Globalizacija be priedangos
Esama įvairių globalizacijos apraiškų.
Vyrauja nuomonė, kad globalizmas trokšta valdžios, siekia viską
kontroliuoti, nes per finansus ir prekybą valstybės neva susijusios
tarsi globalus vienetas. Jame būtų neišvengiama totalitarinė sistema,
tolygi sugriuvusiai sovietinei, tik pasauliniu mastu, teigia katalikų
filosofas, Vatikano istorikas jėzuitas Malachio Martino. Anot
jo, net ir kilniausia, kviečianti nusiginkluoti pasaulinė valdžia
turėtų tapti pasauline tironija, ginkluota atominiais ir biologiniais
ginklais, prievarta taikai palaikyti ir žmoniją kontroliuoti.
Lietuviams, išėjusiems į atvirą pasaulį ir skubantiems jame pritapti,
integruotis, kyla daugybė klausimų. Ar pasirinkome optimalų modernėjimo
ir integravimosi variantą? Ar išties mums rūpi turėti savąjį
veidą, išsaugoti autentiškumą, ugdyti tautinę savimonę ir nacionalinį
orumą? Kokiais keliais eidami visa galime padaryti? Ir kiek tai
gali lemti mūsų, kaip tautos ir kaip valstybės, likimą? Pagaliau,
kas šiandien darosi su žmogumi, jo dorinėmis nuostatomis, su jo
dvasiniu pasauliu? Ar pragmatizmo ir individualizmo vyksmo jis
nenusviedžiamas į susvetimėjimo ir egocentrizmo kloaką?
Šie klausimai jaudino susirinkusius į konferenciją Globalizacija:
lietuvių tauta šiandien ir rytoj, vykusią Kaune 2001 gruodžio
15-ąją.
Planuojamas neišvengiamas globalizmas
Žmonijos istorijoje būta didžiulių,
pagal tuometinę sampratą, pasaulinių imperijų. Išnyko Babilono,
Persijos, Makedonijos, mongolų, ispanų, britų, rusų, Romos, nacių
ir sovietų imperijos. Vilius Bražėnas, nagrinėdamas komunizmo,
nacizmo ir globalizmo kilmę ir esmę, nurodo, kad tarp carinės
Rusijos intelektualų, inteligentų, studentų ir net aristokratų
būta salonbolševikų prie arbatos stiklinės ar degtinės taurelės
filosofuojančių apie socialistinę, komunistinę pažangą ir gerovę,
ieškančių teisybės, lygybės ir taikos. Tuo metu leninai,
trockiai ir kiti sąmokslininkai konkrečiai planavo ne tik pažangią
sistemą, bet ir būdus jai įgyvendinti.
Panašiai yra ir dabar gausu salonglobalistų, svajojančių apie
naują pasaulio santvarką kaip apie pasaulinę lygybę ir taiką,
atsirasiančią, kai ims vadovauti vieno pasaulio (vienvaldė)
vyriausybė. Pasak V.Bražėno, tie salonglobalistai nežino, kad
už jų nugarų yra konkrečiai planuojamas pasaulinės oligarchijos
valdomas vienas pasaulis. Jame neišvengiama totalitarinė sistema,
tolygi sugriuvusiai sovietinei utopijai. Tik jau pasauliniu mastu.
Ir dabar propagandininkai nesnaudžia iš Vakarų sklinda nesustabdomas
ir neišvengiamas globalizmas, atseit, pamirškite apsisprendimą,
savivaldą, pagrindines žmonių ir tautų teises. Globalistai, prariję
vieno pasaulio utopijos kabliuką, mano, kad žmogui nereikia
laikytis savo šeimos, genties, tautos ir kurti etninės kultūros,
stiprinti tautinės valstybės savivaldos.
Globalinės vienos pasaulio vyriausybės idėjos atsirado Europoje.
Dabar JAV politikos manipuliatoriai globalizmą propaguoja ir per
Tarptautinį valiutos fondą, ir per Pasaulio banką. Tarptautinė
Vakarų politika tuoj po Pirmojo pasaulinio karo suklijavo Tautų
Lygą, po Antrojo JAV globalistai įsteigė JTO, NATO ir SEATO,
o pagal Maršalo planą buvo nutarta sukurti Europos Sąjungą, tinkančią
naujajai pasaulio santvarkai, konferencijoje kalbėjo V.Bražėnas.
