Kur teka Merkys
|
Dar visai
neseniai tokių sodybų Dzūkijoje buvo gana daug |
|
Dzūkai su sermėgomis |
Ošia dzūkų šilai, regėdami didingą
Nemuno juostą, dalijančią šį kraštą pusiau. Tai lyg didžioji tautos
kraujagyslė, surenkanti visas vandenijas ir dovanojanti jas kitoms
žemėms. Įsiklausyk šventvakario tyloje pasigirs partizanų dainos
ir močiutės giliamintės raudos ir dejonės. Vingiuoti vieškeliai
šokteli į pakilumėles ir vėlei strimagalviais veržiasi į žemumas
pro jaukias sodybas, upeliukų kilpokšnius, pro vienišus kryžius,
pro išlakius berželius ir kuplias liepas. Netoliese gal pasigirs
skambi ir sodri suvalkiečių šneka, dar tolėliau girdėsis gudų
žodis, o dzūkiškas ciksėjimas ir dziksėjimas tai nuolatė širdies
atgaiva, jausmų kraitelė, mąstymo spalvynas, kalbėsenos pajautos
ir pasaulio jausenos grožis.
Dzūkų gerumas, kaip visiems žinoma, eina iš prigimties, iš žmogiškumo
sampratos, o dosnumas iš tos pačios neplačios saujelės, kur
veša grikis ir lubinas, bulvelė ir rugys, spalgena ir grybas,
kur didis girių ošimas ir dangaus skaidris. Čia gražiai bičiuliaujamasi,
nes kasdien reikia glaustis vienam prie kito, pasigelbėti, užjausti
ir paguosti, pasidžiaugti ir kartu paliūdėti. Čia ir šiandien
dar bičkopiai kilsta į pušų dreveles ir kalbasi su Dievo skrajūnėlėmis.
Čia grybų karalystė, kai ruduo nubobvasarėja ir pasipila pilnutėliai
krepšiai ir krepšeliai, nešmenės ir nešuliai, terbos ir visokie
maišeliokai vis skubomis, vis su ryto pazarėliais, su savo žinomomis
baravykų augimvietėmis.
Ir kaip nepraeiti M.K.Čiurlionio keliais, V.KrėvėsMickevičiaus
vieškeliais ir A.Žmuidzinavičiaus takumynais. Ir šiandien didingasis
Raigardas driekiasi akipločiais, o į esperanto tėvo L.Zamenhofo
tėviškę vis dar atvyksta keliauninkai ir kalbos smalsuoliai.
Ne visa pasimiršo. Gamtininkai vis dar pavaikšto po Čepkelių raistynus,
kur žalčių šliaužės išsivinguriuoja, kur auga mažai kam pažįstamos
kalerijos ir saidros. Dar, rodosi, yra galimybė įkopti į aukščiausią
Lietuvos eglę Punios šile, o užvirtavus ant senolio piliakalnio
pasidairyti po panemunes, kur garsaus baroko epochos poeto Motiejaus
Sarbievijaus vaikščiota, kur garsieji Merkinės, Alytaus, Simno
ir Daugų bromai su istorijos reliktais. Perlojoje tebestovi paminklas
Vytautui Didžiajam, išsaugotas ir prižiūrėtas per sovietinius
smurtlaikius bei kultūros naikinimus. Ataidi 1863 metų sukilėlių
dalgių žvangesys iš Dubičių pavieto. Miela pereiti senuosius gatvinius
kaimus, kurių sauga ir apsauga kelia vis daugiau rūpesčių rūpestėlių.
Tiek jų šeimininkams, tiek paminklosaugininkams.
Neužmatomi darbai laukia archeologų tyrinėjant senkapius, kasinėjant
piliakalnius, senąsias pirmykštės bendruomenės gyvenvietes pamerkiuose
ir panemuniuose. Kiekvienas moksleivis noriai stabteli mokytojo
kraštotyrininko Algirdo Volungevičiaus muziejuje Leipalingyje,
kur visi eksponatai liudija gyvąją istoriją ir jos vingius. O
pastarieji metai pažymėti naujais paminklais aikštėse, skveruose,
kryžkelėse, memorialinėse vietose. Antai 1990 metais Lazdijuose
atidengtas Nepriklausomybės paminklas, nes jo liekanos buvo išsaugotos.
