Lietuvių tauta ir Lietuvos
valstybė šiandienos Europoje (7)
Mūsų pasakojime dar liko neaptartos
kelios mažos, tačiau geopolitiškai svarbios mažumos. Be ukrainiečių
ir kitų tradiciškai rusakalbiams priskiriamų buvusios SSRS tautų,
būtina paminėti ir vokiečius, beveik 750 metų buvusius mūsų kaimynus
Vakaruose. Potsdamo konferencija, nutarusi grąžinti Lenkijai istorines
lenkų žemes iki Oderio, kažkodėl užmiršo Lietuvą. Išnykus Rytprūsiams,
suiro ir RytųVakarų pusiausvyra, kuria naudojomės daugiau nei
pusę tūkstančio metų. Dabar Lietuva tapo ne šalimi tarp Rusijos
ir Vokietijos, o kraštu, įspraustu tarp naujai rusiško Kaliningrado
krašto ir kryžkelėje tebestovinčios Baltarusijos. Bet pati naujoji
Vokietija, po 1945 metų sunaikinus nacizmą ir pažabojus jos militarinį
ekspansyvumą, greitai pakilo iš griuvėsių ir tapo trečiąja pasaulio
ekonomine jėga. Europos Sąjungos viduje Vokietijos ekonomika bus
neabejotinas hegemonas. Todėl Lietuvai ypač svarbu bendradarbiauti
su vokiečių kapitalu. O čia būtų naudingi ir istoriniai sentimentai,
nors atiduoti Vokietijai Klaipėdos kraštą visai nebūtina.
Kitos negausios tautinės grupės, apie kurias beveik neužsiminta,
yra Lietuvos totoriai ir karaimai. Nors abi šios etninės grupės
neturi savo istorinę tėvynę atstovaujančių etnosų (jas iš dabartinio
Krymo teritorijos, tuometinio totoriškojo Krymo chanato, į LDK
atkeldino Vytautas XIV a. pabaigoje), bet Lietuvai svarbus pats
jų egzistavimo faktas. Mat ir karaimai (kalbiškai), ir totoriai
(konfesiškai) orientuojasi į civilizuočiausią musulmoniškojo pasaulio
valstybę Turkiją, kuri, be to, dar yra ir NATO narė. Todėl kalbant
apie islamą ir iš jo daromą fundamentalizmo šmėklą galima net
pasigirti, kad Lietuva turi seną krikščionių ir musulmonų taikaus
sugyvenimo tradiciją. Tuo metu, kai XVI ir XVII a. Europoje kilo
žiaurūs karai tarp katalikų ir protestantų, LDK jau du šimtus
metų taikiai sugyveno karaimai su totoriais ir katalikai su stačiatikiais.
***
Apibendrinant tai, kas pasakyta
reikia pripažinti, kad mūsų istorija yra turtinga ne tik karų,
aneksijų ir okupacijų epopėjų, bet ir etnokultūrinio bendradarbiavimo
tradicijų. Nesinori kalbėti apie dabar taip mėgiamą kartoti ir
net nuvalkiotą Lietuvos tilto tarp Vakarų ir Rytų krikščionybės
štampą. Šis teiginys tinka arba istorinei Lietuvos Didžiajai
Kunigaikštystei, arba šiandienos Baltarusijai (būtent šis kraštas
teritoriškai dalijasi į rytinę stačiatikišką ir vakarinę katalikiškąją
dalį). Mes esame Vakarų krikščioniškosios civilizacijos erdvėje.
Terminas pakraštys čia yra teisingas, bet neturi mūsų bauginti.
Reikia kalbėti ne apie tiltus (taip kalba rusų diplomatai, norintys
paversti Lietuvą geležinkelio tarpustote į Kaliningrado sritį),
o apie Lietuvai kylančias kultūrinio, ekonominio, karinio ir psichologinio
integravimosi (arba sugrįžimo) į Vakarų civilizacijos erdvę problemas.
Dabar labai madinga kalbėti apie iššūkius.
Šiandien tokio sugrįžimo būtinybė dar galutinai neįsisąmoninta.
