Teisėtas karas
2001 m. spalio 5 d., dar neprasidėjus
JAV vadovaujamai karinei kampanijai prieš Afganistano talibų režimą
ir teroro tinklą Al Qaida, Niujorke, Nacionaliniame spaudos
klube, įvyko diskusijakonferencija. Pew forume, skirtame religijos
ir viešojo gyvenimo tematikai, buvo diskutuojama teisėto karo
perspektyvos klausimu. Amerikiečiai iš naujo permąstė karo doktriną
rugsėjo 11-osios įvykių ir jų padarinių kontekste, svarstė apie
karo tradicijos kilmę bei principus, apie būdus, kaip tuos principus
pritaikyti karui su terorizmu.
Šiame XXI amžiaus horizontų numeryje baigiame diskusijos apžvalgą.
Pabaiga. Pradžia 2 nr.
Prof. Jamesas Turneris Johnsonas
(tęsinys). Dėl įvairių ginklų rūšių, kuriuos naudoja Jungtinių
Amerikos Valstijų kariškiai, ir dėl apmokymų atitikimo teisėto
karo teorijai. Labai gerai prisimenu 1980-ųjų pradžios debatus,
kai pacifizmo šalininkai argumentavo prieš laivų raketų ir PGM
kaip karo ginklų panaudojimą, nes šie didina karo galimybes.
Tačiau šiandien labai džiaugiuosi, kad mes turime tokius ginklus,
ir jūs suprantate, kodėl. Tai pavyzdys, rodantis, kad JAV kariuomenė
yra pasiruošusi kariauti teisingą karą. Aš sakyčiau, kad kalbant
apie apmokymus teisingiau galvoti apie santykinai mažų grupių,
galinčių kariauti ypatingomis situacijomis, kūrimą, o ne apie
pasiruošimą milžinišką žalą darančioms didžiulėms karinėms operacijoms.
Trečia: teisėtos svetimoterystės argumentas prieš teisėtą karą.
Puiki, kandi frazė, Stanley! Bet stebėk, kas iš jos išplaukia.
Vadinasi, visa tai, kas yra bloga, yra jėga juk tokia pacifistų
pozicija. Teisėto karo tradicijoje sakoma, kad ne visa, kas yra
bloga, jau yra jėga blogos ar geros gali būti priežastys. Tam
tikromis sąlygomis viena gali būti neteisinga, o kitomis tarnauti
teisingumui.
Šiandien norėčiau nešališkai apžvelgti šiuolaikinius debatus teisėto
karo tema bei padaryti tam tikras išvadas, kad jūs geriau suprastumėte,
kaip aš mąsčiau ir kaip man kilo klausimas, ar tai, apie ką kalbame,
yra karas ar nusikalstama veikla.
Žiūrint iš moralinės pusės, nėra skirtumo, ar jėgą naudoja policija
drausmei palaikyti, ar jėga naudojama tarptautiniame kontekste
kaip karinė jėga. Apie tai labai aiškiai rašo Augustinas. Viduramžiais
buvo skirtumas tarp jėgos panaudojimo viešai ir privačiai bellum
versus duellum (lot.). Žodis bellum verčiamas kaip karas legali
veikla, tuo tarpu žodis duellum verčiamas kaip duelis dvikova
neteisėta veikla (bet koks privatus jėgos naudojimas buvo laikomas
neteisėtu). Tik asmenys, atsakingi už visuomenės gėrį arba pastarųjų
įpareigoti kiti asmenys gėriui palaikyti, galėjo teisėtai naudoti
jėgą. Jeana labai taikliai pastebėjo: tik atsakomybė už politinės
bendruomenės saugumą galėjo suteikti teisę naudoti jėgą.
Kitas dalykas, į kurį norėčiau atkreipti dėmesį iliustruodamas
jį pavyzdžiu. Praeitą vakarą savo Rutgerso universitete penkiese
kalbėjomės apie civilizacijų susidūrimo neišvengiamumą ir kitus
dalykus šia tema. Vienas iš mūsų visu smarkumu pradėjo argumentuoti,
kad mes neturime teisės mėtyti nei akmenų, nei bombų, kad kiekvienas
iš esmės yra nusidėjėlis ir dėl to nė vienas negali pirmas mesti
akmens, kad JAV yra kaltos dėl viso pasaulio skurdo ir rugsėjo
11-osios įvykiai galbūt yra suprantamas kerštas.