Tironijos portretas skaičiais
Globalizmas, žadamas pasaulinės
žmonių gerovės ir tautų lygybės principu, visuomenei yra bene
patraukliausia globalinė visuotinės taikos vizija, pastebi
V.Bražėnas pranešime Globalizacija be priedangos. Iš tiesų,
nors buvo įkurta Tautų Lyga, JTO, bet nė dienai karai pasaulyje
nenutilo. Statistika rodo, kad praėjusiame amžiuje nuo 1917
metų, nepriklausomai nuo karinių ir kitokių konfliktų, pasaulio
vyriausybės išžudė daugmaž 119,4 milijono žmonių. Iš jų 95 milijonus
nužudė marksistai, o per tarpvalstybinius ir pilietinius karus
kaudamiesi frontuose žuvo 35 milijonai. Pasak Havajų universiteto
profesoriaus R.J.Ramelio, sovietų nužudytųjų skaičius yra beveik
dvigubai didesnis negu žuvusiųjų visuose XX amžiaus karuose (35
mln. 654 tūkst.) tarpvalstybiniuose, pilietiniuose, partizaniniuose,
rezistenciniuose. Kinijoje Mao Dzedungo valdžia sunaikino 45 milijonus
žmonių.
Deja, dėl šių žudynių pasaulio visuomenė neparodė reikiamo pasipiktinimo.
Visas dėmesys pasauliniams karams, kurie nusinešė kur kas mažiau
gyvybių. Žinome genocidą, kurį vykdė sovietinės vyriausybės, nevaržomos
nei laisvų rinkimų, nei laisvos spaudos. Sovietų Sąjunga, po nerinktos
valdžios padu pamynusi per 100 tautų, iš tiesų buvo vieno pasaulio
prototipas. Todėl aišku, ko galima tikėtis iš globalistų, jeigu
jiems pavyktų sukurti pasaulinę valdžią. Popiežius Jonas Paulius
II mano, kad net didžiausia Dievo bausmė būtų balzamas palyginti
su tuo, kas ištiktų žmoniją, jei Rytų ar Vakarų materialistai
gautų pasaulinę valdžią.
Kaip siekti Lietuvos nacionalinio
saugumo?
Globalizacija yra neišvengiamas XXI
amžiaus tėkmės procesas. Kiekvienas turime suprasti jo negatyviąją
ir pozityviąją pusę, kad neišnyktume kaip tauta, teigė Rimantas
Dagys. Akcentuodamas Lietuvos narystę Europos Sąjungoje ir NATO,
jis ragino lietuvius geriau susivokti savyje ir forume aiškino
psichologinius momentus. Pasak R.Dagio, lietuvius kausto permainų
baimė ir nevykėlių kompleksas, bet ateityje atsiras žmonių pasitikėjimas
savimi, Vyriausybė ir Seimas taps populiaresni, sustiprės nacionalinis
interesas, savisaugos instinktas. Vyriausybė supras, kad reikia
remti kultūrą ir švietimą, besigrupuojančiose politinėse partijose
dominuos realūs interesai.
Pranešime Lietuvos nacionalinis saugumas ir globalizacija doc.
dr. Liliana Astra nurodė, jog Lietuvos valstybės ateitis su
daugybe naujų galimybių stiprėti kaip tautai, bet žvelgiant geopolitiškai
nėra taip paprasta, nes pasaulis tampa vis labiau integruotas,
priklausomas nuo įvairių technologijų, keičiasi ir nacionalinės
valstybių funkcijos. Ji pateikė kelis Lietuvos scenarijus, numatomus
artimiausiai ateičiai. Pirmiausia Lietuvos stojimą į Europos
Sąjungą ir NATO, kad sustiprėtų nacionalinis saugumas.
V.Bražėno nuomone, Lietuvai reikia stengtis kuo ilgiau išlikti
kandidate į ES ir NATO. Stebėdamas Vakarų geopolitinį lošimą,
jis įsitikino, kad Lietuvai būtina turėti kuo daugiau laiko pačiai
sutvirtėti, kad niekam netaptų pavaldi bet kuriuo atveju, nepriklausomai
nuo ES ir NATO narystės. Prelegentas mano, jog prieš antitautinius
globalistus bei kultūrinio marksizmo iš Vakarų ir Rytų vadeivas
geriausia barikada yra tautinė ir pilietinė dorovė. To turėtų
siekti lietuvis vienoje ir kitoje vandenyno pusėje.