Nors valdžios vyrai iš inercijos ir kalba apie būtinybę kuo
greičiau integruotis į ES (ekonomiškai) ir į NATO (kariškai),
eiliniai piliečiai tebegyvena vos ne sovietinio stagnacijos laikotarpio
tęsinį. Tik pasakas apie neišvengiamą komunizmo pergalę (tokia
N.Chruščiovo laikais buvo pažadėta dar 1980-siems) pakeitė monotoniški
pažadai, kad įstojus į ES mus užplūs finansinė parama (ji bus
tokia didelė, kad net neaišku, ar sugebėsime ją visą pasidalinti,
atsiprašau, įsisavinti), o su naryste NATO atkris bet kokia savo
karinio pajėgumo didinimo būtinybė (o ir kam, juk visada mus išgelbės
sąjungininkų kariuomenė).
Eilinis Lietuvos gyventojas tokias kalbas vertina arba atsargiai,
arba skeptiškai. Prie nepasitikėjimo prisideda ne tik mūsų valdiškų
įstaigų korupcija, bet ir įsitikinimas, kad gali būti dar blogiau.
Tiesa, narystė ES lyg ir žada sočią buitį (1940 metais į Lietuvą
buvo atvežta tik Stalino saulė), bet žmonės žino, kad nesutramdžius
žemiausios ir viduriniosios grandies klerkų savivalės, net geriausi
Lietuvos vadovų norai gali likti tik svajonėmis. Norite pavyzdžių?
Jų daugiau negu pakankamai. Juk jau šiandien didelė dalis europiečių
paramos mūsų žemės ūkiui ne tik nusėda administravimo reikmėms,
bet ir pasidalijama tarp savų giminių ir pažįstamų. Pinigus,
skirtus paremti ūkininkams, pasidalija stambieji ūkininkai arba
(tai dar blogiau) stambiosios perdirbimo įmonės. O verslo inkubatoriai
ir panašūs projektai dažnai tampa pinigų perdalijimo tarp saviškių
forma.
Neigiamą integravimosi įspūdį sustiprina ir nepriklausoma žiniasklaida,
dažnai turinti rusiško kapitalo prieskonį. Euroderybininkai tik
paskutiniaisiais metais susigriebė, kad būtina populiarinti savo
pastangas. Bet jų vizualioji reklama (per spaudą ir radijo bei
TV kanalus) yra tik lašas antivakarietiškos propagandos jūroje.
Jei didieji žiniasklaidos banginiai (Lietuvos rytas, Respublika)
tai daro subtiliai, pasitelkdami įvairių ekspertų (dažniausiai
jais būna buvę komjaunuoliai ir komunistai, stebuklingai atvirtę
į liberalizmo ir laisvosios rinkos gerbėjus) analizes, tai tokie
laikraščiai kaip, pavyzdžiui, Litovskij kurjer, einantis rusų
kalba, nesivargindamas persispausdina rusiškų laikraščių straipsnius.
Ir parinkti jie akivaizdžiai tendencingai, dažnai pasijunti skaitąs
vos ne žirinovskines teorijas. Pavyzdžiui, rusų ir gruzinų konflikto
dėl čečėnų pabėgėlių metu ten buvo tekštelėtas straipsnis apie
niekšą E.Ševardnadzę, kuris trukdo ne tik Rusijos ir Gruzijos
draugystei, bet ir pačiai Gruzijai. Skaitytojams galime priminti,
kad Rusijai dabartinis Gruzijos vadovas pradėjo netikti tik tada,
kai ėmė draugauti su JAV, o vienas iš nepasisekusių pasikėsinimų
į E.Ševardnadzės gyvybę (tų pasikėsinimų buvo keletas) organizatorių
ir šiandien ramiausiai gyvena Maskvoje, tačiau rusai jo vis neranda...
Vis dėlto integravimasis į ES ir NATO dažnai piešiamas niūriomis
spalvomis. Rusijos žvalgybos skirti milijonai dolerių pradeda
duoti vaisius. Neseniai sukelta antiamerikietiška isterija po
Williams išėjimo buvo sumaniai priklijuota prie JAV įvaizdžio.
