Bažnyčia susiduria su iššūkiais:
vakar tarybinėje sistemoje,
šiandien laisvų nuomonių rinkoje
Dr. HansoFrydricho Fišerio
pranešimas
parodos Kryžių šalyje atidarymo Frankfurte proga
2009 m. Lietuva švęs tūkstantmečio
jubiliejų.
1009 m. Lietuva pirmą kartą paminėta Kvedlinburgo analuose ryšium
su šv. Brunono iš Kverfurto kankinyste. Lietuva buvo paskutinioji
Europos šalis, 1387 m. priėmusi krikščionybę. Vakarų krikščionybės
priėmimas pakreipė šalį pilnos pokyčių Vakarų kultūros bei jos
vertybių istorijos keliu.
Lietuva dažnai vadinama kryžių šalimi. Daugybė kryžių pakelėse
žuvusiems caro ir sovietų okupacijos metu, tremtyje Sibire ir
Vidurinėje Azijoje, kovoje prieš sovietų okupantus nužudytiems
partizanams, kryžių kalneliai, tokie kaip prie Šiaulių, yra neginčijamas
įrodymas to, kad Lietuva šį atributą pasirinko neatsitiktinai.
Lietuva yra neatskiriama Europos ir kartu vakarietiškosios kultūros
bei istorijos sudedamoji dalis. To ir patys lietuviai visuomet
troško. Lietuvos Didžiojo kunigaikščio, o vėliau Lenkijos karaliaus
Vladislovo Jogailos pasirinkimas buvo politinis apsisprendimas
už Europą ir kartu žingsnis prieš Bizantiją ir Maskvą. Aš manau,
kad šiandien turėtume prisiminti šį faktą, kadangi rusams, o ypač
sovietams okupavus Lietuvą, jis buvo ištrintas iš daugelio Vidurio
ir Vakarų Europos gyventojų atminties. Sovietų okupacija Lietuvai
buvo skausmingos istorijos metai. Apie tai daugiau informacijos
galėtų suteikti tokios asmenybės kaip arkivyskupas Sigitas Tamkevičius
arba vyskupas Jonas Kauneckas, kurie buvo komiteto tikinčiųjų
teisėms ginti septyniasdešimtaisiais metais Lietuvoje steigėjai.
Kokį vaidmenį atlieka Bažnyčia šiandien demokratinėje Lietuvoje?
Reikėtų paklausti konkrečiau: kokį vaidmenį Lietuvos Bažnyčia
turėtų vaidinti naujos, demokratiškos Lietuvos struktūrose?
Nuo tam tikro atsakymo į šį provokuojantį klausimą labai priklauso
tolimesnis Bažnyčios likimas ne tik Lietuvoje, bet ir visose pokomunistinėse
šalyse.
Kalbama apie valstybes, kurios tik neseniai pradėjo atkurti demokratinę
visuomenę. Pokomunistinės šalys, tokios kaip Lietuva, dar pieš
dvylika metų nebūtų galėjusios iš viso įsivaizduoti, kaip atrodo
gyvenimas demokratinėje visuomenėje ir kaip jį reikia tvarkyti.
Pagaliau komunistinė sistema įveikta. To troško šios sistemos
užvaldytų kraštų žmonės. Iš kitos pusės, komunistinės sistemos
žlugimas užklupo joje gyvenančiuosius visiškai netikėtai, ypač
sugebėjimo ir pasiruošimo perimti atsakomybę bei vadovaujamas
pozicijas visuomeniniame ir politiniame gyvenime klausimais.
Išimtis šiuo atveju tikriausiai buvo tik Lenkija ir Čekija, kur
daug anksčiau nei kaimyninėse šalyse kuriantis opozicijos grupėms
liko vietos ir mintims apie demokratinės visuomenės alternatyvą.