Birštone iškilo vienuolikos skulptūrų atminimo takas Žalgiriui,
sukilimams, stalinizmo aukoms. Merkinėje dangopi kyla Kryžių kalnelis,
kur pokaryje enkavedistai nužudė šimtus nekaltų gyventojų. Tad
ir maga dar kartą pavaikščioti takais ir istorijos keliais, kur
dzūkų augta ir gyventa, kur jų seniai būta ir iki šiolei išlikta.
Kiekvienas kraštas tai gamtos stichija. Kas nelankė ir neregėjo
Dusios, Metelio ir Obelijos ežerynų, kas nesigrožėjo šilais ir
šilojais, kas nevažiavo šešiais keliais iš Seirijų į Alytų,
Leipalingį, Seinus, Lazdijus, Metelius ir Miroslavą. Ir gintaro
dar galima rasti, ir balų vėžliai pavakarėmis paslankioja kai
kurių ežerų pakrantėse, ir vilkai beveik išnyko, kai 1960 metais
miškininkas P.Vasiliauskas paklojo paskutinį šių kraštų grobuonį.
O paskutinis lokys nukautas apie 1883 metus. Nemunas šoktelėjo
keliais metrais aukštyn, kai buvo pastatyta Kauno hidroelektrinė.
Dar galima surasti žymėtųjų akmenų su neįskaitomais rašmenimis;
tikėta gamta, ji garbinta ir jai melstasi šventvietėse prie
upelių, kalvų, akmenų, medžių.
Druskininkai garsėja net nuo XVIII amžiaus, o 1837 metais caras
patvirtino šio miesto kurorto steigimo projektą. Gamtovaizdžiai
buvo didžioji dailininko realisto A.Žmuidzinavičiaus stichija,
jų čionais galima semtis pilnomis rieškėmis. Reta nuo kur atsiveria
stebuklingieji vaizdai. Tokių mūsų krašte nedaug. Vienas iš jų
Merkinės piliakalnis. Nemuno ir Merkio santaka kaip ant delno,
pušynai išsibėgioja į visas puses, o debesis galima kone ranka
siekti ir pagainioti. Gudų girios pakraščiais driekiasi kaimų
virtinėlės su karštančiais senoliais, su senoviniais daiktais,
su audimo marguotėmis, kalvių įrankynais ir bitininkų skanskoniais.
Būti Dzūkijoje ir nelankyti garsiojo nacionalinio parko ir dviejų
Metelių ir Veisiejų regioninių parkų, tai būti krašte ir daug
ko nepatirti. Čia savaima kiekviename žingsnyje, čia upių ir kelelių
kilpelės, medžių guotai, kalnelių kepurėlės, nuošalios sodybos,
gerų žmonių darbų paliktys. Eini ir negali atsistebėti krašto
spalvomis, garsais, erdvėmis ir dermėmis. Rodosi, pati gamta atsidėkojo
už dirvožemio nederlą, už smėlelio ir molynėlio lopinėlius, kur
derlius nedidis, sotis menkokas.
Dzūkijos nacionalinis parkas didžiausia saugoma teritorija Lietuvoje
55 900 hektarų. Čia dešimt girininkijų, 79 kaimai ir Merkinės
miestelis. Marcinkonys, Musteika, Margionys tai žemės, kur visa
natūralu ir tikra, išsaugota ir tebesaugoma. Subartonių miško
draustinyje saugomi parke retai tesutinkami Dzūkijos aukštumoms
būdingi eglynai su ąžuolų priemaiša ir turtinga žoline augalija.
Kultūriniai draustiniai parke užima 860 hektarų. Parke saugoma
20 akmens amžiaus stovyklų, 10 architektūros, daugiau nei 40 dailės
paminklų. Kai kuriuose kaimuose iškilo kryžiai 1944 metų gruodžio
24 dienos (Kūčios!) tragedijai įamžinti, kai enkavedistai baudėjai
sudegino 70 sodybų, nužudė 37 žmones.
Kalbėti apie Metelių regioninį parką tai kalbėti apie unikalų
gamtinį kompleksą: ežerai, kloniai, atabradai, paežerių kopos,
terasos, kalvagūbriai, mišrių miškų augmenija ir gyvūnija, pelkutės
ir dzūkų sodai, piliakalnių kompleksai ir poilsiavietės. Ir komercinėms
medžioklėms laiko pakanka, ir grybynai su uogynais stulbinte apstulbina
atvykėlį iš Vidurio Lietuvos lygumynų.
