Šiuolaikinio lietuvio nacionalinio
būdo bruožai:
nerimą keliančios trajektorijos
(sociosofinė kritinė apžvalga)
Tiek eurointegracija, tiek globalizacija,
kurias kaip istorinį vyksmą mes išgyvename, gimdo savo palydovą
augantį susidomėjimą kultūrų įvairove. Ir ne tik susidomėjimą,
bet ir augančią pastangą pasipriešinti vadinamajai amerikonizacijai
(makdonaldizacijai), tuo išsaugant dar ir pačios Vakarų civilizacijos
prasmingumą. Aktualėja socialinė diagnostika ir tų uždavinių sprendimas,
kuriuos kaip tik iškelia dabartinė socialinė evoliucija. Vadinasi,
analitinę akį būtina fokusuoti į tuos esminius pokyčius, kurie
mus lydi kaip tautą, žvelgti į tą būvį, kuriame šiandien esame
atsidūrę ir kuris tam tikra dalimi gali būti nusakytas kad ir
šiuolaikiniais nacionalinio būdo bruožais.
Šiandieninės sąlygos organizuoti platesnius sociologinius tyrimus
yra gana komplikuotas. Tačiau daugelio socialinių problemų, sudarančių
mūsų gyvenamosios terpės landšaftą, išskleidimas yra būtinas ir
neatidėliotinas. Tokioms problemoms, manyčiau, priklauso ir šiuolaikinio
lietuvio nacionaliniai bruožai, ypač tie, kurie gali būti pavadinti
negatyvu. Todėl problemai spręsti tenka pasitelkti dedukcinį metodą.
Suprantama, kad jis irgi negimsta tuščioje vietoje, bet yra grindžiamas
įvairiais keliais susikaupusiomis empirinėmis žiniomis, gyvenimo
patirtimi. Apskritai dedukcinis metodas plačiai taikomas Vakarų
pasaulio socialinių mokslų baruose ir tai niekam nekelia kokio
nors negatyvaus nusiteikimo. Tai greit kintančio pasaulio ir operatyvios
į jį reakcijos metodas.
Šioje sąmoningai pasirinktoje kritinio pobūdžio apžvalgoje pateiksime
keletą, mūsų manymu, būdingesnių negatyvaus pobūdžio bruožų: deformuotą
individualizmą, servilizmą, priešinimosi sindromą, valstybinio
bei nacionalinio patriotizmo stygių, emocionalumo perteklių, korupcinės
sąmonės sindromą ir dezadaptacinį sindromą. Suprantama, visi šie
bruožai tikslintini, diskutuotini.
Deformuotas individualizmas
Deformuotu vadinu dėl to, kad
individualizmas gali būti pozityvus ir negatyvus, racionalus ir
iracionalus. Ir kad tų pradų visada esama krūvoje. Bet mums svarbu
jų santykis. Šiuolaikiniame lietuvyje tas santykis svyra į negatyvo
pusę. Kuo tai pasireiškia?
Pirmiausia, tarpusavio susvetimėjimu, didesnio abejingumo kitam
ir ypač bendriesiems interesams įsitvirtinimu. Nunykus sovietiniam
gyvenimo būdui, labai greitai išryškėjo, jog buvo bendruomeniškai
gyventa, domėtasi vienas kitu ir teikta tarpusavio pagalba dar
ir dėl to, kad visi piliečiai gyveno savotiškai integruotais gardais
- darbovietėmis. Jos turėjo valdžios skiriamus vedlius ir prižiūrėtojus,
kuriems priklausė, ir kurie šalia kitų funkcijų vykdė ir paternalizmo
funkciją. Pasikeitus aplinkybėms gan greitai išaiškėjo, jog daugeliui
piliečių trūksta socialiniam bendrabūviui privalomų paprasčiausių
savybių. Jos tarsi atrofavosi.
Ar ne tarpasmeniniu susvetimėjimu ta viena iš deformuoto individualizmo
formų galėtume prasmingiau paaiškinti mus, lietuvius, šiandien
iš kitų Europos tautų išskiriantį rekordų siekimą savižudybėmis,
sveiku protu nesuvokiamą nusikalstamumo ir jo žiaurumo ekspansiją,
taip pat saviškių reketavimą ir prievartavimą užsienio šalyse,
vėlgi garsinantį mūsų šalį. Lietuviškumas, tautybė, kuri visada
reiškė ir reiškia bendruomeninio sutarimo prielaidas, tarpusavio
santykiuose praranda privalomą vertę ir tampa absoliučiai nebepalyginamas
dalykas gretinant kad ir aną, prieškarinę, ir dabartinę emigrantų
bangas.