Su platesne įžvalga ir didesne
atsakomybe
Civilizacijos istorijoje visuomet
svarbų vaidmenį vaidino kultūrinės tradicijos įskiepyti etiniai
principai, pareigos jausmas, darbštumas bei kiti žmogiškieji veiksniai.
Įstojus Lietuvai į Europos Sąjungą, sukils nacionalumo jausmas,
kad būtų pasiekta ekonominė gerovė, teigia prof. Alfonsas Vaišvila.
Todėl svarbu žinoti, kiek ši erdvė yra stabili ir saugi, sakė
jis ir retoriškai klausė: Ar žinome, kur eina Vakarai? Forma
aiški, o turinys? Tenka pasakyti, kad sociologinis mąstymas ir
žinojimas tai pirmiausia realybės diagnozavimas, kritinis jos
įvertinimas, žiūrėjimas į mūsų gyvenimą pro rakto skylutę
Tad
ir pastanga, kai į dabartį, juolab į ateitį, žvelgiame ne paviršutiniškai,
ne pasidavę kokių nors jėgų spaudimui ar kasdienybės rutinai,
bet remdamiesi platesne įžvalga ir didesne atsakomybe. Kiekvienas
mums rūpimas nūdienos faktas, reiškinys ar procesas turėtų būti
suvokiamas ir vertinamas kur kas platesniu kontekstu, priminė
prof. Romualdas Grigas.
Bene būdingiausias, išskirtinis nūdienos pasaulio bruožas pragmatizmas,
nenumaldomai spartinantis socialinės realybės kitimą, lemiantis
jos struktūrų nepastovumą ir globalųjį suartėjimą. Pragmatizmo
ekspansijos diktuojamą pokyčių spartėjimą, globalizmą ženklina
daugybė kitų požymių ir antrinių priežasčių, kurios toliau provokuoja
to paties pragmatizmo ekspansiją. Ypač išsiskiria universaliomis
tampančios įvairiausios technologijos bei augantis vartojimas,
komunikacijos ir informacija. Ir pats žmogus, atitrūkęs nuo jį
įpareigojančios tradicijos ir gamtos, su esmingai pasikeitusia
vertybių sistema ir net pasąmone. Regime, kaip sparčiai kinta
mus supantis pasaulis, mainosi jo dvasia.
Arvydas Juozaitis pranešime Ar esame paskutinioji lietuvių karta?
teigė, jog XX amžiuje lietuvių tautą jungė Stasio Šalkauskio trys
pamatiniai stulpai: krikščionybė, tautiškumas ir demokratiškumas.
Pasak filosofo, šiandien beliko tik vienas junginys demokratiškumas.
Tačiau tautą vienijančias šaknis jis įžvelgia dar prieš St.Šalkauskį,
pagonybėje. Tada dainos, liaudies šokiai, raudos buvo susikalbėjimo
ženklas, dialogo forma. Anot A.Juozaičio, svarbiausia šiandien
kalbėjimasis su savimi, su Vakarais, kaip dialogo galimybė.
Kai atsirado kompiuteris, išplėtota interneto sistema, informacija
pasidarė lengvai prieinama, tačiau kūryba tapo fragmentiškesnė,
stiprėja standartizacijos ir niveliacijos tendencijos, apgailestavo
prof. Vytautas Kubilius.
Jeigu moksle dingsta tautinės autentikos elementai dramos nėra.
Tačiau jei taip atsitinka mene, tai rodo itin rimtą pavojų tautai
išnykti jau vien dėl tos priežasties, kad menas kur kas labiau
nei mokslas formuoja ir palaiko tautinę savimonę ir autentiką.
