Globalizacija ir lietuviškas tapatumas
Globalizacija ir globalumas kaip
reiškinys nėra naujas dalykas. Prisiminkime, kad to link buvo
nuolat judama. Ankstyvosios upių bei jūrų civilizacijos, Romos
imperija, krikščionybės įkvėpti europiečiai savo kultūra bei gyvenimo
būdu siekė globalizuoti, t.y. suvienyti ir valdyti (veikti) tuometinį
pasaulį. XX amžiaus pasauliniai karai irgi yra ne kas kita kaip
globališkos pasaulio raidos, joje atsiradusių prieštaravimų išraiška.
O XXI amžiuje pasaulis susijęs tokiais glaudžiais ryšiais, kad
bet koks reikšmingesnis įvykis viename Žemės rutulio gale kaip
mat atsiliepia likusioms jo dalims.
Kaip niekad sparčiai pasaulį globalizuoja informacinės technologijos.
Iki jų tą darbą sėkmingai atliko (ir atlieka) bendra rinka ir
multinacionalinis kapitalas bei tolydžio vis tobulėjančios ryšio
ir susisiekimo priemonės. Šalys, kultūros, ekonomikos ir gyvensenos
nepaliaujamai tampa vis labiau susijusios ir visuotinesnės. Dėl
to mūsų planeta vis smarkiau traukiasi. Tai sudaro sąlygas vis
intensyvesniems ir neretai vaisingesniems įvairiapusiams kultūriniams,
ekonominiams, informaciniams mainams tarp tautų bei kultūrų. Dauguma
mūsų kasdienoje praktikuojamų reiškinių ir naudojamų daiktų savo
kilme bei veikimo būdu yra globalūs, universalūs. Tik jų turinys
ar menkos dalys gali įgyti šiokių tokių tautinių, savarankiškų
bruožų.
Taigi tolydžio augantis šis bendrumas arba pasaulinis mastas yra
neišvengiamybė. Galima dar stipriau pasakyti: globalumas jau senokai
yra tapęs Vakarų kultūros lemtimi. Antai ir didžiosios mūsų laikų
(sukurtos) problemos bei klausimai savo apimtimi yra visuotiniai,
peržengiantys paskirų šalių, žemynų ribas. Skurdas, imigracija
emigracija, badas, aplinkosauga, kova prieš terorizmą, narkotikus,
ligas reikalauja bendro įvairių šalių, jų kompetentingų piliečių
pastangų sutelkimo.
Nors pasaulinio masto ir buvo nuolat siekta, tai, kad šuolaikinis
pasaulis ar bent jau industriškai, technologiškai išsivysčiusi
jo dalis turi tendenciją virsti vienu globaliu kaimu, yra ganėtinai
nauja. Tokiu kaimu, kurį gali apkeliauti kone per vieną dieną
ir dalyvauti veik visuose kiek reikšmingesniuose jo įvykiuose.
Tokiu kaimu, kuriame niekas nebesidomi nei tavo kilme, nei kreipia
dėmesį į tavo gyvenseną, papročius ar religiją. Ir tai jau nebe
sveikintina pagarba ar tolerancija, o tiesiog reikšmės ne(be)teikimas.
Tame globaliame kaime gyvenama be išskirtinių taisyklių, papročių,
gyvenimo būdo, religijos. Juo labiau be kokių nors nacionalinių
spalvų. Viskas tinka. Viskas vienodai prasminga, t. y. priklausoma
nuo to, kas ir kam suteikia prasmę. Viskas yra pasirinkta arba
atsitiktina, nelygu kaip pažiūrėsime.
Nauja ir tai, kad praranda prasmę bei reikšmę tokie giliai įsišakniję
ir gerai suvokti vaizdiniai kaip valstybės suverenitetas, tautinė
kultūra ir nepriklausoma ekonomika. Valstybių suverenitetui, tautiniam
savitumui ateityje, greičiausiai, beliks tenkintis ženklais
simboliais. Nacionalinė vėliava, nacionalinis gyvūnas, spalva
(os), tam tikri pomėgiai, folkloriniai sentimentai ir pan. yra
viskas, kas lieka užliejus pasaulį galingai globalizuojančiai
bangai. Kai kam tai kelia didžiulį nerimą, kitiems nemenką pasitenkinimą.
