenka tūkstančiui gyventojų.
Kyla klausimas, ar įgijusi teisę naudotis ES parama Lietuva sugebės
sumaniai tvarkytis, tai yra pasinaudoti jai teikiama ekonomine
parama. Už paskirtas lėšas teks atsiskaityti ES reikalauja tikslių
ataskaitų, ar pagal paskirtį panaudoti pinigai. Yra pasitaikę
atvejų, kai netiksliai panaudotas lėšas buvo paprašyta grąžinti.
Jau dabar, dar būdama šalimi kandidate, Lietuva gauna ES finansinę
paramą per PHARE, ISPA, SAPARD programas. Anot Finansų ministerijos
Finansinės paramos departamento direktoriaus Rolando Kriščiūno,
PHARE programos tikslas remti šalių kandidačių pasirengimą narystei
ES. SAPARD tai specialioji žemės ūkio ir kaimo plėtros programa,
kurios pagrindinis tikslas remti narystei besirengiančių šalių
žemės ūkio modernizavimą, konkurencingumą, kaimo plėtrą ir skatinti
alternatyvias pajamas kaimo vietovėse. Pagal šią programą Lietuvai
kasmet skiriama apie 30 mln. eurų. Nuo 2000 metų Lietuva gauna
paramą pagal ES iniciatyvą ISPA. Šios programos lėšos skiriamos
dideliems aplinkos bei transporto projektams įgyvendinti. ISPA
finansuoja ne mažesnius kaip 5 mln. eurų vertės projektus, padengia
ne daugiau kaip 75 proc. projektų vertės. Priminsime, jog programų
parama skiriama su sąlyga, kad projektai bus finansuojami ir iš
nacionalinių biudžetų.
Dabar Lietuvai skiriama finansinė parama iš ES fondų yra vidutiniškai
463 mln. litų per metus. Įstojus į ES parama bus gerokai didesnė.
Europos Komisijos paskelbtame dokumente Bendri derybų finansiniai
rėmai 20042006 metais naujoms šalims narėms struktūrinių veiksmų
biudžetas yra 25,567 mlrd. eurų. Per trejus metus struktūrinė
parama pamažu bus didinama, bet negalės viršyti 4 proc. šalies
bendrojo vidaus produkto. Iki 2006 metų naujai įstojusios šalys
narės gaus apie 137 eurus gyventojui. Graikija, Airija, Portugalija
ir Ispanija dabar vidutiniškai gauna 231 eurą gyventojui. Skirtumas
didelis. Tačiau nepulkime pavyduliauti. Tokį skirtumą lemia šalies
BVP dydis, šalies plotas, gyventojų skaičius, nedarbo lygis ir
kt. Taip pat derėtų prisiminti, kad ES narių šeimą papildys dešimt
šalių kandidačių. Iki šiol įstodavo po 23 valstybes (1985 metais
Ispanija ir Portugalija, 1995 metais Austrija, Suomija ir
Švedija). ES biudžetas taip pat turi dugną vargu ar būtų gerai,
jei visos lėšos būtų sunaudotos iš karto, įstojus dešimčiai šalių
kandidačių. Lietuvai įstojus į ES, 20042006 metais iš struktūrinių
fondų kasmet vidutiniškai tikimasi gauti po 1 mln. 707 tūkst.
litų.
Šiuo metu koordinuojant Finansų ministerijai rengiamas Bendrasis
programavimo dokumentas. Tai svarbiausias dokumentas norint gauti
struktūrinių fondų paramą. Jame Lietuva turės parodyti, kam ir
kaip panaudos ES struktūrinių fondų lėšas. Šiuo metu numatyti
keturi struktūriniai fondai: Europos regioninės plėtros, Europos
socialinis fondas, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų
fondas ir Žuvininkystės orientavimo finansinis instrumentas.
Lietuvos bendrajame programavimo dokumente išskiriami trys plėtros
prioritetai: gamybinis sektorius, žmogiškieji ištekliai, socialinė
ir ekonominė infrastruktūra. Gamybiniam sektoriui lėšos bus skirstomos
pagal keturias kryptis: parama stambioms pramonės įmonėms, parama
žemės ūkiui, kaimo plėtrai, miškininkystei, žuvininkystei, parama
moksliniams tyrimams ir technologijų plėtrai, parama turizmui.
Žmogiškųjų išteklių kryptis tai užimtumas, aktyvios darbo rinkos
priemonės, socialinė integracija; švietimas ir profesinis mokymas;
informacinė visuomenė. Socialinei ir ekonominei infrastruktūrai
skirtos lėšos skirstomos penkiomis kryptimis: transportas, telekomunikacijos
ir energetika, aplinkos apsauga, socialinė ir sveikatos apsaugos
infrastruktūra, vietinė infrastruktūra.
Atsižvelgiant į kryptis nustatytos priemonės, kurios turėtų dar
labiau sukonkretinti investavimo sritį, regioniniai, socialiniai
ir ekonominiai partneriai bei kiti Lietuvos ūkio subjektai galės
rengti ir teikti finansavimui konkrečius projektus.
Lietuva vertinama kaip viena pirmaujančių šalių kandidačių kuriant
teisinę ir administracinę sistemą, reikalingą struktūrinių fondų
ir sanglaudos fondo administravimui. Tikėkime liaudies išmintimi:
Gera pradžia pusė darbo.
Aldona
KAČERAUSKIENĖ
© 2002 "XXI amžius"