Kas kad kompanija buvo ne valstybinė, o privati. Dar prieš kylant
skandalui žmonėms jau buvo įteigta, kad ją remia JAV vyriausybė
ir panašiai. Nėra jokios abejonės, kad jei ateityje Jukos pridarys
dar daugiau skolų, mūsų žiniasklaida tylės arba tebekaltins amerikiečius.
Svarbiausia Lietuvai įstoti į NATO. Įėjus į karines euroatlantinės
sąjungos struktūras, su laiku bus galima įgauti ir naują ekonomikos
kvėpavimą. Ekonomika šiandien atsiduria antroje vietoje, ją galima
puikiai valdyti su prichvatizacijos pagalba. Tą puikiai suvokia
ir priešnatinio referendumo iniciatoriai, desperatiškai bandydami
surinkti rėmėjų balsus. Prieš NATO pasitelktas ir mūsų savanorių
dalyvavimo Afganistano operacijoje faktas. Žiniasklaida sucypė:
ir vėl mūsų vaikinus veža į Afganistaną! Nejuokinkite žmonių,
draugai žurnalistai! Juk į Afganistaną brežnevinėje epochoje
aštuoniolikmečius vežė prievarta, o dabar tik savanorius ir dar
mokės jiems nemažus pinigus. Ar sovietiniai lietuvių rekrūtai,
ne savo noru atsidūrę socialistiniame Afganistane, lygintini su
specialiai treniruotais savanoriais, sąmoningai pasirinkusiais
riziką? Kaip sakoma, nereikia lyginti piršto su kulkosvaidžiu...
Kai nėra pusiausvyros tarp agitacijos už ir agitacijos prieš ES
ir NATO, kartais pasigirsta ir neutralų balsai. Deja, jų argumentacija
irgi neįtikinama. Išlikti neutraliai šiuo metu Lietuvai nėra jokių
galimybių. Net Antrojo pasaulinio karo pradžioje, laviruodami
tarp dviejų agresorių, Vokietijos ir SSRS, mes turėjome didesnį
šansą išlikti neutralūs (kaip žinome, tada mūsų likimą nulėmė
MolotovoRibentropo paktas) negu dabar. Turime galvoje tą patį
Kaliningrado kraštą jis griauna bet kokias iliuzijas dėl neutralumo.
Aiškinti, kad galima sekti Albanijos pavyzdžiu, būtų daugiau negu
nekorektiška. Albanija kelis dešimtmečius išliko nepriklausoma
tik todėl, kad sugebėjo išlaviruoti tarp susikivirčijusių socialistinių
draugų (draugavo iš pradžių su SSRS, po to su Kinija, dar vėliau
su Jugoslavija ir pagaliau susipyko su visomis). Už savanorišką
saviizoliaciją albanai brangiai sumokėjo šiandien jie laikomi
skurdžiausia Europos valstybe. Švedijos ar Šveicarijos pavyzdys
mums irgi netinka, nes jų neutralumas sąlygotas tų pačių geografinių
aplinkybių (arba žemyno pakraštyje, arba tarp kelių pakankamai
didelių demokratinių valstybių).
Orientacija į Rytus kol kas nežada nieko, išskyrus ekonominę stagnaciją
ir konservuotą žemą pragyvenimo lygį. Net ir ekonomiškai kylanti
Rusija yra visai nepanaši į normalią rinkos ekonomikos šalį
ji virto dviejų Rusijų (saujelės turčių ir likusių vargšų) šalimi.
Teoriniai pasamprotavimai, kad mes galime būti tiltu (tarpininkavimas)
tarp Rusijos ir Vakarų Europos, pavirto sarkastiška antiteze
atrodo, kad mes virstame Rusijos tiltu (pereinamuoju kiemu) į
Vakarus...
***
Bet apie tai bus kalbama vėliau.
Stabtelėkime dar kartą prie kaimynų ir mūsų sambūvio galimybių.
Latviai ir estai žada mus pralenkti kelyje į Europą. Tą rodo ir
ekonominiai tų šalių augimo rodikliai, ir bendra laikysena. Atsilikę
nuo bendro Baltijos šalių traukinio į Vakarus, rizikuojame patekti
į NVS erdvę. Tikėtis, kad latviai ir estai dėl savo geopolitinės
padėties nebus pakviesti į ES ar NATO be mūsų, yra naivu. Kiekvienas
stengiasi šiose lenktynėse būti pirmas. Į jokius sentimentus čia
nekreipiama dėmesio. Ir tai nėra joks gąsdinimas, o tik vienos
iš ateities galimybių konstatavimas.