Šituo pavyzdžiu noriu parodyti, jog Amerikos visuomenę dar reikia
labai daug auklėti, kad ji pajėgtų atskirti prigimtinį žmogaus
netobulumą nuo sąmoningo blogio apraiškų.
Dabar leiskite man kalbėti apie karo teisėtumą. Nesunku pastebėti,
kad beveik visoje šiandieninėje diskusijoje mes stengiamės atrasti
teisėtą karo priežastį bei teisėtą ar aukščiausiąjį autoritetą.
Amerikos katalikų vyskupai tai svarstė 1983 metais ir vėliau
1993 metais. Jei žvilgtelsite į kai kuriuos to laikotarpio mano
darbus, pamatysite tas pačias pastangas.
Manau, kad tam buvo priežasčių, turint omeny, kad moderniaisiais
laikais buvo stengiamasi apgalvoti, kaip teorija ir kitos valstybės
de fakto pripažįsta visą tarptautinę tvarką bei aukščiausiąjį
autoritetą. Jei yra autoritetas, yra ir visa kita.
Klausimas apie intervenciją man priminė tai, ką labai gerai žinojo
Augustinas ir jo pasekėjai Viduramžiais ir ankstyvuoju moderniuoju
periodu: esminis dalykas šiuose svarstymuose yra autoritetas.
Esmė kiek valdžia ar asmuo (jei jis valdo autoritarinę valstybę)
tarnauja savo žmonių gerovei. Kartą tai apibrėžus, jau galima
spręsti, ar jėgos panaudojimas yra teisėtas, ar ne.
Klasikiniai svarstymai apie karo teisėtumą visada prasideda nuo
klausimo apie aukščiausią autoritetą, galintį atsakingai spręsti
apie teisėtą priežastį, apie teisingą tikslą, apie taikos atkūrimą.
Yra keturi dalykai, kuriuos aš vadinu de-antropologiniais reikalavimais.
Juos yra apibrėžęs Tomas Akvinietis. Šiuolaikiniuose svarstymuose
daug dėmesio skiriama protingiems proporcingumo reikalavimams.
Reikalaujama, kad jėgos panaudojimas atneštų daugiau gėrio nei
žalos, kad būtų galima pagrįstai tikėtis pasisekimo ir kad būtų
įsitikinta, jog jokiomis kitokiomis priemonėmis negalima pasiekti
norimo tikslo.
O kas gi kalbama apie tikslą? Pažvelkime į šių laikų svarstymus
vėl kaip pavyzdį omenyje turiu Jungtinių Valstijų katalikų vyskupus.
Kalbama apie tikslą, atitinkantį teisingą priežastį. Tačiau
Augustinas mąstė kitaip jis visuomet šiuo atveju cituojamas.
Kas yra blogis kare? Tai ne mirtys žmonių, kurie vienaip ar kitaip
vis tiek mirs.
Toliau Augustinas dėsto, kas yra bloga kare. Jis mini viešpatavimo,
valdžios geismą, keršto žiaurumą (čia pabrėžiamas ne tiek pats
kerštas, kiek jo žiaurumas), nenumaldomą priešiškumą priešui ir
kitus dalykus. Štai apie ką turėtume pagalvoti, kalbėdami apie
teisingumo atstatymą.
Baigiant leiskite atkreipti dėmesį į tai, jog šiandieniuose mūsų
svarstymuose apie teisėto karo tradiciją ir jos įtaką, mąstymo
apie JAV ar koalicijos atsaką į rugsėjo 11-osios teroristinius
aktus moralumui galima pastebėti kai kurių sutapimų su džihado
tradicija. Džihadas taip pat reikalauja teisėto autoriteto bendruomenės
lyderio (sunitams kalifo, šiitams imamo), kuris įpareigotų
veikti. Islamo bendruomenės užpuolimo atveju asmenys įpareigoti
gintis. Tačiau gynyba yra labai griežtai apribota. Šeichu save
tituluojantis Osama bin Ladenas savo elgsena prieštaravo džihado
gynybos normoms.
Džihado tradicija labai aiškiai nubrėžia gynybos veiksmų ribą.
Daugelyje tradicijų, siejamų su pranašu Mahometu, draudžiama žudyti
moteris ir vaikus. Kai kurios tradicijos nurodo ir kitas žmonių
grupes: senelius, ligonius, protinės negalios pažeistus žmones.
Visa tai galime rasti ir teisėto karo tradicijoje, ir šiuolaikinėje
karinius konfliktus reguliuojančioje tarptautinėje teisėje.
