ES plėtra iškėlė milžiniškos
Sąjungos valdymo klausimą
Po dešimtmečio nepasitikėjimo
ir abejonių savimi 2002ieji buvo įsimintini Europos Sąjungai
sklandžiu bendrosios valiutos euro įsivedimu pirmąją Naujųjų
metų dieną prasidėję metai baigėsi istoriniu susitarimu dėl naujųjų
narių priėmimo 2004 metais. Tačiau didžiulis Europos šuolis į
priekį reiškia ir šuolį į nežinią. Ateinančius metus penkiolika
narių Sąjunga praleis mėgindama išsiaiškinti, kaip ji funkcionuos,
kai prie stalo sėdės 25 ar daugiau valstybių atstovai.
Po plėtros dabar bus imtasi Sąjungos valdymo. Plėtra yra neįsivaizduojama
be valdymo reformos, penktadienio vakarą, nusprendus atsiverti
dešimčiai naujųjų valstybių daugiausia iš Rytų Europos, pareiškė
Vokietijos federalinis kancleris Gerhardas Šrioderis. Tiesa, tai
lengviau pasakyti negu padaryti.
Gimė nauja Europa, penktadienį pasibaigus Kopenhagos susitikimui
paskelbė Danijos ministras pirmininkas Andersas Fogas Rasmusenas.
Jis sakė, kad ES vadovai užvertė vieną tamsiausių ir kruviniausių
puslapių Europos istorijoje. Europa išskleidė sparnus į laisvę,
klestėjimą ir taiką. Tai tikrai didinga akimirka Europos Sąjungai,
kalbėjo premjeras. Vokietijos užsienio reikalų ministras Joška
Fišeris sakė, kad tai neabejotinai šaltojo karo pabaiga. Susitikimas
buvo dramatiškas ir istorinis. Tai buvo nepaprastas viršūnių susitikimas,
pažymėjo Didžiosios Britanijos ministras pirmininkas Tonis Bleiras.
ES naujokės džiaugėsi savo naryste, kaip daugelio dešimtmečių
svajonių kulminacija. Pagaliau mūsų žmonės nusimetė Jaltos grandines,
pareiškė Lenkijos ministras pirmininkas L.Mileris.
ES galiausiai pavyko įtikinti kandidates pasiūlius nemažai finansinių
privalumų ir padidinus pradinį 40,4 milijardo eurų žemės ūkio
subsidijų ir paramos paketą. Lenkija užsitikrino papildomus 108
milijonus eurų griežtesnėms pasienio kontrolės priemonėms, Europos
Sąjunga taip pat pakeitė Lenkijos pieno kvotas ir padidino finansavimą
ūkininkams. Čekija gavo papildomus 100 milijonų eurų. Visos kitos
valstybės gavo mažesnes pinigų sumas.
Dabar Kopenhagos susitarimą turės ratifikuoti parlamentai daugelyje
valstybių kandidačių ir 15 dabartinių ES narių. ES vadovai nutarė,
kad kiek labiau atsilikusios Bulgarija ir Rumunija į ES bus pakviestos
2007 metais.
Po vadovų sprendimo Kopenhagoje ES narių skaičius išaugs iki 25,
o gyventojų skaičius padidės 20 procentų iki 450 milijonų, bus
sukurta ekonominė milžinė, galėsianti konkuruoti su JAV.
ES lyderiams per praėjusius penkerius metus dukart nepavyko reformuoti
savo sudėtingų institucijų, siekiant prieš planuojamą plėtrą supaprastinti
sprendimų priėmimo mechanizmą, padidinti ekonominę integraciją
ir tarptautinėje arenoje kalbėti vienu balsu.
Galbūt prieštaringiausią sprendimą Kopenhagos viršūnių susitikimo
dalyviai priėmė nusprendę pradėti stojimo derybas su Turkija,
jei ši iki 2004 metų pasieks esminės pažangos žmogaus teisių apsaugos
ir demokratijos srityje. Atitinkamai ES lyderiai netiesiogiai
davė suprasti, kad po dešimtmečio ar panašiai ES gali ribotis
su tokiomis valstybėmis kaip Iranas, Irakas ir Sirija.
2003ieji suteiks galbūt paskutinę progą supaprastinti ES valdymą,
nes to nepadarius ją gali ištikti visų didžiųjų imperijų pradedant
senovės Graikija ir Roma ir baigiant XIX amžiaus kolonijinėmis
valstybėmis bei buvusia Sovietų Sąjunga likimas.