Užtat dabartinė globalizacija, užsimojusi visą planetą paversti
tuo vienu globaliu kaimu, daugelio suvokiama kaip esminis iššūkis
kultūrai. Jo verčiami formuluojame tokius klausimus: ar nūdienos
globalizacija pasinaudos geriausiais (visų laikų) įvairių visuomenių
bei kultūrų pasiekimais bei jų galimybėmis? ar ji virs pražūtingu
visų tų kultūrų bei visuomenių ydų bei ligų kratiniu? Globalizacijos
šalininkai ir optimistai teigiamai atsakys į pirmąjį, o jos priešininkai
ir pesimistai į antrąjį klausimą.
Lietuvos perspektyvos dabartinės globalizacijos šviesoje nėra
džiuginančios. Lietuvių tauta ir valstybė nėra vaidinusi jokio
iškilesnio vaidmens ikišioliniuose globalizacijos procesuose.
Vargu ar kitaip bus ateityje. Galimas daiktas, tai yra vienas
papildomų akstinų mūsų intelektualams iš principo neigiamai vertinti
šį reiškinį. Kitaip globalinius procesus bent jau gali svarstyti
koks nors anglas, prancūzas ar juo labiau dabartinis amerikietis.
Tačiau didžiausias nerimas mūsuose kyla regint apnykusį lietuvišką
kultūrinį tapatumą. Praeityje įvairiomis formomis kovojusi už
savo tėvų ir protėvių žemę, istorinį tautos tęstinumą, taigi už
savo tapatumą, Lietuva atsilaikė. Tačiau šiandien tautinio tapatumo
nykimas arba jo nekūrimas nauju pagrindu vėl graso lietuvių tautai
ir valstybei. Todėl, siekiant įsitvirtinti Vakarų pasaulio erdvėje,
išgyvenama baimė ir grėsmė šalies bei tautos ateičiai. Įsiliejimas
į Europos Sąjungą, NATO atneš (suaktyvins) naujus gyvensenos,
prekių bei paslaugų kokybės, jų patikimumo standartus, garantuos
mūsų visų saugumą. Be jokios abejonės, tai gali ir turi tik džiuginti.
Kyla tik vienas klausimas: kam visa tai bus, kas tuo džiaugsis?
Naujos pasaulinės tendencijos sukūrė naujo tipo žmogų imigrantą
globalistą. Matant dabartines prasidėjusio naujojo tautų kraustymosi
tendencijas, europinėms struktūroms visavertiškai priklausančioje
Lietuvoje galbūt puikiausiai reziduos didesnę gyventojų dalį sudarantys
kinai bei arabai. Juk gerai gyventi vertybiškai šiandien yra daug
svarbiau negu būti lietuviu, graiku, armėnu ir pan. Prisimintina,
kad ryškaus globalumo epochoje Romos imperijoje buvo vartojamas
nūdieną puikiai atliepiantis posakis: Kur gerai, ten ir tėvynė.
Bet kuri teritorija naujajam globalistui yra tinkama, jei tik
joje galima gerai patenkinti būtinus poreikius ir turtėti. Daugiau
nieko nereikia.
Šią nuostatą, kuri iš esmės įtvirtina visiškai paviršutinišką
gyvenseną, tiksliai nusako populiarios dainos žodžiai vienas
pasaulis vienas gyvenimas. Tokia gyvensena nekelia sau jokių
didesnių reikalavimų ar juo labiau kokios nors didesnės atsakomybės
už save ar už teritoriją, kurioje reziduoji. Pasikeitus gyvenimo
sąlygoms ar kitaip susidėjus aplinkybėms, gali pervažiuoti į bet
kurią kitą, kuo nors patrauklią teritoriją.