Tad šiuo požiūriu nėra priežasties kultūroms susidurti. Tačiau
tiek islamo, tiek ir teisėto karo tradicijos požiūriu rugsėjo
11-osios įvykiai buvo tikras blogis ir atsakymas į jį yra būtinas.
Ačiū!
(Plojimai.)
Prof. Hauerwasas. Ar galėčiau atsakyti?
Ramseyui sunku buvo pagrįsti teisėtą karo priežastį. Sunkumas
kyla iš liberalios politikos teorijos. Norima ne gėrio visa
valdo interesai. Augustinas buvo visiškai teisus. Devynioliktoje
knygoje jis rašo, kad visuomenė, negarbinanti teisingo Dievo,
niekada nebus teisi. Visos kitos teisingumo apraiškos bus tik
pusė teisingumo, galbūt labai iškraipyta tiesa. Tačiau liberalioje
demokratinėje visuomenėje apie tai nekalbama, nes religiją norima
padaryti privačiu reikalu.
Prof. Elshtain. Trumpai norėčiau atsakyti į Stanleyo iškeltus
klausimus.
Vienas iš jų buvo toks: kas sukelia karo žiaurumus ir ar karas
yra garbingas terminas, kuriuo galbūt galima pavadinti rugsėjo
11-osios įvykius. Jei tų dienų įvykius jūs vadinate nusikaltimu,
aš sakyčiau, kad jūs iš esmės sumenkinate jų reikšmę. Dar daugiau:
viena iš priežasčių, kodėl vartojame žodį karas, yra ta, jog mes
pripažįstame, kad bet koks atsakas į tokio masto įvykius netelpa
į šalies baudžiamosios teisės rėmus.
Nenorėčiau leisti praslysti ir kitam įdomiam bei svarbiam Stanleyo
klausimui apie tai, kaip atrodo teisinga užsienio politika, arba,
kitaip tariant, tokia užsienio politika, kurioje kreipiamas dėmesys
į teisėto karo tradiciją. Manyčiau, kad jūs turėtumėte paklausti
savęs apie matą, kurį taikote, nes tie, kurie sakosi nenaudoją
jėgos, nekariaują, dažnai nori pasirodyti esą teisesni už kitus.
Nebūtinai visi.
Galima, pavyzdžiui, skelbti embargą uždrausti tam tikrus veiksmus.
Tačiau ar įmanoma uždrausti tai, kas būtina gyvenimui? Ar dėl
būtinų vaistų ar maisto stokos nemiršta žmonės? Jūs turėtumėte
klausti apie tai.
Stanleys taip pat klausė, kaip suprasti ramybės palinkėjimą bažnyčioje,
jei tikintieji pritaria teisėtam karui. Šis gestas reiškia, kad
susirinko žmonės, besidalijantys savo tikėjimu taikiai gyvenanti
bendruomenė.
Manau, kad, kalbėdami ne tik apie sudėtingų pliuralistinių visuomenių
kasdieninę rutiną, mes suprantame, jog visiškos taikos pasiekti
neįmanoma.
Davidas Sapersteinas. Leiskite man užduoti klausimą apie
terorizmą, tiksliau apie teisėtas kovos su terorizmu priemones.
Daugelis jūsų aptartų nuostatų galioja valstybei kovojant su valstybe,
kai jos abi turi savo armijas. Terorizmas yra visai kas kita.
Valstybė kartais pritaria teroristams, dažnai bendrininkauja,
taip pat dažnai prieštarauja.
Labai dažnai teroristai gyvena kartu su civiliais ir gyvenimo
būdu nesiskiria nuo jų. Civilių bendruomenė gali juos remti, gali
bendradarbiauti su jais ar jiems nepritarti. Dažnai jie nežino,
kas vyksta artimiausio kaimyno kieme. Kaip jums pavyks parinkti
teisingas priemones, apie kurias šiandien kalbėjote, kovojant
su taikiniais, kurie tikslingai dislokuoti pačiuose civilių gyvenviečių
tankumynuose?
Prof. Johnsonas. Pirmiausia norėčiau pastebėti, kad jūsų
prielaida truputį klaidinga. Jūs laikote terorizmą unikalia šių
laikų problema. Tačiau ir X amžiuje daugelis Bažnyčios susirinkimų
Vakaruose svarstė Dievo taikos klausimą. Ir tais laikais šlaistėsi
plėšikai, privačiai naudojo jėgą prieš miestiečius ir maldininkus,
valstiečių žemėse terorizavo žmones. Šie banditai puldinėdavo
žmones ne tik norėdami turėti naudos, bet geisdami valdyti, galima
sakyti, terorizuoti užpultuosius.