Ir šiandien Lietuvos bei kitų pokomunistinių kraštų žmonėms daugybę
rūpesčių, nerimą ir baimę tebekelia demokratijos klausimai ir
globalizacijos problema. Pirminė euforija dėl atgautos nepriklausomybės
labai greitai atslūgo, ir jos vietą užėmė nejaukaus pabudimo,
jei ne rezignacijos ir beviltiško pasimetimo, jausmas. Nemažai
Lietuvos, kaip ir kitų pokomunistinių kraštų, žmonių jaučiasi
apgauti matydami nepriklausomybės vaisius, kadangi yra per silpni
išlaikyti laisvės ir demokratijos išbandymus.
Šis jausmas neaplenkė ir Bažnyčios. Kita vertus, dauguma žmonių
ja pasitiki. Būtent Bažnyčia yra tapusi paskutiniu prieglobsčiu
daugeliui tų, kurie jaučiasi apgauti, nes nebegali dalintis su
kitais permainų vaisiais. Jie gali ko nors tikėtis vien tik iš
Bažnyčios.
Kaip pati Bažnyčia reaguoja į tokius lūkesčius? Ar ji jaučia,
kad dabar priimami ne tik neatšaukiami politiniai sprendimai dėl
šalies, bet ir Bažnyčios ateities, su jos vieta ir reikšme visuomenėje
susiję sprendimai? Labai gaila, bet man atrodo, kad Lietuvos Bažnyčia
(lygiai kaip ir kitų pokomunistinių kraštų) šių sunkių išbandymų
metu jaučiasi pasimetusi ir bejėgė. Dažniausiai ji griebiasi tokių
sprendimų, prie kokių buvo pripratusi pasipriešinimo prieš komunizmą
laikais. Bet tokie sprendimai nebeatitinka šių dienų reikalavimų.
Šiandien naujai besiformuojanti Lietuvos visuomenė nebesivadovauja
krikščioniškais idealais ir net katalikiško socialinio auklėjimo
principais. Siauras kai kurių vyskupų akiratis dar labiau apsunkina
jau ir taip nelengvą padėtį. Belieka tikėtis, kad paskyrus tris
naujus vyskupus kas nors keisis, ir Vyskupų Konferencija reaguos
į laiko iššūkius.
Šiandieninėje Lietuvoje, kaip ir kituose pokomunistiniuose kraštuose,
galima pastebėti vis didėjančius pozicijų ir pažiūrų skirtumus
visuomeninės santvarkos bei pasaulėžiūros klausimais. Ir Lietuvoje
tarybiniais laikais didelė dalis gyventojų užaugo be religijos.
Jie priprato prie gyvenimo be religijos.
Dabar galima pastebėti, kad ten, kur Bažnyčia ne tik bando atlikti
svarbų vaidmenį visuomeniniame gyvenime, bet ir stengiasi atgauti
buvusią bažnytinę nuosavybę bei daryti įtaką visuomeniniam gyvenimui,
aiškiai kenkiama Bažnyčios autoritetui ir įtakai. Todėl Lietuvos
Bažnyčia iš tiesos saugotojos ir valdytojos turėtų tapti atsakinga
bendražyge kelyje į ateitį. Daugelio žmonių jau nebedomina senų
tradicijų išsaugojimas, bet jie nori rasti atsakymą į klausimą,
kaip turėtų gyventi naujomis sąlygomis ir kaip jie gali sau bei
savo šeimoms sukurti geresnę ateitį.
Lietuvos Bažnyčia jau dešimt metų visose sociologinėse apklausose
užima ypač aukštą vietą. Tam yra daug priežasčių. Krikščionybė
yra protėvių religija. Sovietų okupacijos laikais Bažnyčia buvo
tautinio ir kultūrinio Lietuvos identiteto saugotoja. Taigi dauguma
lietuvių jaučiasi katalikai: esu lietuvis, krikštytas, Kūčių vakarą
valgau silkę ir tradicinius patiekalus, per Velykas dažau kiaušinius.
Aš laikausi katalikiškų papročių, vadinasi, esu katalikas.