Deformuotą individualizmą rodo ir labai ryškus pilietiškumo deficitas,
pagrindinės žmonių daugumos vengimas bendro socialinio, labiau
subordinuoto veiksmo. Nūdienos lietuvis, žvelgdamas į dramatišką
realybę, linkęs niurzgėti, bet pačią priežastį, gimdančią jo niurzgėjimą,
norėtų palikti spręsti kitam per daug nesvarstydamas, ar jis būtų
idealistas vienišius, ar savanaudis materialistas. Bendram pilietiniam
veiksmui, skirtingai nuo agrarinės kultūros laikų, jis neturi
nei vidinio noro (charakterio bruožų), nei praktinių įgūdžių.
Ko gero, lietuvių urbanizuoto gyvenimo sąlygomis nebuvo ir nėra
normalios bendrą veiksmą ir jo motyvaciją skatinančios, mobilizuojančios
kultūros. Tiesa, buvo rezistencinė kova, sulaukusi masinės žmonių
paramos. Tačiau toji bendruomeninė pastanga buvo tik gęstančios
agrarinės kultūros aimana; be to, grubiausiu būdu užslopinta,
sunaikinta, o toje pastangoje dalyvavusi generacija jau iškeliavo
į Anapilį arba yra pakeliui į ten
Nors ir netiesiogiai, bet deformuotą individualizmą šiandien rodo
ir daugelyje politinių partijų bei visuomeninių judėjimų įsitvirtinęs
lyderizmas. Organizacijų kūrimąsi ir jų funkcionavimą daugiausia
lemia ne bendraminčių susivienijimai, grindžiami realybės inspiruotomis
atitinkamomis veiksmo ideologijomis bei programomis, o save išsikėlę
ir įsitvirtinę lyderiai. Dėl jų arogancijos atskiros partijos
ir visuomeninės organizacijos būna nepajėgios normaliai, vardan
tautos ir valstybės interesų bendradarbiauti. Tokį lyderizmo dominavimą,
ko gero, galima būtų paaiškinti ir tuo, jog lietuviškajam mentalitetui
tebebūdingas paternalizmas, savotiškai puoselėtas sovietiniu laikotarpiu.
Jis ir įtvirtino individo atsipalaidavimą, o kartu ir polinkį
į deformuotą individualizmą.
Deformuotas individualizmas prasideda nuo viešos elgsenos, nuo
bendravimo su kitais manieros. Vadinamasis monologinis bendravimo
būdas (kada vertinama tik sava nuomonė, sava pozicija, neįsiklausoma,
nekreipiama dėmesio į kito nuomonę, juolab jeigu ji dar priešinga
savajai, nesivadovaujama nuomonių sintezės principu) labai sunkiai
užleidžia savo pozicijas dialoginiam ir ypač politologiniam bendravimui.
Pastarasis reiškia žmonių elgsenos kultūrą, kuriai būdinga ieškoti
visuotinio sutarimo, įvairių nuomonių ir pozicijų sintezės. Politikuojančiam
lietuviui ir po šiai dienai labiau būdinga ieškoti ir pabrėžti
tai, kas mus skiria, o ne tai, kas gali jungti, suburti ir būti
mūsų bendro veiksmo pagrindu, programiniu siekiu. Modernus bendravimas
reikalauja susitaikyti su tam tikromis nuolaidomis, verčia didesniu
atstumu palikinėti savo pamėgtą narvelį, o tam statistinis lietuvis
dar nėra pasiruošęs (deja, naujoji bendravimo kultūra, adekvati
moderniajam pasauliui, neugdoma ir nūdienos mokykloje).
Betgi laisvas nuo bendruomeninių įsipareigojimų ir nuo atsakomybės
bendruomenei individas pavirsta savo paties, sąmoningai ar ne,
puoselėjamo individualizmo auka. Tą mes visi puikiai žinome iš
karčios, kartais chimeriškos gyvenimo praktikos. Ir vis dėlto,
kaip rodo ta pati praktika, daugelis iš mūsų nelinkę atsisakyti
į iracionalumą linkstančios individualistinės elgsenos. Trumpai
tariant, dažno šiandienio lietuvio gyvenimas yra gyvenimas sau.