Lietuvių mažumos Latvijoje ir Estijoje, kaip latviai ir estai
Lietuvoje, nėra pakankamai gausūs, kad galėtų kaip nors veikti
vieni kitų tarpusavio santykius ar tų valstybių vidaus gyvenimą.
O ir jokių didesnių trinčių ir konfliktų tarp jų nebuvo. Mus jungia
siekių bendrumas.
Kur kas daugiau problemų kyla su kaimynais baltarusiais. Ši valstybė
tebetrypčioja ten, kur buvo palikta 1991 metų pabaigoje. Jiems
labiausiai gaila suirusios SSRS, ir jie norėtų draugystės su istorine
sese Rusija. Bet kartu ir nepriklausomybės atsisakyti nesinori
(to dabar nenori net A.Lukašenka suvokdamas, kad Baltarusijai
tapus Rusijos gubernija jam teks grįžti vadovauti gimtajam sovchozui).
Politinė kultūra čia žemo lygio, opozicija negausi ir susiskaidžiusi,
o aršiausi prezidento oponentai dingę kalėjimuose arba emigracijoje.
Tautinis sąmoningumas tik bunda, jį bandoma sužadinti klaidingomis
teorijomis, paremtomis faktų neišmanymu arba jų ignoravimu. Tenka
sutikti su ekstravagantiškojo N.Davieso mintimi, kad baltarusiai
tai slavai su silpna tautine savimone. Visai neaišku, kuo taps
Baltarusija ateityje. Nežinia, ar tai bus tik kelios Rusijos gubernijos,
ar atvirkščiai karinga ir agresyvi tautinė valstybė, reiškianti
istorines ar net teritorines pretenzijas kaimynams (apie kvailas
ir net agresyvias baltarusių istorines teorijas jau kalbėjome).
Tenka pripažinti, kad A.Lukašenkos režimas šiuo metu yra pats
priimtiniausias Lietuvai (tegul neįsižeidžia baltarusių demokratai),
nes jis sąlyginai konservuoja agresyvųjį baltarusių nacionalizmą
ir jo kraštutines, šovinistines formas. Įnešus istorinės draugystės
su Rusija motyvą, kiek atslūgsta pretenzijų mums, lietuvisams
(žmudzinams), aštrumas. Bent valstybiniu lygmeniu beveik nesigirdi
litviniškų baltarusių kilmės teorijų. Bet tas priešiškumas rusena.
Kartais jis įgyja kvailiausias formas. Štai vienoje tarptautinėje
konferencijoje Minske svečiams koncertavo etnografinis ansamblis...
Licvini, t.y. lietuviai. Neteko girdėti, kad Lietuvoje koks
nors etnografinis lietuvių ansamblis vadintųsi Gudai arba Baltarusiai!
Žinoma, Lietuvai būtų geriau Rytuose ribotis ne su kokia Rusijos
gubernija, o su Baltarusijos Respublika, kad ir kokia ji būtų.
Beje, iš tų pačių baltarusių kartais pasigirsta, kad vienintelis
būdas atsilaikyti prieš rusiškąjį imperializmą jiems vėl jungtis
su Lietuva į bendrą valstybę
Opozicionieriai vis skelbia artėjantį
A.Lukašenkos režimo krachą (pavyzdžiui, 1998 m. buvo viešai sakoma,
kad režimas žlugs per artimiausius dvejus metus), tačiau baltarusių
tauta lieka patenkinta savo vadovu. Sakoma, kad A.Lukašenką gali
pakeisti tik Rusija, bet ir ji, matyt, dar nerado tinkamo įpėdinio.
Taigi išlieka visai realus baltarusiškojo šovinizmo atgimimo pavojus.