Susidaro įspūdis, kad šiandien save laikančių intelektualais yra
daug tokių katalikų. Toks netikras Bažnyčios ir tautos identifikavimas
privedė prie to, kad daugelis lietuvių pervertino savo neva krikščioniškas
šaknis ir savo buvimą krikščionimis. Kita vertus, tai privedė
prie to, kad nemažai kunigų ir hierarchų stipriai pervertina lietuvių
palankumą Bažnyčiai, taip pat ir tikrąjį savo ganomosios kaimenės
dydį. Sociologinių apklausų skaičiais išreikštas Bažnyčios populiarumas
priveda prie klaidingų vertinimų. Lietuvoje Bažnyčia populiari
dėl to, kad jai nereikia įsipareigoti. Ji beveik niekad nesikiša
į politinį gyvenimą. Ji praktiškai neturi jokios įtakos daugumai
tikrai labai svarbiuose politiniuose sprendimuose, liečiančiuose
žmonių gyvenimą. Todėl esu tvirtai įsitikinęs: labai greitai paaiškėtų,
jei Bažnyčia pabandytų pasinaudoti savo autoritetu tarpininkaudama
visuomeniniuose klausimuose iš Bažnyčios pozicijų, tik nežymi
dabartinės Lietuvos visuomenės dalis vadovaujasi krikščioniškosiomis
vertybėmis ir palaiko atitinkamą Katalikų Bažnyčios visuomeninįpolitinį
tarpininkavimą.
Be to, už šio dviprasmiško palaikymo slypi gili vidinė antipatija
(nenoriu sakyti neapykanta) Bažnyčiai tam tikruose Lietuvos politinio
elito sluoksniuose. Pavyzdžiui, 1995 metais šaliai vadovavusi
LDDP pasistengė apriboti Bažnyčios teisę į komunistiniais laikais
iš jos atimtą nuosavybę, ir įprastine demagogiška maniera dar
apkaltino ją, esą katalikai bando katalikybę padaryti valstybine
religija. Be to, buvo stengiamasi uždrausti kariuomenės sielovadą
bei tikybos pamokas mokyklose. Abiem atvejais reikėjo valstybės
Prezidento įsikišimo, kad šios katalikus žeidžiančios formuluotės
būtų pašalintos iš įstatymo projektų.
Su komunizmo žlugimu nesibaigė Bažnyčios izoliacija. Izoliacijos
metai padarė savo: katalikai negalėjo užimti svarbių postų ir
funkcijų visuomenės gyvenime, jie neišmoko lobistinių būdų savo
teisėtiems interesams ginti. Bažnyčios, kaip žmonių teisių gynėjos
ir saugotojos, vaidmenį labai greitai uzurpavo valstybė ir naujai
susikūrusios politinės partijos. Gerokai viešojo gyvenimo daugumą
viršijančios asmenybės politikai ir intelektualai kurios 70ųjų
ir 80ųjų disidentų judėjimuose nesuvaidino jokio vaidmens, bandė
ir dar tebebando sumenkinti tų disidentinių judėjimų reikšmę,
kartu ir Bažnyčios vaidmenį kovojant už žmogaus teises ir nacionalinio
identiteto išsaugojimą.
Kita vertus, situaciją komplikuoja dar ir tai, kad intelektualų
dauguma tarybiniais laikais ieškojo kompromisų su tuometiniu režimu
ir bijojo dalyvauti disidentiniuose judėjimuose, idant neprarastų
savo mažų privilegijų, kurias buvo gavę už nuolaidžiavimus. Fatalus
lietuvių intelektualų daugumos apsirūpinimo mentalitetas ir tikrų
kontaktų su Bažnyčia baimė veda prie to, kad dauguma katalikų
elgiasi atstumiančiai arba net paniekinančiai tokios rūšies intelektualaus
gyvenimo atžvilgiu. Apgailėtinas Viso to rezultatas katalikai
ir Bažnyčia labai retai ir silpnai įsijungia į viešas diskusijas
formuojant lietuvių sąmonę.