Taigi tradicija, apie kurią kalbame mes su Jeana, siekia senus
laikus. Istorijos eigoje kilo poreikis jėgos panaudojimo teisę
atiduoti spręsti asmeniui ar asmenų grupei, atsakingai už politinės
bendruomenės saugumą, bei reikalavimas, kad taikūs žmonės nebūtų
tikslingai paverčiami jėgos taikiniais.
Atsakydamas į klausimą dėl priemonių parinkimo, turėčiau atkreipti
dėmesį, kad jėgos priemonės neturi būti naudojamos masiškai. Jos
turi būti parenkamos tokios, kad kuo mažiau pakenktų civiliams
gyventojams. Gausiai civilių apgyvendintose vietovėse taikiniai
turėtų būti bombarduojami labai taikliais ginklais, ten turėtų
būti siunčiama mažų grupių sausumos kariuomenė.
Prof. Hauerwasas. Ramseys argumentavo, kad Vietname naudota
maoistų strategija buvo tokia: jei civilis žuvo, jis pats ir buvo
kaltas. Manau, kad ir dabar taip gali būti mąstoma. Teisi Jeana
sakydama, kad labai sunku apsaugoti taikius gyventojus.
Prof. Johnsonas. Leiskite pastebėti, kad Walzeris yra teisus
teigdamas, jog kare galioja ne tik įsipareigojimas tikslingai
netaikyti į civilius, bet ir įsipareigojimas kuo labiau sumažinti
daromą žalą.
Prof. Elshtain. Davidai, šiais laikais patenkama į daugybę
skirtingų situacijų. Viena iš jų susiduriama su asmenimis, kurie
pasiruošę kenkti, kurie maišosi civilių bendruomenėje ir pastebimi
tik tuomet, kai iškyla aikštėn jų baisūs darbai.
Tačiau kitas jūsų pavyzdys, manau, nelabai siejasi su karo teisėtumo
tema. Kalbama apie režimą, sąmoningai palaikantį, kurstantį teroristus
ir veikiantį teroristų tinkle slaptu susitarimu. Šiuo atveju nedaroma
skirtumo tarp režimo ir tų, kurie užsiima terorizmu. Jie sudaro
visumą ir žudo visus iš eilės, nekreipdami dėmesio į taikius gyventojus.
Po rugsėjo 11-osios įvykių girdėjau keletą žmonių, sakančių: Nesuprantu,
koks buvo jų tikslas. Teroristai pasiekė savo. Jų tikslas buvo
nužudyti kuo daugiau žmonių. Tad ir diskusija apie tai, jog veiksmas
vyksta įprastuose politikos rėmuose, būtų absurdiška.
P. James Standishas. Teisėto karo teorija skamba gražiai,
labai šaunūs jos principai, tačiau jie labai lankstūs. Galvodami
apie Pirmąjį pasaulinį karą prisimename, jog abiejose pusėse kariavo
įvairių tautybių krikščionys, naudodamiesi kunigų palaimintais
ginklais ir t.t. Tad norėčiau paklausti, ar teisėto karo teorijos
principus iš esmės įmanoma pritaikyti gynybai realiame pasaulyje?
Ar nėra jokio pavojaus, kad šių principų taikymas virs neklystančio
Dievo sankcionuotu karu? Prisiminiau Bobo Dylano dainą, kurioje
yra tokie žodžiai: Su Dievu mano pusėje. Ar teisėto karo teorija
neverčia taip mąstyti?
Prof. Elshtain. Čia gali kilti minčių ir apie kryžiuočius,
kurie, sakralizuodami jėgos panaudojimą ir netgi paversdami visa
tai normatyviu gėriu, be saiko puldinėjo. Todėl ir norėčiau atkreipti
dėmesį į tai, jog stipriausias argumentas prieš kryžiuočius yra
teisėto karo teorija.
Tiesa, ką kalbate apie tai, kad žmonės, vadinantys save krikščionimis,
dažnai elgiasi labai blogai. Mes tai svartėme kalbėdami apie teisėtą
karą ir pacifizmą.
Prof. Johnsonas. Jeigu peržvelgsite debatus apie jėgos panaudojimą
Pirmajame pasauliniame kare, jūs nerasite jokių užuominų apie
teisėtą karą. Visa tai, ką paminėjote, yra išdava to, kas atsitinka,
kai apie teisėtą karą negalvojama.