Išeitį turi pasiūlyti buvusio Prancūzijos prezidento Valeri Žiskar
d'Esteno vadovaujamas Konventas, iki birželio mėnesio ketinantis
pateikti išsiplėtusios ES konstitucijos projektą. Tačiau tik laikas
parodys, ar 105 narių forumas pajėgs prieiti prie bendros nuomonės
dėl radikalaus ES struktūrų reformos ir ar ES narės sutiks su
atitinkamais siūlymais, ar sušvelnins juos per tarpvyriausybines
derybas.
Didžiuosius ES projektus bendrosios valiutos įsivedimą nuo Lisabonos
iki Helsinkio ir šaltojo karo žaizdų išgydymą praeityje dažnai
temdė nesutarimai dėl biudžeto formavimo, paramos žemės ūkiui
reformos ir santykių su Iraku.
Taip pat ir Konvente ryškiai jaučiamos skirtingos srovės.
Dauguma dabartinių narių, pirmiausia tos, kurios įsivedė eurą,
yra už glaudesnę integraciją ir nori, kad daugiau sprendimų būtų
priimama balsų dauguma. Garsiai savo interesus ginanti mažuma
su Didžiąja Britanija priešakyje reikalauja, kad nacionalinių
šalių vyriausybės išsaugotų savo įgaliojimus ir galėtų vetuoti
svarbius sprendimus.
Mažosios valstybės narės stoja už federalinę ES, kurioje stipri
Europos Komisija gintų bendrus interesus ir užkirstų kelią didžiųjų
narių diktatūrai. Dauguma didžiųjų valstybių savo ruožtu geidžia
didesnės įtakos, kuri atitiktų jų ekonominę ir karinę galią.
Iš dešimties valstybių, kurios į ES įsilies 2004 metų gegužės
1 dieną, devynios yra mažylės, kai tuo tarpu beveik 40 mln.
gyventojų turinti Lenkija laiko save lygiaverte Prancūzijai, Ispanijai
ar Italijai.
ES sutartyse įtvirtintą valstybių narių lygybės principą vis sunkiau
derinti su skirtinga jų ekonomine gerove ir skirtingo dydžio ginkluotosiomis
pajėgomis. Pastaruoju metu ES integracijos iniciatorių vaidmenį
susigrąžinusios Vokietija ir Prancūzija siekia įveikti šiuos prieštaravimus
ir sausį, minėdamos Vokietijos ir Prancūzijos draugystės sutarties
pasirašymo 40 metų sukaktį, ketina pateikti savo bendrus pasiūlymus.
Daugelis organizacinių sunkumų kyla dėl ES dydžio ir vis didėjančios
įvairovės. ES lyderių grupinė nuotrauka, anksčiau primindavusi
kompaktišką futbolo komandą, dabar labiau primena universiteto
absolventų susitikimą.
Didžiosios Britanijos premjeras Tonis Bleiras po Kopenhagos konferencijos
pasakė, jog padidėjusi ES bus fundamentaliai kitokia Europa.
Dauguma naujųjų narių pritaria britiškajai Europos perspektyvai,
kad ji turėtų būti susivienijusių ir suvereniai bendradarbiaujančių
tautų sąjunga. Glaudesnės integracijos šalininkai seniai kaltina
Didžiąją Britaniją ir kitas valstybes siekiant plėtros egoistiniais
tikslais, tikintis paversti ES tik laisvosios prekybos zona.
V.Ž. d'Eestenas lapkričio mėnesį spaudai pareiškė, jog tie, kas
pritaria musulmoniškosios Turkijos integracijai į Europą, yra
Europos priešininkai. Dar visai neseniai Briuselio pareigūnai
patyliukais kalbėjo: Turkijai reikėtų mandagiai pasakyti, kad
ji niekada netaps ES nare. Klausimą reikėtų kelti taip: ne kokia
Turkija gali įstoti į Sąjungą, bet kokia Sąjunga gali integruoti
Turkiją, sakė vienas diplomatas.
Geopolitika ir stiprus JAV spaudimas viską pakeitė. Atsižvelgdami
į rugsėjo 11osios teroro išpuolius prieš JAV ir turėdami omenyje
galimą karą su Iraku, ES lyderiai dabar nusprendė, jog su modernia
musulmoniška demokratija reikia palaikyti draugiškus santykius.
Savo padarė ir daug europiečių suerzinęs, tačiau aktyvus JAV prezidento
Džordžo Bušo įsikišimas.
Tačiau atsakymas į klausimą, kokia turėtų tapti ES, kad sugebėtų
integruoti 68 mln. turkų, kurių pajamos tesudaro 20 proc. europiečių
pajamų, dar nėra žinomas. Jaučiamės apsvaigę, sakė vienos ES
narės užsienio reikalų ministras, prašęs neskelbti jo pavardės.
Yra taip, lyg ES būtų pradėjusi leistis nuo kalno rogutėmis
ir staiga supratusi, kad sustoti nebeįmanoma.
© 2002 "XXI amžius"