Nors daugelis Sąjūdžio vadovų ir rodė nemažai simpatijų Bažnyčiai,
kadangi joje įžvelgė savo bendražygį atsinaujinusioje kovoje prieš
neokomunistų veržimąsi, vis dėlto jie neieškojo su ja tikro dialogo,
kai reikėjo spręsti esminius klausimus, susijusius su visuomenės
gyvenimo atnaujinimu. Nereikia stebėtis ir tuo, kad tik nedaugelis
Sąjūdžio vadų nepriklausė sovietų inteligentijai. Šios sovietinės
inteligentijos dauguma bet kokiu atveju nebuvo linkusi visuomeniniame
dialoge akceptuoti krikščioniškos pozicijos.
Sunkinanti aplinkybė yra dar ir ta, kad dažnai asmenybės, atstovaujančios
katalikiškai pozicijai, visą savo dėmesį koncentruodavo į antraeilius
klausimus ir dar labiau sustiprindavo susidariusią nuomonę, jog
Bažnyčia užsiima tik antraeilėmis ir šalutinėmis problemomis.
Visa tai visuomenę paskatino susidaryti tokį Bažnyčios įvaizdį:
ji tapo institucija, kuri visą laiką stengiasi pasukti istorijos
ratą atgal.
Be to, Lietuvos Bažnyčia pirmaisiais metais po komunizmo žlugimo
turėjo mažai charizmatinių ir politikoje nusimanančių asmenybių.
Tuometinė bažnytinė hierarchija buvo pernelyg konservatyvi ir
su nepasitikėjimu žvelgė į pasikeitimus. Vienintelis kardinolas
Sladkevičius mėgavosi visuotiniu ir neribotu pripažinimu bei įvertinimu.
Bet šis tikrai pamaldus žmogus netgi nesirūpino užimti svarbių
pozicijų visuomeniniame ir politiniame Lietuvos gyvenime. Kai
1993 m. jis praktiškai pasitraukė iš viešojo gyvenimo, nė vienas
iš tuometinių hierarchų nebuvo pasiruošęs perimti jo vaidmens.
Tik praėjus keleriems metams naujasis Vilniaus arkivyskupas Audrys
Juozas Bačkis atsargiai pabandė perimti jo vaidmenį ir kartais
buvo lydimas aiškiai juntamų įsibaiminusių vyskupų žvilgsnių.
Prie to prisidėjo dar viena problema: iš tiesų net negalima kalbėti
apie lietuvių visuomenę. Man susidarė įspūdis, kad Lietuvos visuomenė
susideda iš daugybės atskirų segmentų (kultūros, mokslo, ekonomikos,
politikos, Bažnyčios, sporto, žemės ūkio, jaunimo), kurių kiekvienas
gyvena savo gyvenimą, beveik neturi jokių tarpusavio ryšių ir
jų neieško. Šis teiginys, deja, galioja ir Lietuvos Bažnyčiai
bei daugumai jos vyskupų. Labai gaila, kad Lietuvos Bažnyčia neturi
įstaigų, panašių į katalikų akademijas Vokietijoje, kuriose galėtų
vykti gyvenimiškai svarbūs dialogai tarp Bažnyčios ir visuomenės
ir kurios būtų visuotinai pripažįstamos. Todėl aš su keletu jaunų
kunigų iš Vilniaus nutariau įkurti Šv. Pilypo Neri oratoriją,
kurios vienas pagrindinių uždavinių būtų tokios akademijos Vilniuje
įsteigimas.
Baigdamas, deja, turiu konstatuoti, kad šiandieninei Lietuvai
nepaprastai reikšmingais 19881993 metais, kai tik formavosi viešoji
nuomonė ir buvo naujai apibrėžiami visuomenės interesai, Bažnyčios
balso nebuvo girdėti. Lietuvos Bažnyčios vadovai tuomet mieliau
pasirinko tylinčio, niekur nesikišančio stebėtojo, o ne aktyvaus
lemiamų procesų dalyvio vaidmenį.
Vėlesnės kartos Bažnyčios vadovų pastangos suvaidinti svarbų vaidmenį
Lietuvos visuomenėje, pradedant Vilniaus arkivyskupu kardinolu
Bačkiu ir baigiant trimis naujais vyskupais (Boruta Telšiuose,
Kaunecku Panevėžyje ir Norvila Vilkaviškyje) davė tik nežymių
rezultatų. Vis dėlto reikia turėti vilties, kad naujai sudaryta
Vyskupų Konferencija pasieks, jog Bažnyčios balsas visuomenėje
bus aiškiau girdimas, kai bus sprendžiami svarbūs Lietuvos žmonių
gyvenimo klausimai.