Veisiejų regioniniame parke nei daugiau, nei mažiau kaip 37 ežerai.
Retųjų augalų augavietės, dubakloniai, ančiasnapiniai ir juodieji
pesliai, vapsvaėdžiai, ereliai rėksniai ne daug kam matyta, pažinta
ar žinoma. Snaigyno ežere, apie kurį tiek daug rašė šių vietų
gentainis poetas Sigitas Geda, prasideda 30 kilometrų ilgio valčių
maršrutas devyniais ežerais ir juos jungiančiais upeliais. Ir
poilsis, ir pažinimas, ir gamtos žavesys tai visetas, kai siela
atsigauna, širdis prisipildo naujų pajautų, o protas blaivėja,
giedrėja, bėgdamas nuo buities smulkmenų; artėjama prie pirmapradžių
gamtos ypatingumų, kas būdinga tiktai šiems kraštams.
Istorija vis pasakoja ir primena tas dienas, kai kūrėsi valstybė,
kai klestėjo tautosaka, kai plėtėsi kultūros ribos. Bėgo 1336
metai; tai Pilėnų žūties metai, kai kunigaikštis Margiris, nenorėdamas
pasiduoti kryžiuočiams, susidegina kartu su sava gentimi. Visa
tai savo metraštyje užfiksavo Vygandas Marburgietis. Iš šios istorijos
peno sėmėsi poetas L.Sirokomlė, kompozitorius V.Klova.
Alytus istoriniuose šaltiniuose jau paminimas 1384 metais. Čia
jau būta pilies, kurią kryžeiviai naikino 1382 ir 1392 metais.
Merkinė viena seniausių panemunės gyvenviečių, kaip sakoma,
Stelmužės ąžuolo vienmetė. Pirmas paminėjimas 1377 metai. Vėliau
baroko poetas M.Sarbievijus aprašė Lietuvos valdovų medžiokles.
Miškų žaidimuose (poemoje) jis nemažai eilių paskiria Merkiui.
Kaip reta, šioje vietovėje jau 1676 metais įsteigiama mokykla,
veikusi iki 1831-ųjų sukilimo. Garsusis istorikas romantikas Teodoras
Narbutas manė, kad Liškiavos pilyje karūnavęsis ir karaliavęs
Mindaugas. Tiesa, vėlesni istorikai šito fakto nepatvirtina; remiamasi,
suprantama, konkrečiais duomenimis, o ne poetine išmone. Kunigaikščio
Kęstučio žudiko Liškos vardas įėjo į šį vietovardį. Vietinė pilis
statyta dar prieš Žalgirio mūšį, nors ir nebuvo baigta. Būta nemažai
įvairių giminystės ryšių: 1678 metais Seirijų žemių valdytojo
Boguslavo Radvilos dukra ištekėjo už Brandenburgo kurfiursto sūnaus
Liudviko; dukra savo turtus užrašė būsimam vyrui, todėl čia atsirado
vokiečių kolonizatorių. Meilė turėjo nemalonių pasekmių.
Apie karžygės Emilijos Pliaterytės žygius visi žino, o Liškiavos
vienuolyne 1836 metais buvo įsteigti kunigų pataisos namai. Čia
patekdavo nusilaidokavę dvasininkai, laisvamaniai, netgi nusikaltėliai.
Senoje Nemunaičio gyvenvietėje 1877 metais įkuriama vandens lygio
matavimo stotis, o nuo Rumbonių piliakalnio pažvelgus kalvotame
horizonte matyti Raižiai, Lietuvos totorių religinis centras.
Ko nematė garsioji Dainava! Čia vingiavo knygnešių keliai, XIX
amžiaus pabaigoje ir XX amžiaus pradžioje daugelyje vietų vyko
slapti lietuviški vakarai su dainomis, vaidinimais, deklamacijomis,
labdaromis, gyvaisiais paveikslais. Išsivadavimo kovose, gindamas
Lietuvos nepriklausomybę, Alytuje žuvo pulko vadas karininkas
Antanas Juozapavičius (1919 02 13), o garsiosios dzūkų senovės
dienos dar prisimenamos iki šiol. Tai buvo parodos, susitikimai,
mugės ir pramogavimai; deja, ilgainiui ši tradicija išblėso ir
mūsų laikų nebepasiekė. Yra galimybės visa tai atnaujinti, bet
reikia nemažų kultūrininkų pastangų.