Maža tauta pasauliui gali būti įdomi ir save teigti ne politika
ar ekonomika, bet kultūra, sakė prof. R.Grigas. Ne pragmatikai,
bet idealistai menininkai akumuliuoja, saugo ir perduoda kitoms
kartoms tautos idėją. Tauta ir kultūra, pagrindinė jos dedamoji
dalis menas, yra labiau suaugę negu tauta ir ekonomika. Kita
vertus, kiekvienos tautos gyvenimas taip glaudžiai susijęs su
kitų tautų gyvenimu, jog neįmanoma sukurti savo kultūros, kuri
nepriklausytų nuo bendrosios žmonijos kultūros. Anot filosofo
J.Girniaus, kultūra niekada nėra baigta. Kurdama kultūrą tauta
kuria save. Per kultūrą atsiranda tauta kaip unikali, niekur nepakartojama
žmonių bendruomenė.
Pasirinkimas
Globalistai siekia, kad tautas ir
valstybes valdytų viso pasaulio centrinė vyriausybė (demokratiškai
nerinkta). Tada jau globalizmas būtų priverstinis kosmopolitizmas,
ir kiekvienas be jokių išlygų taptume kosmopolitais. Taip konferencijoje
aiškino V.Bražėnas. Pasak prof. R.Grigo, vienas iš pagrindinių
nūdienos pasaulio bruožų supranacionalumas (virštautiškumas).
Šis bruožas objektyvus reiškinys, imanentinė socialinės evoliucijos
savybė, persmelkianti visų tautų ir kultūrų, žengiančių modernizacijos
keliu, gyvenimą. Civilizacija ir kultūra gali būti prasmingos
tik savo įvairove, invariantiškumu, kurios gimdo civilizacinę
įtampą, o civilizacijai užtikrina dar ir didesnį gyvybingumą.
Prof. R.Grigas, žvelgdamas į lietuvių tautą, jos socioetnogenezę,
pripažįsta, jog ji jau ištisas šimtmetis gyvena tarsi padidinto
seismiškumo zonoje. Tautos socialinė organizacija, jos struktūros,
valstybinę raišką įtvirtinančios institucijos nuolat keičiamos,
griaunamos viena paskui kitą sekusių ir tebesekančių drebėjimų.
Neįsitvirtinusios, naujos jau griaunamos naujausių, o į pastarąsias
visada pretenduoja dar naujesnės. Ir po nepriklausomybės atkūrimo
valstybė tebėra kelių transformacinių jėgų sandūroje, yra jų veikiama.
Apibendrintai tas jėgas profesorius įvardija taip: posovietinis
palikimas, įsišaknijęs jo bruožus atspindintis mentalitetas, persiduodantis
ir naujosioms, jau posovietinėms, struktūroms; lokalaus natūralumo
bruožų stokojantis reformizmas; valdžios diktato sukeltos savireguliacijos
slopinimas; atviro demokratinio pasaulio alsavimas ir jo diferencijuotas
poveikis; supermodernios civilizacijos grimasų veržimasis; greitėjantys
pokyčių tempai ir tarptautinė integracija, paspartintai skleidžianti
supranacionalines struktūras ir dvasią, toliau nuvertinanti išlikusį
etnokultūrinį tautos autentiškumą. Žvelgdamas į nūdienos integracinius
procesus, ypač į lietuvių tautos istorinę perspektyvą, prof. R.Grigas
pastebi, kad interesų grupių tarpusavio rungtynės negęsta, mąstančioji
inteligentija segmentuojasi, dvasines, egzistencines vertybes
išstumia grynai pragmatinės, įsitvirtina socialinės jungties bei
atsipalaidavimo surogatai: alkoholis, narkotikai, hedonistinio
pobūdžio renginiai, laikini sandoriai, fragmentiški, kaleidoskopiškai
kintantys ryšiai ir kt. Anot prof. R.Grigo, tam tikros kultūros
normatyvumo siekis turi būti jaučiamas ir skatinamas visur: pradedant
šeima ir baigiant savivaldybėmis, nuo bendrojo lavinimo mokyklos
ir aukštojo mokslo studijų. Blogiausia su žiniasklaida, kuri visad
nori likti neįsipareigojančios laisvės pozicijoje, sakė prof.
R.Grigas. Pasak V.Bražėno, jaunoji karta turi apsispręsti, ar
nori idealų padangėse arais skraidyti, ar materializmo dumblynuose
varlėmis straksėti. Mūsų vyresnioji karta turi pasirinkimą, kaip
gyventi likusius metus: ar sutrūnyti nuo neveiklos, ar sudegti
nuo darbų gimtajai žemei ir žmonijai.
Angelė Buškevičienė
© 2002 "XXI amžius"