Vyraujant tokioms nuostatoms bei įsitikinimams, ne tik Lietuvoje,
bet ir kitose Europos šalyse susiduriame su tautinio tapatumo
problema. Tokį tapatumą pirmiausia teikia istorinis bei būtinis
tikrumas: tikėjimas, kalba, istorija, žemė. Visa tai naujajai
gyvensenai nebeteikia reikšmės (nebegalioja). Antra, tokiam tapatumui
rastis bei jam palaikyti reikalingos tam tikros bendrumą įkūnijančios
jungtys, kurių pagrindu galima gerai jaustis būnant drauge. Lietuvoje
dėl pernelyg ilgai užtęstų (nevykdomų) socialinių ir ūkinių reformų,
politikų veidmainiškumo, akivaizdaus privačių interesų dominavimo
visose srityse atėjo nuovargis, nusivylimas savimi ir nebetikėjimas
ateitimi.
Kas gali mus šiandien jungti? Nei išplitęs skurdas, nei sutrūkinėjęs
tarpusavio saitas, nei pagarbos gyvybei, tradicijoms praradimas
nėra tai, kas gali sieti. Įsivyravusi griebimo, valstybinio turto
savinimosi kultūra yra lokalinė ypatybė, kuri pakankamai gerai
įsiterpia į globalinį kontekstą jau minėtą globalistų išpažįstamą
vertybinį santykinumą. Bet kokie principai, vertybės postmoderniam
piliečiui (globalistui) apskritai yra našta, kurią vienaip ar
kitaip reikia kuo greičiau nusimesti. Laisvosios rinkos ideologų
propaguojama, itin amerikietiškai skambanti individuali sėkmė
(antisocialumas), kova už būvį siekiant išlikti, kerta tai, kas
dar išlikę. Kai turi išlikti vien tam, kad tau pasisektų, nebelieka
vietos kokiam nors bendram pamatui.
Tai neabejotinai veikia dabartinį jaunimą, kuriam svajonių žemė
nebėra Lietuva. Savo svajones, jų įgyvendinimą nemenka jaunimo
dalis jau regi kitur ten, kur geriau, arba ten, kur elementariai
gerovei susikurti prireikia mažiau pastangų ir sąnaudų. Dėl įvairių
priežasčių bei istorinių aplinkybių pati savos valstybės idėja,
deja, mūsų nėra tinkamai vidujai suvokta. Galbūt dėl to, vis labiau
slopstant folkloriniam patriotizmui, nepakankamai prigyja puiki
nauja patriotiškumo forma galimybė kurti savo valstybę. Panašėjame
į gentį, kuri jaučiasi menkavertė ir ypač nerami, kai pati turi
imtis iniciatyvos bei atsakomybės. Esam įpratinti laukti nurodymų
iš kitur (ES direktyvos, nurodymai etc.), geriausiu atveju savanoriškai
mėgdžioti kitus, jų gyvenseną, mąstyseną. Bet net ir gyvenant,
elgiantis kaip kiti, netampama tuo kitu, nepatiriama kito laimė,
nes trukdo sava patirtis, neatimama savastis.
Vienintelė tad regima atsvara sparčiai plintančioms neigiamoms
dabartinio globalumo pusėms tautinio tapatumo (mentaliteto)
stiprinimas. Jeigu norite, jo kūrimas naujai apkalbėtų ir sutartų
vertybių pagrindu. Tuomet globalizacija bus suvokiama kaip neišvengiamybė,
kurioje galima sąmoningai dalyvauti, kurios privalumais galima
ir reikia tinkamai pasinaudoti. Tačiau tam pasiekti nepakanka
intelektinio elito pastangų, visuomeninių pilietiškumo proveržių.
Reikalingas politikų indėlis: valstybinis požiūris, paieška būdų
bei priemonių, galinčių plačiai paskleisti ir įtvirtinti reikalingas
nuostatas, įsitikinimus.
Eligijus Džežulskis
© 2002 "XXI amžius"