Kultūros ženklai nenyksta, bet kaskart įgyja naujų spalvų ir atspalvių.
Kiekvienos vietovės savaimingumas tai senovės ir dabarties dermių
sąskambis, veiklos paveikslai, mėgėjų meninės kūrybos atspindžiai.
Nuo vakaronės iki Dainų šventės, nuo susiėjimo iki regioninio
festivalio didelių darbų išklotinės ir rūpestingo kasdienio
triūso rezultatas. Senieji kultūros reliktai savaimingas šio
pietryčių Lietuvos krašto peizažas. Kas buvo Zervynose, tas pajautė
senoviškumo dvasią; kas dainavo dzūkų partizanų dainas, tas suvokė
jų gilią prasmę ir istorijos šauksmą. Jauku Subartonyse, restauruotoje
V.KrėvėsMickevičiaus memorialinėje sodyboje. Galbūt ne kiekvienas,
būdamas Druskininkuose, sužino, kad čia lankėsi lenkų kompozitorius
S.Moniuška, rašytojas istorikas I.Kraševskis, poetas romantikas
V.Sirokomlė. Ne kiekvienam etnografui žinoma, kad kažkada Simno
bažnyčia (pastatyta 1760 m.) buvo dengta šiaudais, o dešiniajame
Ūlos krante, netoli Marcinkonių, surasta daug akmens ir titnaginių
dirbinių. Čia 19531954 metais ištirtos keturios pirmykštės bendruomenės
genčių stovyklos, buvusios gyvenamosios vietos. Prisimintina,
kad Rudnioje iš vieno centnerio geležies rūdos (esančios raistynuose)
buvo išgaunama apie dvylika kilogramų geležies.
Kraštotyrininkai Dzūkijos žemėje vis dar randa tautosakos ir kalbos
turtų, senosios gyvensenos pavyzdžių, kurie vis paliudija nepakartojamą
tradicijų tąsą, dabarties ieškojimų aistrą. Tegul šiandien nebūna
tokių dainininkių kaip Anelė Čepukienė ir Rožė Sabaliauskienė,
kurios mokėjo per 500 dainų, bet šiandien yra folkloro ansambliai,
kurie dainuoja iš šių garsingų moterų užrašytas dainas. Tarkime,
Varėnos rajone yra per trisdešimt folkloro grupių, kurios seka
senolių pėdomis, atlieka jų buvusį repertuarą, kuris formavosi
šimtmečiais. Kalbėti galima būtų apie raudotojas, kurių kituose
Lietuvos kraštuose nebuvo ir nėra. Kalbėti galima apie eiliuotojus,
kurių kūryba tapo populiari pastaraisiais metais (leidžiamos rinktinės,
almanachai, vyksta sambūriai, literatūros vakarai). Ir giesmininkai
pasiekė aukštesnį dainavimo ir giedojimo lygį, ir tautodailininkai
vis suranda naujų savo kūrybos spalvų. Į paminklų sąrašus įtraukti
tokie objektai kaip Nemunaičio bažnyčios stacijos, Ratnyčios bažnyčios
sietynas ir Leipalingio bažnyčios klausyklos. Atstatomi ar naujai
statomi kryžiai taip pat nušvinta dzūkų kraštui būdingomis išorinėmis
ornamentavimo ypatybėmis. Ir profesionalai kūrėjai neatsisako
tėvų pirkios dūmo, duonos skonio, kiemo švaros, darželio jaukumos.
Sigitas Geda, europinio masto poetas, ne kartą rašė apie savo
gimtųjų Lazdijų krašto vaizdus, gamtos grožį, žmonių santykių
jaukumą.
Praeitis nepamirštama, nes jos gelmenyse subrendo tarmė, dainos
skambesys, pasakos ir legendos pasakojimo stilius, mįslės išradingumas,
eiliuoto teksto lyrinis audinys. Visa išlieka, kas žmonėse buvo
dora ir gražu, kas sukelia aukštas dvasios pajautas ir iškilnios
būties esmę.
Aleksandras Šidlauskas
© 2002 "XXI amžius"