Žmogaus teisės po 2001
m. rugsėjo 11osios
Po teroristinio akto rugsėjo 11
dieną buvo sulaikyta apie 1 200 žmonių, dauguma jų be teismo
sankcijų. JAV kongresas priėmė vadinamąjį patriotinį įstatymą,
leidžiantį praplėsti specialiųjų tarnybų ir FTB įgaliojimus. Tačiau
naujos priemonės, kurios, teisėsaugos organų manymu, yra labai
svarbios kovojant su terorizmu, susilaukė visuomenės kritikos.
Nepriklausoma Tarptautinės amnestijos organizacija gegužės mėnesį
parengė pranešimą, kuriame nagrinėjamas laikotarpis nuo 2001 metų
sausio iki gruodžio. Dokumento autoriai bando įrodyti, kad kovos
su terorizmu priemonės daugelyje šalių, o ypač JAV, pažeidžia
žmogaus teises. Tarptautinės amnestijos ekspertų manymu, patriotinis
įstatymas labai plačiai traktuoja sąvoką teroristinė veikla,
taip pat ir veikla, kelianti grėsmę Jungtinių Valstijų saugumui.
Iš sulaikytųjų po rugsėjo 11-osios įvykių 104 vėliau buvo apkaltinti
įvairiais, nesusijusiais su teroristine veikla, teisės pažeidimais,
504 sulaikytuosius Amerikos valdžia apkaltino JAV imigracijos
įstatymo pažeidimu, dauguma jų buvo deportuoti iš šalies, nors
kai kurie jų iki sulaikymo prašė politinio prieglobsčio. 2001
metų lapkritį prezidentas Bušas pasirašė įsakymą sudaryti karinę
komisijąteismą terorizmo aktų byloms nagrinėti, teismą, kur negalioja
5 konstitucijos pataisa, pagal kurią kaltinamasis neprivalo liudyti
pats prieš save, teismo posėdžio metu nedalyvauja prisiekusieji,
kaltinamasis neturi teisės į apeliaciją.
Pranešime buvo kalbama ir apie karinius veiksmus Afganistane,
kurių rezultatas tūkstančių nekaltų žmonių mirtys. Tarptautinės
amnestijos generalinės sekretorės I.Chan teigimu, JAV administracija
ir Kongresas parodė blogą pavyzdį kitoms šalims. Indija, Pietų
Afrika, Didžioji Britanija priėmė įstatymus, ribojančius žodžio
laisvę bei žmogaus teises neteisėto sulaikymo atveju. I.Chan sako,
kad kiekviena valstybė privalo užtikrinti savo piliečių saugumą,
tačiau to reikia siekti efektyviomis priemonėmis, o ne pažeidžiant
žmonių teises. Jeigu žmogus yra sulaikytas dėl įtarimo keliant
grėsmę valstybės saugumui, tačiau jam yra paskiriamas advokatas,
jo byla nagrinėjama atvirame teismo procese, kuriame dalyvauja
prisiekusieji, viskas gerai. Problema iškyla tada, kai žmogų
sulaiko be konkrečių įkalčių prieš jį, be teismo sankcijų ir teisės
į gynėją.
Kovos su terorizmu esmė neleisti įvykti teroro aktui, sulaikyti
potencialų teroristą, kol jis nepadarė nusikaltimo. Tarptautinės
amnestijos atstovė D.Arenas pateikia pavyzdį, kai įtariamasis
buvo sulaikytas ir apkaltintas ketinimu susprogdinti radiologinę
bombą. Prieš jo areštą nedelsiant pasisakė Žmogaus teisių teisininkų
komitetas. Ar Amerikoje yra įstatymai, leidžiantys teisti žmogų,
kol jis dar neįvykdė nusikaltimo? Į šį klausimą teisininkų komiteto
atstovas K.Gurvicas atsako, kad yra atsakomybė už sąmokslo organizavimą.
Jeigu asmuo nepadarė nieko neteisėto, tačiau yra liudininkų, kad
jis ketina tai padaryti ir tai galima įrodyti teisme, asmeniui
galima pateikti kaltinimą sąmokslo organizavimu. Tačiau tik teismas
gali nuspręsti, ar žmogaus sulaikymas yra teisėtas, ar ne.
Kovoje dėl žmogaus teisių Amerikoje pastaruoju metu aktyviai dalyvauja
teisėjai. Neseniai apygardos teisėja G.Kesler pareikalavo viešai
paskelbti 1 200 žmonių, sulaikytų po rugsėjo 11-osios įvykių,
vardus. Jos manymu, vyriausybė nesugebėjo įrodyti, kad šiuo atveju
buvo reikalinga slaptumo politika. Slapčia areštuoti demokratinėje
visuomenėje negalima. Yra sąvoka habeas corpus ar žmogaus sulaikymas
teisėtas, turi nuspręsti teismas. Amerikos vyriausybė dėl šio
teisėjos reikalavimo pateikė apeliacinį skundą.
Kovai su terorizmu Amerikoje buvo pasiūlyta praplėsti FTB teises,
kad biuras galėtų stebėti politines bei religines organizacijas,
internetą, tačiau Demokratijos ir technologijų centro direktorius
D.Dempsis į tai atsakė: vargu, ar nors vienas iš 19 teroristų,
įvykdžiusių teroro aktą rugsėjo 11-ąją, aptarinėjo savo ketinimus
internetu. Jo teigimu, šis pasiūlymas prieštarauja žmonių teisei
į žodžio ir susirinkimų laisvę bei privataus gyvenimo neliečiamumui.
Hofstra universiteto profesoriaus E.Fridmano teigimu, tokio pasiūlymo
įgyvendinimas užkirs kelią politinėms diskusijoms visuomenėje,
žmonės bijos atvirai reikšti savo nuomonę. Praeityje jau buvo
atvejų, kai naujieji įgaliojimai buvo panaudoti visai ne taip,
kaip planuota. Fridmano nuomone, demokratinėje valstybėje dauguma
neturi gauti to, ko reikalauja, priešingu atveju demokratija bus
panaikinta. Visada turi būti ribojamoji sistema, į kurią įeina
žmogaus teisių įstatymas.
Fridmano teigimu, po to, kai FTB pradės viršyti naujuosius įgaliojimus,
visuomenė griežtai pasisakys už jų panaikinimą. FTB veiksmai vėl
bus apriboti, kaip ne vieną kartą buvo nutikę. Kiek kartų jis
pažeisdavo žmonių teises, kiek kartų atsiprašinėjo! (Ar ne laikas
Amerikai nustoti klysti?) Fridmano manymu, labai svarbu istoriją
prisiminti dabar, neleisti daugumai gauti to, ko nori tam, kad
išsaugotų socialinę laisvę.
Teisininkų nuomone, net jei Amerikos piliečių teisės nebus pažeistos,
pasiūlymo įgyvendinimas gali padaryti visuomenei daug žalos. Žmonės
bijos atvirai reikšti savo nuomonę, nebus galimybių ieškoti geresnių
politinių sprendimų.
Vykdančiosios valdžios atsakymas į tai vienas visa tai laikina.
Ala RASMIENĖ
© 2002 "XXI amžius"