Deformuotas individualizmas reiškiasi pačiomis įvairiausiomis
spalvomis. Štai kad ir tokia
Nūdienis lietuvis išmoko prasmės
ieškoti ne pačiame veiksme, ne jo niuansuose, bet savo viltis
linkęs koncentruoti į galutinį rezultatą, o pastarajam nepasiteisinus,
lietuvį apima nusivylimas, apatija. Atrodo, dar visai neseniai
tai buvo nebūdinga. Mūsų valstietiškos natūros seneliai sėmėsi
džiaugsmo iš paties proceso. Taip pat ir iš bendravimo.
Kuo dar blogas deformuotas individualizmas? Tuo, jog gražiai
pasitarnauja tautos, visuomenės susipriešinimui su savo valstybe,
o pastarosios su tauta, su visuomene. Vienas iš to susipriešinimo
vaisių šliaužiantis valdžios, administravimo diktatas, valdininkijos
savivalė, o iš kitos pusės pačių žmonių, eilinių piliečių nusivylimas,
apatija, netikėjimas savo pilietinių pastangų rezultatyvumu. Toks
susipriešinimas gimdo politinį nihilizmą: iš piliečių pusės
valdžios institucijų autoriteto nuvertėjimą, o iš kitos pačių
piliečių, jų valios ir interesų ignoravimą.
Kalbant apie deformuotą individualizmą, kaip šiandieninio lietuvio
nacionalinio būdo bruožą, man regis, neprarado aktualumo penktojo
dešimtmečio įžymaus Vokietijos valstybės veikėjo Liudvigo Ercharto
mintys. Mums gresia pavojus užspringti neatsakingu individualizmu.
Tai aš vadinu neteisingai suvokta laisve, teigia šis veikėjas
ir mąstytojas. Laisvė, neturinti jokių moralinių stabdžių, visada
išsigimsta ir virsta chaosu, o žmonės, suvokiantys laisvės kainą
ir prasmę, atvirkščiai, labai rimtai žiūri į tą atsakomybę, kurią
jiems užkrauna laisvė. Kiekvienas žmogus ir mes visi kartu
galime klestėti, jeigu neužmiršime, kad mūsų kaip tautos, kaip
valstybės likimas yra bendras, jeigu mes ir elgsimės atitinkamai.
Pasakyta taip, tarsi iš tiesų būtų piešiamas mūsų dabarties ir
mūsų pačių dabartinis portretas.
Servilizmas
Šia sąvoka nusakome, ko gero,
irgi daugumai lietuvių būdingą atsakomybės vengimą, jos perkėlimą
kitiems, ypač tais atvejais, kai paliečiami bendresni, nuo privataus
gyvenimo labiau nutolę klausimai. Santykiuose su užsieniečiais
servilizmas pasireiškia perdėtu įsiteikimu, nuolankumu, per dideliu
pasitikėjimu, kurio pastarieji gana dažnai nepateisina. Esama
pagrindo teigti, kad servilizmas giminingas ką tik aptartajam
deformuotam individualizmui. Lygiai taip pat galima pagrystai
teigti, jog šis bruožas lietuvių valstietiškosios natūros, praradusios
aristokratizmo formuotą aukštąją kultūrą, reliktas.
Mus, lietuvius, vienijantis bruožas socialinės atsakomybės delegavimas
kitiems. Socialinę atsakomybę supraskime kaip atsakomybę už tai,
kas vyksta už mūsų būsto, mūsų šeimos ribų.
Prisimenant stambių valstybinių objektų privatizavimą, stebina
du dalykai. Pirma, ar deramai susimąstoma apie tai, kad tais žingsniais
valstybė savanoriškai pati susiaurina ir šiaip globalizacijos
santykiniu paverčiamą jos suverenitetą. Akivaizdu, kad privatizavus
stambius strateginio pobūdžio objektus ženkliai susiaurėja ne
tik valstybės biudžeto, bet ir realiosios politikos formavimo
galimybės. Antra, susiaurinama erdvė tobulinti ir reikštis savosioms
intelektinėms ir administravimo pajėgoms. Tos erdvės užleidžiamos
kitiems, sau pasiliekant tik patarnautojo funkcijas.
Kai kurie servilizmo kontūrai gali būti pavadinti labiau suprantama
lietuviška kumečio sindromo sąvoka. Kumečio sindromas tai
intuityvus siekis pasiduoti kito, galingesnio globai, tikintis
iš jo ne tik fizinio saugumo, bet ir kasdieninės duonos gabalo.