Viena iš priežasčių, kodėl Bažnyčios balsas Lietuvos visuomenėje
buvo taip mažai girdimas, glūdi dar ir šiandien išlikusioje Bažnyčios
izoliacijoje ir mažoje intelektualų grupės koncentracijoje. Taigi
Lietuvos Bažnyčia neleidžia nė vieno dienraščio. Bažnytinės publikacijos
išleidžiamos mažais tiražais ir yra skirtos daugiau Bažnyčios
lankytojams, o ne visai Lietuvos visuomenei. Ypač trūksta lietuvių
teologų veikalų. Norą pasiteisinti vien tik izoliacija sovietinės
okupacijos laikais, manyčiau, nevykęs išsisukinėjimas. Dabar atitinkamai
gerai išsilavinusių teologų nuolat daugėja, ir jie turėtų ryžtis
ne vien tik perduoti seniai žinomus dalykus, bet pagaliau imtis
teologinės atsakomybės už savo kraštą ir Bažnyčią.
Kad Lietuvoje galima pasiekti rezultatų masinėmis informavimo
priemonėmis, jau įrodė bažnytinė radijo laida Mažoji studija,
teikianti didelę paguodą. Jai vadovauja pranciškonas Julius Sasnauskas.
Kaip anksčiau, taip ir dabar Lietuvos Bažnyčia politiškai izoliuota.
Nėra nė vienos partijos, apie kurią būtų galima pasakyti, kad
ji atstovauja Bažnyčios pozicijai.
Bažnyčiai vis dar trūksta nuosavų ekspertų, kad jų dėka turėtų
daugiau įtakos intelektualiniuose debatuose arba kad suformuluotų
nuosavas patrauklias politines alternatyvas. Pastaraisiais metais
nauji absolventai sugrįžta į Lietuvą, baigę teologijos studijas
vedančiuose užsienio universitetuose ir aukštosiose mokyklose.
Tikriausiai jie prisidės prie žymaus vystymosi pakilimo ir pralauš
ledus. Abiejų Vilniaus ir Kauno arkivyskupų Audrio Juozo Bačkio
ir Sigito Tamkevičiaus pastangomis, kas yra labai džiugu, Bažnyčia
vis labiau prisideda prie Lietuvos visuomenės gyvenimo sąlygų
pagerinimo. Pastaraisiais metais Lietuvos Bažnyčia nemažai pasiekė
socialinėje srityje, pasitarnaudama visai Lietuvai. Vis daugiau
žmonių tai pripažįsta, nors masinės informacijos priemonės nė
žodžiu apie tai neužsimena. Nežiūrint visko, šioje srityje Bažnyčia
yra ta vienintelė vieta šiandieninėje Lietuvoje, kur žmonės gali
kreiptis, ištikus bėdai. Tokiu būdu daugelis neaprūpintų ligonių
Lietuvoje gauna būtiną pagalbą iš karitatyvinių įstaigų, kurios
jie kur nors kitur nesulauktų. Taip pat ir kitos karitatyvinės
Lietuvos įstaigos, tokios kaip labai paplitusios sriubos valgyklėlės
arba darbas su gatvės vaikais vargo ištiktiesiems yra vienintelė
priebėga, kur jie patiria žmogišką rūpestį ir kur nežeminamas
jų žmogiškas orumas.
Vis dėlto dar daug ką reikia keisti, kad Lietuvos Bažnyčia galėtų
užimti visuomenėje vietą, kokią ji yra tikrai užsitarnavusi.
Dr. HansasFrydrichas Fischeris. Vilnius/Frankfurtas, 2002 m.
ruduo
Iš vokiečių kalbos vertė
Vytautė MACIUKAITĖ
© 2002 "XXI amžius"