Iš tikrųjų buvo laikotarpis, kai moralistai krikščionys ir nekrikščionys
visiškai nesvarstė šios problemos. Apie teisėtą karą buvo kalbama
tarptautinės teisės filosofijoje ir prigimtiniame įstatyme. Mūsų
draugas ir mano buvęs mokytojas Paulas Ramseys pirmasis pradėjo
apie tai kalbėti. Dabar mes negalėtume pasiteisinti, jeigu apie
tai tylėtume.
P. Rogersas. Ar teisėto karo teorijoje numatyti kriterijai,
pagal kuriuos politikai galėtų pasitikrinti, ar jie laikosi teisėto
karo principų?
Prof. Elshtain. Teisėto karo teorija vystėsi nepažeisdama
etinės filosofijos. Grubiai galėtume pasakyti, kad yra tam tikros
gairės, į kurias kiekvienas turi orientuotis klausdamas savęs,
ar jis laikosi teisėto karo principų, ar ne.
Tai nėra konsekvencionalistinė teorija, tačiau tu esi įpareigotas
galvoti apie galimus padarinius ir klausti, ar pasaulis po ribotos
jėgos panaudojimo taps teisingesnis, taikesnis už dabar esantį.
Aš visiškai sutinku su Jimu. Reikia apie tai kalbėti, kreipti
žmonių dėmesį į šią problemą, ginčytis.
Prof. Johnsonas. Melissa, manau, kad jūsų klausimas siejasi
su klausimu apie instituciją. Visiems kalbant aš galvojau apie
tai, jog JAV kariuomenėje reikalaujama, kad generolo patarėjas
teisės klausimais ekspertuotų visus naujų ginklų pasiūlymus ir
nuspręstų, ar tie ginklai atitinka karo įstatymų bei JAV įstatymų
reikalavimus. Tačiau nieko panašaus nereikalaujama iš kariuomenės
kapeliono. Neprašoma, kad kapelionas ar etikos specialistų komisija
atliktų tą patį darbą, patikrintų, ar nauji ginklai atitinka
moralės reikalavimus.
P. Hillelis Fradkinas. Norėčiau grįžti prie Davido Sapersteino
klausimo apie tokią situaciją, kai kariaujantieji slepiasi tarp
taikių gyventojų. Manau, kad dabartinėje situacijoje (turint omenyje
daugybę aplinkybių) bus dar sunkiau atskirti karius nuo civilių.
Kaip supratau iš jūsų ankstesnių atsakymų, šį kartą, pasitelkiant
į pagalbą labai taiklias karo priemones, bus dedamos didelės pastangos
išvengti šalutinių padarinių,. Tačiau manau, kad šalies valdžia
pasirenka tokias priemones ne tik dėl to, kad kuo mažiau pakenktų
civiliams, bet dar ir todėl, kad jos yra tobulesnės.
Prof. Johnsonas. Prieš ateidamas čionai šiandien rytą žiūrėjau
laidą Today. Joje dalyvavo generolas McCaffreys, laidos konsultantas,
ir kalbėjo apie trejų metų kampaniją.
Pirmiausia norėčiau pasakyti, kad labai greitai pamatysime, kaip
klostysis įvykiai. Esu giliai įsitikinęs, kad operacija pavyks
ir kad pavyks geriau nei bet kada, kadangi laikui bėgant protas
tobulėja. Tačiau iš tikrųjų rezultatas priklausys nuo galimybių.
Dabar negaliu pasakyti, kaip visa klostysis. Vieno mes jau galime
tikėtis, kai tik jėga bus pradėta naudoti, beje, jei tikėsime
laikraščio New York Times žiniomis, ji jau pradėta naudoti:
talibų judėjimas pradės skaldytis, nes nebeliks intereso, vienijančio
judėjimo narius.
Galutinis rezultatas gali būti toks: žymios teroristų grupės gali
išsislapstyti po kalnus arba susitelkti tam tikroje vietoje, tuomet
prieš juos bus panaudota stipresnė karinė jėga. Tačiau teisingiausia
būtų pasakyti, jog aš dar nežinau, kaip klostysis įvykiai.
P. Rogersas. Ačiū visiems, kad šiandien atėjote į konferenciją.
Deja, mūsų laikas jau baigėsi. Dėkoju visiems kalbėtojams. (Plojimai.)
Pabaiga
© 2002 "XXI amžius"