Šitaip elgiamasi, nes nėra nei įgūdžių, nei vidinių paskatų jungtis
su kitais tiek savarankiškesniam žmogaus, tiek ir tautos nacionalinį
orumą išsaugančiam veiksmui. Taip elgiamasi matant, kad taip elgiasi
ir visi kiti pavienininkai, taip pat neturintys nei įgūdžių,
nei motyvacijos elgtis kitaip, elgtis, kad patikėtum savo paties
jėgomis. Taip elgiamasi iš kultūroje užkoduoto genetinio įpročio
pasiduoti susidūrus su stipresniu, turtingesniu už save, disponuojančiu
didesnėmis galiomis.
Kumečio sindromas gali reikštis pačiais įvairiausiais pavidalais,
imtinai iki savasties, savosios tapatybės ignoravimo. Ar ne tuo
sindromu galėtume paaiškinti mūsų švietimo ir mokslo sistemos
sąmoningas ir nesąmoningas pastangas vengti tautinės savimonės
ir nacionalinio patriotizmo akcentų?
Kauno technologijos universitete vyko tarptautinė konferencija.
Salėje sėdėjo tik du ar trys užsieniečiai. Tačiau rektoriaus ir
kitų pranešimai buvo skaitomi tik angliškai, be vertimo į lietuvių
kalbą. Gėda buvo sėdėti ne dėl to, kad žymi auditorijos dalis
sunkiai susigaudė šnekamojoje anglų kalboje, bet ir todėl, kad
buvo pažeistas nacionalinis orumas, o jį ginantis įstatymas buvo
paverstas fikcija.
Palangos kavinės, siekdamos prisivilioti rusakalbius poilsiautojus,
visu garsu leidžia rusiškų melodijų įrašus ir į scenas kviečia
rusų melodijų ir kūrinių atlikėjus
Sunku įsivaizduoti, tarkim,
kad kur nors Ispanijos ar Turkijos kurortuose būtų štai taip įsiteikinėjama
užsieniečiams. Greičiau atvirkščiai. Patiems poilsiautojams bus
patrauklesnė, įdomesnė to krašto, kuriame svečiuojasi, egzotika,
jeigu jie girdės ir regės etnokultūrine dvasia alsuojančias melodijas,
šokius ir jų atlikėjus.
Kultūrinis dreifas kumečio sindromo link gana lengvai pastebimas
klausantis radijo muzikinių (ypač rytmetinių!) programų, lankantis
moderniosios muzikos koncertuose, kituose panašaus pobūdžio renginiuose.
Susidaro įspūdis, tarsi saviškiai būtų mažiau verti, tarsi jie
iš tiesų atstovautų neprestižinei, žemesnės klasės kalbai ir kultūrai,
kurios demonstravimo reikėtų vengti visais įmanomais būdais.
Servilizmas arba jį nusakantis kumečio sindromas civilizuotumo
požiūriu yra nebrandžios kultūros reiškinys. Tai ilgametę prievartą
patyrusiųjų bruožas. Savisaugos, išlikimo instinkto pagimdytas
bruožas pilietinei, demokratinei visuomenei priešingas bruožas.
Jo šaknys glūdi baudžiavinėje, paskui okupacijos kankintoje Lietuvoje.
Ir aukštosios kultūros stygiuje. Mūsų aristokratijos, kuri atstovavo
aukštą kultūrą, nutautėjimas, nors ir gali būti paaiškintas tos
epochos politinėmis sąlygomis ir dominavusia elgsenos maniera
(kalbėti liaudžiai nesuprantama kalba), bet buvo irgi savotiškas
įsiteikimas labiau civilizuotiems lenkams ir jau tada parodė netikusį
įsiteikinėjimo kitiems pavyzdį.
Apskritai ir servilizmas, ir kumečio sindromas gali būti nusakytas
trumpa filosofine formule: gyvenimo principo būti keitimu į
principą turėti. Deja, šiuolaikinis gyvenimo būdas, neadekvati
žmonių dvasinei kultūrai persvara į gerbūvizmą nežada nieko
gero. Principas turėti laužys stuburą ne vienam ir iš atspariųjų,
vers įsiteikinėti stipresniajam, pradedant eiliniu piliečiu ir
baigiant bendraisiais, kultūriniais lietuvių nacijos integravimosi
Europos Sąjungoje dalykais.
(bus daugiau)
Prof. habil. dr. Romualdas
GRIGAS
© 2002 "XXI amžius"