Į tai nekreipia dėmesio mūsų intelektualai, laikydami tai nerimtomis
kalbomis. Bet visi mitai, net ir klaidingiausi, gali grėsmingai
realizuotis, jeigu jie įsitvirtina pasąmonės lygmenyje ir tampa
stereotipais. Kad tai gali tapti visiškai klaidingu, bet nediskutuotinu
įsitikinimu, mums įrodo ir šiandienos Lietuvos lenkų pavyzdys.
Juk ši tautinė grupė nepriklauso etniniams lenkams, o yra tik
ilgalaikio baltarusių (iš dalies ir lietuvių) lenkinimo per bažnyčias
ir mokyklas rezultatas. Nors visi mokslininkai, net ir kalbininkai
pripažįsta šį faktą kaip neginčytiną aksiomą, eilinis Lietuvos
lenkas (dažnai baltarusiška ar net lietuviška pavarde) nė girdėti
nenori apie tai, kas buvo jo protėviai. Jis net pasiryžęs paaukoti
gyvybę už savo lenkiškumą, kaip su nuostaba konstatuoja etnologai,
ištyrę tokių pseudolenkų tautinę savimonę.
Tokio nemalonaus laikmečio iššūkio galimybę galėtų sušvelninti
Lietuvos baltarusiai ir Baltarusijos lietuviai. Bet ir čia mūsų
valdžios vyrai nesugeba spręsti jiems paskirtų uždavinių. Štai
po dešimties metų statybos pagaliau baigta kultūros centro Gervėčių
lietuvių saloje statyba. Ji Lietuvos valstybei kainavo 12 mln.
litų! Net laikraščiai ir spauda, šiaip tuo nesidomintys, iškilmingai
paminėjo tą faktą. Bet niekas neužsiminė, kad atidarymo iškilmėse
lietuviškai buvo sugiedotas tik Gervėčių krašto himnas, o visa
kita programa sudaryta tik iš rajkomo vadovų pranešimų apie eilinį
įvykdytą metų planą ir rusiškų etnografinių ansamblių koncerto.
Niekas neprisimena, kad tame kultūros centre glaudžiasi lietuvių
ir baltarusių mokykla, o baltarusių mokykla jau lenkia savo dydžiu
lietuviškąją, nes ir lietuviukų ten jau beveik neliko... Kam reikėjo
statyti tokį monstrą? Gal už tuos pinigus buvo galima pastatyti
12 mažų lietuviškų mokyklėlių kitų Baltarusijos lietuviškų salelių
vaikams?
Kas kaltas? Ogi niekas! Buvęs Tautinių mažumų ir išeivijos departamento
vadovas tapo diplomatu (tai galima suprasti kaip pakėlimą) ir
išvyko dirbti į Briuselį. Visi lyg ir patenkinti. O lietuvybė
Baltarusijoje (sako, kad iki karo tose teritorijose lietuvių gyveno
apie 50 tūkst., dabar liko tik keli tūkstančiai) atgaivinama tik
tada, kai ten nuvyksta kokia Vilnijos entuziastų ar etnologų
ekspedicija. Išvykus svečiams užgęsta ir lietuvybė... Iki kito
karto.
Būtina vėl kyštelėti trigrašį lenkų klausimu. Kaip tik nūdienos
lenkų tautinis atgimimas sietinas su Rytų Lietuvos baltarusiais.
Susidūrus vienai dinamiškiausių (lenkai) Europos tautų istorine
tradicija su viena jauniausių Europos tautų (baltarusiai), nugali
pirmoji. Galima net tvirtinti, kad lenkų atgimimas Rytų Lietuvoje
paremtas baltarusiųkatalikų, gyvenančių šioje teritorijoje, tautiniu
nesusipratimu. Apie lenkus, Lenkiją ir lietuvių padėtį Lenkijoje
jau daug kalbėjome. Pasakyta ir apie grėsmes, kurias gali atnešti
nelygiavertė strateginė partnerystė. Iš tikrųjų, labai keista,
kad mūsų strateginė partnerė Lenkija įsteigia papildomą pasieniečių
įgulą savo bičiulės Lietuvos pasienyje. Toks elgesys nepateisinamas
dar ir todėl, kad abi šalys žada tapti ES narėmis. Kalbant be
užuolankų išeitų, kad lenkai stiprina sieną tarp dviejų ES valstybių,
tarp kurių ateityje sienų visai nebus. Matyt, tikimasi, kad iki
narystės ES nelabai liks ir Seinų krašto lietuvių...
Tuo pat metu mūsų valdžios vyrai ir toliau tuščiažodžiauja nematydami
problemos esmės. Neseniai Tautinių mažumų ir išeivijos vadovas,
duodamas interviu vienam spalvotam žurnalui pripažino, kad santykius
su Lenkija dėl tautinių mažumų reikia grįsti pariteto principu
ir net cituoja A.Brazauską: reikia palyginti, ką turi lenkai pas
mus ir lietuviai Lenkijoje. Deja, pripažinęs, kad Lietuvos lenkai
turi puikias sąlygas plėtoti savo kultūrą, švietimą ir kalbą,
departamento vadovas neįstengia pasakyti, kokia yra lietuvių padėtis
Lenkijoje. Apsiribota teisingu pasakymu, kad daugelį Lietuvos
lenkų problemų susikuria vietiniai lenkų politikieriai, mintantys
melu ir provokacijomis. Bet juk tokių teiginių tikrai per maža
norint aiškiau suprasti problemą...
Negalima nepaminėti ir mūsų valdžios institucijų abejingumo Seinų
krašto lietuvių reikalams. Netgi toks neeilinis įvykis, kai Lietuvos
istorijos institute buvo ginama unikali mokslinė jaunos tyrinėtojos
V.Stravinskienės disertacija Lenkijos lietuviai 19442000 m.
nesusilaukė nei Tautinių mažumų ir išeivijos departamento (buvo
išsiuntinėti kvietimai), nei Užsienio reikalų ministerijos ar
Seimo narių dėmesio. Toks mūsų valdininkų elgesys ne glumina,
o piktina. Kas iš tos strateginės partnerystės, jei eilinių lenkų
pažiūra į lietuvių mažumą savo šalyje pastoviai nekinta ir nėra
labai panaši į oficialiąją. Tą patvirtina reguliariai grasinimais
išterliojamos tvoros ir daužomi lietuviški skelbimai (paskutinis
atsitikimas su sudaužytu ir ištepliotu Lietuvių kultūros centro
stendu visiškai šviežias). Tą požiūrį remia reguliarios badaujančių
lenkų mokinių Lietuvoje šelpimo akcijos. Gal ir mums reikėtų
pradėti rengti Seinų krašto dzūkų rėmimo akcijas? Įsivaizduojate,
koks tokiu atveju kiltų triukšmas Varšuvoje?
Be lenkų, dar turime ir rusų tautinę mažumą. Ji irgi pakankamai
gausi, be to, gana glaudžiai susijusi su Rusijos kapitalu. Sociologai
pripažįsta, kad rusai Lietuvoje nepaisant jų sumažėjimo (iki 6,3
proc.) išlieka menkiausiai integruota ir labiausiai susiskaldžiusia
tautine mažuma Lietuvoje. Negalima teigti, kad visi rusai yra
penktoji Kremliaus kolona, atliekanti destruktyvią misiją mūsų
valstybėje. Yra nemažai rusų, kurie nuoširdžiai nori būti Lietuvos
piliečiais. Todėl reikia sudaryti visas sąlygas jiems integruotis
į šalies gyvenimą, o ne palikti laukti grįžtančios praeities.
Rusakalbių partijos sėkmė parlamento rinkimuose Latvijoje rodo,
kad dar galima žaisti žmonių nostalgija sočiam sovietmečiui.
Ar Lietuva sugebės paversti savo tautines mažumas, pirmiausia
rusus ir lenkus, nuoširdžiais savo valstybės piliečiais? Kad mes
šiuo metu einame teisinga kryptimi, drąsiai tvirtinti negalima.
O juk istorija tokioms valstybingumo pamokoms niekad neduoda daug
laiko. Neužmirškime, kad Lietuvos pašonėje kaip akmuo po kaklu
riogso Kaliningrado kraštas... Šiandien apie problemas kalba diplomatai,
bet kas bus rytoj?
(Bus daugiau)
Darius VILIMAS
© 2002 "XXI amžius"